
-> słabe połączenie Kurdwanowa z I obw.
-> brak szybkiego i mocnego połączenia ze Wzgórz Krzesławickich do centrum
-> z ciągu bronowickiego więcej kursów w stronę Filharmonii niż T. Słowackiego
-> słabo zapełniona "2".
Założenia które przyjąłem:
1) prawie każdy odcinek powinien mieć całodzienną linię f7,5, lub chociaż dwie f15 w nierozerwalnym takcie ("12+22" czy "5+15"),
2) by nie mnożyć problemów z koordynacją, liczba linii jest taka sama jak obecnie natomiast część ma więcej kursów.
Tu schemat (klik powiększa), poniżej krótkie uzasadnienie dla wybranych linii. Na czerwono zaznaczyłem nowe części tras. Numery linii to luźna propozycja.
4, 6, 13
"4" to jedna z najważniejszych linii więc dostaje całodzienne f7,5 (wchłania "44" + kursy poza szczytem). Od lat brakuje też mocnego połączenia ze Wzgórz Krzesławickich najkrótszą trasą do I obw. - dawniej jechała tak "5", nawet przez chwilę z f10 i była zapełniona. "4" zastąpiłaby też "52" w dojeździe z R. Kocmyrzowskiego do I obw. By zrobić miejsce pod mocną "4", zamieniłem końcówki "6" i "13" na ciągu bronowickim (na ciągu bronowickim i tak łącznie jest więcej kursów). Wreszcie też z tego ciągu byłoby więcej kursów do T. Słowackiego niż do Filharmonii. N. Bieżanów jest stratny na zamianie końcówek, jednak przystanek "UJ" obsługuje część tych samych potoków co "T. Bagatela", a docelowo linia i tak wróciłaby w rejon Bronowic, tyle że przez Piastowską.
1, 5+15
"5" to "nowa 4" dla al. Solidarności. "15" zastępuje linię "10" w Hucie, powrót na trasę sprzed małej marszrutyzacji - obecna "10" ma długą trasę przez co łapie opóźnienia i odbija się to na przesiadkowiczach w Pleszowie. Od pl. Centralnego takt "5+15" więc jest mocne f7,5 w tygodniu oraz f10 w weekendy. Al. Solidarności ma mniej kursów w stronę r. Mogilskiego (brak szczytowego "44"), jednak łącznie kursów przybywa (dochodzą poza szczytem), dostaje też mocną "1" do południowej I obwodnicy.
10, 12+22
"10" rozcięta by poprawić punktualność, jest to też krok w stronę wydłużenia w kier. Prokocimia po wybudowaniu łącznika Prokocim-Nowosądecka. "12" zastępuje część obecnych relacji "10" i "52" między Hutą a Podgórzem, zapewnia też mocne połączenie f7,5 z "22" od Łagiewnik do r. Grzegórzeckiego, a także na Bieńczyckiej (czas przejazdu od r. Grzegórzeckiego do r. Czyżyńskiego jest taki sam przez Mogilską i al. Pokoju). "12" wzmacnia też ofertę przy nowym węźle kolejowym na Hali Targowej, oraz zapewnia brakującą relację Dietla - Grzegórzecka - r. Mogilskie. W Bieńczycach pozwala na utrzymanie połączenia w stronę Czyżyn.
16
"16" od Wieczystej przejmuje rolę obecnej "5" w dojeździe do Tunelu, a także jako połączenie z Krowodrzy Górki w stronę Huty. Daje też os. Zgody tramwaj do centrum miasta - naokoło, jednak lepsze to niż brak połączenia. Z tego względu powinna mieć kursy cały tydzień, w razie potrzeby można część kursów skrócić na odcinek Krowodrza Górka - Mistrzejowice (tak by do Bardosa było tyle kursów, co obecnie), jednak wg mnie szkoda psuć obiecujące połączenie.
7
"7" to złączenie dawnej "7" oraz obecnej "11". Trasa okrężna, jednak jeśli nie ma miejsca na pętli w Kurdwanowie na dodatkową linię, to chyba jedyne rozwiązanie by wzmocnić dojazd z ciągu kurdwanowskiego do I obw. oraz odciążyć przepełnioną "24". Płaszów traci "11" jednak ma ona tam mało pasażerów, w zamian "6" zyskuje kursy tak by znów było pełnowymiarowe połączenie do Podgórza. "7" wzmacnia też połączenie z Długiej w stronę T. Słowackiego bo trochę go brakuje a obecne "44" jest tylko szczytowe. Układ z "7" byłby tymczasowy bo po wybudowaniu łącznika Prokocim-Nowosądecka, linia byłaby z powrotem rozcięta ("7" Kurdwanów - Dw. Towarowy i w zamian "23" Cz. Maki - Nowosądecka - Prokocim / N. Bieżanów).
20
"20" na Salwator by zrobić miejsce pod "5+15" na Cichym Kąciku (można by "5+15" do Salwatora, jednak wtedy wszystkie linie na os. Kolorowym: "1", "5+15", jechałyby w to samo miejsce). "20" jeździ częściej niż "2" więc Salwator odzyskuje sporą część kursów zabranych po przetrasowaniu "6", wzmocnione jest też połączenie z tego węzła przesiadkowego w stronę T. Słowackiego. Remont ciągu salwatorskiego ma wystartować w tym roku więc pętla znów będzie w stanie przyjąć 16 kursów/h.