Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kaszmir » 23 sty 2023, 16:01

Mamy pierwsze zapowiedzi - choć oczywiście daleko jeszcze do konkretów. Przez Meissnera pojedzie prawdopodobnie linia "52".

Budowa oraz utrzymanie nowej linii tramwajowej ma kosztować 2 mld złotych
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/budow ... 49560.html
Radny Grzegorz Stawowy podczas posiedzenia komisji infrastruktury chciał wiedzieć, czy urzędnicy zaplanowali zwiększenie pracy przewozowej tramwajów w związku z planowanym uruchomieniem nowej linii. – Jest za wcześnie, aby mówić o konkretach. Najprawdopodobniej przekierujemy linię nr 52 – powiedział dyrektor Zarządu Transportu Publicznego Łukasz Franek.

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: judash » 23 sty 2023, 16:04

Uwielbiam te ich "tajemnice". Saponiowi już w 2012 wypsnęło się, że "11" stanie się typowo podgórską linią.

pablo
Specjalista
Posty: 418
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: pablo » 23 sty 2023, 17:06

Patrząc na to, co mamy w tym roku, to czarny scenariusz może wyglądać tak, że będziemy mieć nowy tabor i nowe torowiska, ale niedostateczną kwotę w budżecie przeznaczoną na to, by zapewnić godziwą obsługę rozrastającej się sieci.

Robert
Znawca
Posty: 146
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Robert » 24 sty 2023, 9:00

Radny Grzegorz Stawowy podczas posiedzenia komisji infrastruktury chciał wiedzieć, czy urzędnicy zaplanowali zwiększenie pracy przewozowej tramwajów w związku z planowanym uruchomieniem nowej linii. – Jest za wcześnie, aby mówić o konkretach. Najprawdopodobniej przekierujemy linię nr 52 – powiedział dyrektor Zarządu Transportu Publicznego Łukasz Franek.
:?
To jakaś patologia z tym ogłaszaniem zmian na 2 tygodnie przed zakończeniem inwestycji... (bo tak zazwyczaj jest).
Przecież już na etapie planowania a tym bardziej kiedy startuje budowa powinno być już wszystko wiadome i ogłoszone.
Niespodzianki są dobre na prezenty gwiazdkowe a nie jako działania urzędników....

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kowalik » 24 sty 2023, 9:37

Mamy czas, żeby się zastanowić i przedstawić własne propozycje. A może ZTP sobie podglądnie ten wątek i zaczerpnie kilka dobrych propozycji. Sam się tak na szybko zastanawiam, co prócz 52 mogłoby tam pojechać. Naturalnym kandydatem jest 9, którą można by ponownie połączyć z 49. I do tego jeszcze można by wydłużyć 16 do Wieczystej. 14 też jest kandydatem do jazdy przez Meissnera, ale wtedy połączenie z dworcem stracą okolice Centralnej i Dąbie.

ds89
Pasażer
Posty: 42
Rejestracja: 21 lut 2020, 18:15

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: ds89 » 24 sty 2023, 10:10

Naturalnym kandydatem jest 9, którą można by ponownie połączyć z 49. I do tego jeszcze można by wydłużyć 16 do Wieczystej.
Zgaduję, że 9 może zostać połączona z 16 i pojedzie od Wieczystej, przez Mistrzejowice, Rondo Piastowskie, Rondo Kocmyrzowskie, Plac Centralny do Bardosa.

Bardziej mnie interesuje jak bardzo zabije się komunikację pomiędzy Rondem Piastowskim a Rondem Czyżyńskim z ważnymi przystankami po drodze (Rondo Kocmyrzowskie będzie jakoś tam ratowane przez 1 i 5 ze Wzgórz, Rondo Hipokratesa i DH Wanda już nie). Szczerze mówiąc - nie wierzę, że dojdą jakieś nowe linie, patrząc na politykę miasta i fakt, że pieniędzy wcale może nie być szybko więcej. Czyli po zabraniu 52 na przystanku z którego korzystam (DH Wanda) zostałaby 9 (zakładając zmianę trasy jak pisałem wyżej) jadąca w stronę centrum miasta wycieczką krajoznawczą z perspektywy mieszkańców tej okolicy, 14 jadąca na Al. Pokoju i wewnątrzhuckie 21. Czyli na przesiadkę na Rondzie Czyżyńskim mamy tylko 14, ew. przesiadka na Kocmyrzowskim, ale tam ekstra tylko 1 i 5, ew. przesiadka na Placu Centralnym lub jazda naokoło przez Mistrzejowice i potem przesiadka w 52.

Do tego mamy autobusy, z których do korzystania na dłuższą metę nadają się tylko 172 i 502. 189 i 572 są raczej dodatkami dla tych linii, zresztą 572 to tylko szczytówka. A jak znam życie, to 189 i 502 też mogą ucierpieć, no bo przecież Olsza będzie miała już tramwaj...

Więc jestem ciekaw czy pojawi się jakaś dodatkowa linia np. z Ronda Hipokratesa, albo 52 zostanie rozbite na 2 linie co 15 minut (o ile będziemy jeszcze mieli linie co 15 minut), czy po prostu jak zwykle żeby ogarnąć komunikację po jakiejś inwestycji po prostu drastycznie pogorszy się ją w innej części miasta i wszyscy będą udawali, że tak miało być.

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kowalik » 24 sty 2023, 11:50

Można by śmiało 14 skrócić do Ronda Hipokratesa. Mistrzejowice zyskają 52. Szkoda, że z w/w pętli nie ma również możliwości jazdy w kierunku Mistrzejowic.

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: judash » 24 sty 2023, 13:32

Prędzej to "9" powinna być skrócona, a nie "14".

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Bayer2003 » 24 sty 2023, 14:20

Linie "9" i "14" powinny zostać na swoim miejscu bez żadnych zmian - Bieńczyce i Czyżyny i tak będą już bardzo osłabione przez brak "52". Meissnera powinny pojechać przedłużone linie "16" i "49", obydwie najlepiej całotygodniowe. "49" kończyłaby wtedy na Mistrzejowicach (niestety na Rondo Hipokratesa wjazdu nie ma), prawdopodobnie przyjęłaby też inny numer. Przypadek "16" jest nieco bardziej skomplikowany - linię można przedłużyć do TAKW, jednak nie będzie ona wówczas zbytnio popularna i jej potencjał nie zostanie w pełni wykorzystany. Przepustowość Mogilskiej powinna pozwolić na dodanie jeszcze jednej linii f~15 (miejsce po "12"), jednak od Ronda Mogilskiego również opcji jest mnóstwo - może ktoś ma jakieś propozycje? ;)
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kacper
Miłośnik
Posty: 64
Rejestracja: 08 paź 2022, 16:35

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kacper » 24 sty 2023, 15:15

Bardzo podoba mi się propozycja połączenia 9 z 16 - dałoby to nowe życie tej drugiej, oraz pozwoliło umocnić wewnątrzhuckie połączenia rekompensując stratę 52. Po chwili namysłu widziałbym to tak:
- 9/16 z połączenia tras 16 z nową 9 przez Meissnera f15
- 14 na swoim miejscu f15
- 52 przez Meissnera f5
- 21 na obecnej trasie, być może wyłącznie jako szczytówka
- nowa 15(?) / wydłużenie 49 jadąca z Piastów przez Kocmyrzowskie do Mogilskiej. W najbiedniejszej wersji można by ją zakończyć na TAKW gdyby nie było kompletnie miejsca na dalszej trasie do ronda, jednak to wcale nie umożliwiałoby wygodnej przesiadki i pewnie zabijało potencjalne potoki. Warto rozważyć przejazd dalej, może jako coś w rodzaju 44 do Bronowic (moim zdaniem najlepsza opcja) gdzie wspierałoby to przeciążoną 4, albo też połączenie z 49 do Bieżanowa. Zakładam f15

Taki układ osłabia tylko trochę ciąg przez Mikołajczyka oraz "dopycha" odcinek przed Rondem Mogilskim tylko jedną linią z f15.

To tylko luźne myśli zebrane podczas nudnego wykładu ;)

Mr. Passenger
Znawca
Posty: 184
Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
Lokalizacja: Ruczaj

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Mr. Passenger » 24 sty 2023, 16:21

Nie bardzo widzę jakiekolwiek perspektywy na f5 na "52". W odróżnieniu od "50", która na całej swojej trasie jedzie wydzielonym torowiskiem, "52" przeciska się przez ścisłe centrum (Starowiślna, Westerplatte, Lubicz), gdzie przepustowość jest mocno ograniczona i dopychanie tych ciągów dodatkowymi 4 kursami raczej nie skończy się dobrze. O pseudopętli na Makach nawet nie mówię.

Zastanawiam się na ile możliwe byłoby wzięcie pod uwagę... "19". Od Borku do Mogilskiego po obecnej trasie, potem Mogilską i Meissnera, do pętli w Mistrzejowicach. W ten sposób mielibyśmy połączenie nowego odcinka z Łagiewnikami, Podgórzem i przystankiem SKA na Grzegórzkach. Oczywiście, to wymagałoby znalezienia pieniędzy na wzmocnienie jej do linii całotygodniowej, ale moim zdaniem taka trasa to byłby strzał w dziesiątkę (i przy okazji przywrócenie połączenia Mogilskiej z Halą Targową, czyli chyba jedynej sensownej relacji jaką zapewniało ostatnie wcielenie "12"). Z możliwych minusów to na pewno osłabienie koordynacji z "17" (chociaż dalej można je odpowiednio zsynchronizować by na Mogilskim pojawiały się w równych odstępach) i osłabienie połączenia Podgórza z tunelem pod dworcem (jednak nawet w nowej konfiguracji dalej byłaby możliwość wygodnej przesiadki na "50" na Rondzie Grzegórzeckim). No i pytanie czy zestaw "17+19" nie trafi w przyszłości na KG albo GN. Ale nawet jeśli tak to nie wiem czy byłaby to tam tak niezbędna relacja by musiała być uzupełniana dodatkową szczytówką. Raczej sama "17" powinna wystarczyć.

Zdaję sobie sprawę z tego, że to trochę robienie zamieszania w obecnym układzie, ale za bardzo nie widzę możliwości znalezienia jakiegokolwiek innego sensownego kandydata, a szybkie połączenie Podgórza z Prądnikiem Czerwonym i Mistrzejowicami to coś czego jeszcze nie było, a wg mnie mogłyby się sprawdzić

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kaszmir » 24 sty 2023, 18:55

Pomysł połączenia "9" z "16" też uważam za interesujący :) Jedna rzecz do przemyślenia, to że linia stałaby się bardzo długa. Na szybko mierząc, wychodzi mi o ok. 3 km więcej niż obecna "10", która też ma dość dużo kilometrów. No i wtedy Czyżyny byłyby bardzo stratne bo zabrano by i "52", i "9".

Jeszcze kwestia przepustowości Mogilskiej i skrzyżowania z Meissnera - myślę, że można przyjąć ok. 40 poc./h max, i podział w stylu 20/h przez Meissnera, 20/h przez Czyżyny. Mniej więcej.

"19" bym nie przesuwał bo robi obecnie za "17 bis", zbiera też część potoków z tunelu pod Dw. Głównym. W dalszej przyszłości nawet myślę, że warto te linie scalić, niż rozdzielać. Niech się nie powtarza historia z "44". Natomiast pełna zgoda, że potrzebna jest relacja Mogilska - Grzegórzecka. Może "12" wróci, jednak tym razem na sensownej trasie ;)

Może jestem zbyt optymistyczny jednak myślę, że otwarcie trasy Mistrzejowice - Wieczysta to na tyle duża rewolucja, że bez przynajmniej jednej nowej linii tramwajowej się nie obejdzie, zwłaszcza że w zamian pewnie autobusy będą zdziesiątkowane.

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: judash » 25 sty 2023, 10:32

W przypadku ewentualnej linii rel. Mogilska - Grzegórzecka - Kalwaryjska (proponowane "19") warto byłoby rozważyć puszczenie jej przez Krakowską - Dietla. Dodatkowy przystanek jakim jest pl. Wolnica zyskałby nową relację, a "8" wzmocnienie do Borku.

ds89
Pasażer
Posty: 42
Rejestracja: 21 lut 2020, 18:15

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: ds89 » 25 sty 2023, 12:06

Kaszmir pisze: 24 sty 2023, 18:55 Może jestem zbyt optymistyczny jednak myślę, że otwarcie trasy Mistrzejowice - Wieczysta to na tyle duża rewolucja, że bez przynajmniej jednej nowej linii tramwajowej się nie obejdzie, zwłaszcza że w zamian pewnie autobusy będą zdziesiątkowane.
Tzn. ja oczywiście w moim wpisie przedstawiłem dość pesymistyczną, ale jednocześnie - biorąc pod uwagę problemy finansowe miasta i na razie kiepskie perspektywy na ich poprawę - w jakiś sposób realistyczną perspektywę.

Natomiast rzeczywiście - obawiam się, że mogą przy okazji otworzenia tej linii ucierpieć takie linie jak 152, 189 czy 502 (pewnie wycięta będzie większość kursów), nie zdziwię się jeśli 139 skończy skrócone do Pr. Czerwonego, biorąc pod uwagę, że od Ronda Barei do Ronda Hipokratesa będzie się pokrywać z linią tramwajową... To plus zabranie 52 nie daje mi zbyt wiele nadziei na sensowną komunikację na odcinku Rondo Piastowskie - Rondo Kocmyrzowskie (czy nawet Czyżyńskie, choć jak pisałem - od Kocmyrzowskiego będzie lepiej, bo dojdą 1 i 5 ze Wzgórz). Połączenie 9 i 16 jest dla mnie dość sensowną opcją nazwijmy to rozwojowo-ekonomiczną, dodatkowo nie zdziwię się, jeśli się okaże, że np. do Bardosa pojadą tylko kursy szczytowe, a reszta będzie kończyła na Mistrzejowicach. No i w takim wypadku oczywiście naturalnym byłoby puszczenie chociaż jakiejś jednej linii z f15 od Mistrzejowic lub Piastów przez Czyżyńskie i Mogilską, żeby zapewnić sensowny dojazd w relacji Mogilskie - Dw. Główny. Ale widząc jak to wyglądało kiedy coś było otwierane, a pieniędzy brakowało, to po prostu nie jestem optymistycznie nastawiony.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: kucyk » 25 sty 2023, 17:41

Tak czytam te Wasze wypowiedzi i mam tylko jedno pytanie: to Wasze połączenie "9" i "16" to mam rozumieć połączenie obecnej "9" z "49" (łącznie) plus obecna "16"? :?

Nie wyobrażam sobie, że ta Wasza nowa "9" z "16" będzie kursować tylko co 15 minut z Bieżanowa. :o

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 5 gości