Przyspieszenie przejazdu tramwajów przez Rondo Grzegórzeckie
Przyspieszenie przejazdu tramwajów przez Rondo Grzegórzeckie
Ostatnio bardzo często, zwłaszcza gdy linia "50" jeździ z wysoką f to na tarczy Ronda Grzegórzeckiego widzimy blokowanie przejazdu w relacji al. Pokoju - Grzegórzecka i odwrotnie. Generalnie blokują tramwaje jadące w relacji Kotlarska-al. Powstania Warszawskiego. Może uda nam się wspólnymi siłami stworzyć na forum projekt dotyczący przyspieszenia przejazdu tramwajów w każdej relacji przez Rondo Grzegórzeckie. Widziałem ostatnio zgłoszony do tegorocznej edycji BO projekt dotyczący Grzegórzeckiego, ale uwzględniający jedynie poszerzenie peronów przystankowych. Zapraszam do dyskusji.
Radio Alex 105,2 FM
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Re: Przyspieszenie przejazdu tramwajów przez Rondo Grzegórzeckie
Tak, jest to problem. Niestety, tramwaje nie dają rady przejechać na jednej fazie i stają na środku ronda. O ile krótkie tramwaje się mieściły między obwiednią a torowiskiem, tak jakiś dłuższy już nie ma miejsca. Na poniższym obrazku screen z pomiarami długości. Pomierzyłem odległości od:
a) poprzecznego torowiska na środku do linii zatrzymania (krótszy wymiar);
b) poprzecznego torowiska na środku to jezdni na obwiedni (dłuższy wymiar).
Co można zrobić?
1. Najlepiej to przyspieszyć przejazd tramwajów. Podnieść prędkość na rozjazdach, zamontować głębokorowki. To właśnie jest idealne miejsce na nie, to tu byłaby naprawdę duża poprawa.
2. Jeśli zostaje taka sama prędkość przejazdu, to wydłużyć cykl sygnalizacji tak, aby tramwaj dał radę przejechać całe rondo na jednej fazie.
3. Jeśli i to nie, to przesunąć linie zatrzymania bliżej jezdni (w miejsce pomarańczowej strzałki). Wiązać się to będzie z przesunięciem sygnalizatorów dla tramwajów, ale jest do zrobienia, jakkolwiek prawdopodobnie będzie musiał być zlokalizowany na jakimś dodatkowym wysięgniku. Na Krakowiaki nadal to będzie za mało, ale zmieszczą się Stadlery. Przynajmniej w stronę północą, bo w stronę południa to i na tego braknie Chociaż może przynajmniej nie będzie blokować przejazdu ze wschodu na zachód. Inaczej trzeba by zabrać jeden pas na obwiedni, ale to raczej nie przejdzie.
Generalnie to "szybciej tramwajem".
a) poprzecznego torowiska na środku do linii zatrzymania (krótszy wymiar);
b) poprzecznego torowiska na środku to jezdni na obwiedni (dłuższy wymiar).
Co można zrobić?
1. Najlepiej to przyspieszyć przejazd tramwajów. Podnieść prędkość na rozjazdach, zamontować głębokorowki. To właśnie jest idealne miejsce na nie, to tu byłaby naprawdę duża poprawa.
2. Jeśli zostaje taka sama prędkość przejazdu, to wydłużyć cykl sygnalizacji tak, aby tramwaj dał radę przejechać całe rondo na jednej fazie.
3. Jeśli i to nie, to przesunąć linie zatrzymania bliżej jezdni (w miejsce pomarańczowej strzałki). Wiązać się to będzie z przesunięciem sygnalizatorów dla tramwajów, ale jest do zrobienia, jakkolwiek prawdopodobnie będzie musiał być zlokalizowany na jakimś dodatkowym wysięgniku. Na Krakowiaki nadal to będzie za mało, ale zmieszczą się Stadlery. Przynajmniej w stronę północą, bo w stronę południa to i na tego braknie Chociaż może przynajmniej nie będzie blokować przejazdu ze wschodu na zachód. Inaczej trzeba by zabrać jeden pas na obwiedni, ale to raczej nie przejdzie.
Generalnie to "szybciej tramwajem".
-
- Ekspert
- Posty: 575
- Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
- Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki
Re: Przyspieszenie przejazdu tramwajów przez Rondo Grzegórzeckie
I samo to by już dużo dało. Cały cykl ronda trwa ~1,5 min, przy czym szczelina na relacji W-Z trwa mniej więcej 25 sekund. Często "jedynce", czy "22" brakuje dosłownie kilku sekund, aby zdążyć zjechać z ronda. Jak się czasem trafi "szybki" motorniczy to da radę przejechać całe rondo w te 25 sekund (o ile jakiś inny tramwaj/"184" mu nie stanie na drodze). Więc gdyby dołożyć 10 sekund na relację W-Z to byłoby lepiej.
Re: Przyspieszenie przejazdu tramwajów przez Rondo Grzegórzeckie
Tam albo oba kierunki muszą mieć przejazd na dwa razy tak jak było wcześniej. Albo oba powinny mieć możliwość przejazdu na 1 cyklu.
-
- Pasażer
- Posty: 42
- Rejestracja: 12 sty 2022, 19:42
Re: Przyspieszenie przejazdu tramwajów przez Rondo Grzegórzeckie
Co za bzdury? Od co najmniej połowy roku program na Rondzie Grzegórzeckim jest zmieniony i cykl trwa 75 sekund. Zmiana miała na celu przyśpieszenie przejazdu relacji KST i teraz linie 9,20,50 przejeżdżają „na raz” jeszcze z dużym zapasem czasu. Żaden tramwaj nie zostaje na środku tarczy skrzyżowania, chyba że wjedzie w ostatniej sekundzie swojej fazy.
Relacja linii 1 i 22 jest nieco gorsza, bo „na raz” przejeżdżają tylko Ci zwinniejsi motorowi, ale czas ich przejazdu sprawia, że nie generuje to opóźnienia.
Nie pisz więc bzdur
Relacja linii 1 i 22 jest nieco gorsza, bo „na raz” przejeżdżają tylko Ci zwinniejsi motorowi, ale czas ich przejazdu sprawia, że nie generuje to opóźnienia.
Nie pisz więc bzdur
-
- Pasażer
- Posty: 42
- Rejestracja: 12 sty 2022, 19:42
Re: Przyspieszenie przejazdu tramwajów przez Rondo Grzegórzeckie
Może i by się przydało, ale biorąc pod uwagę analizę zysków i strat, to z pozostawienia przejazdu na raz relacji KST jest znacznie więcej zysków, niż znowu fikcyjnym skróceniem całego cyklu. 1ka i 22ka nie notują opóźnień przez R. Grzegórzeckie, a liczba tramwajów przejeżdżających w relacji Kotlarska - Powstania W. Jest dużo większa
Wiadomo, że fajnie by było, żeby tramwaj przejechał ją raz w każdej relacji, ale nie za wszelką cenę. Nie jest to warte zysków w tej relacji.
-
- Ekspert
- Posty: 575
- Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
- Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki
Re: Przyspieszenie przejazdu tramwajów przez Rondo Grzegórzeckie
Cały czas chodziło o tę relację. Nie generuje to opóźnienia, bo rozkładowy przejazd trwa aż 4 minuty! A mógłby krócej, gdyby wydłużono szczelinę dla tej relacji o te kilka-kilkanaście sekund.pittorseque pisze: ↑08 kwie 2023, 16:44 Relacja linii 1 i 22 jest nieco gorsza, bo „na raz” przejeżdżają tylko Ci zwinniejsi motorowi, ale czas ich przejazdu sprawia, że nie generuje to opóźnienia.
Zostające tramwaje zdarzają się często również na relacji Północ-Południe, bo w szczycie jak na raz jedzie w stronę Mogilskiego np. "50", "14" i "49" (jeżdżę prawie codziennie "14" i bardzo często zdarza się taka sytuacja), to mimo długiego cyklu nie wjadą na przystanek wszystkie, któryś zostanie na tarczy ronda, bo nie zmieści się na za krótkim przystanku (z reguły jest to "49").
Co do długości cyklu wydaje mi się, że trwa on dłużej niż 75 sek, ale muszę to zmierzyć, żeby się upewnić .
Re: Przyspieszenie przejazdu tramwajów przez Rondo Grzegórzeckie
Nie można tego zrobić:kbieniu7 pisze: ↑08 kwie 2023, 14:15 3. Jeśli i to nie, to przesunąć linie zatrzymania bliżej jezdni (w miejsce pomarańczowej strzałki). Wiązać się to będzie z przesunięciem sygnalizatorów dla tramwajów, ale jest do zrobienia, jakkolwiek prawdopodobnie będzie musiał być zlokalizowany na jakimś dodatkowym wysięgniku. Na Krakowiaki nadal to będzie za mało, ale zmieszczą się Stadlery. Przynajmniej w stronę północą, bo w stronę południa to i na tego braknie Chociaż może przynajmniej nie będzie blokować przejazdu ze wschodu na zachód. Inaczej trzeba by zabrać jeden pas na obwiedni, ale to raczej nie przejdzie.
- w przypadku górnej pomarańczowej kreski wagon stojący "na wprost" w stronę Mogilskiego zablokuje możliwość skrętu dla 14tki. Może się zdarzyć taka sytuacja, że np. na przystanku będzie się resetował jakiś wagon przez 1-2 minuty, w tym czasie przyjedzie 14tka do Huty - i nie może skręcić, bo wagon na rondzie stoi mu na jego szynach.
- w przypadku dolnej kreski problem jest mniejszy, bo w relacji Kotlarskie - Grzegórzecka nic nie jeździ. Jednak w przypadku ewentualnych objazdów (zatrzymanie na Wielickiej czy choćby jakiś remont) - znowu tak samo, wagon jadący z Ronda w stronę Kotlarskiego zablokuje możliwość skrętu dla ewentualnego objazdu w lewo.
Do tego dochodzi jeszcze zakaz mijania się na zwrotnicach rozjazdowych. Wagon jadący z Mostu Kotlarskiego dostaje szczelinę (już nawet na wprost, bez żadnego objazdu) - i jak ma wjechać na rondo, jeśli po jego lewej stronie NA KRZYŻAKACH stoi wagon w przeciwną stronę (bo np. na przystanku stoi jeszcze poprzedni wagon)?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości