Strona 1 z 2
Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 03 mar 2020, 13:33
autor: Kaszmir
KONTROWERSJE WOKÓŁ PLANÓW NOWEJ LINII KOLEJOWEJ Z KRAKOWA DO OLKUSZA
http://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/kr ... o-olkusza/ Jak alarmują jednak mieszkańcy, trasa z Krakowa do Olkusza przebiega przez Park Krajobrazowy Dolinek Krakowskich.
Kontrowersje są też w Krakowie. Tu dwa z trzech wariantów zostały wyznaczone na trasie tramwaju na Krowodrzę Górkę i na Górkę Narodową.
Aczkolwiek to tylko plany i jeszcze będą zmienione...
Re: Linia Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 11 mar 2020, 12:39
autor: Kaszmir
Władze Krakowa za budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale nie chcą linii kolejowej
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/wladz ... 34546.html Władze Krakowa zdecydowanie popierają ideę budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie województwa mazowieckiego. Sprzeciwiają się jednak wytyczeniu nowej linii kolejowej, która miałaby przebiegać przez nasze miasto.
Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 31 sty 2023, 23:15
autor: Kaszmir
W temacie. Jeśli to wypali, to może się dziać. Wprawdzie część mnie pozostaje pesymistyczna (bo wiele projektów kolejowych okazało się tylko obietnicami), z drugiej jest też nadzieja że to wyjdzie (bo w sprawę zamieszane są też koleje z innych krajów).
250 km/h pociągiem z Warszawy do Wilna, Pragi czy Budapesztu. "Grupy robocze już pracują"
https://businessinsider.com.pl/wiadomos ... ny/5v9w75g Kolejowi inwestorzy z Polski, Czech, Litwy, Łotwy i Estonii podpisali porozumienie o współpracy. To element układanki związanej z powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. "Mamy ambicję, by stworzyć wspólną ofertę, rozkłady jazdy i zapewnić identyczny standard podróży" — mówi w rozmowie z wnp.pl Mikołaj Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny.
"Mamy ambicję, by zaproponować więcej — np. stworzyć wspólną ofertę, rozkłady jazdy i zapewnić identyczny standard podróży, czyli pewną wspólnotę doświadczeń dla wszystkich pasażerów korzystających z sieci Kolei Dużych Prędkości w regionie Europy Środkowej" — mówi.
Re: Wieści kolejowe
: 25 kwie 2023, 22:39
autor: Tramwajolog14
CPK przedstawia najnowsze wyniki prac nad Horyzontalnym Rozkładem Jazdy
https://kolejowyportal.pl/cpk-przedstaw ... dem-jazdy/
Po roku prac nad Horyzontalnym Rozkładem Jazdy spółka CPK przedstawia schematy oferty przewozowej w dwóch scenariuszach do 2050 r. Podobne rozwiązania kolejowe funkcjonują np. w Szwajcarii, Austrii, Holandii i Japonii.
Schemat oferty przewozowej w scenariuszu przesiadkowym w horyzoncie 2050 r.:
Schemat oferty przewozowej w scenariuszu bezpośrednim w horyzoncie 2050 r.:
W przesiadkowym wariancie przewiduje się m.in. połączenie między Krakowem a Warszawą co 30 min z prędkością 250 km/h na całej trasie
. Osobiście trzymam kciuki właśnie za tym wariantem: mniej linii a częściej.
Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 23 kwie 2024, 22:27
autor: michal49944
CPK rezygnuje z kluczowego programu kolejowego. „Nie ma uzasadnienia”
https://www.fly4free.pl/cpk-rezygnuje-z ... olejowego/
Spółka CPK rezygnuje z planu budowy kolejowych szprych, czyli linii zbiegających się promieniście na lotnisku w Baranowie, które według poprzedniego zarządu miały zapewnić szybki dojazd do portu z większości dużych miast w Polsce – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”. Jedynym kolejowym projektem, który będzie kontynuowany w kontekście CPK, będzie „igrek”, czyli kolej dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi i dalej Wrocławia oraz Poznania.
Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 23 kwie 2024, 22:43
autor: Kaszmir
Oho, zaczyna się demontaż idei CPK. Na początek kolej, potem pewnie dowiemy się że bez dobrych połączeń kolejowych CPK nie ma sensu i za rok ogłoszą, że rezygnują
Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 23 kwie 2024, 23:06
autor: Ydhflx
Dla Krakowa CPK było dziwnie zaprojektowane, zakładało skrócenie podróży (do W-wy) jedynie o 10 minut (względem planowanego podniesienia prędkości na CMK). W ogóle krzyżowanie linii szybkiej kolei w polu pod miastem jest co najmniej dziwnym pomysłem, nie praktykowanym nigdzie na świecie. Dziwne było też wydzielenie budowy kolei z PKP PLK, co powodowało tarcia między tymi spółkami - które w zmierzeniu mają dokładnie ten sam cel (budowa i utrzymanie kolei). Także reorganizacja tego bałaganu, racjonalizacja pewnych założeń pewnie by wyszła na plus.
...Z drugiej strony wszyscy wiemy, że poczekali dwa dni od wyborów i powoli po prostu ud*piają ten projekt. Oby z atomem tak nie było.
Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 23 kwie 2024, 23:23
autor: Kaszmir
Ydhflx pisze: ↑23 kwie 2024, 23:06Dla Krakowa CPK było dziwnie zaprojektowane, zakładało skrócenie podróży (do W-wy) jedynie o 10 minut (względem planowanego podniesienia prędkości na CMK).
Bez bezpośredniej linii z Krakowa (pomijając że była źle zaprojektowana), to niestety CPK dla nas będzie mało atrakcyjne
Ydhflx pisze: ↑23 kwie 2024, 23:06...Z drugiej strony wszyscy wiemy, że poczekali dwa dni od wyborów i powoli po prostu ud*piają ten projekt.
Pewnie poczekają jeszcze rok bo w 2025 wybory prezydenckie. W tym czasie będą tylko delikatnie "zmiękczać" opinię publiki, właśnie wypowiedziami typu że "lepiej rozbudowywać Okęcie i Modlin" (autentycznie się takie pojawiły
) albo że "rezygnujemy z kolei". A po wyborach dowiemy się, że rezygnują całkowicie i tyle - trzeba będzie czekać wiele kolejnych lat aż może inny Rząd wróci do pomysłu.
Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 24 kwie 2024, 11:27
autor: Kierman
Nóż mi się w kieszeni otwiera, ale to było do przewidzenia. I mam obawy, że z atomem będzie dokładnie tak samo jak piszą przedmówcy. I niech mi ktoś nie próbuje nawet wmówić, że to jakieś teorie spiskowe czyj interes przekłada ten rząd ponad interes Polski. Czyny świadczą o tym jednoznacznie.
Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 24 kwie 2024, 12:53
autor: mems
Kaszmir pisze: ↑23 kwie 2024, 23:23
Bez bezpośredniej linii z Krakowa (pomijając że była źle zaprojektowana), to niestety CPK dla nas będzie mało atrakcyjne
Bo chyba CPL niekoniecznie miał być dla Krakowa - po prostu jest za daleko, żeby miał jakieś większe oddziaływanie. CPL ma największe oddziaływanie na miasta centralnej Polski np. Łódź, Warszawa, Płock, Radom.
Z części kolejowej właściwie dla tej części Polski było tylko połączenie Kraków-Katowice, przedłużenie CMK na południe, Katowice-Ostrawa i szybsze połączenie z Nowego Sącza przez Tarnów, Busko-Zdrój w stronę Warszawy (która moim zdaniem była bardzo wątpliwie zaplanowana - np. pominięcie Dąbrowy Tarnowskiej i budowanie linii na 250km/h). Co ciekawe na mapce z prezentacji linia kolejowa Tarnów-Żabno-Dąbrowa Tarnowska-Szczucin dalej jest czynna
.
https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/malopolskie
Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 24 kwie 2024, 13:10
autor: Kaszmir
mems pisze: ↑24 kwie 2024, 12:53Bo chyba CPL niekoniecznie miał być dla Krakowa - po prostu jest za daleko, żeby miał jakieś większe oddziaływanie.
Wg mnie służyłby i Krakowowi. Wg planów czas dojazdu do CPK z Krakowa miał wynosić 75 minut (
link). Nawet jeśli było to zbyt optymistyczne i czas wyniósłby np. półtorej godziny, dalej byłoby dużo wygodniejsze i szybsze niż dodatkowa przesiadka lotnicza w Monachium czy we Frankfurcie. Wszak o to też chodziło w CPK - obok rozwoju kolei i wzmocnienia gospodarki, znacznie ułatwiłby on podróże zagraniczne.
Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 24 kwie 2024, 13:33
autor: Robert
Kaszmir pisze: ↑24 kwie 2024, 13:10
Wg mnie służyłby i Krakowowi. Wg planów czas dojazdu do CPK z Krakowa miał wynosić 75 minut (
link). Nawet jeśli było to zbyt optymistyczne i czas wyniósłby np. półtorej godziny, dalej byłoby dużo wygodniejsze i szybsze niż dodatkowa przesiadka lotnicza w Monachium czy we Frankfurcie. Wszak o to też chodziło w CPK - obok rozwoju kolei i wzmocnienia gospodarki, znacznie ułatwiłby on podróże zagraniczne.
Nic do tego CPK dojechać, żeby tylko było gdzie z niego lecieć... xD Przy długich trasach lot z przesiadką będzie zdrowszy dla organizmu niż kiszenie się kilkanaście godzin w jednej puszce.
Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 24 kwie 2024, 18:54
autor: Kaszmir
Robert pisze: ↑24 kwie 2024, 13:33Przy długich trasach lot z przesiadką będzie zdrowszy dla organizmu niż kiszenie się kilkanaście godzin w jednej puszce.
Leciałem nieraz lotami kilkunastogodzinnymi i moje doświadczenia są jednak inne. Przy długiej podróży chcesz, by skończyła się ona jak najszybciej i byś jak najszybciej dotarł do celu. Każdy dodatkowy postój to wydłużenie podróży, nieraz o parę godzin, jest to też wzrost kosztów bo lotniska tranzytowe nie udostępniają infrastruktury bezpłatnie.
A samo lecenie kilkanaście godzin nie jest aż takim problemem - podczas takich lotów kilka godzin zwykle się przesypia. W każdej chwili można też rozprostować nogi, korytarzy i przestrzeni jest więcej niż w samolotach tanich przewoźników. Osobiście bardzo lubię takie loty, zwłaszcza że każdy pasażer ma własny ekran więc akurat można nadrobić zaległości filmowe
Robert pisze: ↑24 kwie 2024, 13:33Nic do tego CPK dojechać, żeby tylko było gdzie z niego lecieć... xD
Byłoby. CPK miał szansę przejąć sporą część tranzytu, który obecnie obsługują huby na zachodzie, w tym np. Frankfurt czy Monachium. Ja i moi znajomi właśnie mamy takie doświadczenia, że ile razy potrzebowaliśmy polecieć z Krakowa poza Europę, kończyło się to przesiadką w hubie. Wolałbym podjechać godzinę-półtorej pociągiem do CPK, niż tracić czas na dodatkowy przelot i potem jeszcze oczekiwanie na przesiadkę, a może i wydłużenie podróży (przy lotach w stronę wschodnią, np. do Azji, oznacza to niejako cofanie się). Stąd zresztą naszym zachodnim sąsiadom CPK było bardzo nie w smak bo ekonomiści wyliczyli że o ile przyniesie on zyski dla Polski, to spowoduje straty dla sąsiadów.
Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 25 kwie 2024, 8:16
autor: fysztof
Na razie w budowaniu nowych portów to mamy sukcesy pokroju Radomia... Na szczęście upadł chory pomysł lotniska w Gdyni. Kilka kolejnych w Polsce jest kompletnie bezsensownych. Jakie są szanse, że takie CPK będzie kolejnym
Ciudad Real? Przy naszych polityczno-urzędniczych talentach bardzo spore. Już nie mówiąc o tym, że pewnie powtórzyłaby się historia Berlina i wielokrotnie przekładanych otwarć, mnożonych kosztów i wielu kompromitacji po drodze...
Z projektu CPK moim zdaniem warta uwagi jest cała otoczka. Kto siedzi trochę bliżej branży, ten dobrze wie czemu to CPK a nie PLK dostało na przykład część kolejową. I o ile też jestem sceptyczny połączeniu Kraków - CPK, o tyle kilka innych warto według mnie kontynuować i sądzę, że tak będzie. W szczególności np. "Y".
Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy
: 25 kwie 2024, 9:10
autor: Kaszmir
Z Radomiem z tego co kojarzę większość (wszystkie?) analizy ekonomiczne wskazywały, że budowa nie ma sensu. Wygrał jednak lobbing.
Z CPK z kolei większość (wszystkie?) analizy ekonomiczne wskazują, że byłaby to świetna inwestycja dla gospodarki. Acz pewnie wygra anty-lobbing.