Propozycja trasy tramwajowej Borek Fałęcki - Opatkowice P+R (jako nowy węzęł przesiadkowy)
: 08 sty 2023, 1:23
Wstęp:
Od dłuższego czasu w głowie siedziały mi pomysły odnośnie tramwaju do Opatkowic. Dzisiaj się zdecydowałem rozrysować możliwą trasę oraz "zaprojektować" przekroje boczne ulicy Zakopiańskiej (wariant normalnej drogi + wariant przystanku tramwaj/autobus)
Mam świadomość, że takie propozycja może być uznana za "odlotową", choć myślę, że warto podawać pomysły które mogłyby wpłynąć na poprawę komunikacji
Założenia/Objaśnienia
Kolory i kształty na mapce:
- czerwony tekst/kropki: nazwa przystanku/przybliżona lokalizacja przystanku
- jasny niebieski: normalny rodzaj trasy (na płaskim terenie, nasyp itp.)
- ciemnoniebieski przerywany: tunel
- żółty: wiadukt/estakada
- Szerokość pasa drogowego ul. Zakopiańskiej na odcinku Góra Borkowska <=> Opatkowice Wiadukt wynosi 25m oraz że pozostaje ona stała na całym tym odcinku (Zmierzyłem w Geoportalu w jednym miejscu szerokość - tak wyglądało na moje oko - pasa drogowego)
- Starałem się poprowadzić trasę w taki sposób, aby jak najmniej ingerować w zabudowę (jak najmniej wyburzeń)
- Część drogowa ulicy na odcinku Góra Borkowska <=> Opatkowice Wiadukt jest zmniejszona do przekroju 2x1
- Pętla końcowa zlokalizowana przy przystanku kolejowym Kraków Opatkowice (propozycja węzła przesiadkowego P+R)
- Część linii autobusowych obsługujących regiony na południe od Krakowa kończyły by swój bieg na Opatkowice P+R. (np. przerzucenie linii z Mogilan, Świątnik itp. z BF na Opatkowice P+R.
- Skrzyżowanie Taklińskiego x Zakopianka przebudowane (DK7 jako estakada, pod spodem np. rondo dla ruchu lokalnego)
- Pętla Borek Fałęcki przebudowana na pętlę przelotową (choć dalej może to być pętla końcowa dla niektórych linii)
- Na odcinku Borek Fałęcki <=> Góra Borkowska na trasie mamy tunel, który ma za zadanie zlikwidować niektóre kolizje z zabudowaniami, a także złagodzić nachylenie podjazdu (podjazd pod górę od strony Borku jest moim zdaniem za stromy: https://goo.gl/maps/Jy67fBqwHWBR6xv38)
- Przystanek Góra Borkowska, byłby zlokalizowany częściowo pod ziemią, na nachyleniu wyjazdowym z tunelu, natomiast przystanek autobusowy zostałby zlokalizowany w miejscu pasa do prawoskrętu w ul. Zawiłą, jadąc od strony Borku. (brak wydzielonego pasa "rozbiegowego" do skrętu, ale zachowana możliwość skrętu w prawo)
- Przystanki Judyma, Kąpielowa, Opatkowice Wiadukt znajdowały by się w okolicach istniejących w rzeczywistości przystanków, a także były by przystankami autobusowo-tramwajowymi (w celu obsługi np. linii autobusowych nocnych miejskich)
- Wiadukt/estakada w celu przekroczenia strumyka/rzeczki oraz zapewnienia dojazdu do posesji pod spodem.
- Rozjazdy tramwajowe przy wiadukcie aby można było wyprowadzić tramwaj do Klin (dzięki temu mamy też połączenie Klin z węzłem przesiadkowym).
- Z tego co widziałem na SV, pod wiaduktem autostrady mamy jeden wolny "korytarz", więc można poprowadzić tam torowisko tramwajowe (dzięki temu oszczędza się na budowie nowego wiaduktu/tunelu tramwajowego)
- Budowa węzła przesiadkowego Opatkowice P+R (tramwaj/autobus/kolej)
Dzięki wydłużeniu trasy tramwajowej oraz powyższych założeń dojeżdżający do Krakowa nie musieli by się np. przepychać ul. Zakopiańską autobusem
do Borku, tylko się przesiąść na tramwaj, który w normalnych warunkach nie utknie w korku. Dodatkowo, mieszkańcy Klin po wybudowaniu linii tramwajowej, mieliby lepszy dostęp do kolei oraz innych opcji komunikacyjnych.
Zapraszam również do dyskusji i podawania swoich sugestii!
Przekroje boczne ul. Zakopiańskiej
Całość trasy:
Od dłuższego czasu w głowie siedziały mi pomysły odnośnie tramwaju do Opatkowic. Dzisiaj się zdecydowałem rozrysować możliwą trasę oraz "zaprojektować" przekroje boczne ulicy Zakopiańskiej (wariant normalnej drogi + wariant przystanku tramwaj/autobus)
Mam świadomość, że takie propozycja może być uznana za "odlotową", choć myślę, że warto podawać pomysły które mogłyby wpłynąć na poprawę komunikacji
Założenia/Objaśnienia
Kolory i kształty na mapce:
- czerwony tekst/kropki: nazwa przystanku/przybliżona lokalizacja przystanku
- jasny niebieski: normalny rodzaj trasy (na płaskim terenie, nasyp itp.)
- ciemnoniebieski przerywany: tunel
- żółty: wiadukt/estakada
- Szerokość pasa drogowego ul. Zakopiańskiej na odcinku Góra Borkowska <=> Opatkowice Wiadukt wynosi 25m oraz że pozostaje ona stała na całym tym odcinku (Zmierzyłem w Geoportalu w jednym miejscu szerokość - tak wyglądało na moje oko - pasa drogowego)
- Starałem się poprowadzić trasę w taki sposób, aby jak najmniej ingerować w zabudowę (jak najmniej wyburzeń)
- Część drogowa ulicy na odcinku Góra Borkowska <=> Opatkowice Wiadukt jest zmniejszona do przekroju 2x1
- Pętla końcowa zlokalizowana przy przystanku kolejowym Kraków Opatkowice (propozycja węzła przesiadkowego P+R)
- Część linii autobusowych obsługujących regiony na południe od Krakowa kończyły by swój bieg na Opatkowice P+R. (np. przerzucenie linii z Mogilan, Świątnik itp. z BF na Opatkowice P+R.
- Skrzyżowanie Taklińskiego x Zakopianka przebudowane (DK7 jako estakada, pod spodem np. rondo dla ruchu lokalnego)
- Pętla Borek Fałęcki przebudowana na pętlę przelotową (choć dalej może to być pętla końcowa dla niektórych linii)
- Na odcinku Borek Fałęcki <=> Góra Borkowska na trasie mamy tunel, który ma za zadanie zlikwidować niektóre kolizje z zabudowaniami, a także złagodzić nachylenie podjazdu (podjazd pod górę od strony Borku jest moim zdaniem za stromy: https://goo.gl/maps/Jy67fBqwHWBR6xv38)
- Przystanek Góra Borkowska, byłby zlokalizowany częściowo pod ziemią, na nachyleniu wyjazdowym z tunelu, natomiast przystanek autobusowy zostałby zlokalizowany w miejscu pasa do prawoskrętu w ul. Zawiłą, jadąc od strony Borku. (brak wydzielonego pasa "rozbiegowego" do skrętu, ale zachowana możliwość skrętu w prawo)
- Przystanki Judyma, Kąpielowa, Opatkowice Wiadukt znajdowały by się w okolicach istniejących w rzeczywistości przystanków, a także były by przystankami autobusowo-tramwajowymi (w celu obsługi np. linii autobusowych nocnych miejskich)
- Wiadukt/estakada w celu przekroczenia strumyka/rzeczki oraz zapewnienia dojazdu do posesji pod spodem.
- Rozjazdy tramwajowe przy wiadukcie aby można było wyprowadzić tramwaj do Klin (dzięki temu mamy też połączenie Klin z węzłem przesiadkowym).
- Z tego co widziałem na SV, pod wiaduktem autostrady mamy jeden wolny "korytarz", więc można poprowadzić tam torowisko tramwajowe (dzięki temu oszczędza się na budowie nowego wiaduktu/tunelu tramwajowego)
- Budowa węzła przesiadkowego Opatkowice P+R (tramwaj/autobus/kolej)
Dzięki wydłużeniu trasy tramwajowej oraz powyższych założeń dojeżdżający do Krakowa nie musieli by się np. przepychać ul. Zakopiańską autobusem
do Borku, tylko się przesiąść na tramwaj, który w normalnych warunkach nie utknie w korku. Dodatkowo, mieszkańcy Klin po wybudowaniu linii tramwajowej, mieliby lepszy dostęp do kolei oraz innych opcji komunikacyjnych.
Zapraszam również do dyskusji i podawania swoich sugestii!
Przekroje boczne ul. Zakopiańskiej
Całość trasy: