Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Kaszmir » 21 paź 2022, 8:53

"18" i "50" to dobra oferta. 20 kursów/h w szczycie, czyli tramwaj średnio co 3 minuty. A będą do tego jeszcze autobusy, np. "503".

Nowe linie zbiorą dużo pasażerów, jednak pewna ich część to ci sami pasażerowie którzy obecnie wsiadają przy KG, teraz po prostu będą się przesiadać na wcześniejszym węźle. Choć oczywiście oprócz nich można spodziewać się dużej liczby nowych osób. Jeśli będzie tłok, w każdej chwili można przedłużyć "17/19" do Górki Narodowej. Przy czym traktowałbym je razem bo są skoordynowane i dobrze, by choć jedną końcówkę miały wspólną, ułatwia to ustawienie rozkładu.

"3" i "5" bym zostawił na Krowodrzy bo ma sens by wydłużyć je w przyszłości do Azorów i Chełmońskiego. Zresztą "5" z Górki Narodowej do Huty miałaby mocno okrężną trasę, szybciej będzie podjechać na Opolską i złapać autobus. Z kolei "3" mocno się dubluje z "50".

pablo
Specjalista
Posty: 418
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: pablo » 21 paź 2022, 14:18

Na Krowodrzę Górkę powinno się przedłużyć docelowo wszystkie linie kończące obecnie na Dworcu Towarowym, a tamta pętla powinna pełnić tylko rolę rezerwową, podobnie jak obecnie Prokocim.

Wojciech
Znawca
Posty: 126
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:43

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Wojciech » 22 paź 2022, 9:04

Kaszmir pisze: 21 paź 2022, 8:53 "18" i "50" to dobra oferta. 20 kursów/h w szczycie, czyli tramwaj średnio co 3 minuty. A będą do tego jeszcze autobusy, np. "503".

Nowe linie zbiorą dużo pasażerów, jednak pewna ich część to ci sami pasażerowie którzy obecnie wsiadają przy KG, teraz po prostu będą się przesiadać na wcześniejszym węźle. Choć oczywiście oprócz nich można spodziewać się dużej liczby nowych osób. Jeśli będzie tłok, w każdej chwili można przedłużyć "17/19" do Górki Narodowej. Przy czym traktowałbym je razem bo są skoordynowane i dobrze, by choć jedną końcówkę miały wspólną, ułatwia to ustawienie rozkładu.

"3" i "5" bym zostawił na Krowodrzy bo ma sens by wydłużyć je w przyszłości do Azorów i Chełmońskiego. Zresztą "5" z Górki Narodowej do Huty miałaby mocno okrężną trasę, szybciej będzie podjechać na Opolską i złapać autobus. Z kolei "3" mocno się dubluje z "50".
"3" i "50" dublują się od Krowodrzy do Towarowego (jak wszystkie linie stamtąd jadące), a potem na dwóch przystankach: Kabel i Bieżanowska. Nie nazwałbym tego mocnym dublowaniem. "3", jako jedyna linia na Pawiej powinna być maksymalnie wydłużona, by zapewnić możliwie najszerszy wachlarz połączeń stamtąd. Nim powstanie trasa na Azory, minie jeszcze wiele czasu i moim zdaniem dywagacje typu "zostawmy tę linię na Krowodrzy, bo ona za kilka lat pojedzie na Azory" są bezprzedmiotowe. Gdy prace będą w takim stopniu zaawansowane jak są teraz na Górce Narodowej, wtedy można przeanalizować co realnie mogłoby tam pojechać.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Kaszmir » 22 paź 2022, 17:00

Wojciech pisze: 22 paź 2022, 9:04"3" i "50" dublują się od Krowodrzy do Towarowego (jak wszystkie linie stamtąd jadące), a potem na dwóch przystankach: Kabel i Bieżanowska.
Jest jeszcze Politechnika, plus Dworzec Główny - obsługują z różnych stron, jednak to często podobne potoki.

rysmen1
Pasażer
Posty: 1
Rejestracja: 22 paź 2022, 7:24

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: rysmen1 » 22 paź 2022, 17:12

Myślę, że z czasem więcej linii przedłużą do GN skoro powstaje tam ogromne osiedle na kilkadziesiąt nowych bloków to tym bardziej tramwaje, które stamtąd będą jechać na KG będą już zapełnione.

PKPfan
Miłośnik
Posty: 84
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: PKPfan » 24 paź 2022, 10:52

pablo pisze: 21 paź 2022, 14:18 Na Krowodrzę Górkę powinno się przedłużyć docelowo wszystkie linie kończące obecnie na Dworcu Towarowym, a tamta pętla powinna pełnić tylko rolę rezerwową, podobnie jak obecnie Prokocim.
Temat był już wałkowany - jak chciałbyś to wszystko przepchnąć między Dworcem Towarowym i Krowodrzą Górką, szczególnie na skrzyżowaniu z Bratysławską bez zatkania się w godzinach szczytu? 17, 19 i 44 to łącznie 12 dodatkowych kursów/h.. Oprócz samej przepustowości wspomnianego odcinka dochodzi problem np. notorycznego blokowania torowiska przez kierowców niemogących opuścić skrzyżowania z Bratysławską - kto mieszka w okolicy, ten wie o czym mówię. Po obecnym remoncie ten problem nie zostanie wyeliminowany. A przed nim mieliśmy tu już 32 kursy/h i w godzinach szczytu było bardzo słabo:
3: f~7,5min (8 kursów/h)
5: f~15min (4 kursy/h)
18: f~7,5min (8 kursów/h)
50: f~5min (12 kursów/h)
Być może na odc. Dworzec Towarowy - Krowodrza Górka jakimś cudem udałoby się wcisnąć jeszcze jedną linię z f~15min (4 kursy/h), ale to już raczej będzie wszystko. Natomiast sama 18 i 50 na GN to też raczej będzie za mało, szczególnie że w okolicy powstaje mnóstwo nowych bloków - zdecydowanie widziałbym tutaj jeszcze 3 na GN. Na większą rewolucję to trzeba będzie zaczekać do otwarcia trasy na Azory i łącznika do Cichego Kącika.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Kaszmir » 24 paź 2022, 11:06

Jeśli "3" miałaby docelowo jechać na Azory (a pewnie tak będzie - coś porządniejszego musi tam docierać), to nie ma co kierować jej teraz na GN bo potem będą protesty że "zabierają nam linię". Jeśli dwie linie to mało, to wydłużyłbym "17/19".

Z kolei "44" kończy na Dw. Towarowym niejako przypadkiem, bo to najbliższa pętla. Gdyby mogła, linia zawróciłaby na Basztowej. Tym bardziej nie wydłużałbym jej do KG - raz, że i tak co chwilę jest zawieszana, dwa że to pogorszy koordynację z "4", trzy że nie zdziwiłbym się gdyby docelowo pojechała kiedyś w stronę T. Bagatela zamiast przez Długą ;)

PKPfan
Miłośnik
Posty: 84
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: PKPfan » 24 paź 2022, 11:16

Kaszmir pisze: 24 paź 2022, 11:06 Jeśli "3" miałaby docelowo jechać na Azory (a pewnie tak będzie - coś porządniejszego musi tam docierać), to nie ma co kierować jej teraz na GN bo potem będą protesty że "zabierają nam linię". Jeśli dwie linie to mało, to wydłużyłbym "17/19".
Ale wtedy zamiast 3 GN najprawdopodobniej dostałaby w zamian jakąś nową linię do Centrum przez Azory i Cichy Kącik. Poza tym z "porządnych" linii to Azory dostaną pewnie także 20 wydłużoną z Cichego Kącika

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Kaszmir » 24 paź 2022, 11:28

PKPfan pisze: 24 paź 2022, 11:16Ale wtedy zamiast 3 GN najprawdopodobniej dostałaby w zamian jakąś nową linię do Centrum przez Azory i Cichy Kącik. Poza tym z "porządnych" linii to Azory dostaną pewnie także 20 wydłużoną z Cichego Kącika
Trasa przez Piastowską raczej nie powstanie równo z tą na Azory. A nawet gdy już powstanie, nie obsłuży rejonów między Azorami a KG. To trochę tak jak z "10" do Kurdwanowa - pętlę obsługuje, ale reszty ciągu nie.

Robert
Znawca
Posty: 146
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Robert » 24 paź 2022, 12:53

PKPfan pisze: 24 paź 2022, 11:16 Ale wtedy zamiast 3 GN najprawdopodobniej dostałaby w zamian jakąś nową linię do Centrum przez Azory i Cichy Kącik. Poza tym z "porządnych" linii to Azory dostaną pewnie także 20 wydłużoną z Cichego Kącika
Czyli kolejne mnożenie linii... :roll:
Zawsze można zwiększyć 18 do 5min w razie potrzeby i razem z 50 będzie tramwaj co 2,5min.
24poc/h to na prawdę dobra częstotliwość. Łatwiej skoordynować ze sobą 2 linie w równym takcie niż 3....

PKPfan
Miłośnik
Posty: 84
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: PKPfan » 24 paź 2022, 13:03

Robert pisze: 24 paź 2022, 12:53 Czyli kolejne mnożenie linii... :roll:
Zawsze można zwiększyć 18 do 5min w razie potrzeby i razem z 50 będzie tramwaj co 2,5min.
24poc/h to na prawdę dobra częstotliwość. Łatwiej skoordynować ze sobą 2 linie w równym takcie niż 3....
Wszystko super, tylko przy 18 co 5min ograniczy Cię pętla na Czerwonych Makach...

Robert
Znawca
Posty: 146
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Robert » 24 paź 2022, 13:25

PKPfan pisze: 24 paź 2022, 13:03 Wszystko super, tylko przy 18 co 5min ograniczy Cię pętla na Czerwonych Makach...
Tutaj obnaża się kolejna patologia miasta - budują jakieś mini pętle a później pchają na nie po 4 linie jak to ma miejsce na Czerwonych Makach...
I jak to ma dobrze działać jak każdy chciał po kilka linii na każdej pętli a praktycznie wszystkie w mieście są stworzone na 1-2... :roll:

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: fysztof » 24 paź 2022, 14:45

Maki to patologia i co straszne od początku to wiadomo... Natomiast pomysł z ewentualnym przywróceniem f=5 na "18" jest fajny i w tę stronę zdecydowanie bym szedł. Odcinek Krowodrza Górka - Dworzec Towarowy powinien spokojnie dać radę, kto pamięta jak na Wielickiej (przed otwarciem estakady) było dobrze ponad 40 kursów/h? Do tego jeszcze wtedy dochodziło tam "502" mające wspólny z tramwajami przystanek na największym skrzyżowaniu. Także "dasie".
A co do f=5 na "18", w razie czego można dodatkowe kursy skierować do Łagiewnik zamiast na Maki. Było tak na "24", że część kursów jechała do Prokocimia, jest tak obecnie na "3" i "50", że mają różne końcówki, więc i na "18" spokojnie da radę. A plusy uboczne takie, że Łagiewniki i Brożka odzyskają trochę kursów do centrum, które stamtąd swego czasu zniknęły. No i w Łagiewnikach po wydłużeniu "10" też obecnie hula wiatr. Więc właściwie nic tylko wdrażać;-)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Kaszmir » 24 paź 2022, 15:30

fysztof pisze: 24 paź 2022, 14:45A co do f=5 na "18", w razie czego można dodatkowe kursy skierować do Łagiewnik zamiast na Maki. Było tak na "24", że część kursów jechała do Prokocimia, jest tak obecnie na "3" i "50", że mają różne końcówki, więc i na "18" spokojnie da radę.)
Nie do końca rozumiem co masz na myśli. Z "24" do Prokocimia zjeżdżały tylko pojedyncze kursy po szczycie porannym, by tam przeczekać na pętli do popołudniowego szczytu (było bliżej niż zjeżdżać do zajezdni). Na "3" z kolei dotyczy to tylko co drugiego kursu w międzyszczycie.

Z "18" tego nie da się tak zastosować. Jak kilkukrotnie wspominano, f5 na CN powodowało zajeżdżanie się brygad i Miasto nie chce wracać do tego systemu. Do tego dwie linie z f7,5 można skoordynować, czego nie można powiedzieć o f5 i f7,5. Jak zatem miałaby taka "18" być podzielona? Co drugim kursem do Łagiewnik? Wtedy do Maków jest f10 i znów te same problemy. Wydzielenie co trzeciego kursu też nie rozwiąże sprawy bo wtedy byłoby f10+5.

pablo
Specjalista
Posty: 418
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: pablo » 24 paź 2022, 16:39

PKPfan pisze: 24 paź 2022, 10:52 Temat był już wałkowany - jak chciałbyś to wszystko przepchnąć między Dworcem Towarowym i Krowodrzą Górką, szczególnie na skrzyżowaniu z Bratysławską bez zatkania się w godzinach szczytu? 17, 19 i 44 to łącznie 12 dodatkowych kursów/h.. Oprócz samej przepustowości wspomnianego odcinka dochodzi problem np. notorycznego blokowania torowiska przez kierowców niemogących opuścić skrzyżowania z Bratysławską - kto mieszka w okolicy, ten wie o czym mówię. Po obecnym remoncie ten problem nie zostanie wyeliminowany. A przed nim mieliśmy tu już 32 kursy/h i w godzinach szczytu było bardzo słabo:
3: f~7,5min (8 kursów/h)
5: f~15min (4 kursy/h)
18: f~7,5min (8 kursów/h)
50: f~5min (12 kursów/h)
Być może na odc. Dworzec Towarowy - Krowodrza Górka jakimś cudem udałoby się wcisnąć jeszcze jedną linię z f~15min (4 kursy/h), ale to już raczej będzie wszystko. Natomiast sama 18 i 50 na GN to też raczej będzie za mało, szczególnie że w okolicy powstaje mnóstwo nowych bloków - zdecydowanie widziałbym tutaj jeszcze 3 na GN. Na większą rewolucję to trzeba będzie zaczekać do otwarcia trasy na Azory i łącznika do Cichego Kącika.
Trzeba myśleć już teraz jak rozwiązać problem w przyszłości, czyli w czasie gdy będą już obie końcówki - GN oraz Azory. Widzę analogię Kurdwanowa i Bieżanowa - z czasów gdy dojechać tam można było tylko torami przez Wielicką - nie było TŁ ani Estakady nad Płaszowem. I około 40 kursów jednak jeździło w godzinie. W przypadku KG-GN/Azory te 40 kursów też będzie potrzebne. A wspólny odcinek od DT do KG nie jest na szczęście tak długi, torowisko jest wydzielone. A Bratysławska - no cóż wiem o czym piszesz bo też to widzę mieszkając na KG. Rozkład tramwajów nie może być układany pod kierowców aut, którzy nie umieją jeździć i często w szczycie blokowany jest przejazd. Chyba się zgodzisz, że nie tędy droga.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] i 9 gości