Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Dla zabawy, wrzucam propozycję siatki po otwarciu trasy na Meissnera. Wykorzystałem też m.in. Waszą świetną sugestię by wydłużyć "16" Dużo zmian bo chciałem przy okazji rozwiązać też kilka innych spraw:
-> słabe połączenie Kurdwanowa z I obw.
-> brak szybkiego i mocnego połączenia ze Wzgórz Krzesławickich do centrum
-> z ciągu bronowickiego więcej kursów w stronę Filharmonii niż T. Słowackiego
-> słabo zapełniona "2".
Założenia które przyjąłem:
1) prawie każdy odcinek powinien mieć całodzienną linię f7,5, lub chociaż dwie f15 w nierozerwalnym takcie ("12+22" czy "5+15"),
2) by nie mnożyć problemów z koordynacją, liczba linii jest taka sama jak obecnie natomiast część ma więcej kursów.
Tu schemat (klik powiększa), poniżej krótkie uzasadnienie dla wybranych linii. Na czerwono zaznaczyłem nowe części tras. Numery linii to luźna propozycja.
4, 6, 13
"4" to jedna z najważniejszych linii więc dostaje całodzienne f7,5 (wchłania "44" + kursy poza szczytem). Od lat brakuje też mocnego połączenia ze Wzgórz Krzesławickich najkrótszą trasą do I obw. - dawniej jechała tak "5", nawet przez chwilę z f10 i była zapełniona. "4" zastąpiłaby też "52" w dojeździe z R. Kocmyrzowskiego do I obw. By zrobić miejsce pod mocną "4", zamieniłem końcówki "6" i "13" na ciągu bronowickim (na ciągu bronowickim i tak łącznie jest więcej kursów). Wreszcie też z tego ciągu byłoby więcej kursów do T. Słowackiego niż do Filharmonii. N. Bieżanów jest stratny na zamianie końcówek, jednak przystanek "UJ" obsługuje część tych samych potoków co "T. Bagatela", a docelowo linia i tak wróciłaby w rejon Bronowic, tyle że przez Piastowską.
1, 5+15
"5" to "nowa 4" dla al. Solidarności. "15" zastępuje linię "10" w Hucie, powrót na trasę sprzed małej marszrutyzacji - obecna "10" ma długą trasę przez co łapie opóźnienia i odbija się to na przesiadkowiczach w Pleszowie. Od pl. Centralnego takt "5+15" więc jest mocne f7,5 w tygodniu oraz f10 w weekendy. Al. Solidarności ma mniej kursów w stronę r. Mogilskiego (brak szczytowego "44"), jednak łącznie kursów przybywa (dochodzą poza szczytem), dostaje też mocną "1" do południowej I obwodnicy.
10, 12+22
"10" rozcięta by poprawić punktualność, jest to też krok w stronę wydłużenia w kier. Prokocimia po wybudowaniu łącznika Prokocim-Nowosądecka. "12" zastępuje część obecnych relacji "10" i "52" między Hutą a Podgórzem, zapewnia też mocne połączenie f7,5 z "22" od Łagiewnik do r. Grzegórzeckiego, a także na Bieńczyckiej (czas przejazdu od r. Grzegórzeckiego do r. Czyżyńskiego jest taki sam przez Mogilską i al. Pokoju). "12" wzmacnia też ofertę przy nowym węźle kolejowym na Hali Targowej, oraz zapewnia brakującą relację Dietla - Grzegórzecka - r. Mogilskie. W Bieńczycach pozwala na utrzymanie połączenia w stronę Czyżyn.
16
"16" od Wieczystej przejmuje rolę obecnej "5" w dojeździe do Tunelu, a także jako połączenie z Krowodrzy Górki w stronę Huty. Daje też os. Zgody tramwaj do centrum miasta - naokoło, jednak lepsze to niż brak połączenia. Z tego względu powinna mieć kursy cały tydzień, w razie potrzeby można część kursów skrócić na odcinek Krowodrza Górka - Mistrzejowice (tak by do Bardosa było tyle kursów, co obecnie), jednak wg mnie szkoda psuć obiecujące połączenie.
7
"7" to złączenie dawnej "7" oraz obecnej "11". Trasa okrężna, jednak jeśli nie ma miejsca na pętli w Kurdwanowie na dodatkową linię, to chyba jedyne rozwiązanie by wzmocnić dojazd z ciągu kurdwanowskiego do I obw. oraz odciążyć przepełnioną "24". Płaszów traci "11" jednak ma ona tam mało pasażerów, w zamian "6" zyskuje kursy tak by znów było pełnowymiarowe połączenie do Podgórza. "7" wzmacnia też połączenie z Długiej w stronę T. Słowackiego bo trochę go brakuje a obecne "44" jest tylko szczytowe. Układ z "7" byłby tymczasowy bo po wybudowaniu łącznika Prokocim-Nowosądecka, linia byłaby z powrotem rozcięta ("7" Kurdwanów - Dw. Towarowy i w zamian "23" Cz. Maki - Nowosądecka - Prokocim / N. Bieżanów).
20
"20" na Salwator by zrobić miejsce pod "5+15" na Cichym Kąciku (można by "5+15" do Salwatora, jednak wtedy wszystkie linie na os. Kolorowym: "1", "5+15", jechałyby w to samo miejsce). "20" jeździ częściej niż "2" więc Salwator odzyskuje sporą część kursów zabranych po przetrasowaniu "6", wzmocnione jest też połączenie z tego węzła przesiadkowego w stronę T. Słowackiego. Remont ciągu salwatorskiego ma wystartować w tym roku więc pętla znów będzie w stanie przyjąć 16 kursów/h.
-> słabe połączenie Kurdwanowa z I obw.
-> brak szybkiego i mocnego połączenia ze Wzgórz Krzesławickich do centrum
-> z ciągu bronowickiego więcej kursów w stronę Filharmonii niż T. Słowackiego
-> słabo zapełniona "2".
Założenia które przyjąłem:
1) prawie każdy odcinek powinien mieć całodzienną linię f7,5, lub chociaż dwie f15 w nierozerwalnym takcie ("12+22" czy "5+15"),
2) by nie mnożyć problemów z koordynacją, liczba linii jest taka sama jak obecnie natomiast część ma więcej kursów.
Tu schemat (klik powiększa), poniżej krótkie uzasadnienie dla wybranych linii. Na czerwono zaznaczyłem nowe części tras. Numery linii to luźna propozycja.
4, 6, 13
"4" to jedna z najważniejszych linii więc dostaje całodzienne f7,5 (wchłania "44" + kursy poza szczytem). Od lat brakuje też mocnego połączenia ze Wzgórz Krzesławickich najkrótszą trasą do I obw. - dawniej jechała tak "5", nawet przez chwilę z f10 i była zapełniona. "4" zastąpiłaby też "52" w dojeździe z R. Kocmyrzowskiego do I obw. By zrobić miejsce pod mocną "4", zamieniłem końcówki "6" i "13" na ciągu bronowickim (na ciągu bronowickim i tak łącznie jest więcej kursów). Wreszcie też z tego ciągu byłoby więcej kursów do T. Słowackiego niż do Filharmonii. N. Bieżanów jest stratny na zamianie końcówek, jednak przystanek "UJ" obsługuje część tych samych potoków co "T. Bagatela", a docelowo linia i tak wróciłaby w rejon Bronowic, tyle że przez Piastowską.
1, 5+15
"5" to "nowa 4" dla al. Solidarności. "15" zastępuje linię "10" w Hucie, powrót na trasę sprzed małej marszrutyzacji - obecna "10" ma długą trasę przez co łapie opóźnienia i odbija się to na przesiadkowiczach w Pleszowie. Od pl. Centralnego takt "5+15" więc jest mocne f7,5 w tygodniu oraz f10 w weekendy. Al. Solidarności ma mniej kursów w stronę r. Mogilskiego (brak szczytowego "44"), jednak łącznie kursów przybywa (dochodzą poza szczytem), dostaje też mocną "1" do południowej I obwodnicy.
10, 12+22
"10" rozcięta by poprawić punktualność, jest to też krok w stronę wydłużenia w kier. Prokocimia po wybudowaniu łącznika Prokocim-Nowosądecka. "12" zastępuje część obecnych relacji "10" i "52" między Hutą a Podgórzem, zapewnia też mocne połączenie f7,5 z "22" od Łagiewnik do r. Grzegórzeckiego, a także na Bieńczyckiej (czas przejazdu od r. Grzegórzeckiego do r. Czyżyńskiego jest taki sam przez Mogilską i al. Pokoju). "12" wzmacnia też ofertę przy nowym węźle kolejowym na Hali Targowej, oraz zapewnia brakującą relację Dietla - Grzegórzecka - r. Mogilskie. W Bieńczycach pozwala na utrzymanie połączenia w stronę Czyżyn.
16
"16" od Wieczystej przejmuje rolę obecnej "5" w dojeździe do Tunelu, a także jako połączenie z Krowodrzy Górki w stronę Huty. Daje też os. Zgody tramwaj do centrum miasta - naokoło, jednak lepsze to niż brak połączenia. Z tego względu powinna mieć kursy cały tydzień, w razie potrzeby można część kursów skrócić na odcinek Krowodrza Górka - Mistrzejowice (tak by do Bardosa było tyle kursów, co obecnie), jednak wg mnie szkoda psuć obiecujące połączenie.
7
"7" to złączenie dawnej "7" oraz obecnej "11". Trasa okrężna, jednak jeśli nie ma miejsca na pętli w Kurdwanowie na dodatkową linię, to chyba jedyne rozwiązanie by wzmocnić dojazd z ciągu kurdwanowskiego do I obw. oraz odciążyć przepełnioną "24". Płaszów traci "11" jednak ma ona tam mało pasażerów, w zamian "6" zyskuje kursy tak by znów było pełnowymiarowe połączenie do Podgórza. "7" wzmacnia też połączenie z Długiej w stronę T. Słowackiego bo trochę go brakuje a obecne "44" jest tylko szczytowe. Układ z "7" byłby tymczasowy bo po wybudowaniu łącznika Prokocim-Nowosądecka, linia byłaby z powrotem rozcięta ("7" Kurdwanów - Dw. Towarowy i w zamian "23" Cz. Maki - Nowosądecka - Prokocim / N. Bieżanów).
20
"20" na Salwator by zrobić miejsce pod "5+15" na Cichym Kąciku (można by "5+15" do Salwatora, jednak wtedy wszystkie linie na os. Kolorowym: "1", "5+15", jechałyby w to samo miejsce). "20" jeździ częściej niż "2" więc Salwator odzyskuje sporą część kursów zabranych po przetrasowaniu "6", wzmocnione jest też połączenie z tego węzła przesiadkowego w stronę T. Słowackiego. Remont ciągu salwatorskiego ma wystartować w tym roku więc pętla znów będzie w stanie przyjąć 16 kursów/h.
Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Pomysł z zamianą pary 4/22 z 1/5 dość kontrowersyjny, ale nieźle umotywowany. Pytanie tylko, po co tramwaj z PC co 7,5 minuty do CK, zwłaszcza, że te linie nie przejmą pasażerów z 502 i 124/424.
Ja bym zrobił tak, że 6 i 16 dał do CK, 5 na ciąg Bronowicki, 15 do KG.
Ja bym zrobił tak, że 6 i 16 dał do CK, 5 na ciąg Bronowicki, 15 do KG.
Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
W sumie to ciekawe pomysły, zwłaszcza z dość rewolucyjnym przekierowaniem "4" przez Rondo Kocmyrzowskie, ale w sumie chyba ma to sens Ciężko mi jednak wypowiadać się w szczegółach o Hucie.
Patrząc z perspektywy południa to na pewno podoba mi się wzmocnienie "24" poprzez "7". Nieszablonowe jest puszczenie jej na CM, ale też ma to sens. Obawiałbym się tylko dwóch rzeczy: świateł na Zakopiance i TŁ, które mogą rozsynchronizować obie linie na Kurdwanowie, jeśli się ich nie poprawi; oraz długości trasy: "7" to ~17km.
A wzmocnienie relacji Łagiewniki - Rondo Grzegórzeckie w postaci "12+22" bardzo mi się podoba Fajnie też wyszedł wspólny odcinek na ul. Bieńczyckiej tych dwóch linii. Ciekawe, czy tam by udało się zachować w miarę jakąś koordynację? Przejazd Mogilską jest szybszy, ale za to doszedłby przejazd al. Powstania Warszawskiego, to może by wyszło na zero?
Patrząc z perspektywy południa to na pewno podoba mi się wzmocnienie "24" poprzez "7". Nieszablonowe jest puszczenie jej na CM, ale też ma to sens. Obawiałbym się tylko dwóch rzeczy: świateł na Zakopiance i TŁ, które mogą rozsynchronizować obie linie na Kurdwanowie, jeśli się ich nie poprawi; oraz długości trasy: "7" to ~17km.
A wzmocnienie relacji Łagiewniki - Rondo Grzegórzeckie w postaci "12+22" bardzo mi się podoba Fajnie też wyszedł wspólny odcinek na ul. Bieńczyckiej tych dwóch linii. Ciekawe, czy tam by udało się zachować w miarę jakąś koordynację? Przejazd Mogilską jest szybszy, ale za to doszedłby przejazd al. Powstania Warszawskiego, to może by wyszło na zero?
-
- Specjalista
- Posty: 253
- Rejestracja: 06 lis 2020, 19:24
- Lokalizacja: Kraków-Górka Narodowa
Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Bardzo dobry pomysł z przekierowaniem 20 na Salwator. Wielokrotnie rozmawiając ze znajomymi z Liszek czy Bielan słyszałem że jest to super połączenie (Salwator -> Teatr Bagatela), zdecydowanie lepsze od "dwójki" która jeździ rzadko.
Mam jeszcze takie pytanie, którą z krowoderskich linii w zaproponowanym układzie przedłużyłbyś do Górki jeśli 18 i 50 nie wystarczą? Według mnie 19, bo jest najkrótsza z kończących na Krowodrzy.
Mam jeszcze takie pytanie, którą z krowoderskich linii w zaproponowanym układzie przedłużyłbyś do Górki jeśli 18 i 50 nie wystarczą? Według mnie 19, bo jest najkrótsza z kończących na Krowodrzy.
-
- Specjalista
- Posty: 265
- Rejestracja: 19 maja 2020, 9:03
Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Podoba mi się ta siatka połączeń To 5+15 na Pl Centralnym to trochę tak nawiązanie do historii i początków Nowej Huty gdzie właśnie takie 2 linie docierały tu z Ronda (Mogilskiego). Jedynie żeby "magię numerka" zachować (pamiętne awantury o "8" po remarszrutyzacji 2012) zamieniłbym numerkami trasy 6 i 13 - 13 Bronowice - Mały Płaszów, 6 N. Bieżanów - Cichy Kącik
Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Jest to szczegół, ale jeśli o numerki już chodzi, to na południu z kolei "13" kojarzy się z Bieżanowem, więc jeśli o mnie chodzi to bym nie zmieniałtomaszep42 pisze: ↑05 lut 2023, 16:36 Podoba mi się ta siatka połączeń To 5+15 na Pl Centralnym to trochę tak nawiązanie do historii i początków Nowej Huty gdzie właśnie takie 2 linie docierały tu z Ronda (Mogilskiego). Jedynie żeby "magię numerka" zachować (pamiętne awantury o "8" po remarszrutyzacji 2012) zamieniłbym numerkami trasy 6 i 13 - 13 Bronowice - Mały Płaszów, 6 N. Bieżanów - Cichy Kącik
Zapomniałem napisać w poprzednim poście, ale taka "13" z Cichego Kącika byłaby dla mnie idealnym kandydatem na przedłużenie na Azory po otwarciu torowiska w ul. Piastowskiej
Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Chapeau bas z projektem. Mega przejrzysty, jest w nim dużo konkretów, których kilka mam nadzieję, że zostanie wykorzystane w finalnym układzie po otwarciu linii na Meissnera. Aczkolwiek spodziewałbym się protestów o likwidację „2”, ta linia ma swój elektorat, który raczej niechętnie zgodziłby się na jej zabranie.
Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Jaki przejrzysty? Wy z kosmosu jesteście?abuk pisze: ↑05 lut 2023, 17:29 Chapeau bas z projektem. Mega przejrzysty, jest w nim dużo konkretów, których kilka mam nadzieję, że zostanie wykorzystane w finalnym układzie po otwarciu linii na Meissnera. Aczkolwiek spodziewałbym się protestów o likwidację „2”, ta linia ma swój elektorat, który raczej niechętnie zgodziłby się na jej zabranie.
Nie widzę konkretu - częstotliwości. I to ma być ta przejrzystość?
-
- Ekspert
- Posty: 1963
- Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
- Lokalizacja: Balice
Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Dzięki za uwagi pozytywne i krytyczne. Jak wspomniałem, wykorzystałem część Waszych pomysłów więc te dobre rzeczy (typu wydłużenie "16") to sukces wspólny
Jak wspomniał kbieniu7, chciałem też by układ był przygotowany pod zmiany w przyszłości: tak otwarcie Piastowskiej (wydłużenie "13" i/albo "5+15"), Azorów ("3", "16"), łącznika Nowosądecka-Prokocim (wydłużenie "10", wydzielenie "23" z "7") a może i trasy do Klin (m.in. "12"?).
Ważne było też utrzymanie jak najdłuższej wspólnej trasy linii "+", np. "5+15", i najlepiej też jednej wspólnej końcówki. Obecne "4" i "10" - niby to samo co "5+15" w propozycji - potrafią jeździć stadnie, np. w niedziele rano z Huty do centrum jest takt... 3+27 Do 2018 podobny problem był z "7" i "14", np. popołudniu z al. Pokoju takt wynosił 6+14 (do tego to "7" jechała 6 minut po "14" i jej nie odciążała). Stąd "5+15" w propozycji to tak naprawdę takie "5" i "45", scalone na tyle na ile się da.
"5+15" miałyby połączyć al. Solidarności, Pleszów i Ptaszyckiego z I obwodnicą, w miejsce obecnych "4" i "10". Czyli byleby dotarły do T. Słowackiego, potem jest duża swoboda gdzie pojadą. Wybrałem Cichy Kącik bo dojechały jeszcze do T. Bagatela oraz zastąpiły "20" stamtąd do CK. "15" do KG mogłaby jechać, acz musiałaby przez Długą by utrzymać połączenie Pleszowa z I obw. - wtedy jednak nie byłoby żadnej linii w relacji Tunel - Mogilska.
Jak wspomniał kbieniu7, chciałem też by układ był przygotowany pod zmiany w przyszłości: tak otwarcie Piastowskiej (wydłużenie "13" i/albo "5+15"), Azorów ("3", "16"), łącznika Nowosądecka-Prokocim (wydłużenie "10", wydzielenie "23" z "7") a może i trasy do Klin (m.in. "12"?).
Ważne było też utrzymanie jak najdłuższej wspólnej trasy linii "+", np. "5+15", i najlepiej też jednej wspólnej końcówki. Obecne "4" i "10" - niby to samo co "5+15" w propozycji - potrafią jeździć stadnie, np. w niedziele rano z Huty do centrum jest takt... 3+27 Do 2018 podobny problem był z "7" i "14", np. popołudniu z al. Pokoju takt wynosił 6+14 (do tego to "7" jechała 6 minut po "14" i jej nie odciążała). Stąd "5+15" w propozycji to tak naprawdę takie "5" i "45", scalone na tyle na ile się da.
Światła to problem niezależny od linii, one tak samo psują obecnie koordynację "11" z "17" czy "10" z "8". To trzeba poprawić, niezależnie co i jak tam kursuje. Co do "7", to rozwiązanie tymczasowe do otwarcia łącznika (czyli pewnie długo by tak nie pojeździła, zwłaszcza że na czas przebudowy ruch przez skrzyżowanie i tak będzie zawieszony), obecne "9" i "10" mają nawet dłuższe trasy - po ok. 20 km.kbieniu7 pisze: ↑04 lut 2023, 13:41Patrząc z perspektywy południa to na pewno podoba mi się wzmocnienie "24" poprzez "7". Nieszablonowe jest puszczenie jej na CM, ale też ma to sens. Obawiałbym się tylko dwóch rzeczy: świateł na Zakopiance i TŁ, które mogą rozsynchronizować obie linie na Kurdwanowie, jeśli się ich nie poprawi; oraz długości trasy: "7" to ~17km.
Tak, tam wspomniałem w opisie, przejazd między r. Czyżyńskim a r. Grzegórzeckim zajmuje tyle samo, zatem takt 7,5 byłby też na Bieńczyckiejkbieniu7 pisze: ↑04 lut 2023, 13:41A wzmocnienie relacji Łagiewniki - Rondo Grzegórzeckie w postaci "12+22" bardzo mi się podoba Fajnie też wyszedł wspólny odcinek na ul. Bieńczyckiej tych dwóch linii. Ciekawe, czy tam by udało się zachować w miarę jakąś koordynację? Przejazd Mogilską jest szybszy, ale za to doszedłby przejazd al. Powstania Warszawskiego, to może by wyszło na zero?
Myślę podobnie co Ty, nawet od razu wydłużyłbym "17+19" razem z przyczyn podobnych co z "5+15" - mam obawy że im bardziej ich trasy będą się różnić, tym gorsza będzie koordynacja. Acz gdyby brakowało środków, to "19" jest pierwsza w kolejce - również dlatego, że to szczytówka więc byłoby najtaniej.mikolaj.boron pisze: ↑04 lut 2023, 15:38Mam jeszcze takie pytanie, którą z krowoderskich linii w zaproponowanym układzie przedłużyłbyś do Górki jeśli 18 i 50 nie wystarczą? Według mnie 19, bo jest najkrótsza z kończących na Krowodrzy.
Też mam o to obawy W razie potrzeby, można łatwo przywrócić "2" ("15" likwidacja, powrót "10" do Pleszowa, powrót "20" do Cichego Kącika, "5" do Salwatora). Mam obawy że wtedy posypałby się takt "5" z "10", jednak może nie byłoby aż tak źle. Trudniej byłoby też wtedy wydłużyć "10" do Prokocimia po otwarciu łącznika bo byłaby tasiemcem.
Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Do rozważenia jest jeszcze likwidacja 21. W zamian 16 do Pleszowa (powrót trasy przez Kombinat), 12 do Piastów.
-
- Pomiarowiec
- Posty: 318
- Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47
Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Uważam że w powyższym układzie jest za dużo linii składanych typu "9+49". To jak takie linie kończą mieliśmy okazję przekonać się wraz z rozpoczęciem trwających ferii, jedną linię zawieszą i zamiast f~7,5 mamy f~20. Uważam że takie sytuacje należy wyeliminować i otwarcie łącznika przez Meissnera jest dobrą okazją, aby to zrobić.
Jedyny składany duet linii jaki powinien pozostać to "17+19" ze względu na pętlę Czerwone Maki.
Jedyny składany duet linii jaki powinien pozostać to "17+19" ze względu na pętlę Czerwone Maki.
Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Tak, trasa "16" przez Kombinat była lepsza. Acz wtedy Ptaszyckiego zostałoby z tylko jedną linią. Wprawdzie obecna "16" jest stale przycinana, jednak ludzie bronią tej trasy ze względu na kilka relacji które zapewnia: dojazd z Ptaszyckiego do urzędu na os. Zgody, do Tomexu, i w drugą stronę dojazd do szpitala Żeromskiego.
Też nie jestem fanem takich duetów. Tak jak wspomniałeś, "17+19" zostaje ze względu na Cz. Maki (i Borek Fał.). Z kolei "9+49" to kwestia pieniędzy - jeśli znajdą się środki, w każdej chwili "9" może wchłonąć "49" na pełnej trasie. Mogłaby nawet i dzisiajobserwator pisze: ↑07 lut 2023, 13:28Uważam że w powyższym układzie jest za dużo linii składanych typu "9+49". To jak takie linie kończą mieliśmy okazję przekonać się wraz z rozpoczęciem trwających ferii, jedną linię zawieszą i zamiast f~7,5 mamy f~20. Uważam że takie sytuacje należy wyeliminować i otwarcie łącznika przez Meissnera jest dobrą okazją, aby to zrobić.
Jedyny składany duet linii jaki powinien pozostać to "17+19" ze względu na pętlę Czerwone Maki.
Co do pozostałych:
> "5+15" to obecne "4" i "10" więc tu nic się nie zmieni, nie mogłyby być zawieszane bo stanowią dojazd do I obwodnicy z al. Solidarności i Ptaszyckiego/Pleszowa,
> "7+24" to obecne "11" i "24" więc "7" nie byłaby częściej zawieszana niż teraz "11", plus to układ tymczasowy do otwarcia łącznika Nowosądecka - Prokocim,
> "12+22", tu byłaby groźba zawieszania "12", acz linia zapewniałaby unikatowe relacje: z Bieńczyc do Czyżyn (zamiast obecnych "9" i "52"), i z Czyżyn w stronę r. Grzegórzeckiego (zamiast "9").
Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Oto uaktualniona propozycja układu tras po otwarciu Meissnera. Znów robiona tylko dla zabawy Założenia:
1) prawie każdy odcinek powinien mieć całodzienną linię f7,5, lub chociaż dwie f15 w takcie (np. "12+22"),
2) by nie mnożyć problemów z koordynacją, liczba linii się nie zwiększa, a nawet maleje ("49" wchłonięte w "9"), część za to ma więcej kursów,
3) jak najmniej zmian względem obecnego układu by nie komplikować życia,
4) możliwe zmieszczenie się w sensownych kosztach,
5) Mogilska przyjmuje 40 poc./h, po 20 z Czyżyny oraz z Meissnera.
Pierwotna wersja, w poście na samej górze, miała za cel postawione by, tam gdzie nie ma mocnej linii f7,5, tworzyć jak najwięcej par linii z mocną koordynacją. W nowej wersji tych par jest mniej, starałem się też urealnić koszty. Oto schemat (klik powiększa), a poniżej uzasadnienie dla niektórych pomysłów. Na czerwono zaznaczyłem zmienione części tras.
2, 5
"5" to nowe, mocne połączenie z całodziennym f7,5 do I obwodnicy. Dla Wzgórz Krzesławickich ma zapewnić przejazd najszybszą i tym samym najatrakcyjniejszą trasą., dla Bieńczyc być zastępstwem za "52", a dla Salwatora rekompensatą w liczbie kursów za zabranie "6" (i wchłonięcie "2") oraz zapewnieniem połączenia z rondem Mogilskim. Jest też szansa, że taka "5" odciążyłaby linię "4".
10, 44
Obecne założenie że "10" będzie wspierać linię "4" się nie sprawdza. Z powodu licznych innych koordynacji, nieraz rozkładowo "4" i "10" jadą w odstępie minuty-dwóch, a potem kilkanaście przerwy do kolejnego stada. Przykładem takt w międzyszczycie z Nowej Huty do centrum, który wynosi 2+13. Dlatego przekonaliście mnie, że warto rozciąć "10", zwłaszcza w kontekście przyszłościowego wydłużenia do Prokocimia. W propozycji "44" staje się "nową 10" w Hucie, mając całotygodniowy rozkład, skoordynowany z "4". W efekcie "4+44" zapewniłyby f7,5 przez cały dzień powszedni i f10 w weekend. Takie "44" daje również całotygodniowe połączenie z Długiej w stronę Teatru Słowackiego - obecnie trochę tego brakuje.
1, 22
By w miarę zgadzały się liczby kursów na poszczególnych ciągach w Nowej Hucie, proponuję zamianę końcówek "1" i "22". Kocmyrzowska dostaje mocną "5" z f7,5 więc w zamian następuje zamiana "1" na "22". Z kolei aleja Solidarności wymienia "22" i szczytowe "44" na mocną "1". W szczycie liczba kursów bez zmian, za to jest więcej poza szczytem, do tego ciąg wreszcie dostaje całodzienną linię f7,5. Taka "1" mogłaby też częściowo odciążyć "4", zapewniając dodatkowe (i częstsze) połączenie z Nowej Huty do I obwodnicy.
12, 16
Z "16" to pomysł który padł tu na forum - wydłużenie do centrum by wykorzystać potencjał linii. Tym samym zapewniłaby dodatkowe połączenie z Bieńczyc do Dworca Głównego. Zastąpiłaby też "5" w relacji Mogilska - Tunel - Krowodrza. "12" z kolei zastąpiłaby "52" w relacji Piastów - Bieńczyce - Czyżyny (połączenia wewnątrzuckie oraz dojazd do biurowców i AWF), zapewniłaby relację Mogilska - Grzegórzecka której trochę brakuje, wzmocniłaby połączenie do przystanku SKA przy Hali Targowej oraz byłaby pewnym zadośćuczynieniem za zabranie "184" z Dietla. Przejazd od Grzegórzeckiej do Bieńczyckiej zajmuje tyle samo przez Mogilską co przez aleję Pokoju, zatem koordynację z "22" dałoby się utrzymać tak na Kapelance, jak i w Nowej Hucie. Linie "12" i "16" byłyby też jakąś rekompensatą dla Bieńczyc za zabranie innych połączeń, w tym "52", a sama "12" mogłaby też trochę odciążyć tę linię.
Autobusy
To temat rzeka, jednak dwie propozycje które wg mnie trzeba by wprowadzić:
1) scalenie "182" z "511" do f7,5 od Stoków po trasie obecnego "511" do centrum (czy jako linia zwykła czy przyspieszona, oraz gdzie dalej - do ustalenia),
2) scalenie "152" z "502" do 7,5 od os. Zgody po trasie obecnego "502" do I obwodnicy (znów, czy jako linia zwykła czy przyspieszona - do ustalenia), to w szczególności jako pewna rekompensata dla rejonów "DH Wanda" za ograniczenie liczby tramwajów.
1) prawie każdy odcinek powinien mieć całodzienną linię f7,5, lub chociaż dwie f15 w takcie (np. "12+22"),
2) by nie mnożyć problemów z koordynacją, liczba linii się nie zwiększa, a nawet maleje ("49" wchłonięte w "9"), część za to ma więcej kursów,
3) jak najmniej zmian względem obecnego układu by nie komplikować życia,
4) możliwe zmieszczenie się w sensownych kosztach,
5) Mogilska przyjmuje 40 poc./h, po 20 z Czyżyny oraz z Meissnera.
Pierwotna wersja, w poście na samej górze, miała za cel postawione by, tam gdzie nie ma mocnej linii f7,5, tworzyć jak najwięcej par linii z mocną koordynacją. W nowej wersji tych par jest mniej, starałem się też urealnić koszty. Oto schemat (klik powiększa), a poniżej uzasadnienie dla niektórych pomysłów. Na czerwono zaznaczyłem zmienione części tras.
2, 5
"5" to nowe, mocne połączenie z całodziennym f7,5 do I obwodnicy. Dla Wzgórz Krzesławickich ma zapewnić przejazd najszybszą i tym samym najatrakcyjniejszą trasą., dla Bieńczyc być zastępstwem za "52", a dla Salwatora rekompensatą w liczbie kursów za zabranie "6" (i wchłonięcie "2") oraz zapewnieniem połączenia z rondem Mogilskim. Jest też szansa, że taka "5" odciążyłaby linię "4".
10, 44
Obecne założenie że "10" będzie wspierać linię "4" się nie sprawdza. Z powodu licznych innych koordynacji, nieraz rozkładowo "4" i "10" jadą w odstępie minuty-dwóch, a potem kilkanaście przerwy do kolejnego stada. Przykładem takt w międzyszczycie z Nowej Huty do centrum, który wynosi 2+13. Dlatego przekonaliście mnie, że warto rozciąć "10", zwłaszcza w kontekście przyszłościowego wydłużenia do Prokocimia. W propozycji "44" staje się "nową 10" w Hucie, mając całotygodniowy rozkład, skoordynowany z "4". W efekcie "4+44" zapewniłyby f7,5 przez cały dzień powszedni i f10 w weekend. Takie "44" daje również całotygodniowe połączenie z Długiej w stronę Teatru Słowackiego - obecnie trochę tego brakuje.
1, 22
By w miarę zgadzały się liczby kursów na poszczególnych ciągach w Nowej Hucie, proponuję zamianę końcówek "1" i "22". Kocmyrzowska dostaje mocną "5" z f7,5 więc w zamian następuje zamiana "1" na "22". Z kolei aleja Solidarności wymienia "22" i szczytowe "44" na mocną "1". W szczycie liczba kursów bez zmian, za to jest więcej poza szczytem, do tego ciąg wreszcie dostaje całodzienną linię f7,5. Taka "1" mogłaby też częściowo odciążyć "4", zapewniając dodatkowe (i częstsze) połączenie z Nowej Huty do I obwodnicy.
12, 16
Z "16" to pomysł który padł tu na forum - wydłużenie do centrum by wykorzystać potencjał linii. Tym samym zapewniłaby dodatkowe połączenie z Bieńczyc do Dworca Głównego. Zastąpiłaby też "5" w relacji Mogilska - Tunel - Krowodrza. "12" z kolei zastąpiłaby "52" w relacji Piastów - Bieńczyce - Czyżyny (połączenia wewnątrzuckie oraz dojazd do biurowców i AWF), zapewniłaby relację Mogilska - Grzegórzecka której trochę brakuje, wzmocniłaby połączenie do przystanku SKA przy Hali Targowej oraz byłaby pewnym zadośćuczynieniem za zabranie "184" z Dietla. Przejazd od Grzegórzeckiej do Bieńczyckiej zajmuje tyle samo przez Mogilską co przez aleję Pokoju, zatem koordynację z "22" dałoby się utrzymać tak na Kapelance, jak i w Nowej Hucie. Linie "12" i "16" byłyby też jakąś rekompensatą dla Bieńczyc za zabranie innych połączeń, w tym "52", a sama "12" mogłaby też trochę odciążyć tę linię.
Autobusy
To temat rzeka, jednak dwie propozycje które wg mnie trzeba by wprowadzić:
1) scalenie "182" z "511" do f7,5 od Stoków po trasie obecnego "511" do centrum (czy jako linia zwykła czy przyspieszona, oraz gdzie dalej - do ustalenia),
2) scalenie "152" z "502" do 7,5 od os. Zgody po trasie obecnego "502" do I obwodnicy (znów, czy jako linia zwykła czy przyspieszona - do ustalenia), to w szczególności jako pewna rekompensata dla rejonów "DH Wanda" za ograniczenie liczby tramwajów.
Re: Układ linii po otwarciu trasy przez Meissnera - projekt Kaszmira [T]
Pierwsza rzecz która przychodzi mi na myśl: wewnątrzhucka "21" i "44" z czwórką z przodu będą (są?) kandydatami do cięcia przy każdej możliwej okazji, co może skutkować zostawieniem Pleszowa z wybrakowaną KM w okresie wakacji/świąt. (Ale nie wiem, w jakim stopniu jest to ryzyko/problem.)
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość