Kaszmir pisze: ↑26 maja 2023, 11:09
Zamiast brać przykłady "z sufitu" (cytując Ciebie samego), nie rozumiem czemu po prostu nie sprawdzisz sytuacji by nie straszyć na zaś.
W stronę NB -> BF "13" pojawia się przy Koronie o tej samej godzinie co "19", z dokładnością do minuty.
W stronę BF -> NB sytuacja też układa się dobrze. Niby "19" jedzie ok. 3 min po "13", jednak opóźnienie rozkładu "13" o np. 2 min byłoby wręcz na korzyść, bo przyjeżdżałaby na NB 4 min po "3", zamiast 2 - mniejsze ryzyko zajeżdżania się.
Także dalej będę twierdzić, że dało się ten remont ogarnąć bez takich strat dla pasażerów. Trzeba było tylko chcieć, a nie szukać oszczędności. I zgadzam się ze stwierdzeniem, które padało tu na forum, że km musi być niezawodna i godna zaufania. A nie tak, że zabiera się ludziom połączenie na tydzień ("6") albo tnie relację o 2/3 kursów ("6+13"). Tak to najprostsza droga, by zachęcić ludzi do powrotu do auta. Tylko potem niech Miasto nie mówi, że robi co może by promować km.
No właśnie i znowu zapominasz o koordynacji całościowej, a nie punktowej "tu na tym jednym przystanku"
Patrzysz wyłącznie na OBECNE rozkłady 3, 13 i 19 przy Koronie i Getta - zapominając o tym, że przecież 3 pojedzie objazdem, więc MUSI mieć zmieniony rozkład.
Aktualny przelot 3 na odcinku Starowiślna - Podgórze SKA wynosi 7 minut, objazdem przez Dietla-Krakowską wynosi 10 minut, czyli 3min więcej. W dodatku rozkłady trzeba dopasować
już od przystanku Stradom - bo to przecież tutaj spotkają się obie linie 3 i 13 w stronę Bieżanowa.
A potem jeszcze musiałbyś DODATKOWO do nich dopasować pod Koroną rozkład 73 - tak żeby kursy wpadły idealnie pomiędzy 13-tkami, oraz żeby nie było zajechania między 3 a 73.
Sam również możesz sprawdzić sytuację z nowych rozkładów (biorę pod uwagę godziny popołudniowe, bo wtedy są większe korki):
- 13tka pod Koroną => Bieżanów ma odjazdy
16: 03 18 33 48
- 3ka pod Koroną => Bieżanów ma odjazdy:
16: 08 14 23 29 38 44 53 59
Więc odstęp jest ok, 13tki mają 5min żeby zdążyć, 3ki mają 4 minuty.
No ale teraz wypadałoby dorzucić 73 z Borku do Bieżanowa - fajnie jakby pod Koroną było pośrodku między 13tkami, czyli mniej więcej:
16: 10, 25, 40, 55
No i już co drugi kurs 3ki zamiast 4 minut odstępu masz ledwo 2 minuty (kursy 3 o godz. 16:08, 16:23, 16:38 oraz 16:53).
Ponadto, spójrzmy na rozkład 8 z Borku do Bronowic, jak to wygląda pod Koroną:
16: 03 11 18 26 33 41 48 56
Czyli 8 jechałaby z Borku JEDNĄ MINUTĘ za takim 73.
Więc co przesuwamy?
- 73 tak żeby pojechał 2 minuty wcześniej? To pod Koroną 3 i 73 będą mieć odjazd o tej samej minucie i 3 będzie zajechana na Bieżanowie, bo w szczycie nie ma szans, żeby tramwaj jadący z centrum odjechał z Korony na 0:00.
- 8 żeby pojechała 2-3 minuty później? To wtedy musisz dopasować rozkłady 4 czy 14 pod Bagatelą w kierunku Bronowic (plus dodatkowo sprawdzić 13 i 24, które też jadą objazdami) - tak żeby nie było sytuacji, że np. 3 tramwaje jadą w jednej minucie, a potem 6-7 minut przerwy.
A jak dopasujesz 4 i 14, to wtedy musisz sprawdzać rozkłady w Hucie i dopasować np. 44 do 4, albo 1 i 22 do 14tki. I już musisz zmieniać rozkłady dla połowy miasta.
__________________________________________________________
No to teraz sprawdźmy rozkłady w drugą stronę, czyli z Bieżanowa do centrum i na Borek:
13tka odjeżdża:
15: 10 25 40 55
3ka odjeżdża:
15: 08 14 23 29 38 44 53 59
Więc fajnie jakby 73 odjeżdżało pomiędzy 13-tkami, mniej więcej:
15: 03, 18, 33, 48,
Odstępy między 3 i 73 mamy spoko, po 4 minuty. To jeszcze sprawdźmy odjazdy 9 i 49, żeby nie było odjazdów w tej samej minucie:
9tka:
15: 09 24 39 54
49tka:
15: 01 16 31 46
Jest spoko, mamy odstępy po 1-2minuty.
Ale teraz sprawdźmy jak sytuacja wyglądałaby pod Koroną. Przelot Bieżanów - Korona to 20 minut, czyli 73 w stronę Borku byłoby:
15: 08, 23, 38, 53,
16: 08.
No to sprawdzamy teraz rozkład 8 do Borku:
15: 06 12 21 27 36 42 51 57
Zatem obecny 4-minutowy odstęp w aktualnym rozkładzie, zmniejszyłby się tylko do 2 minut. W dodatku pod Koroną będziesz mieć teraz o wiele więcej wagonów niż do tej pory (dodatkowe 3 czy 24), a cykl sygnalizacji niestety jest ustawiony tak, że tramwaj jadący od strony mostu na Bieżanów czy Borek dostaje światło co ok. 1,5minuty. Więc wystarczy, żeby przed taką 8 stała jakaś opóźniona 3 czy 24 czy choćby 10tka jadąca 2min wcześniej - i już 8 straci 3-4 minuty na samo czekanie na szczelinę.
Czy teraz w końcu zrozumiałeś o co chodzi, czy dalej nie? NIE MOŻESZ PATRZEĆ PUNKTOWO na jeden przystanek, że "o tutaj się zgadza odstęp między liniami X oraz Y więc DASIĘ, tylko trzeba chcieć". Bo potem musisz sprawdzić czy zmieniając rozkład linii Y, nie pozmieniałeś odstępów linii Y z liniami A i B na drugiej pętli. A jeśli się zmieniły, to chcąc zmienić rozkłady linii A i B, musiałbyś zmienić rozkłady linii G, M oraz R, które są skoordynowane z A i B.
Po czym finalnie się okaże, że z powodu jednego krótkiego 7-dniowego remontu na jednej z ulic, zmieniamy rozkład tramwajów w całym mieście, dział planowania rozkładów musiałby w ciągu zaledwie DWÓCH dni (bo remont został ogłoszony we wtorek) przygotować tą całą stertę rozkładów, a planiści grafików chyba siedzieliby do północy, żeby ułożyć
najpóźniej dzisiaj służby dla prowadzących, a sami prowadzący do ostatniej chwili nie wiedzieliby gdzie / o której godzinie zaczynają / kończą pracę.