Nie, ja zakładam, że 49 zostanie w takiej postaci jak teraz - tak w końcu będzie taniej.
Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Może lepiej połączyć 49 z 16, a 9 puścić przez Czyżyny do Piastów? Zabranie zarówno 52 jak i 9 z JPII to lekka przesada moim zdaniem, tak samo jak Os. Piastów bez linii do R. Czyżyńskiego.
W tej drugiej relacji warto zaznaczyć że zgodnie z tym co ktoś wrzuca na wątek pomiarów, 52 ma napełnienia na poziomie 40-50% już na pętli, jadąc co 7 minut w taborze 40m, więc na linię f~15 w 32m na pewno będą potoki (nawet jeśli nowa trasa sporo przejmie, to nie wszystkich).
W tej drugiej relacji warto zaznaczyć że zgodnie z tym co ktoś wrzuca na wątek pomiarów, 52 ma napełnienia na poziomie 40-50% już na pętli, jadąc co 7 minut w taborze 40m, więc na linię f~15 w 32m na pewno będą potoki (nawet jeśli nowa trasa sporo przejmie, to nie wszystkich).
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Może mnie zjecie (tylko proszę, nie za bardzo! ), ja bym chyba obie linie przetrasował. Np. "14" skierował do os. Piastów, a "9" do ronda Hipokratesa + niech wchłonie "49" (czyli f7,5 na całej trasie).
Po otwarciu trasy przez Meissnera, raczej mało kto by korzystał z tych linii by jechać aż tak naokoło do miasta. Ich role w dojeździe do centrum przejmą nowe trasy. Natomiast dobrze byłoby zachować połączenie Bieńczyc z al. Pokoju, m.in. ze względu na dojazd do centrum handlowego M1. I stąd "14" do Piastów bo z ciągu mistrzejowickiego do M1 i tak jest szybsze i częstsze "178/578". Z kolei mam wrażenie, że dużo osób korzysta z "9" na trasie do Czyżyn (biurowce, AWF) i stąd zostawiłbym ją tam, a nawet wzmocnił przez wchłonięcie "49".
A swoją drogą, czy ta relacja (Dietla-Krakowska) jest już "nie problematyczna"? Przed remontem unikano puszczania tramwajów po tym łuku, bodajże był jakiś problem z sygnalizacją.
Mogę być zbyt optymistyczny, jednak wydaje mi się że nowego układu nie da się przygotować bez przynajmniej jednej nowej linii. Po prostu trudno zostawić Czyżyny bez tramwajów, a i przez Meissnera powinno wg mnie jechać przynajmniej 20 poc./h, nowa trasa zbierze spore potoki. Wzkm w części pójdą z autobusów.
To dalsze rozdzielanie linii, tym razem "9+49". Nie jestem fanem tego, raz że ciężej to koordynować, dwa że to rozdrabnianie połączeń. Wg mnie lepiej iść w więcej mocnych linii
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Musi pozostać dojazd z szeroko rozumianych Bieńczyc zarówno na ciąg Mogilska - al. JPII, jak i na Aleję Pokoju. W związku z tym "9" i "14" nie powinny zostać ruszane, a zmiany takie byłyby bardzo niekorzystne dla bieńczyckich pasażerów. W dalszym ciągu uważam, że jedyna słuszna i nieszkodliwa opcja to:
- "52" przez Meissnera,
- "49" Meissnera do Mistrzejowic, całotygodniowo,
- "16" Meissnera na TAKW lub gdzieś dalej.
Wprawdzie to zaledwie 16 p/h, jednak gdyby taka oferta nie wystarczyła, zawsze można dołożyć kolejną linię lub jedną z istniejących wzmocnić szczytowo. Nic nie musi być wchłaniane i zmieniane i nie rozumiem dlaczego tylu tutejszych użytkowników popiera zmiany na "9".
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
21, 49, 182/482 - piach
511 - całotygodniowe (z wjazdem do DGW)
139 - bez zmian
52 - przez Meissnera,
16 - z Pleszowa przez Kombinat, Meissnera do Dworca Towarowego/Krowodrzy Górki przez Tunel (rekompensata za 182) (całotygodniowe).
9 - do Piastów (w zamian za 52) + wzmocnienie po 49.
511 - całotygodniowe (z wjazdem do DGW)
139 - bez zmian
52 - przez Meissnera,
16 - z Pleszowa przez Kombinat, Meissnera do Dworca Towarowego/Krowodrzy Górki przez Tunel (rekompensata za 182) (całotygodniowe).
9 - do Piastów (w zamian za 52) + wzmocnienie po 49.
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Tramwaje:
"9" skrócone do Bieńczyc
"14" bez zmian (choć można rozważyć Os. Piastów jeśli będzie tam dość miejsca)
"16" Nowy Bieżanów - trasa "49" - Meissnera - trasa "16" - Kopiec Wandy
"19" Borek Fałęcki - trasa "19" - rondo Mogilskie - Meissnera - Mistrzejowice
"49" likwidacja (połączenie z "16")
"52" przez Meissnera
Autobusy:
"124"/"424" likwidacja
"128" Prądnik Czerwony - trasa "184" - rondo Młyńskie, Ułanów, Jana Pawła II, Lema - trasa "128" - Zajezdnia Płaszów
"139" Mydlniki Wapiennik - ..., Dobrego Pasterza, Andersa, Dąbrowskiej - Czyżyny Dworzec
"152" Chełm - ..., Beliny-Prażmowskiego, Grochowska (powrót: Łukasiewicza), ..., Młyńska, Bora-Komorowskiego, Andersa - Aleja Przyjaźni
"182" Dworzec Główny Wschód - ..., Młyńska, Bora-Komorowskiego, Okulickiego, ... - Osiedle Na Stoku (zwiększenie częstotliwości)
"184" likwidacja (zastąpienie przez "19")
"189" likwidacja
"439" Mydlniki Wapiennik - ..., Dobrego Pasterza, Strzelców - Prądnik Czerwony (połowa kursów "139" w szczycie)
"452" Aleja Przyjaźni - trasa pokrywająca się ze "152" - Cracovia Stadion (powrót jako "152") (niewykluczone połączenie ze "192")
"482" likwidacja
"501" likwidacja przystanku Miechowity, dołożenie przystanków Rondo Młyńskie i Narzymskiego
"502" likwidacja
"511" Bulwarowa - trasa "501" - rondo Ofiar Katynia - trasa "511" - Chełmońskiego Pętla (powrót jako "501")
Po otwarciu tej trasy spodziewam się ogromnej rzezi linii autobusowych na Pilotów i wschodniej części Dobrego Pasterza. Mam nadzieję, że się mylę.
"9" skrócone do Bieńczyc
"14" bez zmian (choć można rozważyć Os. Piastów jeśli będzie tam dość miejsca)
"16" Nowy Bieżanów - trasa "49" - Meissnera - trasa "16" - Kopiec Wandy
"19" Borek Fałęcki - trasa "19" - rondo Mogilskie - Meissnera - Mistrzejowice
"49" likwidacja (połączenie z "16")
"52" przez Meissnera
Autobusy:
"124"/"424" likwidacja
"128" Prądnik Czerwony - trasa "184" - rondo Młyńskie, Ułanów, Jana Pawła II, Lema - trasa "128" - Zajezdnia Płaszów
"139" Mydlniki Wapiennik - ..., Dobrego Pasterza, Andersa, Dąbrowskiej - Czyżyny Dworzec
"152" Chełm - ..., Beliny-Prażmowskiego, Grochowska (powrót: Łukasiewicza), ..., Młyńska, Bora-Komorowskiego, Andersa - Aleja Przyjaźni
"182" Dworzec Główny Wschód - ..., Młyńska, Bora-Komorowskiego, Okulickiego, ... - Osiedle Na Stoku (zwiększenie częstotliwości)
"184" likwidacja (zastąpienie przez "19")
"189" likwidacja
"439" Mydlniki Wapiennik - ..., Dobrego Pasterza, Strzelców - Prądnik Czerwony (połowa kursów "139" w szczycie)
"452" Aleja Przyjaźni - trasa pokrywająca się ze "152" - Cracovia Stadion (powrót jako "152") (niewykluczone połączenie ze "192")
"482" likwidacja
"501" likwidacja przystanku Miechowity, dołożenie przystanków Rondo Młyńskie i Narzymskiego
"502" likwidacja
"511" Bulwarowa - trasa "501" - rondo Ofiar Katynia - trasa "511" - Chełmońskiego Pętla (powrót jako "501")
Po otwarciu tej trasy spodziewam się ogromnej rzezi linii autobusowych na Pilotów i wschodniej części Dobrego Pasterza. Mam nadzieję, że się mylę.
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Odpadnięcie autobusów z ul. Dobrego Pasterza rozumiem, ale czemu wycinać je z ciągu Andersa - Bora-Komorowskiego - Pilotów? Takie 502... przecież to nijak się nie pokrywa z tramwajem na tej trasie...
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Mimo wszystko tramwaj podbierze pasażerów z przystanków "Pilotów", "R. Młyńskie", "Miechowity" i "Bora-Komorowskiego", a może nawet trochę z "Wiślickiej" (część pasażerów z os. Tysiąclecia). Wiadomo, że nie zawsze będzie się to pokrywać w 100% trasą, jednak to raczej regularne zjawisko - np. po otwarciu trasy do Kurdwanowa, pocięto autobusy które jechały przez Wolę Duchacką i pokrywały się z tramwajem tylko na końcowym odcinku.
Osobiście też spodziewam się, że "152/502" zostaną scalone w jedno "152" przez Bora-Komorowskiego. Oby linia dostała sensowną częstotliwość.
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Dawniej nie było żadnego problemu z sygnalizacją - bo tej do skrętu po prostu nie było Istniała jedna ogólna szczelina (na wprost + w prawo), co jednak WTEDY powodowało sytuacje potencjalnie kolizyjne - bo zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeśli tramwaj skręcał w prawo w Dietla, a auto jechało na wprost pod Wawel (wtedy jeszcze było to możliwe), to tramwaj miał obowiązek ustąpić pierwszeństwa autom.
Obecnie takiego problemu nie ma, bo 1. auta nie mogą jechać na wprost, 2. tramwaje mają osobną szczelinę do skrętu. Problem jednakże jest z samym czasem oczekiwania na pionowe do skrętu - nic liniowo nie kursuje w tej relacji, więc sygnalizacja nie jest tego "nauczona", nie nadaje priorytetu i pionowa szczelina zapala się czasem dopiero nawet po 1,5 - 2 minutach (jak przelecą wszystkie inne fazy na skrzyżowaniu).
Najbardziej widać to w przypadku objazdów, jak na Starowiślnej w stronę Dietla jest zatrzymanie i 3/19/24 kursują wtedy przez Krakowską-Dietla - wtedy przy przystanku Stradom potrafi się zrobić korek nawet na 3-4 wagony, gdzie jako pierwszy stoi właśnie ten skręcający w prawo.
Oczywiście wiadomo, gdyby linia w takiej relacji Wolnica - Dietla się pojawiła, to wszystko można przeprogramować i ustawić
-
- Pomiarowiec
- Posty: 312
- Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Moim zdaniem bez sensu mnożyć linie. Dzięki temu będziemy mieć tylko więcej takich patologicznych sytuacji w skali miasta jak poniżej:Kaszmir pisze: ↑25 sty 2023, 22:28 Mogę być zbyt optymistyczny, jednak wydaje mi się że nowego układu nie da się przygotować bez przynajmniej jednej nowej linii. Po prostu trudno zostawić Czyżyny bez tramwajów, a i przez Meissnera powinno wg mnie jechać przynajmniej 20 poc./h, nowa trasa zbierze spore potoki. Wzkm w części pójdą z autobusów.
kot_feliks pisze: ↑06 lis 2022, 21:18 Eee, ale jak to. Przecież '10' jest nieskoordynowana z niczym w skali miasta i w skali roku jeździ sobie za kilka mln pln zderzak w zderzak z '52', aby.... "być skoordynowana z autobusami na Pleszowie"
Jestem mocno zaskoczony że nadal na forum mamy tak wielu zwolenników składania linii f~15 w jedną. Ostatnim czasem mieliśmy kilka przykrych przykładów jak takie linie kończą:
1. Najpierw zrobiono parę "4+44", od poniedziałku zamiast mocnej "4" będziemy mieć marnego ogryzka z f~20.
2. Mamy linię "17+19" z f~7,5. No to z powodu mnożenia potworków od poniedziałku będziemy mieć f~20.
3. Mamy linię "9+49". Od poniedziałku zamiast f~7,5 również będzie f~20.
Nie mówiąc już o tym jak inne relacje cierpią na takim układzie. Przykładowo na odcinku Borek - Korona ubędzie 50% kursów w szczycie, gdzie już teraz "8" bądź "19" w Łagiewnikach SKA były niezabieralne
Pomijam już fakt, że linie z f~15 zwyczajnie nie są atrakcyjne dla pasażerów. Jeżeli ktoś musi czekać na tramwaj nawet 15 minut to może się okazać że wybierając podróż samochodem lub rowerem byłby już na miejscu, zanim jeszcze ten tramwaj podjedzie.
Dlatego właśnie uważam że trzeba skończyć z patologią mnożenia na siłę linii. Otwarcie Meissnera będzie wręcz doskonałą okazją, aby pozbyć ogryzków "4x" dając liniom "4" i "9" częstotliwość taką na jaką zasługują.
Jeżeli na Czyżynach bądź Rondzie Kocmyrzowskim będzie to nadal zbyt mało kursów można pomyśleć o zwiększeniu częstotliwości którejś z następujących linii: "5", "10" lub "14". Oczywiście powinno się to wiązać z ewentualną zmianą trasy którejś z tych linii, a już na pewno jeśli chodzi o linię "14".
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Nie do końca rozumiem Twój wpis - czy jesteś zwolennikiem czy przeciwnikiem:-) Według mnie podane przez Ciebie przykłady "4+44", "17+19" i "9+49" są właśnie dowodem na to, że znacznie lepiej byłoby, gdyby każda para istniała jako jedna linia z f=7,5. Bo to, że od poniedziałku będzie tylko "4" czy "9" z f=20 wynika z tego, że "4x" lekkim ruchem ręki się uwala a linie mające f=15 równie lekko spycha na f=20. Gdybyśmy dziś mieli "4" z f=7,5 i "9" z f=7,5 z kursami wariantowymi, to obie by spadły 'tylko' na f=10. Bo ścięcie z f=7,5 na f=20 każdy by widział i waliłoby po oczach. Zauważcie, że "3" czy "50" (mimo takich samych kursów wariantowych) zostają na f=10. A mogę się o stówę założyć, że gdybyśmy zamiast "3" mieli rozbicie na "3" z f-15 i "43" z f=15 do DT, to właśnie "43" byłoby zawieszane i "3" zostawałaby z f=20...
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Prawie ze wszystkim się z Tobą zgadzam za wyjątkiem zaznaczonego tekstu.obserwator pisze: ↑26 sty 2023, 13:21 Moim zdaniem bez sensu mnożyć linie. Dzięki temu będziemy mieć tylko więcej takich patologicznych sytuacji w skali miasta jak poniżej: ......
Otóż "4"/"44" nadal będą tworzyć takt co 10 minut.Jestem mocno zaskoczony że nadal na forum mamy tak wielu zwolenników składania linii f~15 w jedną. Ostatnim czasem mieliśmy kilka przykrych przykładów jak takie linie kończą:
1. Najpierw zrobiono parę "4+44", od poniedziałku zamiast mocnej "4" będziemy mieć marnego ogryzka z f~20.
2. Mamy linię "17+19" z f~7,5. No to z powodu mnożenia potworków od poniedziałku będziemy mieć f~20.
3. Mamy linię "9+49". Od poniedziałku zamiast f~7,5 również będzie f~20.
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Swoje propozycje w szerszym kontekście zawarłem w wątku ogólnych zmian w siatce tramwajowej. Uważam, że tak duża zmiana może być dobrym pretekstem do optymalizacji i polepszenia siatki linii tramwajowych. Do lektury zapraszam tutaj.
Natomiast jeśli tak duży zakres miałby nie przejść, to punktem wyjścia dla mnie jest skierowanie min. 15 kurs/h na nowy ciąg. Jak to zrobić? Myślę, że pewniakiem jest "52" i tu trudno wyobrazić sobie, by ta linia tam nie trafiła. Mamy więc 8 kursów/h, bo też nie jestem takim optymistą by uwierzyć, że znów będzie mieć f=5. Drugim połączeniem wydaje się, że powinno być "9+49" połączone w całość jako "9" z f=7,5/15. Natomiast jako utrzymanie odpowiedniej obsługi ciągu Andersa i Broniewskiego proponowałbym wzmocnić "14" do f=7,5 w szczycie. Po drugiej stronie tej linii też przyda się poprawa jakości.
Tak więc podsumowując:
"9": wchłonięcie "49" i całościowe przekierowanie przez Meissnera do Mistrzejowic z f=7,5/15
"14": wzmocnienie do f=7,5/15
"52": przekierowanie przez Meissnera
Trakcji autobusowej nie podejmuję się proponować:-)
Natomiast jeśli tak duży zakres miałby nie przejść, to punktem wyjścia dla mnie jest skierowanie min. 15 kurs/h na nowy ciąg. Jak to zrobić? Myślę, że pewniakiem jest "52" i tu trudno wyobrazić sobie, by ta linia tam nie trafiła. Mamy więc 8 kursów/h, bo też nie jestem takim optymistą by uwierzyć, że znów będzie mieć f=5. Drugim połączeniem wydaje się, że powinno być "9+49" połączone w całość jako "9" z f=7,5/15. Natomiast jako utrzymanie odpowiedniej obsługi ciągu Andersa i Broniewskiego proponowałbym wzmocnić "14" do f=7,5 w szczycie. Po drugiej stronie tej linii też przyda się poprawa jakości.
Tak więc podsumowując:
"9": wchłonięcie "49" i całościowe przekierowanie przez Meissnera do Mistrzejowic z f=7,5/15
"14": wzmocnienie do f=7,5/15
"52": przekierowanie przez Meissnera
Trakcji autobusowej nie podejmuję się proponować:-)
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Mój pomysł raczej właśnie chciał uniknąć tworzenia linii, ale chyba rzeczywiście jednak bez niej się nie obejdzie; przekierowując bowiem 9 i 52 na Meissnera, JPII zostałoby z 16 poc/h, i to żaden do Bieńczyc czy R. Grzegórzeckiego.Kaszmir pisze: ↑25 sty 2023, 22:28 Mogę być zbyt optymistyczny, jednak wydaje mi się że nowego układu nie da się przygotować bez przynajmniej jednej nowej linii. Po prostu trudno zostawić Czyżyny bez tramwajów, a i przez Meissnera powinno wg mnie jechać przynajmniej 20 poc./h, nowa trasa zbierze spore potoki. Wzkm w części pójdą z autobusów.
To dalsze rozdzielanie linii, tym razem "9+49". Nie jestem fanem tego, raz że ciężej to koordynować, dwa że to rozdrabnianie połączeń. Wg mnie lepiej iść w więcej mocnych linii
Tak więc, jeżeli tworzymy nową linię to mogłaby ona iść: Os. Piastów - R. Czyżyńskie - TAKW - Lema (na razie przez Mogilskie) - R. Grzegórzeckie - Dietla - (tu nie jestem zdecydowany): połączenie z 19 i Borek, ew. Dajwór jako pętla (MPK się pewnie nie zgodzi).
Oprócz tego połączenie 9+49, przez Meissnera, co drugi kurs "wchłania" 16, druga połowa kończy na Bieńczycach (tymczasowo Mistrzejowice).
Al. JPII do obecnego stanu traci "ledwie" 4 poc/h (zostaje 20): nowa linia za 9, odwieszone 5, zabrane 52. Meissnera ma 16 poc/h. Czy to wystarczy? Zależy od stopnia pocięcia autobusów. Np. 182 powinno zatrzymać pasażerów jadących na dworzec, jeśli nie będzie jeździć co 0,5h.
-
- Ekspert
- Posty: 575
- Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
- Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki
Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
Idealny kandydat na linię wzdłuż 8PU .Ydhflx pisze: Tak więc, jeżeli tworzymy nową linię to mogłaby ona iść: Os. Piastów - R. Czyżyńskie - TAKW - Lema (na razie przez Mogilskie) - R. Grzegórzeckie - Dietla - (tu nie jestem zdecydowany): połączenie z 19 i Borek, ew. Dajwór jako pętla (MPK się pewnie nie zgodzi).
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 27 gości