ganov pisze: ↑21 lis 2023, 1:06
Pomimio ogromnych obaw mam nadzieję, że wybiorą wariant przez Sosnowiecką. To chyba najlepszy z możliwych kompromisów, a do tego będzie zarówno krótszy, jak i prostszy w budowie (więc jednocześtnie też tańszy). Ważne, by w rejonie ślimaka zapewnić jakkolwiek sensowną przesiadkę A<->T i będzie dobrze.
A ja mam właśnie nadzieję ma wariant wzdłuż Conrada. Rozpatrzmy plusy i minusy:
- Ok. 2 minuty dłuższy dojazd do galerii, dla jadących tramwajem.
- Nieco tańszy.
Za to plusów sporo więcej:
+ Obsłuży osiedla przy Radzikowskiego (okolice przystanków Radzikowskiego Osiedle, Fiszera) oraz osiedle Wizjonerów
+ Łatwiejsze przesiadki z linii jadących Conrada (172, 173) - w wariancie przez Sosnowiecką trzeba by zrobić przystanek tuż za ślimakiem, co jest robialne, ale podnosi koszty (drogą jest na nasypie) i zmniejsza prędkość handlową tramwaju i autobusów
+ W ogóle możliwość przesiadki na algo 2X8 jadące w kierunku gm. Zabierzów na r. Ofiar Katynia
+ Łatwiejsza przesiadka na algo do gm. Wielka Wieś - w wariancie przez Sosnowiecką trzeba by podchodzić w rejon planowanej pętli z rejonu przystanku Stawowa, co nie jest daleko, ale jest to utrudnianie przesiadek
+ Również zapewnia dojazd do galerii (w porównaniu do stanu obecnego, czyli braku tramwaju

)
Moim zdaniem wariant przez Conrada jest dużo bardziej funkcjonalny, w zasadzie jeśli chodzi o funkcjonalność to jedynie lekko wydłuża dojazd do galerii.
Pozostaje więc kwestia ceny - i tu nie sądzę by w porównaniu do całości inwestycji różnica była spora. Najdroższe na pewno będzie przekraczanie Opolskiej, i tego nie dość że nie uniknie żaden wariant, to jeszcze w wariancie przez Sosnowiecką wypadało by pomyśleć o przystanku. Do tego przy Jasnogórskiej wprawdzie jest wąsko, ale nie bardzo. Można też wejść trochę w pas drogowy, wątpię by na wysokości sklepu z wyposażeniem wnętrz potrzebne było aż 5 pasów w jedną stronę. Do tego tramwaj budujemy na przyszłe dekady, a mieszkańcy już sporo czekają. Zróbmy to porządnie, a nie po kosztach.