[Stadler Tango Kraków Lajkonik 2] 35 + 25 opcjonalnych tramwajów - 28.09.2018

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

[Stadler Tango Kraków Lajkonik 2] 35 + 25 opcjonalnych tramwajów - 28.09.2018

Post autor: Kaszmir » 02 mar 2020, 15:28

Przetarg na nowe tramwaje rozstrzygnięty - wygrywa, bez niespodzianek, Stadler.

MPK Kraków rozstrzyga przetarg na 60 tramwajów. Dostarczy je Stadler
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 63976.html
Otwarcie ofert miało miejsce jeszcze we wrześniu zeszłego roku. Wystartował jedynie Stadler, który zaproponował pojazdy Tango Kraków Lajkonik 2, wyceniając zlecenie na 619,3 mln zł brutto (cena za jeden tramwaj to 8,372 mln zł netto). Budżet na całość został określony na kwotę 554,7 mln zł brutto. Ostatecznie dzisiaj (2 marca), po blisko pół roku od otwarcia ofert, postępowanie zostało rozstrzygnięte. Wygrał je Stadler, startujący jako konsorcjum firm Stadler Polska i Stadler Środa. Oferent zdobył 95 na 100 możliwych punktów. Producent nie zdobył punktów w kryterium drzwi dwustrumieniowych ponad wymagane w SIWZ (5%).

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: obserwator » 02 mar 2020, 15:31

Co oznacza że pierwszy pojazd przyjedzie 21 miesięcy po podpisaniu umowy ramowej? Czyli powinniśmy się spodziewać pierwszego pojazdu w styczniu 2022 czy później?

Awatar użytkownika
Jopek36
Administrator
Posty: 67
Rejestracja: 07 lut 2020, 11:12

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: Jopek36 » 02 mar 2020, 17:37

Wg umowy na to wygląda, że pojawiłyby się na początku 2022 roku. Natomiast jeśli zaoferowali ten sam pojazd co obecnie - a wszystko na to wskazuje - to w mojej ocenie mogliby "z marszu" dorobić te 10 sztuk przy okazji realizacji obecnego kontraktu na 50 sztuk tramwajów dla naszego miasta. Z drugiej strony nie wiadomo czy teraz MPK dałoby radę zapłacić za te 10 sztuk, bo jak widać dość długo czekali z rozstrzygnięciem przetargu.

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: obserwator » 02 mar 2020, 17:48

Jeśli pojazd ma być taki sam jak Lajkonik 1 to dziwię się że nie dali im nowego zakresu numeracji. Choć jak wiadomo jest to zdecydowanie najmniejszy problem.

Wonsz_w_pomidorach
Pomiarowiec
Posty: 124
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:56

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: Wonsz_w_pomidorach » 02 mar 2020, 20:33

Wszystko fajnie, tylko gdzie jest tabor 40m... Częstotliwości nie można pompować w nieskończoność, a jeśli komunikacja ma się ROZwijać, a nie Zwijać to obok nowych tras trzeba zwiększyć nie tylko ilostan taboru niskopodłogowego ale i 40-metrowego. ;)

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: obserwator » 02 mar 2020, 22:43

@Wonsz_w_pomidorach, w niektórych miejscach można właśnie dzięki temu tanim kosztem zrobić przystanki podwójne i można w ten sposób znacząco zwiększyć ilość pojazdów. Oczywiście są takie miejsca jak Mogilskie, gdzie wydłużenie przystanku znacząco wymusza przebudowę skrzyżowania lub nie jest możliwe, lecz są też takie jak ciąg Bronowicki gdzie nie powinno być to trudne (np Plac Inwalidów już jest podwójny). Jednak należałoby pamiętać o tym, iż gdyby przystanki wydłużyć do przykładowo 67 metrów to nie powinny być kierowane Krakowiaki na tamtejsze linie.
Taki system funkcjonuje obecnie w Warszawie. Dzięki temu żadna linia tramwajowa nie kursuje w szczycie rzadziej niż co 8 minut.

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1231
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: GoMeZz391 » 29 kwie 2020, 18:20

Dzisiaj nastąpiło podpisanie umowy w formie elektronicznej na dostawę 35 wagonów.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: pasazer_mobilisu » 29 kwie 2020, 21:37

To niestety dalej będzie za mało by wycofać E1 i 105Na, tych pierwszych mamy 68, drugich 35 (w składach po 2x105Na) razem 103, a Stadlerów będzie 85, dopiero jeśli wezmą całą opcje to 110. W obecnej sytuacji dobrze, że w ogóle podpisali umowę i wzięli więcej niż musieli.

Jeszcze daty:
Ogłoszenie przetargu: 29 kwietnia 2019
Podpisanie umowy: 29 kwietnia 2020 - równy rok :]
Pierwszy tramwaj za 26 miesiące czyli lipiec 2022 roku.
Ostatnio zmieniony 04 lip 2020, 11:33 przez pasazer_mobilisu, łącznie zmieniany 1 raz.

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: obserwator » 29 kwie 2020, 21:51

W dłużej perspektywie czasu (do 2022 roku) jest szansa na rozszerzenie tego przetargu do pierwotnej liczby?

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: Kitek » 29 kwie 2020, 22:00

Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: kot_feliks » 29 kwie 2020, 22:27

pasazer_mobilisu pisze: 29 kwie 2020, 21:37 Pierwszy tramwaj za 26 miesiące czyli lipiec 2022 roku.
W sumie to ciekawe, jak będzie wyglądał rynek i czy faktycznie będziemy tyle czekać. Może się okazać, że Stadlerowi opłaci się np. pociągnąć obecną serię dalej, bo tam imho różnic za dużo to nie ma :)

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: obserwator » 29 kwie 2020, 22:54

To mało istotna sprawa, lecz zastanawiam się co zrobią z numeracją. Pociągnąć dalej 8XX już nie będą mogli ze względu na PESY. Szkoda że nie zdecydowano się dać Stadlerom nowego zakresu np. 001-110.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: pasazer_mobilisu » 30 kwie 2020, 4:30

obserwator pisze: 29 kwie 2020, 21:51 W dłużej perspektywie czasu (do 2022 roku) jest szansa na rozszerzenie tego przetargu do pierwotnej liczby?
Szansa zawsze jest ale też czasy bardziej niepewne niż przez ostatnie lata.
obserwator pisze: 29 kwie 2020, 22:54 Pociągnąć dalej 8XX już nie będą mogli ze względu na PESY.
Gdyby wzięli o 10 mniej to by się zmieścili :D mogą użyć 790-800 i będzie ciągłość przepleciona NGT8, ale skoro Stadlery dostały "RY" to chyba specjalnie wyróżniać ich nie chcą.
Ostatnio zmieniony 04 lip 2020, 11:33 przez pasazer_mobilisu, łącznie zmieniany 1 raz.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: Kitek » 30 kwie 2020, 10:23

pasazer_mobilisu pisze: 29 kwie 2020, 21:37To niestety dalej będzie za mało by wycofać E1 i 105Na, tych pierwszych mamy 68, drugich 35 (w składach po 2x105Na) razem 103, a Stadlerów będzie 85, dopiero jeśli wezmą całą opcje to 110.
Najważniejsze, żeby dojść do sytuacji, żeby na wszystkich liniach wszystkie brygady całodzienne były niskopodłogowe (a szczytówki mogą być wysokopodłogowe).
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: [STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] do 60 tramwajów - 28.09.2018

Post autor: Kaszmir » 30 kwie 2020, 11:34

Kitek pisze: 30 kwie 2020, 10:23Najważniejsze, żeby dojść do sytuacji, żeby na wszystkich liniach wszystkie brygady całodzienne były niskopodłogowe (a szczytówki mogą być wysokopodłogowe).
Chyba straciłem nadzieję. Trwająca od wielu lat polityka MPK to niestety nie jest "puśćmy niską podłogę tam, gdzie je potrzeba" tylko raczej "puśćmy niską podłogę tam, gdzie wagony najmniej się zniszczą", oczywiście uwzględniając zapotrzebowanie na długość taboru na wybranych liniach.

Przykładem Pleszów i "21" - linia, której spora część trasy jest pozbawiona dostępu do niskopodłogowych tramwajów. Czemu niskowejściowce kursują tylko na jednej brygadzie, a nie na wszystkich? Czemu Huta potrafi obstawić niskaczami nawet linie daleko w centrum takie jak "2" czy "20", a własnej nowohuckiej "21" nie?

Tę jedną brygadę "21" to chyba puszczono by móc powiedzieć "patrzcie, na Pleszów dociera niska podłoga!" i by można było zbywać ludzi upominających się o godny tabor. W końcu jak teraz ktoś napisze list o niską podłogę do Pleszowa, to zawsze można odpisać że przecież jest niska podłoga - a to że pojawia się raz na 80 minut, to detal :D

Rozumiem, dbanie o stan taboru by pojeździł jak najdłużej. Tylko taką gadkę słyszymy od 20 lat (!), a spora część osób która z tej niskiej podłogi potrzebowała skorzystać, zwyczajnie jej nie dożyła. I o ile jestem w stanie zrozumieć że nie chcą na kiepskie tory puszczać bombardierów czy krakowiaków, tak oszczędzanie kilkudziesięcioletniego przerobionego taboru (GT8, EU8N, N8S) jest zwyczajnie nie fair.

Zablokowany

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość