WSTĘP I ZAŁOŻENIA
Ponieważ w innym wątku odżył temat połączeń przez Meissnera, to i ja znalazłem wreszcie chwilę na uwzględnienie Waszych propozycji. Przyjęte w pierwszym poście założenia pozostają aktualne:
- oparcie na takcie f=6/12 w dni powszednie
- zapewnienie do każdej ważniejszej pętli co najmniej jednej linii magistralnej (f=6)
- zmniejszenie liczby linii w zamian za wyższe f, co ma pozwolić na lepszą koordynację i brak jazdy stadnej oraz przede wszystkim elastyczność na pętlach (które generalnie w Krakowie więcej niż trzech linii "nie lubią")
Dodatkowo próbuję uwzględnić głosy przedmówców, szczególnie w kontekście:
Robert pisze: ↑28 lis 2022, 12:53Zachowanie kolejności numeracji jest dobre ale fajnie by było 'uciekać' z numeracją linii tramwajowych z X na XX. Tak żeby X zostały na SKA. Wtedy mamy X dla SKA, XX tramwaje, XXX autobusy.
- zmieniłem numerację, by zaczynała się od "10", bo koncept pojedynczych numerów dla SKA w kontekście integracji brzmi fajnie!
Zieleńczanin pisze: ↑28 lis 2022, 19:29Mi się bardzo, bardzo nie podoba odcięcie Bieżanowa od Mogilskiego
kucyk pisze: ↑28 lis 2022, 20:38Widziałem ten projekt od samego rana i również bardzo mi się nie podoba odcięcie Bieżanowa, Prokocimia, Rżąka i przyjezdnych spoza Krakowa (najwięcej z Wieliczki) od jednego z największych węzłów przesiadkowych w mieście.
- w związku z tymi głosami przywróciłem "9" (tu pod numerem "19") jako połączenie południa z Mogilskim i dalej przez Meissnera; jakkolwiek według mnie pierwotna propozycja też by się obroniła;-) szczególnie fajne podobało mi się stworzenie w niej relacji Dietla/Grzegórzecka - Rondo Mogilskie - Mogilska
Zieleńczanin pisze: ↑28 lis 2022, 19:29Mi się bardzo, bardzo nie podoba (...) skrócenie "4". Zdecydowanie wolałbym taki układ:
"4", "15" - wydłużenie do Bronowic Małych;
"7" - skrócenie do Bronowic;
"14" - skierowanie do Salwatora.
- mówisz-masz;-) tak na serio ta opcja też jest ciekawa, stąd wprowadzam taką zamianę w wersji drugiej - po przenumerowaniu jest to duet linii "14"+"15" ("14" to obecne "4", "15" to jak obecne "4" tylko od Placu Centralnego do Pleszowa) -> plusem tej opcji jest mocne f=6 w relacji Bronowice Małe - Plac Centralny, minusem natomiast osłabienie ciągu do Bronowic (linia f=12/12 w miejsce pierwotnie proponowanej f=6/12) oraz dosyć duży 'zawijas' na linii "24"
Mr. Passenger pisze: ↑29 lis 2022, 0:311. Brak połączenia Małego Płaszowa z Podgórzem
2. Brak połączenia Tunelu z Podgórzem i Ruczajem/
Oba przywrócone.
PROPOZYCJA
Na początek suche zestawienie relacji, a pod nim obszerniejsze komentarze i przemyślenia. Zestawienie relacji w formie wizualnej
możecie także zobaczyć tutaj.
LINIE MAGISTRALNE f=6/6
LINIE UZUPEŁNIAJĄCE f=6/12
LINIE WSPOMAGAJĄCE f=12/12
10: GÓRKA NARODOWA – Krowodrza Górka – Doktora Twardego – tunel – Rondo Mogilskie - Powstania Warszawskiego – Rondo Grzegórzeckie – Kuklińskiego – estakada – Wielicka – Nowosądecka – KURDWANÓW P+R – tunel TŁ – Zakopiańska – BOREK FAŁĘCKI (f=6/6) [co drugi kurs skrócony do pętli Kurdwanów P+R]
11: MAŁY PŁASZÓW – estakada - Wielicka – Limanowskiego - Krakowska – Stradomska – Westerplatte – Lubicz – CMENTARZ RAKOWICKI (f=12/12)
12: CZERWONE MAKI - Grota-Roweckiego - Kapelanka – Dietla – Starowiślna – Westerplatte – Lubicz - Rondo Mogilskie - Aleja JP2 – Meissnera – Dobrego Pasterza – Piasta Kołodzieja – OS. PIASTÓW (f=6/6)
13: BIEŻANÓW NOWY - Wielicka - Limanowskiego - Krakowska – Stradomska – Franciszkańska – Dunajewskiego – Piłsudskiego – CICHY KĄCIK (f=12/12)
14+15: BRONOWICE MAŁE - Bronowicka - Karmelicka - Basztowa - Lubicz - Rondo Mogilskie - Aleja JP2 – Rondo Czyżyńskie - Plac Centralny - [14] Aleja Solidarności - Ujastek - WZG. KRZESŁAWICKIE / - [15] Ptaszyckiego - Igołomska - PLESZÓW(f=6/6) [rozdzielone po połowie na obie huckie końcówki]
16: MISTRZEJOWICE – Mikołajczyka – Andersa – Plac Centralny – Aleja JP2 – Ptaszyckiego – KOPIEC WANDY (f=12/-)
17: CZERWONE MAKI - Grota-Roweckiego - Brożka – Wadowicka – Kalwaryjska – Limanowskiego - Starowiślna - Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie - Powstania Warszawskiego – Rondo Mogilskie – tunel – DWORZEC TOWAROWY (f=12/12)
18: CZERWONE MAKI - Grota-Roweckiego - Kapelanka – Dietla – Stradomska - Franciszkańska – Dunajewskiego – Podwale – Długa – Dworzec Towarowy – Doktora Twardego – Krowodrza Górka – GÓRKA NARODOWA (f=6/6)
19: BIEŻANÓW NOWY – Wielicka – estakada – Kuklińskiego – Rondo Grzegórzeckie - Powstania Warszawskiego – Rondo Mogilskie – Aleja JP2 – Meissnera – Dobrego Pasterza – MISTRZEJOWICE (f=6/12)
20: MAŁY PŁASZÓW – Kuklińskiego – Rondo Grzegórzeckie - Powstania Warszawskiego – Rondo Mogilskie – Lubicz – Basztowa – Karmelicka – BRONOWICE (f=6/6)
21: OS. PIASTÓW – Piasta Kołodzieja – Mikołajczyka – Andersa – Plac Centralny – Aleja Solidarności – KOPIEC WANDY – Igołomska – PLESZÓW (f=12/12) [poza szczytem co drugi kurs skrócony do pętli Kopiec Wandy)
22: BOREK FAŁĘCKI – Zakopiańska – Brożka – Kapelanka – Dietla - Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie - Aleja Pokoju – Rondo Czyżyńskie - Plac Centralny - Aleja Solidarności – KOMBINAT (f=12/12)
23: CZERWONE MAKI - Grota-Roweckiego - Brożka - Zakopiańska - tunel TŁ - Nowosądecka - Wielicka - estakada - MAŁY PŁASZÓW (f=12/12)
24: SALWATOR - Podwale - Basztowa – Westerplatte – Starowiślna – Wielicka – Nowosądecka – KURDWANÓW (f=6/12)
25: WZG. KRZESŁAWICKIE - Kocmyrzowska - Bieńczycka - Aleja JP2 - Rondo Mogilskie - tunel - Doktora Twardego - KROWODRZA GÓRKA (f=6/6)
26: SALWATOR - Franciszkańska - Starowiślna - Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie - Aleja Pokoju – Rondo Czyżyńskie - Bieńczycka - Andersa – BIEŃCZYCE – Jancarza – MISTRZEJOWICE (f=6/6) [co drugi kurs skrócony do pętli BIEŃCZYCE]
27: BIEŻANÓW NOWY - Wielicka - Starowiślna - Westerplatte - Pawia – DWORZEC TOWAROWY - Doktora Twardego - KROWODRZA GÓRKA (f=6/6) [poza szczytem co drugi kurs skrócony do pętli Dworzec Towarowy]
28: BOREK FAŁĘCKI – Zakopiańska – Wadowicka – Kalwaryjska – Krakowska – Stradomska – Franciszkańska – Dunajewskiego – Karmelicka – Bronowicka – BRONOWICE MAŁE (f=6/6)
CIĄGI I PĘTLE
Jak to wygląda z perspektywy bilansu na pętlach, a więc w większości przypadków i na dochodzących do nich ciągach? Poniżej przedstawienie liczby kursów w propozycji (z bilansem względem liczby kursów w obecnym stałym układzie). Za stały układ przyjmuję to, co jest na stronie ZTP, czyli np. "6" do pętli Cichy Kącik, "44" do pętli Dworzec Towarowy.
szczyt / międzyszczyt
BRONOWICE MAŁE: 20 (+4) / 20 (+4) [linie: 14+15 i 28]
BRONOWICE: 10 (-2) / 10 (+6) [linia: 20]
CICHY KĄCIK: 5 (-7) / 5 (-7) [linia: 13]
SALWATOR: 20 (+7) / 15 (+3) [linie: 21 i 24]
CZERWONE MAKI: 30 (+6) / 30 (+6) [linie: 12, 17, 18 i 23]
BOREK FAŁĘCKI: 20 (0) / 20 (+4) [linie: 10, 22 i 28]
KURDWANÓW: 15 (-1) / 10 (-2) [linie: 10 i 24]
BIEŻANÓW NOWY: 25 (+1) / 20 (+4) [linie: 13, 19 i 27]
MAŁY PŁASZÓW: 20 (+4) / 20 (+4) [linie: 11, 20 i 23]
GÓRKA NARODOWA: 20 (+20) / 20 (+20) [linie: 10 i 18]
KROWODRZA GÓRKA: 20 (-12) / 15 (-9) [na samej pętli oczywiście mocno ujemny bilans, więc uwzględniając linie przelotowe z GN: 40 (+8) / 35 (+11)] [linie: 25 i 27]
DWORZEC TOWAROWY: 5 (-7) / 10 (+2) [jw., więc uwzględniając linie przelotowe z KG: 45 (+1) / 45 (+6)] [poza szczytem kursy wariantowe linii 27]
CMENTARZ RAKOWICKI: 5 (+1) / 5 (+1) [linia: 11]
MISTRZEJOWICE: 20 (+8) / 10 (-2) [spadek z tych samych powodów jak dla pętli Krowodrza Górka] [linie: 16, 19 i 21]
BIEŃCZYCE: 5 (+5) / 5 (+5) linia: 26]
OS. PIASTÓW: 15 (+3) / 15 (+3) [linie: 12 i 21]
WZG. KRZESŁAWICKIE: 15 (-1) / 15 (-1) [linie: 14 i 25]
KOPIEC WANDY: 5 (-3) / 2,5 (-1,5) [przy założeniu, że "22" może kończyć na Kombinacie - jeśli nie, to będzie jechać tutaj, a więc liczby wyniosą 15 (+7) / 7,5 (+3,5)] [linia: 16]
KOMBINAT -> ZAJ. NH: 10 / 5 [linia: 22]
PLESZÓW: 10 (+2) / 7,5 (+1,5) [linie: 15 i 21]
Jak widać, na większej niż obecnie liczbie pętli kończyć będą dwie linie, co z perspektywy krakowskiej infrastruktury pętli wydaje się optymalne. Trzy linie kończyć będą:
- w Borku Fałęckim, gdzie są trzy tory
- na Bieżanowie, gdzie tak jest od lat licząc 9/49 jako jedno
- ‘tymczasowo’ (czyli do wybudowania łącznika Nowosądecka – Wielicka) na Małym Płaszowie
- oraz na Mistrzejowicach – choć w tym przypadku chodzi mi po głowie połączenie linii 19 i 16 w jedną o trasie: BIEŻANÓW NOWY – Wielicka – estakada – Kuklińskiego – Rondo Grzegórzeckie - Powstania Warszawskiego – Rondo Mogilskie – Aleja JP2 – Meissnera – Dobrego Pasterza – MISTRZEJOWICE -– Mikołajczyka – Andersa – Plac Centralny – Aleja JP2 – Ptaszyckiego – KOPIEC WANDY [w pełnej relacji tylko kursy szczytowe, pozostałe do Mistrzejowic]
Cztery linie widzę jedynie na pętli Czerwone Maki, ale po prostu ten ciąg tego wymaga. Zakładam jednak, że "17" i „23” (obie z f=12) mogą współdzielić jeden tor oraz "12" i "18" (obie f=6) mogą współdzielić drugi tor. Co do drugiego przypadku, kiedyś obie miały f=5 i jakoś to było. Poza tym dłuższy postój będzie mógł być na drugich końcówkach.
KOMENTARZ I MOTYWACJE
Co do ogółu, starałem się i na początku i teraz stworzyć jak najbardziej optymalny wariant oparty na f=6/12, aby zweryfikować czy da się taki system wprowadzić w Krakowie. Według mnie dyskusja i część Waszych głosów pokazuje, że jest to w miarę możliwe.
Pierwsza sprawa – wzmocnienia i osłabienia. Jak widać:
- zyskują ciągi na Bronowice (i Bronowice Małe), Salwator, Czerwone Maki, Krowodrzę (i oczywiście Górkę Narodową), Mistrzejowice oraz - czego tak bezpośrednio nie widać powyżej – Kurdwanów
- lekki plus mają Borek Fałęcki i Bieżanów (oba poza szczytem) oraz Os. Piastów
- stan bliski obecnemu zachowują Mały Płaszów (docelowo), Cmentarz Rakowicki, Wzgórza Krzesławickie i Pleszów
- traci Cichy Kącik
Tak, propozycja wymagać będzie większych nakładów, ale zakłada uruchomienie dwóch nowych tras - a mam jednak optymistyczną nadzieję, że czas oddawania do użytku nowej infrastruktury bez zwiększania nakładów minął. Po drugie, jak widać starałem się przenieść wozokilometry z tych ciągów, gdzie wydają się na obecną chwilę umiarkowanie potrzebne… Cichy Kącik ma aktualnie zdecydowaną nadpodaż, związaną przede wszystkim z przekierowaniem tam linii „6”. Z resztą dyskusyjne nawet jest zapotrzebowanie na „20” z f=7,5. Dworzec Towarowy od strony Długiej też ma teraz nadprogramowy ‘bonus’ w postaci szczytowej „44”, która kursuje tam rykoszetem.
OMÓWIENIE POSZCZEGÓLNYCH LINII
10: Linia magistralna na bazie obecnej „50” – przedłużona do pętli Górka Narodowa. Na południowym odcinku co drugi kurs skrócony do pętli Kurdwanów P+R. Reszta charakterystyki oczywista.
11: Linia wspomagająca, której w pierwszej wersji projektu nie było. Powstała, by utrzymać relację z Małego Płaszowa do Podgórza, a także zapewnić obsługę Cmentarza Rakowickiego po przywróceniu linii „17” do tunelu. Przy okazji zapewni obsługę Rakowickiej od strony Teatru Słowackiego, czyli tak jak jest to obecnie.
12: Linia magistralna na bazie obecnej „52” – przy czym przekierowanej przez Meissnera. Rola jasna, jedna z dwóch głównych linii dla Ruczaju oraz magistralna trasa dla osiedli Piastów, Mistrzejowice i nowego odcinka przez Dobrego Pasterza.
13: Na Bieżanowie najważniejszą opcją będzie „27” (czyli dzisiejsze „3”), ale wsparcie drugiej linii do centrum jest niezbędne. Ponadto „13” jak obecnie zapewni połączenie Wielickiej z Koroną, Krakowską i Stradomską. Z racji obecności magistralnych linii na ciągu bronowickim, „13” skierowana jest do Cichego Kącika. Tam zapewni relację od Piłsudskiego w stronę Filharmonii, która tramwajowo wydaje się bardziej potrzebna. W stronę Bagateli jest obsługa autobusowa. W przyszłości, po wybudowaniu torowiska wzdłuż Piastowskiej, linia do przedłużenia do Bronowic.
14: Obecna linia „4”. Dzięki wspólnemu taktowi z nową linią „15” w parze utworzą magistralne połączenie o wypadkowym f=6 między Bronowicami Małymi i placem Centralnym. Po oddaniu do użytku łącznika przez Piastowską na Cichy Kącik, do rozważenia przekierowanie „14” od Królewskiej właśnie przez Piastowską i Aleję 3 Maja.
15: Wspólnie z „14” zapewni na relacji Bronowice Małe – Plac Centralny połączenie magistralne o wypadkowym f=6, którego teraz nie ma i go ewidentnie brakuje.
16: Jedna z dwóch huckich linii wspomagające. Pozostawienie na niezmienionej marszrucie jak obecnie, zaproponowana jako linia szczytowa o f=12. Ma zapewnić w kluczowych godzinach wzmocnienie relacji Mikołajczyka – Andersa – Plac Centralny a także od drugiej strony wzmocnić obsługę Alei JP2 i Ptaszyckiego. Opcjonalnie możliwa do połączenia z linią „19” w jedną całość.
17: Jak obecnie, zapewnienie realizacji jej unikalnych połączeń: Ruczaju z Podgórzem czy Podgórza z Grzegórzecką i Halą Targową oraz zapewnienie połączenia SKA przy Hali Targowej z Rondami i tamtejszymi urzędami, biurami itp.
18: Druga ‘ruczajowa’ linia magistralna, na swojej obecnej marszrucie wydłużonej do nowej pętli Górka Narodowa. Funkcja oczywista, magistralność też
19: Pierwsza z dwóch linii uzupełniających o f=6/12, oparta na obecnej linii „9”. Wobec głosów opisanych wcześniej, przywrócenie w dużej mierze na znaną trasę – tylko i aż przekierowana przez Meisnnera i Dobrego Pasterza.
20: Trasa oparta na aktualnej linii „20” przekierowanej tam, gdzie najlepiej się sprawdzała – czyli na ciąg bronowicki. Końcowa pętla na Bronowicach, by dać stamtąd wsparcie dla „14”+”15” do Lubicz i Ronda Mogilskiego oraz zapewnić połączenie na południe.
21: Druga hucka linia wspomagająca. Podstawowa linia dzielnicowa, spinająca wszystkie ważniejsze miejsca i osiedla w tej części miasta. Poza szczytem na ten moment – jak obecnie – skrócenie co drugiego kursu do Kopca Wandy.
22: Linia jak obecnie z założeniem, że można ją skrócić do Kombinatu / Zaj. NH.
23: Marszruta aktualnej linii „11”, ale z zamysłem, że po oddaniu łącznika Nowosądecka – Wielicka, zostanie skierowana do Bieżanowa Nowego. Jeśli pętla ta nie pomieści czwartej linii obok 13, 19=9 i 27=3, to ewentualne szczytowe kursy 19 można wtedy skrócić do Prokocimia – do czasu oddania trasy w stronę Rżąki.
24: Druga linia uzupełniająca o f=6/12, które potrzebne jest szczególnie od strony Kurdwanowa. Z racji skierowania pary 14+15 na Bronowice, linia skierowana na Salwator – skąd zapewni relację w kierunku Basztowej i Dworca.
25: Obecna linia „5” o marszrucie bez zmian, ale wzmocniona do f=6 przez cały dzień. Dzięki temu Wzgórza Krzesławickie będą mieć magistralną linię do centrum najszybszą trasą, a i tunel pod Dworcem zyska drugą mocną linię. Podobnie jak „27”, po oddaniu odnogi na Azory potencjał do skierowania na tamtą pętlę.
26: Linia magistralna w dużej części oparta na obecnej marszrucie linii „1”. Jedynie w Hucie przekierowanie od Ronda Czyżyńskiego w Andersa i do Mistrzejowic (z co drugim kursem skróconym do Bieńczyc). Czyli de facto powrót na trasę „1” sprzed zmian w 1999 roku, ale nie o historię chodzi. Przede wszystkim „26” ma zapewnić linię magistralną właśnie wzdłuż Andersa i Broniewskiego oraz dać dobry dojazd okolicznym osiedlom do centrum miasta. (Miejsce „1” na Kocmyrzowskiej zajmie wzmocniona linia „5” w postaci „25”)
27: Obecna linia „3” w marszrucie bez zmian (pierwszy wolny numer). Wzmocnienie do f=6 i funkcja magistralnej linii dla Bieżanowa i Prokocimia. W propozycji utrzymane skrócenie co drugiego kursu poza szczytem do DT, ale w przyszłości do decyzji. Po oddaniu odnogi na Azory, linia „27” do skierowania tamże.
28: Obecna linia „8” w marszrucie bez zmian, natomiast ewolucja do linii magistralnej f=6 przez cały dzień.
PODSUMOWANIE
Podstawą obsługi tramwajowej miasta Krakowa w powyższej propozycji stają się:
- cztery magistralne relacje o charakterze ‘północ-południe’, to jest linie „10”, „18”, „27”, „28”
- trzy magistralne relacje o charakterze ‘wschód-zachód’, to jest linie „14+15”, „25” oraz „26”
- dwie magistralne relacje o charakterze ‘po przekątnej’, to jest linie „12” oraz „20”
W sumie zatem dziewięć relacji to trakcje magistralne. Do tego dwie linie wspomagające („19” i „24”) oraz siedem uzupełniających („11”, „13”, „16”, „17”, „21”, „22”, „23”).
Opracowanie dotyczy dni roboczych, ale równie istotne są dni weekendowe. Komunikacja w te dni jest w Krakowie delikatnie mówiąc uboga. W świetle ograniczania ruchu w centrum i perspektywy wprowadzenia Strefy Czystego Transportu, wręcz obowiązkiem miasta jest poprawa tego stanu rzeczy. W odniesieniu do powyższego układu linii zakładam, że w pierwszej kolejności w weekendy obowiązywał będzie schemat f=10/20 – przy czym takt f=10 dostaną wszystkie relacje magistralne. Natomiast z czasem i wraz z dalszym wzrostem zapotrzebowania, optymalne byłoby dążenie do wprowadzenia w weekendy układu f=7,5/15.