Siatka tramwajowa z liniami do Górki Narodowej i przez Meissnera - f=6/12
: 28 lis 2022, 10:56
WSTĘP I ZAŁOŻENIA
Chodził mi od pewnego czasu po głowie wątek czy dałoby się wprowadzić poważnie dyskutowany niegdyś takt tramwajowy oparty na f=6/12. Udało mi się coś niecoś porozważać wewnętrznie, więc przekazuję pod dyskusję. Zgodnie z tematem, przyjąłem że wprowadzenie takiego taktu byłoby powiązane z uruchomieniem linii przez Meissnera (a wcześniej do GN). Jakie przyjąłem założenia:
- przede wszystkim wspomniane oparcie na takcie f=6/12 w dni powszednie
- zapewnienie do każdej ważniejszej pętli co najmniej jednej linii magistralnej (f=6)
- zmniejszenie liczby linii w zamian za wyższe f, co ma pozwolić na lepszą koordynację i brak jazdy stadnej oraz przede wszystkim elastyczność na pętlach (które generalnie w Krakowie więcej niż trzech linii "nie lubią")
PROPOZYCJA
Jaki jest efekt prac? Na początek suche zestawienie relacji, a pod nim obszerniejsze komentarze i przemyślenia. Zestawienie relacji w formie wizualnej możecie także zobaczyć tutaj.
LINIE MAGISTRALNE f=6/6
LINIE UZUPEŁNIAJĄCE f=6/12
LINIE WSPOMAGAJĄCE f=12/12
1: SALWATOR - Franciszkańska - Starowiślna - Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie - Aleja Pokoju – Rondo Czyżyńskie - Bieńczycka - Andersa – BIEŃCZYCE (f=6/6)
2: SALWATOR - Podwale - Basztowa - Lubicz - Rondo Mogilskie - Aleja JP2 - Plac Centralny - Ptaszyckiego - Igołomska - PLESZÓW (f=12/12)
3: BIEŻANÓW NOWY - Wielicka - Starowiślna - Westerplatte - Pawia – DWORZEC TOWAROWY - Doktora Twardego - KROWODRZA GÓRKA (f=6/6) [poza szczytem co drugi kurs skrócony do pętli Dworzec Towarowy]
4: BRONOWICE - Karmelicka - Basztowa - Lubicz - Rondo Mogilskie - Aleja JP2 - Plac Centralny - Aleja Solidarności - Ujastek - WZG. KRZESŁAWICKIE (f=12/12)
5: WZG. KRZESŁAWICKIE - Kocmyrzowska - Bieńczycka - Aleja JP2 - Rondo Mogilskie - tunel - Doktora Twardego - KROWODRZA GÓRKA (f=6/6)
6: CZERWONE MAKI - Grota-Roweckiego - Brożka - Zakopiańska - tunel TŁ - Nowosądecka - Wielicka - estakada - MAŁY PŁASZÓW (f=12/12)
7: MAŁY PŁASZÓW – Kuklińskiego – Rondo Grzegórzeckie - Powstania Warszawskiego – Rondo Mogilskie – Lubicz – Basztowa – Karmelicka – Bronowicka – BRONOWICE MAŁE (f=6/6)
8: BOREK FAŁĘCKI – Zakopiańska – Wadowicka – Kalwaryjska – Krakowska – Stradomska – Franciszkańska – Dunajewskiego – Karmelicka – Bronowicka – BRONOWICE MAŁE (f=6/6)
9: BIEŻANÓW NOWY – Wielicka – estakada – Kuklińskiego – Rondo Grzegórzeckie - Aleja Pokoju – Rondo Czyżyńskie – Aleja JP2 – Plac Centralny – Aleja Solidarności – KOMBINAT (f=6/12)
10: BOREK FAŁĘCKI – Zakopiańska – Brożka – Kapelanka – Dietla - Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie - Powstania Warszawskiego – Rondo Mogilskie - Aleja JP2 – Meissnera – Dobrego Pasterza - MISTRZEJOWICE (f=12/12)
11: CZERWONE MAKI - Grota-Roweckiego - Brożka – Wadowicka – Kalwaryjska – Limanowskiego - Starowiślna - Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie - Powstania Warszawskiego – Rondo Mogilskie – Lubicz – CMENTARZ RAKOWICKI (f=12/12)
12: CZERWONE MAKI - Grota-Roweckiego - Kapelanka – Dietla – Starowiślna – Westerplatte – Lubicz - Rondo Mogilskie - Aleja JP2 – Meissnera – Dobrego Pasterza – Piasta Kołodzieja – OS. PIASTÓW (f=6/6)
13: BIEŻANÓW NOWY – Wielicka – Limanowskiego - Krakowska – Stradomska – Franciszkańska – Dunajewskiego – Piłsudskiego – CICHY KĄCIK (f=12/12)
14: BRONOWICE - Karmelicka - Basztowa – Westerplatte – Starowiślna – Wielicka – Nowosądecka – KURDWANÓW (f=6/12)
15: GÓRKA NARODOWA – Krowodrza Górka – Doktora Twardego – tunel – Rondo Mogilskie - Powstania Warszawskiego – Rondo Grzegórzeckie – Kuklińskiego – estakada – Wielicka – Nowosądecka – KURDWANÓW P+R – tunel TŁ – Zakopiańska – BOREK FAŁĘCKI (f=6/6) [co drugi kurs skrócony do pętli Kurdwanów P+R]
16: MISTRZEJOWICE – Mikołajczyka – Andersa – Plac Centralny – Aleja JP2 – Ptaszyckiego – KOPIEC WANDY (f=12/-)
17: OS. PIASTÓW – Piasta Kołodzieja – Mikołajczyka – Andersa – Plac Centralny – Aleja Solidarności – KOPIEC WANDY – Igołomska – PLESZÓW (f=12/12) [poza szczytem co drugi kurs skrócony do pętli Kopiec Wandy)
18: CZERWONE MAKI - Grota-Roweckiego - Kapelanka – Dietla – Stradomska - Franciszkańska – Dunajewskiego – Podwale – Długa – Dworzec Towarowy – Doktora Twardego – Krowodrza Górka – GÓRKA NARODOWA (f=6/6)
CIĄGI I PĘTLE
Jak to wygląda z perspektywy bilansu na pętlach, a więc w większości przypadków i na dochodzących do nich ciągach? Poniżej przedstawienie liczby kursów w propozycji (z bilansem względem liczby kursów w obecnym stałym układzie). Za stały układ przyjmuję to, co jest na stronie ZTP, czyli np. "6" do pętli Cichy Kącik, "44" do pętli Dworzec Towarowy.
szczyt / międzyszczyt
BRONOWICE MAŁE: 20 (+4) / 20 (+4) [linie: 7 i 8]
BRONOWICE: 15 (+3) / 10 (+6) [linie: 4 i 14]
CICHY KĄCIK: 5 (-7) / 5 (-7) [linia: 13]
SALWATOR: 15 (+3) / 15 (+3) [linie: 1 i 2]
CZERWONE MAKI: 30 (+6) / 30 (+6) [linie: 6, 11, 12 i 18]
BOREK FAŁĘCKI: 20 (0) / 20 (+4) [linie: 8, 10 i 15]
KURDWANÓW: 15 (-1) / 10 (-2) [linie: 14 i 15]
BIEŻANÓW NOWY: 25 (+1) / 20 (+4) [linie: 3, 9 i 13]
MAŁY PŁASZÓW: 15 (-1) / 15 (-1) [linie: 6 i 7]
GÓRKA NARODOWA: 20 (+20) / 20 (+20) [linie: 15 i 18]
KROWODRZA GÓRKA: 20 (-12) / 15 (-9) [na samej pętli oczywiście mocno ujemny bilans, więc uwzględniając linie przelotowe z GN: 40 (+8) / 35 (+11)] [linie: 3 i 5]
DWORZEC TOWAROWY: 0 (-12) / 5 (-3) [jw., więc uwzględniając linie przelotowe z KG: 40 (-4) / 40 (+4)] [poza szczytem kursy wariantowe linii 3]
CMENTARZ RAKOWICKI: 5 (+1) / 5 (+1) [linia: 11]
MISTRZEJOWICE: 10 (-2) / 5 (-7) [spadek z tych samych powodów jak dla pętli Krowodrza Górka] [linie: 10 i 16]
BIEŃCZYCE: 10 (+10) / 10 (+10) linia: 1]
OS. PIASTÓW: 15 (+3) / 15 (+3) [linie: 12 i 17]
WZG. KRZESŁAWICKIE: 15 (-1) / 15 (-1) [linie: 4 i 5]
KOPIEC WANDY: 5 (-3) / 2,5 (-1,5) [przy założeniu, że "9" może kończyć na Kombinacie - jeśli nie, to będzie jechać tutaj, a więc liczby wyniosą 15 (+7) / 7,5 (+3,5)] [linia: 16]
KOMBINAT -> ZAJ. NH: 10 / 5 [linia: 9]
PLESZÓW: 10 (+2) / 7,5 (+1,5) [linie: 2 i 17]
Jak widać, na większości pętli kończyć będą dwie linie, co z perspektywy krakowskiej infrastruktury pętli wydaje się optymalne. Trzy linie kończyć będą w Borku Fałęckim (gdzie są trzy tory) oraz na Bieżanowie (gdzie tak jest od lat licząc 9/49 jako jedno). Cztery linie widzę jedynie na pętli Czerwone Maki, ale po prostu ten ciąg tego wymaga. Zakładam jednak, że "6" i "11" (obie z f=12) mogą współdzielić jeden tor oraz "12" i "18" (obie f=6) mogą współdzielić drugi tor. Co do drugiego przypadku, kiedyś obie miały f=5 i jakoś to było. Poza tym dłuższy postój będzie mógł być na drugich końcówkach.
KOMENTARZ I MOTYWACJE
Co do ogółu, starałem się stworzyć jak najbardziej optymalny wariant oparty na f=6/12, aby zweryfikować czy da się taki system wprowadzić w Krakowie. Według mnie powyższa propozycja pokazuje, że jest to w miarę możliwe. Nie jest pewnie idealna, ale osobiście jestem całkiem z niej zadowolony To tyle o moim punkcie widzenia na sprawę. Teraz do bardziej merytorycznych kwestii.
Pierwsza sprawa – wzmocnienia i osłabienia. Jak widać:
- zyskują ciągi na Bronowice (i Bronowice Małe), Salwator, Czerwone Maki, Krowodrzę (i oczywiście Górkę Narodową), Mistrzejowice oraz - czego tak bezpośrednio nie widać powyżej – Kurdwanów
- lekki plus mają Borek Fałęcki i Bieżanów (oba poza szczytem) oraz Os. Piastów
- stan bliski obecnemu zachowują Mały Płaszów, Cmentarz Rakowicki, Wzgórza Krzesławickie i Pleszów
- traci Cichy Kącik i w szczycie Dworzec Towarowy
Tak, propozycja wymagać będzie większych nakładów niż obecny układ, ale zakłada uruchomienie dwóch nowych tras - a mam jednak optymistyczną nadzieję, że czas oddawania do użytku nowej infrastruktury bez zwiększania nakładów minął. Po drugie, jak widać starałem się przenieść wozokilometry z tych ciągów, gdzie wydają się na obecną chwilę umiarkowanie potrzebne… Cichy Kącik ma aktualnie zdecydowaną nadpodaż, związaną przede wszystkim z przekierowaniem tam linii „6”. Z resztą dyskusyjne nawet jest zapotrzebowanie na „20” z f=7,5. Dworzec Towarowy też ma teraz nadprogramowy ‘bonus’ w postaci szczytowej „44”, która kursuje tam rykoszetem.
OMÓWIENIE POSZCZEGÓLNYCH LINII
1: Linia magistralna w dużej części po obecnej marszrucie. W Hucie przekierowanie od Ronda Czyżyńskiego w Andersa i do Bieńczyc, aby zapewnić linię magistralną właśnie wzdłuż Andersa i Broniewskiego oraz dać dobry dojazd okolicznym osiedlom do centrum miasta. (Miejsce „1” na Kocmyrzowskiej zajmie wzmocniona linia „5”.)
2: Realizacja pomysłu, któremu kibicuję, czyli skierowania tej linii od Lubicz przez Aleję JP2 do Huty i docelowo Pleszowa. Dzięki temu wspólnie z „4” zapewni na relacji Teatr Bagatela – Plac Centralny połączenie magistralne o wypadkowym f=6, którego teraz nie ma i go ewidentnie brakuje.
3: Marszruta bez zmian. Wzmocnienie do f=6 i funkcja magistralnej linii dla Bieżanowa i Prokocimia. W propozycji utrzymane skrócenie co drugiego kursu poza szczytem do DT, ale w przyszłości do decyzji. Po oddaniu odnogi na Azory, linia „3” do skierowania tamże.
4: Lekka modyfikacja marszruty (skrócenie do Bronowic). Dzięki f=12 i wspólnemu taktowi z linią „2”, utworzy magistralne połączenie o wypadkowym f=6 między Bagatelą i placem Centralnym. Jej miejsce na Bronowicach Małych zajmie magistralne „7” (ewolucja obecnego „20”). Po oddaniu do użytku łącznika przez Piastowską na Cichy Kącik, możliwe skierowanie „4” od Królewskiej właśnie przez Piastowską do CK.
5: Marszruta bez zmian, ale wzmocnienie do f=6 przez cały dzień. Dzięki temu Wzgórza Krzesławickie będą mieć magistralną linię do centrum najszybszą trasą, a i tunel pod Dworcem zyska drugą mocną linię. Podobnie jak „3”, po oddaniu odnogi na Azory potencjał do skierowania na tamtą pętlę.
6: Marszruta aktualnej linii „11”. Po oddaniu łącznika Nowosądecka – Wielicka, definitywnie skierowanie do Bieżanowa Nowego.
7: Trasa oparta na aktualnej linii „20” przekierowanej tam, gdzie najlepiej się sprawdzała – czyli na ciąg bronowicki. Końcowa pętla na Bronowicach Małych, by dać stamtąd magistralną linię na Lubicz i do Ronda Mogilskiego, skąd można dogodnie się przesiąść w kierunku Mogilskiej i dowolnego huckiego osiedla – lub jechać dalej samą linią „7” na południe.
8: Marszruta bez zmian, ewolucja do linii magistralnej f=6 przez cały dzień.
9: Pierwsza z dwóch linii uzupełniających o f=6/12. Jedna z większych zmian projektowych – to jest od Ronda Grzegórzeckiego skierowanie w Aleję Pokoju, a następnie przez plac Centralny i Aleję Solidarności do Kombinatu. Na nowej części zastąpi linię „22”, a trafia tam także po to, by zrobić miejsce na Mogilskiej na linie magistralne, które ‘rozjadą się’ z niej i na Meissnera i w stronę Czyżyn. Wydaje się jednak, że spokojnie nowa relacja się obroni. Co do końcówki, to idealna będzie pętla Kombinat (jeśli kiedyś się jej doczekamy). Jeśli jej nie będzie, to wierzę że ZTP byłby w stanie dogadać się z MPK na zawracanie na Zajezdni. W ostateczności skierowanie do Kopca Wandy, ale tylko w ostateczności.
10: Na odcinku od Borku do Ronda Grzegórzeckiego – wcielenie obecnej linii „22”. Stamtąd jednak według mnie znacznie lepszy przebieg, bo w stronę Ronda Mogilskiego i Mogilskiej, wreszcie nową trasą przez Meissnera do Mistrzejowic. Według mnie linia na ‘hit’. Także w kontekście oddania do użytku przystanku SKA przy Hali Targowej i połączenia go z Rondami czy biurowcami przy Mogilskiej.
11: Nowo-stara marszruta Właściwie w dużej mierze także wcielenie obecnej linii „17” i zapewnienie realizacji jej unikalnych połączeń: Ruczaju z Podgórzem, Podgórza z Grzegórzecką i Halą Targową oraz wzmocnienie dla „10” w połączeniu SKA przy Hali Targowej z Rondami i tamtejszymi urzędami, biurami itp.
12: Linia magistralna na bazie obecnej „52” – przy czym przekierowanej przez Meissnera. Rola jasna, jedna z dwóch głównych linii dla Ruczaju oraz magistralna trasa dla osiedli Piastów, Mistrzejowice i nowego odcinka przez Dobrego Pasterza.
13: Na Bieżanowie najważniejszą opcją będzie „3”, ale wsparcie drugiej linii do centrum jest niezbędne. Ponadto „13” jak obecnie zapewni połączenie Wielickiej z Koroną, Krakowską i Stradomską. Z racji obecności magistralnych linii na ciągu bronowickim, „13” skierowana jest do Cichego Kącika. Tam zapewni relację od Piłsudskiego w stronę Filharmonii, która tramwajowo wydaje się bardziej potrzebna. W stronę Bagateli jest obsługa autobusowa. W przyszłości, po wybudowaniu torowiska wzdłuż Piastowskiej, linia do przedłużenia do Bronowic.
14: Zmiana numeru dla obecnej marszruty „24”, przy okazji częściowo pokrywa się z obecna „14”. Linia wspomagająca o f=6/12, potrzebne szczególnie od strony Kurdwanowa - ale i na Królewskiej zasadne. Po oddaniu torowiska wzdłuż Piastowskiej do rozważenia czy ją przekierować przez CK i wydłużyć do Bronowic Małych.
15: Linia magistralna na bazie obecnej „50” – przedłużona do pętli Górka Narodowa. Na południowym odcinku co drugi kurs skrócony do pętli Kurdwanów P+R. Reszta charakterystyki oczywista.
16: Jedna z dwóch huckich linii uzupełniających. Pozostawienie na niezmienionej marszrucie jak obecnie, zaproponowana jako linia szczytowa o f=12. Ma zapewnić w kluczowych godzinach wzmocnienie relacji Mikołajczyka – Andersa – Plac Centralny a także od drugiej strony wzmocnić obsługę Alei JP2 i Ptaszyckiego.
17: Zmiana numeru dla obecnej linii „21”, druga hucka linia uzupełniająca. Podstawowa linia dzielnicowa, spinająca wszystkie ważniejsze miejsca i osiedla w tej części miasta. Poza szczytem na ten moment – jak obecnie – skrócenie co drugiego kursu do Kopca Wandy.
18: Druga ‘ruczajowa’ linia magistralna, na swojej obecnej marszrucie wydłużonej do nowej pętli Górka Narodowa. Funkcja oczywista, magistralność też
PODSUMOWANIE
Podstawą obsługi tramwajowej miasta Krakowa w powyższej propozycji stają się:
- cztery magistralne relacje o charakterze ‘północ-południe’, to jest linie „18”, „8”, „3” oraz „15”
- trzy magistralne relacje o charakterze ‘wschód-zachód’, to jest linie „1”, „2+4” oraz „5”
- dwie magistralne relacje o charakterze ‘po przekątnej’, to jest linie „7” oraz „12”
W sumie zatem dziewięć relacji to trakcje magistralne. Do tego dwie linie wspomagające („9” i „14”) oraz sześć uzupełniających („6”, „10”, „11”, „13”, „16” i „17”).
Opracowanie dotyczy dni roboczych, ale równie istotne są dni weekendowe. Komunikacja w te dni jest w Krakowie delikatnie mówiąc uboga. W świetle ograniczania ruchu w centrum i perspektywy wprowadzenia Strefy Czystego Transportu, wręcz obowiązkiem miasta jest poprawa tego stanu rzeczy. W odniesieniu do powyższego układu linii zakładam, że w pierwszej kolejności w weekendy obowiązywał będzie schemat f=10/20 – przy czym takt f=10 dostaną wszystkie relacje magistralne. Natomiast z czasem i wraz z dalszym wzrostem zapotrzebowania, optymalne byłoby dążenie do wprowadzenia w weekendy układu f=7,5/15.
Chodził mi od pewnego czasu po głowie wątek czy dałoby się wprowadzić poważnie dyskutowany niegdyś takt tramwajowy oparty na f=6/12. Udało mi się coś niecoś porozważać wewnętrznie, więc przekazuję pod dyskusję. Zgodnie z tematem, przyjąłem że wprowadzenie takiego taktu byłoby powiązane z uruchomieniem linii przez Meissnera (a wcześniej do GN). Jakie przyjąłem założenia:
- przede wszystkim wspomniane oparcie na takcie f=6/12 w dni powszednie
- zapewnienie do każdej ważniejszej pętli co najmniej jednej linii magistralnej (f=6)
- zmniejszenie liczby linii w zamian za wyższe f, co ma pozwolić na lepszą koordynację i brak jazdy stadnej oraz przede wszystkim elastyczność na pętlach (które generalnie w Krakowie więcej niż trzech linii "nie lubią")
PROPOZYCJA
Jaki jest efekt prac? Na początek suche zestawienie relacji, a pod nim obszerniejsze komentarze i przemyślenia. Zestawienie relacji w formie wizualnej możecie także zobaczyć tutaj.
LINIE MAGISTRALNE f=6/6
LINIE UZUPEŁNIAJĄCE f=6/12
LINIE WSPOMAGAJĄCE f=12/12
1: SALWATOR - Franciszkańska - Starowiślna - Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie - Aleja Pokoju – Rondo Czyżyńskie - Bieńczycka - Andersa – BIEŃCZYCE (f=6/6)
2: SALWATOR - Podwale - Basztowa - Lubicz - Rondo Mogilskie - Aleja JP2 - Plac Centralny - Ptaszyckiego - Igołomska - PLESZÓW (f=12/12)
3: BIEŻANÓW NOWY - Wielicka - Starowiślna - Westerplatte - Pawia – DWORZEC TOWAROWY - Doktora Twardego - KROWODRZA GÓRKA (f=6/6) [poza szczytem co drugi kurs skrócony do pętli Dworzec Towarowy]
4: BRONOWICE - Karmelicka - Basztowa - Lubicz - Rondo Mogilskie - Aleja JP2 - Plac Centralny - Aleja Solidarności - Ujastek - WZG. KRZESŁAWICKIE (f=12/12)
5: WZG. KRZESŁAWICKIE - Kocmyrzowska - Bieńczycka - Aleja JP2 - Rondo Mogilskie - tunel - Doktora Twardego - KROWODRZA GÓRKA (f=6/6)
6: CZERWONE MAKI - Grota-Roweckiego - Brożka - Zakopiańska - tunel TŁ - Nowosądecka - Wielicka - estakada - MAŁY PŁASZÓW (f=12/12)
7: MAŁY PŁASZÓW – Kuklińskiego – Rondo Grzegórzeckie - Powstania Warszawskiego – Rondo Mogilskie – Lubicz – Basztowa – Karmelicka – Bronowicka – BRONOWICE MAŁE (f=6/6)
8: BOREK FAŁĘCKI – Zakopiańska – Wadowicka – Kalwaryjska – Krakowska – Stradomska – Franciszkańska – Dunajewskiego – Karmelicka – Bronowicka – BRONOWICE MAŁE (f=6/6)
9: BIEŻANÓW NOWY – Wielicka – estakada – Kuklińskiego – Rondo Grzegórzeckie - Aleja Pokoju – Rondo Czyżyńskie – Aleja JP2 – Plac Centralny – Aleja Solidarności – KOMBINAT (f=6/12)
10: BOREK FAŁĘCKI – Zakopiańska – Brożka – Kapelanka – Dietla - Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie - Powstania Warszawskiego – Rondo Mogilskie - Aleja JP2 – Meissnera – Dobrego Pasterza - MISTRZEJOWICE (f=12/12)
11: CZERWONE MAKI - Grota-Roweckiego - Brożka – Wadowicka – Kalwaryjska – Limanowskiego - Starowiślna - Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie - Powstania Warszawskiego – Rondo Mogilskie – Lubicz – CMENTARZ RAKOWICKI (f=12/12)
12: CZERWONE MAKI - Grota-Roweckiego - Kapelanka – Dietla – Starowiślna – Westerplatte – Lubicz - Rondo Mogilskie - Aleja JP2 – Meissnera – Dobrego Pasterza – Piasta Kołodzieja – OS. PIASTÓW (f=6/6)
13: BIEŻANÓW NOWY – Wielicka – Limanowskiego - Krakowska – Stradomska – Franciszkańska – Dunajewskiego – Piłsudskiego – CICHY KĄCIK (f=12/12)
14: BRONOWICE - Karmelicka - Basztowa – Westerplatte – Starowiślna – Wielicka – Nowosądecka – KURDWANÓW (f=6/12)
15: GÓRKA NARODOWA – Krowodrza Górka – Doktora Twardego – tunel – Rondo Mogilskie - Powstania Warszawskiego – Rondo Grzegórzeckie – Kuklińskiego – estakada – Wielicka – Nowosądecka – KURDWANÓW P+R – tunel TŁ – Zakopiańska – BOREK FAŁĘCKI (f=6/6) [co drugi kurs skrócony do pętli Kurdwanów P+R]
16: MISTRZEJOWICE – Mikołajczyka – Andersa – Plac Centralny – Aleja JP2 – Ptaszyckiego – KOPIEC WANDY (f=12/-)
17: OS. PIASTÓW – Piasta Kołodzieja – Mikołajczyka – Andersa – Plac Centralny – Aleja Solidarności – KOPIEC WANDY – Igołomska – PLESZÓW (f=12/12) [poza szczytem co drugi kurs skrócony do pętli Kopiec Wandy)
18: CZERWONE MAKI - Grota-Roweckiego - Kapelanka – Dietla – Stradomska - Franciszkańska – Dunajewskiego – Podwale – Długa – Dworzec Towarowy – Doktora Twardego – Krowodrza Górka – GÓRKA NARODOWA (f=6/6)
CIĄGI I PĘTLE
Jak to wygląda z perspektywy bilansu na pętlach, a więc w większości przypadków i na dochodzących do nich ciągach? Poniżej przedstawienie liczby kursów w propozycji (z bilansem względem liczby kursów w obecnym stałym układzie). Za stały układ przyjmuję to, co jest na stronie ZTP, czyli np. "6" do pętli Cichy Kącik, "44" do pętli Dworzec Towarowy.
szczyt / międzyszczyt
BRONOWICE MAŁE: 20 (+4) / 20 (+4) [linie: 7 i 8]
BRONOWICE: 15 (+3) / 10 (+6) [linie: 4 i 14]
CICHY KĄCIK: 5 (-7) / 5 (-7) [linia: 13]
SALWATOR: 15 (+3) / 15 (+3) [linie: 1 i 2]
CZERWONE MAKI: 30 (+6) / 30 (+6) [linie: 6, 11, 12 i 18]
BOREK FAŁĘCKI: 20 (0) / 20 (+4) [linie: 8, 10 i 15]
KURDWANÓW: 15 (-1) / 10 (-2) [linie: 14 i 15]
BIEŻANÓW NOWY: 25 (+1) / 20 (+4) [linie: 3, 9 i 13]
MAŁY PŁASZÓW: 15 (-1) / 15 (-1) [linie: 6 i 7]
GÓRKA NARODOWA: 20 (+20) / 20 (+20) [linie: 15 i 18]
KROWODRZA GÓRKA: 20 (-12) / 15 (-9) [na samej pętli oczywiście mocno ujemny bilans, więc uwzględniając linie przelotowe z GN: 40 (+8) / 35 (+11)] [linie: 3 i 5]
DWORZEC TOWAROWY: 0 (-12) / 5 (-3) [jw., więc uwzględniając linie przelotowe z KG: 40 (-4) / 40 (+4)] [poza szczytem kursy wariantowe linii 3]
CMENTARZ RAKOWICKI: 5 (+1) / 5 (+1) [linia: 11]
MISTRZEJOWICE: 10 (-2) / 5 (-7) [spadek z tych samych powodów jak dla pętli Krowodrza Górka] [linie: 10 i 16]
BIEŃCZYCE: 10 (+10) / 10 (+10) linia: 1]
OS. PIASTÓW: 15 (+3) / 15 (+3) [linie: 12 i 17]
WZG. KRZESŁAWICKIE: 15 (-1) / 15 (-1) [linie: 4 i 5]
KOPIEC WANDY: 5 (-3) / 2,5 (-1,5) [przy założeniu, że "9" może kończyć na Kombinacie - jeśli nie, to będzie jechać tutaj, a więc liczby wyniosą 15 (+7) / 7,5 (+3,5)] [linia: 16]
KOMBINAT -> ZAJ. NH: 10 / 5 [linia: 9]
PLESZÓW: 10 (+2) / 7,5 (+1,5) [linie: 2 i 17]
Jak widać, na większości pętli kończyć będą dwie linie, co z perspektywy krakowskiej infrastruktury pętli wydaje się optymalne. Trzy linie kończyć będą w Borku Fałęckim (gdzie są trzy tory) oraz na Bieżanowie (gdzie tak jest od lat licząc 9/49 jako jedno). Cztery linie widzę jedynie na pętli Czerwone Maki, ale po prostu ten ciąg tego wymaga. Zakładam jednak, że "6" i "11" (obie z f=12) mogą współdzielić jeden tor oraz "12" i "18" (obie f=6) mogą współdzielić drugi tor. Co do drugiego przypadku, kiedyś obie miały f=5 i jakoś to było. Poza tym dłuższy postój będzie mógł być na drugich końcówkach.
KOMENTARZ I MOTYWACJE
Co do ogółu, starałem się stworzyć jak najbardziej optymalny wariant oparty na f=6/12, aby zweryfikować czy da się taki system wprowadzić w Krakowie. Według mnie powyższa propozycja pokazuje, że jest to w miarę możliwe. Nie jest pewnie idealna, ale osobiście jestem całkiem z niej zadowolony To tyle o moim punkcie widzenia na sprawę. Teraz do bardziej merytorycznych kwestii.
Pierwsza sprawa – wzmocnienia i osłabienia. Jak widać:
- zyskują ciągi na Bronowice (i Bronowice Małe), Salwator, Czerwone Maki, Krowodrzę (i oczywiście Górkę Narodową), Mistrzejowice oraz - czego tak bezpośrednio nie widać powyżej – Kurdwanów
- lekki plus mają Borek Fałęcki i Bieżanów (oba poza szczytem) oraz Os. Piastów
- stan bliski obecnemu zachowują Mały Płaszów, Cmentarz Rakowicki, Wzgórza Krzesławickie i Pleszów
- traci Cichy Kącik i w szczycie Dworzec Towarowy
Tak, propozycja wymagać będzie większych nakładów niż obecny układ, ale zakłada uruchomienie dwóch nowych tras - a mam jednak optymistyczną nadzieję, że czas oddawania do użytku nowej infrastruktury bez zwiększania nakładów minął. Po drugie, jak widać starałem się przenieść wozokilometry z tych ciągów, gdzie wydają się na obecną chwilę umiarkowanie potrzebne… Cichy Kącik ma aktualnie zdecydowaną nadpodaż, związaną przede wszystkim z przekierowaniem tam linii „6”. Z resztą dyskusyjne nawet jest zapotrzebowanie na „20” z f=7,5. Dworzec Towarowy też ma teraz nadprogramowy ‘bonus’ w postaci szczytowej „44”, która kursuje tam rykoszetem.
OMÓWIENIE POSZCZEGÓLNYCH LINII
1: Linia magistralna w dużej części po obecnej marszrucie. W Hucie przekierowanie od Ronda Czyżyńskiego w Andersa i do Bieńczyc, aby zapewnić linię magistralną właśnie wzdłuż Andersa i Broniewskiego oraz dać dobry dojazd okolicznym osiedlom do centrum miasta. (Miejsce „1” na Kocmyrzowskiej zajmie wzmocniona linia „5”.)
2: Realizacja pomysłu, któremu kibicuję, czyli skierowania tej linii od Lubicz przez Aleję JP2 do Huty i docelowo Pleszowa. Dzięki temu wspólnie z „4” zapewni na relacji Teatr Bagatela – Plac Centralny połączenie magistralne o wypadkowym f=6, którego teraz nie ma i go ewidentnie brakuje.
3: Marszruta bez zmian. Wzmocnienie do f=6 i funkcja magistralnej linii dla Bieżanowa i Prokocimia. W propozycji utrzymane skrócenie co drugiego kursu poza szczytem do DT, ale w przyszłości do decyzji. Po oddaniu odnogi na Azory, linia „3” do skierowania tamże.
4: Lekka modyfikacja marszruty (skrócenie do Bronowic). Dzięki f=12 i wspólnemu taktowi z linią „2”, utworzy magistralne połączenie o wypadkowym f=6 między Bagatelą i placem Centralnym. Jej miejsce na Bronowicach Małych zajmie magistralne „7” (ewolucja obecnego „20”). Po oddaniu do użytku łącznika przez Piastowską na Cichy Kącik, możliwe skierowanie „4” od Królewskiej właśnie przez Piastowską do CK.
5: Marszruta bez zmian, ale wzmocnienie do f=6 przez cały dzień. Dzięki temu Wzgórza Krzesławickie będą mieć magistralną linię do centrum najszybszą trasą, a i tunel pod Dworcem zyska drugą mocną linię. Podobnie jak „3”, po oddaniu odnogi na Azory potencjał do skierowania na tamtą pętlę.
6: Marszruta aktualnej linii „11”. Po oddaniu łącznika Nowosądecka – Wielicka, definitywnie skierowanie do Bieżanowa Nowego.
7: Trasa oparta na aktualnej linii „20” przekierowanej tam, gdzie najlepiej się sprawdzała – czyli na ciąg bronowicki. Końcowa pętla na Bronowicach Małych, by dać stamtąd magistralną linię na Lubicz i do Ronda Mogilskiego, skąd można dogodnie się przesiąść w kierunku Mogilskiej i dowolnego huckiego osiedla – lub jechać dalej samą linią „7” na południe.
8: Marszruta bez zmian, ewolucja do linii magistralnej f=6 przez cały dzień.
9: Pierwsza z dwóch linii uzupełniających o f=6/12. Jedna z większych zmian projektowych – to jest od Ronda Grzegórzeckiego skierowanie w Aleję Pokoju, a następnie przez plac Centralny i Aleję Solidarności do Kombinatu. Na nowej części zastąpi linię „22”, a trafia tam także po to, by zrobić miejsce na Mogilskiej na linie magistralne, które ‘rozjadą się’ z niej i na Meissnera i w stronę Czyżyn. Wydaje się jednak, że spokojnie nowa relacja się obroni. Co do końcówki, to idealna będzie pętla Kombinat (jeśli kiedyś się jej doczekamy). Jeśli jej nie będzie, to wierzę że ZTP byłby w stanie dogadać się z MPK na zawracanie na Zajezdni. W ostateczności skierowanie do Kopca Wandy, ale tylko w ostateczności.
10: Na odcinku od Borku do Ronda Grzegórzeckiego – wcielenie obecnej linii „22”. Stamtąd jednak według mnie znacznie lepszy przebieg, bo w stronę Ronda Mogilskiego i Mogilskiej, wreszcie nową trasą przez Meissnera do Mistrzejowic. Według mnie linia na ‘hit’. Także w kontekście oddania do użytku przystanku SKA przy Hali Targowej i połączenia go z Rondami czy biurowcami przy Mogilskiej.
11: Nowo-stara marszruta Właściwie w dużej mierze także wcielenie obecnej linii „17” i zapewnienie realizacji jej unikalnych połączeń: Ruczaju z Podgórzem, Podgórza z Grzegórzecką i Halą Targową oraz wzmocnienie dla „10” w połączeniu SKA przy Hali Targowej z Rondami i tamtejszymi urzędami, biurami itp.
12: Linia magistralna na bazie obecnej „52” – przy czym przekierowanej przez Meissnera. Rola jasna, jedna z dwóch głównych linii dla Ruczaju oraz magistralna trasa dla osiedli Piastów, Mistrzejowice i nowego odcinka przez Dobrego Pasterza.
13: Na Bieżanowie najważniejszą opcją będzie „3”, ale wsparcie drugiej linii do centrum jest niezbędne. Ponadto „13” jak obecnie zapewni połączenie Wielickiej z Koroną, Krakowską i Stradomską. Z racji obecności magistralnych linii na ciągu bronowickim, „13” skierowana jest do Cichego Kącika. Tam zapewni relację od Piłsudskiego w stronę Filharmonii, która tramwajowo wydaje się bardziej potrzebna. W stronę Bagateli jest obsługa autobusowa. W przyszłości, po wybudowaniu torowiska wzdłuż Piastowskiej, linia do przedłużenia do Bronowic.
14: Zmiana numeru dla obecnej marszruty „24”, przy okazji częściowo pokrywa się z obecna „14”. Linia wspomagająca o f=6/12, potrzebne szczególnie od strony Kurdwanowa - ale i na Królewskiej zasadne. Po oddaniu torowiska wzdłuż Piastowskiej do rozważenia czy ją przekierować przez CK i wydłużyć do Bronowic Małych.
15: Linia magistralna na bazie obecnej „50” – przedłużona do pętli Górka Narodowa. Na południowym odcinku co drugi kurs skrócony do pętli Kurdwanów P+R. Reszta charakterystyki oczywista.
16: Jedna z dwóch huckich linii uzupełniających. Pozostawienie na niezmienionej marszrucie jak obecnie, zaproponowana jako linia szczytowa o f=12. Ma zapewnić w kluczowych godzinach wzmocnienie relacji Mikołajczyka – Andersa – Plac Centralny a także od drugiej strony wzmocnić obsługę Alei JP2 i Ptaszyckiego.
17: Zmiana numeru dla obecnej linii „21”, druga hucka linia uzupełniająca. Podstawowa linia dzielnicowa, spinająca wszystkie ważniejsze miejsca i osiedla w tej części miasta. Poza szczytem na ten moment – jak obecnie – skrócenie co drugiego kursu do Kopca Wandy.
18: Druga ‘ruczajowa’ linia magistralna, na swojej obecnej marszrucie wydłużonej do nowej pętli Górka Narodowa. Funkcja oczywista, magistralność też
PODSUMOWANIE
Podstawą obsługi tramwajowej miasta Krakowa w powyższej propozycji stają się:
- cztery magistralne relacje o charakterze ‘północ-południe’, to jest linie „18”, „8”, „3” oraz „15”
- trzy magistralne relacje o charakterze ‘wschód-zachód’, to jest linie „1”, „2+4” oraz „5”
- dwie magistralne relacje o charakterze ‘po przekątnej’, to jest linie „7” oraz „12”
W sumie zatem dziewięć relacji to trakcje magistralne. Do tego dwie linie wspomagające („9” i „14”) oraz sześć uzupełniających („6”, „10”, „11”, „13”, „16” i „17”).
Opracowanie dotyczy dni roboczych, ale równie istotne są dni weekendowe. Komunikacja w te dni jest w Krakowie delikatnie mówiąc uboga. W świetle ograniczania ruchu w centrum i perspektywy wprowadzenia Strefy Czystego Transportu, wręcz obowiązkiem miasta jest poprawa tego stanu rzeczy. W odniesieniu do powyższego układu linii zakładam, że w pierwszej kolejności w weekendy obowiązywał będzie schemat f=10/20 – przy czym takt f=10 dostaną wszystkie relacje magistralne. Natomiast z czasem i wraz z dalszym wzrostem zapotrzebowania, optymalne byłoby dążenie do wprowadzenia w weekendy układu f=7,5/15.