Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: impuls » 25 lut 2021, 22:10

No właśnie tramwaj na Azory jest już po kilku przetargach. Inwestycja jest od kilku lat mocno wdrożona. W tym roku ma uzyskać ZRID bądź pozwolenie na budowę. Wykonywany jest projekt budowlany. Jeśli znajdą się środki budowa ruszy już za rok albo dwa. Tymczasem MPK nie jest przygotowane do obsługi tej linii. Nie ma taboru 32 metrowego dwukierunkowego. Zespolone GT8N nie wystarczą nawet do obsługi linii "3". Ponadto taki tabor jest zbyt długi na niektórych przystankach. Pojedyncze GT8N mogą być wysłane tylko na linie drugorzędne. N8S ostatnio dogorywają i trudno na nie liczyć za 3-4 lata, tym bardziej że nie planują remontów tych wagonów. Już teraz MPK powinno rozpisać przetarg na 32 metrowe wagony dwukierunkowe lub sprowadzać coś używanego np. z Bremy czy Duisburga. W obu miastach trwają dostawy nowych wagonów a GT8N (z 1993-96 z Bremy) i GT10 (z 1986-93 z Duisburga) są kasowane.

Małe sprostowanie GT8N z Bremy są jednokierunkowe. Ale inne miasta Europejskie planują wymianę.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Kaszmir » 25 lut 2021, 22:42

impuls pisze: 25 lut 2021, 22:10No właśnie tramwaj na Azory jest już po kilku przetargach. Inwestycja jest od kilku lat mocno wdrożona. W tym roku ma uzyskać ZRID bądź pozwolenie na budowę. Wykonywany jest projekt budowlany. Jeśli znajdą się środki budowa ruszy już za rok albo dwa. Tymczasem MPK nie jest przygotowane do obsługi tej linii. Nie ma taboru 32 metrowego dwukierunkowego.
Jakoś dwa lata temu (?) pojawiał się informacje, że zrezygnowano z pomysłu tymczasowej przejazdówki na Azorach. Jeśli to prawda, tabor dwukierunkowy nie byłby potrzebny.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Bayer2003 » 25 lut 2021, 22:55

impuls pisze: 25 lut 2021, 22:10 Tymczasem MPK nie jest przygotowane do obsługi tej linii. Nie ma taboru 32 metrowego dwukierunkowego. Zespolone GT8N nie wystarczą nawet do obsługi linii "3". Ponadto taki tabor jest zbyt długi na niektórych przystankach. Pojedyncze GT8N mogą być wysłane tylko na linie drugorzędne. N8S ostatnio dogorywają i trudno na nie liczyć za 3-4 lata, tym bardziej że nie planują remontów tych wagonów.
Myślę, że jeżeli linia na Azory zacznie się już budować, remonty N8S się jednak rozpoczną ;) (jest ich zalewie 5, więc wymiana np. elektryki nie powinna we wszystkich egzemplarzach zająć więcej niż rok). W dalszym ciągu nie oznacza to końca kłopotów, jednak w planach jest także przedłużenie tej linii przez Głowcakiego i Piastowską do Cichego Kącika, więc na Azorach tramwaj nie będzie kończył przez zbyt długi czas. Pytanie, czy warto na kilka (właśnie, ile dokładnie?) lat sprowadzać kolejny poniemiecki złom o wątpliwej jakości? Moim zdaniem mogą docelowo wyjść z tego problemy na wiele lat. Osobiście na czas remontu proponowałbym następujący układ linii:

"5" - Azory - KG - jak obecnie f~15
"73" - Azory - KG - Pawia - Starowiślna - Dajwór f~do ustalenia

Linia "5" w taborze 26m raczej przy f~15 spokojnie wyrabia, więc po przedłużeniu na Azory tragedii być nie powinno. Tabor tutaj proponowałbym N8S (po drobnym remoncie, który z pewnością da się przeprowadzić) oraz z powodu małego ilostanu tych pierwszych także GT8x. I tutaj moja prośba - jeżeli forum to czyta ktokolwiek z MPK, a zwłaszcza odpowiadający za modernizację GT8S - proszę przy remoncie RF302 oraz RF304 rozważyć montaż dodatkowych piątych drzwi na końcu tramwaju. Wiem, że to koszty, jednak nikomu w niczym to nie przeszkodzi, a naprawdę może kiedyś bardzo pomóc.

Linia "73" (numer roboczy) byłaby tymczasową (do czasu przedłużenia na Cichy Kącik) dojazdówką do Centrum, "zahaczając" po drodze pewne punkty przesiadkowe (Teatr Słowackiego, Starowiślna). Trasa najkrótsza z możliwych, jednak co do częstotliwości nie jestem pewien. Tabor zakładam 4-drzwiowe GT8x - czy przy takim taborze wystarczyłoby na proponowanej przeze mnie trasie f~15, czy może konieczne byłoby f~7,5? Jeżeli ktoś wie, jaka częstotliwość byłaby najlepsza dla takiej linii, proszę o odpowiedź ;).

Co sądzicie o moim pomyśle i czy myślicie, że taki układ miałby prawo funkcjonować do czasu przedłużenia linii przez Głowackiego oraz Piastowską na Cichy Kącik?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

mateuszwon94
Pasażer
Posty: 42
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:24

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: mateuszwon94 » 26 lut 2021, 7:53

impuls pisze: 25 lut 2021, 22:10 Tymczasem MPK nie jest przygotowane do obsługi tej linii. Nie ma taboru 32 metrowego dwukierunkowego.
No ale chwila, chwila. Czy to nie miało być tak, że po to tam jest trójkąt zaplanowany od początku, żeby jednokierunkowe tramwaje mogły zawracać? Jak kiedyś na Dworcowej?
Bayer2003 pisze: 25 lut 2021, 22:55 W dalszym ciągu nie oznacza to końca kłopotów, jednak w planach jest także przedłużenie tej linii przez Głowcakiego i Piastowską do Cichego Kącika, więc na Azorach tramwaj nie będzie kończył przez zbyt długi czas.
No i to jest druga sprawa. Tramwaj ten mają za niedługo przedłużać. (Chociaż Cichy Kącik to raczej bardziej odległa przyszłość, szybciej wybudują tramwaj do Galerii Bronowice i tam już ma być zupełnie normalna pętla). Więc MPK i ZTP zakładają, że "no jakoś to będzie". (A przecież trójkątowanie to chyba nie jest nic specjalnie trudnego/niebezpiecznego).

Ale to wszystko nie zmienia faktu, że MPK powinno rozpisać przetarg na zakup ok 15-20 nowych niskopodłogowych tramwajów 32m.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: fysztof » 26 lut 2021, 8:38

W sumie to te dwukierunkowe tramwaje przecież by się nie zmarnowały, nawet gdyby później nie było tego typu końcówki. Mogą śmiało kursować na regularnych liniach, GT8S tak przez lata jeżdżą.

Co do projektu, to faktycznie widzę trójkąt, ale dość "rozległy" i brakuje peronów. Od przystanków przewidzianych na obecnej pętli autobusowej do tego trójkąta jest jakieś 250-300 metrów, dodatkowo z dwukrotnym przekraczaniem jezdni. Na żadnym innym wlocie tego trójkąta peronów nie ma, więc wysiadanie lub wsiadanie trzeba by zorganizować przystanek wcześniej. Nie chce mi się wierzyć, by miało to funkcjonować w oparciu o jednokierunkowe tramwaje. Na Dworcowej po pierwsze zwykle nie były to długotrwałe przypadki (przeważnie po maks. kilka tygodni), po drugie przystanki dla wsiadających i wysiadających były w obrębie trójkąta.
Teoretycznie można by zorganizować tymczasowe perony przy samym trójkącie, ale z drugiej strony na obu "ślepych" wlotach przewidziano przejazdówki, więc to mocno sugeruje w jaką stronę projektanci chcą iść. Że MPK może i tak mieć to głęboko, to nie od dziś wiadomo, ale jednak...
Ostatnio zmieniony 26 lut 2021, 8:49 przez fysztof, łącznie zmieniany 2 razy.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: impuls » 26 lut 2021, 8:44

fysztof pisze: 26 lut 2021, 8:38 W sumie to te dwukierunkowe tramwaje przecież by się nie zmarnowały, nawet gdyby później nie było tego typu końcówki. Mogą śmiało kursować na regularnych liniach, GT8S tak przez lata jeżdżą.
Co do projektu, to faktycznie widzę trójkąt, ale dość "rozległy" i brakuje peronów. Od przystanków przewidzianych na obecnej pętli autobusowej do tego trójkąta jest jakieś 250-300 metrów, dodatkowo z dwukrotnym przekraczaniem jezdni. Na żadnym innym wlocie tego trójkąta peronów nie ma, więc wysiadanie lub wsiadanie trzeba by zorganizować przystanek wcześniej. Nie chce mi się wierzyć, by miało to funkcjonować w oparciu o jednokierunkowe tramwaje. Na Dworcowej po pierwsze zwykle nie były to długotrwałe przypadki (przeważnie po maks. kilka tygodni), po drugie przystanki dla wsiadających i wysiadających były w obrębie trójkąta.
Teoretycznie można by zorganizować tymczasowe perony przy samym trójkącie, ale z drugiej strony na obu "ślepych" wlotach przewidziano przejazdówki, więc to mocno sugeruje w jaką stronę projektanci chcą iść. Że MPK może i tak mieć to głęboko, to nie od dziś wiadomo, ale jednak...
To samo miałem napisać
http://mobilnykrakow.pl/wp-content/uplo ... ACYJNY.pdf

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: fysztof » 26 lut 2021, 8:49

Z innej beczki zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz. Wewnątrz ślimaka przy Conrada/Weissa przewidziano parking. Tylko dlaczego nie ma przy nim przystanków? Najbliższy to będzie właśnie w miejscu obecnej pętli autobusowej te prawie 300 metrów dalej. Wjazd na parking też mało zachęcający. Jadąc od strony IKEA trzeba będzie zjechać w dół w łącznicę, potem na skrzyżowaniu zapewne już ze światłami w lewo w Weissa, potem jeszcze raz w lewo na parking. Czy skoro to ma być parking wielopiętrowy (w założeniu na starcie zdaje się parter + dwa piętra), to nie można zorganizować też wjazdu bezpośrednio od Conrada - krótką rampą? Tak to będzie jak z Małym Płaszowem - parking jest, ale tam w ogóle nie po tej stronie co trzeba i też z zawiłym dojazdem itd.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: prezes » 26 lut 2021, 9:41

Kaszmir pisze: 25 lut 2021, 22:42 Jakoś dwa lata temu (?) pojawiał się informacje, że zrezygnowano z pomysłu tymczasowej przejazdówki na Azorach. Jeśli to prawda, tabor dwukierunkowy nie byłby potrzebny.
Czy to oznacza, że tramwaj byłby przedłużony od razu do Galerii Bronowice z pętlą tamże?
fysztof pisze: 26 lut 2021, 8:38 Co do projektu, to faktycznie widzę trójkąt, ale dość "rozległy" i brakuje peronów. Od przystanków przewidzianych na obecnej pętli autobusowej do tego trójkąta jest jakieś 250-300 metrów, dodatkowo z dwukrotnym przekraczaniem jezdni. Na żadnym innym wlocie tego trójkąta peronów nie ma, więc wysiadanie lub wsiadanie trzeba by zorganizować przystanek wcześniej. Nie chce mi się wierzyć, by miało to funkcjonować w oparciu o jednokierunkowe tramwaje.
Też nie wierzę, żeby jednokierunkowe tramwaje mogły jakkolwiek funkcjonować na tej końcówce. Trójkątowanie tamże wymagałoby dwukrotnego przejechania dość ruchliwej Opolskiej, z czego raz na wstecznym. Taki manewr z pewnością nie byłby w pełni bezpieczny, więc nie sądzę, że taka była intencja projektanta. Ten trójkąt o którym tutaj dywagujemy może być równie dobrze przygotowaniem pod rozjazdy w kierunku Galerii Bronowice, a nitka do pętli Azory zostałaby połączona z planowanym tramwajem przez Piastowską. W tym przypadku należy docenić, że pomyślano o kluczowych rozjazdach, bez konieczności późniejszej przebudowy zwrotnic, co w przypadku innych projektów wcale nie jest oczywistością. Mimo wszystko jeśli projekt budowy trasy na Azory przewiduje tę końcówkę, myślę, że niezbędne w tym przypadku będą tramwaje dwukierunkowe.
fysztof pisze: 26 lut 2021, 8:49 Z innej beczki zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz. Wewnątrz ślimaka przy Conrada/Weissa przewidziano parking. Tylko dlaczego nie ma przy nim przystanków?
No właśnie, po przedłużeniu trasy do Galerii Bronowice takowe powinny tam powstać. Póki tramwaj będzie kończył przy pętli Azory, to i tak nie będzie miał jak się zatrzymać przy tym ślimaku. Miejmy nadzieję, że po przedłużeniu linii, to niedociągnięcie zostanie jednak poprawione i zostaną wybudowane tam perony przystankowe.

mateuszwon94
Pasażer
Posty: 42
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:24

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: mateuszwon94 » 28 lut 2021, 11:43

prezes pisze: 26 lut 2021, 9:41 Trójkątowanie tamże wymagałoby dwukrotnego przejechania dość ruchliwej Opolskiej, z czego raz na wstecznym. Taki manewr z pewnością nie byłby w pełni bezpieczny, więc nie sądzę, że taka była intencja projektanta.
No i moim zdaniem nie takie było zamierzenie. Przecież z wizualizacji jasno wynika, że tramwaj pojedzie POD opolską (patrz zdjęcia poniżej). Zresztą to samo moim zdaniem wynika z audytu rowerowego. Tam już są korki, a dodanie tramwaju zatrzymującego ruch by je tylko zwiększyło...

Obrazek

Obrazek

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: prezes » 02 mar 2021, 23:54

mateuszwon94 pisze: 28 lut 2021, 11:43 No i moim zdaniem nie takie było zamierzenie. Przecież z wizualizacji jasno wynika, że tramwaj pojedzie POD opolską (patrz zdjęcia poniżej). Zresztą to samo moim zdaniem wynika z audytu rowerowego. Tam już są korki, a dodanie tramwaju zatrzymującego ruch by je tylko zwiększyło...

Obrazek
Rzeczywiście, masz rację z tą Opolską, nie dopatrzyłem tego. Nie zmienia to jednak faktu, że i tak tramwaj musi przekroczyć ulicę Różyckiego, więc manewr cofania w takim wypadku raczej nie byłby bezpieczny. Dlatego też wątpię w możliwość trójkątowania na tych rozjazdach koło ślimaka przy Conrada i sądzę, że są to raczej rozjazdy pod przyszłe wydłużenie trasy do Galerii Bronowice, a nie rzekomy trójkąt torowy.

Co ciekawe, na powyższej wizualizacji, którą wrzuciłeś, przedstawione są tramwaje dwukierunkowe, więc może nam to trochę powiedzieć o intencjach dotyczących wykorzystania końcówki na Azorach. Będą musiały pójść tam dwukierunkowce.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Kaszmir » 03 mar 2021, 9:07

prezes pisze: 02 mar 2021, 23:54Co ciekawe, na powyższej wizualizacji, którą wrzuciłeś, przedstawione są tramwaje dwukierunkowe, więc może nam to trochę powiedzieć o intencjach dotyczących wykorzystania końcówki na Azorach. Będą musiały pójść tam dwukierunkowce.
Nie no, to tylko wizualizacja. Są dwukierunkowce bo taki model miał projektant w bibliotece grafik :P Gdybyś chciał iść tym tropem, to można tak samo stwierdzić, że "linia na Azory nie będzie miała sieci trakcyjnej" oraz że "autobusy tam kursujące będą miały inne malowanie niż obecnie" :D

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Lw25 » 04 mar 2021, 13:40

Albo, że na Azory pojadą 40 metrowe sztywniaki (7 członów).

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Łukasz » 29 mar 2021, 12:13

Nowa linia tramwajowa bez pętli? Skażone grunty opóźniają prace
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowa- ... 40459.html

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Kaszmir » 27 kwie 2021, 9:17

Nagranie z drona - postęp prac przy budowie linii na GN:
https://www.facebook.com/watch/?v=526374055192304

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Kaszmir » 21 lip 2021, 12:50

LoveKraków: Uda się wybudować pętlę tramwajową na Górce Narodowej?

Prez. Majchrowski: W poniedziałek wizytowałem tę inwestycję i prace na całej długości rzeczywiście postępują. To największy projekt infrastrukturalny samorządu na północy Krakowa i chyba największa inwestycja komunikacyjna w Polsce prowadzona na tak mocno zurbanizowanym terenie. Jest oczywiście problem terenu, gdzie ma być pętla końcowa, a raczej problem tego, co tam się w ziemi znajduje. Przez lata było tam składowisko odpadów, swój ślad zostawiły też warsztaty, które tam działały. W oczekiwaniu na możliwość załatwienia formalności związanych z tzw. remediacją, szukamy najlepszych rozwiązań, jak oczyścić grunt. Najprawdopodobniej stanie na tym, a przychyla się do tego Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, że zrezygnujemy z wywozu odpadów, a dojdzie do makroniwelacji terenu. To metoda szybsza, tańsza i mniej skomplikowana logistycznie.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/jacek ... 41888.html

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości