Komunikacja miejska w 2023 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Bayer2003 » 15 sty 2023, 19:07

MateuszBorek pisze: 15 sty 2023, 18:50 Tą jeszcze jedną linią mogłaby by linia 3.
Przy f~10 miałaby ona 10-11 brygad. Łączne wykorzystanie 40m+ wyniosłoby wtedy 48-50/55, co przy kondycji 3x105Na (wśród których w ilości 18 zdarzałyby się naprawdę słabe połączenia), 2014N oraz 405N jest nierealne. Połowa brygad być może byłaby do obsadzenia takim taborem, jednak co z drugą połową? Niezabieralność gwarantowana.
MateuszBorek pisze: 15 sty 2023, 18:50 A czy na pozostałych liniach układ nie wyrobi? Na liniach już obsługiwanych taborem 33m, które stracą 1-2 kursy/h tak może być. Ale na linii 8 lub 20 wykonujących 8 kursów NGT6 x 184 miejsca (wg MPK) mamy podaż 1472 miejsc/h.

6 kursów NGT8/Stadler x 225 miejsc to podaż -1350 miejsc. Jest to spadek, ale nieznaczny i powinno dać radę.
Wszystko bardzo napięte i na styk - nie tak powinna funkcjonować komunikacja miejska w rozwijającym się mieście.
MateuszBorek pisze: 15 sty 2023, 18:50 Tak samo obserwując niskie zapełnienia linii takich jak 2, 6, 11, 21 zamiana 4 kursów/h 26m na 3 kursy/h 33m nie powinna wpłynąć negatywnie na zapełnienie.
W dalszym ciągu uważam, że lepiej pociąć międzyszczyt niż zmieniać system częstotliwości na f~10/20. Warto także pamiętać, że do zakończenia ferii prawie miesiąc - może do tego czasu brakujące 50mln (tyle miała maksymalnie przynieść podwyżka cen biletów, po której wprowadzeniu cięć miało nie być, więc w żadne wyższe kwoty nie wierzę) uda się skądś przerzucić (pierwszym kandydatem jest oczywiście bezużyteczna spółka Kraków 5020).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: kucyk » 15 sty 2023, 19:31

Po co to wszystko piszecie? :o Wstrzymajcie te Wasze rozważania bo jeszcze je zrealizują. :(
Zapominacie, że czytają forum? :)

Mr. Passenger
Znawca
Posty: 184
Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
Lokalizacja: Ruczaj

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Mr. Passenger » 15 sty 2023, 19:32

Bayer2003 pisze: 15 sty 2023, 15:51 Bardziej racjonalnymi cięciami byłoby pozostanie przy f~7,5/15 i większe ograniczenia w międzyszczycie - linie f~7,5 schodziłyby wówczas do f~15, a niektóre f~15 stałyby się szczytówkami. Oczywiście to również spore cięcia, jednak raczej układ taki funkcjonowałby bez obaw o niezabieralność i przynajmniej w godzinach szczytu sprawiał pozory prawidłowo funkcjonującej komunikacji miejskiej
Wskaż mi proszę które obecnie linie z f15 mogłyby stać się szczytówkami tak by nie usuwać żadnej relacji? Zawiesić "6" w międzyszczycie i znowu odciąć Płaszow od Podgórza? Zawiesić "11" i ponownie zmusić wszystkich podróżujących między południowymi dzielnicami do przesiadki na Matecznym? Zawiesić "16" i znowu zabrać Mistrzejowicom bezpośredni tramwaj do Starej Huty?
Już teraz podróżowanie w międzyszczycie jest co najmniej problematyczne - niektóre kursy "139" albo "194" między 10 a 12 są wypchane po brzegi. O poruszaniu się po mieście po 20 nawet nie wspominam - już teraz jest ciężko zaplanować jakąś sensowną przesiadkę, a przy zawieszeniu mniej popularnych linii w ogóle stałoby się to niemożliwe.
Tak jak mówili moi poprzednicy, najmniej inwazyjnym rozwiązaniem jest ścinanie częstotliwości najczęściej kursujących linii. Oczywiście, że część brygad będzie niezabieralna, ale lepiej ciąć na popularnych ciągach, gdzie zawsze istnieje sporo alternatyw niż na unikalnych relacjach, gdzie ścinanie kursów to właściwie zwijanie KM w rejonie

MateuszBorek
Pasażer
Posty: 19
Rejestracja: 12 sty 2023, 19:26

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: MateuszBorek » 15 sty 2023, 19:36

Linia 3 w taborze 43m oczywiście częściowo. Oczywiście przedstawiam najczarniejszy, ale niestety najbardziej relany scenariusz.

A co do tego, że
Wszystko bardzo napięte i na styk - nie tak powinna funkcjonować komunikacja miejska w rozwijającym się mieście.
to wg danych w ostatnim roku przed maksymalizacją w 2018 roku sprzedano 2 mln biletów miesięcznych, w zeszłym 1,4 mln, a dane za 10 miesięcy 2022 to 1,4 mln.

Czyli mamy mniej stałych pasażerów niż wtedy gdy ostatnio obowiązywały częstotliwości 10 i 20 minut. Sam od czasu pandemii nie widziałem przepełnionego tramwaju, a autobusy tylko kilka razy. Może to po prostu dopasowanie podaży do popytu.
Mr. Passenger pisze: 15 sty 2023, 19:32 Tak jak mówili moi poprzednicy, najmniej inwazyjnym rozwiązaniem jest ścinanie częstotliwości najczęściej kursujących linii.
Fajnie, że ktoś myśli podobnie.

Kucyk - na Bieżanowie masz teraz 24 kursy/h czyli tramwaj średnio co 2,5 minuty. Przy f=10/20 będziesz mieć 18 kursów (bez zawieszenia 49). Czyli trawmaj co 3.5 minuty.

Czy to taka przepaść? A jeszcze na części 3 Pesy, a na 9 i 13 w całości NGT8 i Stadlery.

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: LLoan » 15 sty 2023, 19:47

MateuszBorek pisze: 15 sty 2023, 19:36 Sam od czasu pandemii nie widziałem przepełnionego tramwaju, a autobusy tylko kilka razy.
Przepraszam, ale jeśli nie widziałeś przepełnionego tramwaju, to zapraszam w szczycie do NGT6 na "9", "13" (w tym przypadku również 2x105Na) czy "14" oraz do "4" czy "20". To tylko kilka, dla mnie oczywistych przykładów - sam codziennie jak nie podróżuję to widuję zapełnienie na tych liniach i spokojnie można mówić o wysokim zapełnieniu, na "14" sam miałem okazję doświadczyć niezbieralności.
PS Co do autobusów, na pewno znajdzie się wiele przykładów, na forum są dostępne pomiary napełnień (kolejny oczywisty przykład, czyli 194 - od maja większość pomiarów jest na poziomie 95-100%).

MateuszBorek
Pasażer
Posty: 19
Rejestracja: 12 sty 2023, 19:26

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: MateuszBorek » 15 sty 2023, 19:54

LLoan pisze: 15 sty 2023, 19:47 Przepraszam, ale jeśli nie widziałeś przepełnionego tramwaju, to zapraszam w szczycie do NGT6 na "9", "13" (w tym przypadku również 2x105Na) czy "14" oraz do "4" czy "20". To tylko kilka, dla mnie oczywistych przykładów - sam codziennie jak nie podróżuję to widuję zapełnienie na tych liniach i spokojnie można mówić o wysokim zapełnieniu, na "14" sam miałem okazję doświadczyć niezbieralności.
PS Co do autobusów, na pewno znajdzie się wiele przykładów, na forum są dostępne pomiary napełnień (kolejny oczywisty przykład, czyli 194 - od maja większość pomiarów jest na poziomie 95-100%).
Wymieniłeś trzy linie z których korzystam regularnie. Przepełnienie to dla mnie w przypadku 105Na jazda na stopniach lub w ogóle brak możliwości wejścia do wagonu, bo jest ściana ludzi po otwarciu drzwi. Czegoś takiego nie ma.

W NGT6 bywa pełno wokół drzwi, ale już na przednim lub tylnim podwyższeniu nad wózkami lub w środkowym członie jest luźno, a poza tym da się wejść.

A poza tym po dostawie Stadlerów i niższych częstotliwościach NGT6 w ogóle nie wyjeżdżałyby w dni powszednie.

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: LLoan » 15 sty 2023, 20:07

MateuszBorek pisze: 15 sty 2023, 19:54 Wymieniłeś trzy linie z których korzystam regularnie. Przepełnienie to dla mnie w przypadku 105Na jazda na stopniach lub w ogóle brak możliwości wejścia do wagonu, bo jest ściana ludzi po otwarciu drzwi. Czegoś takiego nie ma.

W NGT6 bywa pełno wokół drzwi, ale już na przednim lub tylnim podwyższeniu nad wózkami lub w środkowym członie jest luźno, a poza tym da się wejść.

A poza tym po dostawie Stadlerów i niższych częstotliwościach NGT6 w ogóle nie wyjeżdżałyby w dni powszednie.
OK, jednak ta sama linia to wiele różnych odcinków i zapełnienia różniące się od nich jak i od pory dnia. Tutaj również odsyłam do pomiarów napełnień, gdzie widać, że to, co piszę wcześniej, jest prawdą.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Bayer2003 » 15 sty 2023, 20:16

kucyk pisze: 15 sty 2023, 19:31 Po co to wszystko piszecie? :o Wstrzymajcie te Wasze rozważania bo jeszcze je zrealizują. :(
Zapominacie, że czytają forum? :)
I tak cięcia na ferie są już potwierdzone, pytanie co potem?
Mr. Passenger pisze: 15 sty 2023, 19:32 Wskaż mi proszę które obecnie linie z f15 mogłyby stać się szczytówkami tak by nie usuwać żadnej relacji? Zawiesić "6" w międzyszczycie i znowu odciąć Płaszow od Podgórza? Zawiesić "11" i ponownie zmusić wszystkich podróżujących między południowymi dzielnicami do przesiadki na Matecznym? Zawiesić "16" i znowu zabrać Mistrzejowicom bezpośredni tramwaj do Starej Huty?
Bez usuwania żadnych relacji nie ma takich linii, jednak patrząc na napełnienia "6", "11" czy "16" w międzyszczycie wydaje mi się, że przy konieczności cięć (przy czym zaznaczam, że zwolennikiem żadnych cięć osobiście nie jestem) lepiej, żeby te ~20 osób na kurs straciło bezpośrednie połączenie w tych godzinach niż żeby gdzieś indziej 50 osób w godzinach szczytu zostało na przystanku i musiało czekać na kolejny tramwaj, w którym sytuacja może być podobna.
Mr. Passenger pisze: 15 sty 2023, 19:32 Już teraz podróżowanie w międzyszczycie jest co najmniej problematyczne - niektóre kursy "139" albo "194" między 10 a 12 są wypchane po brzegi. O poruszaniu się po mieście po 20 nawet nie wspominam - już teraz jest ciężko zaplanować jakąś sensowną przesiadkę, a przy zawieszeniu mniej popularnych linii w ogóle stałoby się to niemożliwe.
Tak jak mówili moi poprzednicy, najmniej inwazyjnym rozwiązaniem jest ścinanie częstotliwości najczęściej kursujących linii. Oczywiście, że część brygad będzie niezabieralna, ale lepiej ciąć na popularnych ciągach, gdzie zawsze istnieje sporo alternatyw niż na unikalnych relacjach, gdzie ścinanie kursów to właściwie zwijanie KM w rejonie
Problemem jest to, że komunikacja miejska już jest trochę pocięta i każde dalsze cięcie będzie bardzo inwazyjne. Zamiast zastanawiać się jakie cięcia przeprowadzić (bo na to pytanie nie ma prawidłowej odpowiedzi), może lepiej proponować skąd przerzucić brakujące 50 milionów, bo naprawdę jest to wykonalne ;).
MateuszBorek pisze: 15 sty 2023, 19:36 Linia 3 w taborze 43m oczywiście częściowo. Oczywiście przedstawiam najczarniejszy, ale niestety najbardziej relany scenariusz.
Czyli co druga brygada niezabieralna, a na miejsce w alternatywnych liniach raczej też nie będzie co liczyć przy f~10/20. Jaki scenariusz jest najbardziej realny ciężko stwierdzić - braki budżetowe nie są aż tak duże jak niektórzy próbują przedstawiać (tworząc jednocześnie nową matematykę), jednak jakieś cięcia pewnie nastąpią :(.
MateuszBorek pisze: 15 sty 2023, 19:36 A co do tego, że to wg danych w ostatnim roku przed maksymalizacją w 2018 roku sprzedano 2 mln biletów miesięcznych, w zeszłym 1,4 mln, a dane za 10 miesięcy 2022 to 1,4 mln.

Czyli mamy mniej stałych pasażerów niż wtedy gdy ostatnio obowiązywały częstotliwości 10 i 20 minut. Sam od czasu pandemii nie widziałem przepełnionego tramwaju, a autobusy tylko kilka razy. Może to po prostu dopasowanie podaży do popytu.
Styczeń i luty 2022 jeszcze były czasem ograniczonych potoków. Ponadto od 2018 roku znacząco wzrosła sprzedaż biletów dobowych (z 370 tysięcy do 530 tysięcy). Ponadto przez pewien czas Ukraińcy korzystali z komunikacji miejskiej za darmo. Pasażerów jest sporo, a przepełnione tramwaje to niestety norma w godzinach szczytu.
MateuszBorek pisze: 15 sty 2023, 19:36 Fajnie, że ktoś myśli podobnie.

Kucyk - na Bieżanowie masz teraz 24 kursy/h czyli tramwaj średnio co 2,5 minuty. Przy f=10/20 będziesz mieć 18 kursów (bez zawieszenia 49). Czyli trawmaj co 3.5 minuty.

Czy to taka przepaść? A jeszcze na części 3 Pesy, a na 9 i 13 w całości NGT8 i Stadlery.
Tym sposobem na Prokocimiu w godzinach szczytu będzie już ciężko wejść do tramwaju... Naprawdę, ścinanie częstotliwości w szczycie nie jest odpowiednią opcją.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

MateuszBorek
Pasażer
Posty: 19
Rejestracja: 12 sty 2023, 19:26

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: MateuszBorek » 15 sty 2023, 20:44

To może wykorzystać okazję i bardziej dopasować ilość kursów w danych przedziałach czasowych.

https://www.wtp.waw.pl/rozklady-jazdy/? ... 1&wtp_dy=7

Na tym przykładzie:
4:34-5:35 co 10 minut
5:42 -6:19 co 7-8 minut
6.25 - 6.37 co 6 minut
6.43 - 7.03 co 5 minut
do 7:59 co 7, 8 i 10 minut
międzyszczyt co 12 minut
Szczyt popołudniowy co 10 minut, wieczorem co 15, później co 20 minut i ostatnio kurs po 30 minutach.

Ściąć międzyszczyt, a nawet popołudniu na wielu liniach zapełnienia się bardziej rozkładają w czasie, za to około godziny 7 - 7:30 na wielu liniach jak są te przepełnienia, o których piszą przedmówcy można nawet zagęścić kursy.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Bayer2003 » 15 sty 2023, 20:53

MateuszBorek pisze: 15 sty 2023, 20:44 To może wykorzystać okazję i bardziej dopasować ilość kursów w danych przedziałach czasowych.

https://www.wtp.waw.pl/rozklady-jazdy/? ... 1&wtp_dy=7

Na tym przykładzie:
4:34-5:35 co 10 minut
5:42 -6:19 co 7-8 minut
6.25 - 6.37 co 6 minut
6.43 - 7.03 co 5 minut
do 7:59 co 7, 8 i 10 minut
międzyszczyt co 12 minut
Szczyt popołudniowy co 10 minut, wieczorem co 15, później co 20 minut i ostatnio kurs po 30 minutach.

Ściąć międzyszczyt, a nawet popołudniu na wielu liniach zapełnienia się bardziej rozkładają w czasie, za to około godziny 7 - 7:30 na wielu liniach jak są te przepełnienia, o których piszą przedmówcy można nawet zagęścić kursy.
Pomysł niegłupi, ale mogłyby wtedy wystąpić problemy z koordynacją linii ze sobą, co jest tak naprawdę ważniejsze od częstotliwości pojedynczej linii. Ponadto w Krakowie w szczycie popołudniowym na wielu liniach wcale nie jest lepiej niż w porannym (chociażby w linii "4").
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Jaky » 15 sty 2023, 20:55

MateuszBorek pisze: 15 sty 2023, 20:44 Na tym przykładzie:
4:34-5:35 co 10 minut
5:42 -6:19 co 7-8 minut
6.25 - 6.37 co 6 minut
6.43 - 7.03 co 5 minut
do 7:59 co 7, 8 i 10 minut
międzyszczyt co 12 minut
Szczyt popołudniowy co 10 minut, wieczorem co 15, później co 20 minut i ostatnio kurs po 30 minutach.

Ściąć międzyszczyt, a nawet popołudniu na wielu liniach zapełnienia się bardziej rozkładają w czasie, za to około godziny 7 - 7:30 na wielu liniach jak są te przepełnienia, o których piszą przedmówcy można nawet zagęścić kursy.
Dobrze, jednak w czasach popandemicznych szczyt poranny też się rozłożył bardziej w czasie. Pracownicy biurowi mają bardziej elastyczne godziny pracy, studenci -> tylko pewna mało znacząca część na 7:30. W zasadzie pozostała tylko grupa uczniów szkół.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Ydhflx » 15 sty 2023, 21:34

MateuszBorek pisze: 15 sty 2023, 18:50 Tą jeszcze jedną linią mogłaby by linia 3.

A czy na pozostałych liniach układ nie wyrobi? Na liniach już obsługiwanych taborem 33m, które stracą 1-2 kursy/h tak może być. Ale na linii 8 lub 20 wykonujących 8 kursów NGT6 x 184 miejsca (wg MPK) mamy podaż 1472 miejsc/h.

6 kursów NGT8/Stadler x 225 miejsc to podaż -1350 miejsc. Jest to spadek, ale nieznaczny i powinno dać radę.
Na linii 8 przy jeździe co 10 minut będzie mniejsza szansa na zajechanie 13 która w rozkładzie jest tuż przed nią, i obecnie jak 8 pojedzie pierwsza to jest napełnienie >90%. Także powinno dać radę przy większych odstępach.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Bayer2003 » 15 sty 2023, 21:40

Ydhflx pisze: 15 sty 2023, 21:34 Na linii 8 przy jeździe co 10 minut będzie mniejsza szansa na zajechanie 13 która w rozkładzie jest tuż przed nią, i obecnie jak 8 pojedzie pierwsza to jest napełnienie >90%. Także powinno dać radę przy większych odstępach.
Często poruszam się po ciągu bronowickim i wiem, że "8" i "13" jeżdżą w bardzo różnych odstępach, ponieważ obydwie linie czasami lubią złapać opóźnienie. Przy f~10 na obydwóch z nich mogą niestety powstać spore dziury i linia, która przyjedzie pierwsza także będzie przepełniona.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

boms
Miłośnik
Posty: 55
Rejestracja: 13 wrz 2022, 1:55

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: boms » 16 sty 2023, 3:44

Przyglądam się temu wszystkiemu i mam wrażenie że wszyscy już zaczynamy się godzić z tym że najprawdopodobniej czeka nas paraliż w funkcjonowaniu miasta. Podobnie zresztą nie widzę woli ze strony ZTP/Kulig ani radnych, aby coś z tym zrobić. Tak naprawdę zapowiedziano ogromne cięcia i wszyscy przeszli do porządku dziennego. To jest jakiś obłęd, którego nie da się opisać w sposób kulturalny. Mam nadzieję że jednak są jakieś zakulisowe rozmowy, choć znając nasze miasto i jego zarządców to mam też poważne obawy że wszyscy się na siebie poobrażali i mają temat w ...

Oczywiście na zmianach ucierpią mieszkańcy, ale co ich to obchodzi?

judash
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: judash » 16 sty 2023, 9:15

Czy wy wierzycie w jakieś cięcia? Przecież to blef. W okresie przedwyborczym - no way! Pewnego dnia, niczym królik z kapelusza, kasa się nagle znajdzie.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości