Strona 1 z 1
Torowiska dla dwukierunkowców
: 09 sty 2023, 10:20
autor: Robert
kbieniu7 pisze: 07 sty 2023, 21:24
Na początku pomyślałem "co za absurd", a po chwili "kurczę, to miałoby sens"

Gdyby ona kończyła gdzieś za Szpitalem Św. Rafała (a może i do Piasków Wielkich?) to skomunikowałoby się dobrze ten ważny punkt, jakim jest szpital. Nawet dałoby się przejść taką trasą bez wielkich wyburzeń* i bez dużych przewyższeń.
Na "Nowosądeckiej" miałaby ten sam peron, co dotychczas. Byłaby to też dobra końcówka dla "10" i innych ew. linii jadących od TŁ. Obecnie "10" jest dostępna tylko dla części Kurdwanowa i Woli Duchackiej, do tego jej perony są słabo dostępne, a tak by mogły jeździć na zakładkę.
*Podstacja trakcyjna, serwis samochodowy, biedronka, dwa domy jednorodzinne (z tego jeden to ruina), garaże-blaszaki.
Oj tak, to boli... bardzo boli...
Pomysł z dwiema przeciwstawnymi pętlami na ciągu Witosa-Nowosądecka ciekawy. Po zachodniej stronie Kurdwanów, po wschodniej stronie Piaski Nowe/ Wola Duchacka Wschód. Tylko problem z Piaskami jest taki że osiedle jest na szczycie wzniesienia i dookoła są bardzo duże spadki terenu... Wepchnięcie tam pętli i torów czy po jednej stronie czy po drugiej może być dosyć ciężkie.
Można ew próbować coś zmieścić blisko Nowosądeckiej w okolicy Włoskiej/Białoruskiej czy Podedworze. Ewentualnie przy samej podstacji trakcyjnej przy Łużyckiej.
Tylko to raczej nie w tym temacie te rozważania
Ok, wydzieliłem wątek z tematu o przetargu tramwajowym
- adm. K
Re: Torowiska dla dwukierunkowców
: 09 sty 2023, 11:03
autor: Kaszmir
Właśnie trochę mi się marzyło, by zacząć dyskusję o takich trasach

Bochenka (kbieniu7, dzięki za rozrysowanie!) czy Sołtysowska (Zieleńczanin - możesz wrzucić tutaj projekt) miały posłużyć jako przykłady na początek.
kot_feliks pisze: 07 sty 2023, 12:28"TRAMWAJ" na Ruczaj:
- część tramwajowa - ok. 65 mln pln;
--- z czego wkład miasta... 10 mln pln;
- część drogowa - ok 85 mln pln;
Patrząc z punktu widzenia samych wydatków:
- tramwaj kosztował nas 10 mln pln wkładu własnego;
- droga obok 85 mln pln;
Kojarzę te wyliczenia. Pytanie czy dalej jest szansa na takie dofinansowania bo z tego co pisano, nowa perspektywa unijna miała stawiać bardziej na przedsiębiorczość niż projekty infrastrukturalne.
Dalej też, Ilekolwiek by nie było dofinansowania, trasa bez pętli jest tańsza (czyli łatwiej znaleźć na nią środki, albo w tych samych można zbudować więcej takich odcinków) i łatwiejsza do zmieszczenia na niektórych ciasnych osiedlach.
Jeździłem trochę po Europie Zachodniej (m.in. Francji) i mam wrażenie, że tam sporo sieci tramwajowych opiera się właśnie na dwukierunkowcach, a końcówki-przejazdówki to standard.
Re: Torowiska dla dwukierunkowców
: 09 sty 2023, 11:10
autor: Robert
Koszt zawsze ma znaczenia a te "odnogi" w różnych miejscach to de facto do 1km samego toru i końcówka (ewentualnie dodatkowo koszt remontu zwykłych osiedlowych dróg wzdłuż).
Więc niewielkimi nakładami z wysokim dofinansowaniem można naprawdę zwiększyć zasięg i niezawodność całej sieci tramwajowej.
Re: Torowiska dla dwukierunkowców
: 09 sty 2023, 12:05
autor: Gruby Rysiek
Co tam likwidacja dziesiątek miejsc parkingowych, co tam likwidacja garaży (nie, nie tylko blaszaków, murowanych też).
Tak, wiem, po co komu miejsca parkingowe, samochody to zuo, itepe...
No to z innej dziedziny: co tam teren zarezerwowany w MPZP na park. Będzie tramwaj...
Jeszcze sprawdźcie przebieg wodociągu Raba, czy to taka prosta, tania i łatwa inwestycja...
Re: Torowiska dla dwukierunkowców
: 09 sty 2023, 12:08
autor: kbieniu7
Robert pisze: 09 sty 2023, 10:20
Pomysł z dwiema przeciwstawnymi pętlami na ciągu Witosa-Nowosądecka ciekawy. Po zachodniej stronie Kurdwanów, po wschodniej stronie Piaski Nowe/ Wola Duchacka Wschód. Tylko problem z Piaskami jest taki że osiedle jest na szczycie wzniesienia i dookoła są bardzo duże spadki terenu... Wepchnięcie tam pętli i torów czy po jednej stronie czy po drugiej może być dosyć ciężkie.
Można ew próbować coś zmieścić blisko Nowosądeckiej w okolicy Włoskiej/Białoruskiej czy Podedworze. Ewentualnie przy samej podstacji trakcyjnej przy Łużyckiej.
Dużej tragedii nie ma. To poniżej są wysokości i spadki podłużne wzięte z geoportalu. Twoja propozycja z wątku o Kurdwanowie/Piaskach chyba faktycznie idzie po prostszym terenie, ale moim zdaniem wpięcie w ul. Nowosądecką może być trudniejsze.

Re: Torowiska dla dwukierunkowców
: 09 sty 2023, 12:57
autor: Robert
Gruby Rysiek pisze: 09 sty 2023, 12:05
Co tam likwidacja dziesiątek miejsc parkingowych, co tam likwidacja garaży (nie, nie tylko blaszaków, murowanych też).
Tak, wiem, po co komu miejsca parkingowe, samochody to zuo, itepe...
No to z innej dziedziny: co tam teren zarezerwowany w MPZP na park. Będzie tramwaj...
Jeszcze sprawdźcie przebieg wodociągu Raba, czy to taka prosta, tania i łatwa inwestycja...
Bez przesady z tymi dziesiątkami miejsc parkingowych... torowisko można też poprowadzić ulicą, tam dużego ruchu samochodowego nie ma.
Argument z parkiem mnie rozwalił... nie dość że to na samym skraju to obecnie miejsce to jest wybetonowane (miedzy budynkiem a garażami) - w wersji wschodniej. W zachodniej (część koło szpitala) to jest wzdłuż ulicy... A teren jest prywatny.
Nawet gdyby tramwaj miał przecinać park w jakimś miejscu poważniejszym to samo torowisko może być zielone i ładnie w park wkomponowane - ale tutaj taka sytuacja nie zachodzi.
Co do sieci/uzbrojenia terenu - nie budujemy metra przecież tylko naziemne torowisko. Przebudowe instalacji robi się przy każdym większym remoncie zwykłej ulicy