Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
Nie wiem czy w dobrym dziale, ale jak coś to przenieście do właściwego.
Obserwując korekty w marszrutach zauważyłem dość dziwne zjawisko związane z numeracją linii autobusowych, mianowicie:
141 kiedyś jeździło z Borku Fałęckiego na Kliny. A 121 krążyło po Hucie...
Teraz na odwrót, 141 dali do Huty a 121 do Borku.
104 kiedyś z Piasków do Mostu grunwaldzkiego, teraz w to miejsce jest 169, po tej trasie tylko dalej.
184 z Woli/Kurdwanowa do Placu Getta potem w połączeniu ze 160 do Prądnika czerwonego - teraz z Prądnika do Starowiślnej czyli de facto stara 160 a zostało na 184.
183 które obsługiwało rejon Prokocim - Bieżanów wróciło jako 153..
103, która w tym rejonie jeździła teraz kluczy po Łęgu
166 z Łagiewnik nie ma, coś w ten deseń jest pod postacią 196
Ma to oczywiście charakter stricte historyczny, bo ludziom nie o numer chodzi a o trasę, ale zjawisko trochę dziwi, a momentami śmieszy jak w przypadku 121 i 141.
Obserwując korekty w marszrutach zauważyłem dość dziwne zjawisko związane z numeracją linii autobusowych, mianowicie:
141 kiedyś jeździło z Borku Fałęckiego na Kliny. A 121 krążyło po Hucie...
Teraz na odwrót, 141 dali do Huty a 121 do Borku.
104 kiedyś z Piasków do Mostu grunwaldzkiego, teraz w to miejsce jest 169, po tej trasie tylko dalej.
184 z Woli/Kurdwanowa do Placu Getta potem w połączeniu ze 160 do Prądnika czerwonego - teraz z Prądnika do Starowiślnej czyli de facto stara 160 a zostało na 184.
183 które obsługiwało rejon Prokocim - Bieżanów wróciło jako 153..
103, która w tym rejonie jeździła teraz kluczy po Łęgu
166 z Łagiewnik nie ma, coś w ten deseń jest pod postacią 196
Ma to oczywiście charakter stricte historyczny, bo ludziom nie o numer chodzi a o trasę, ale zjawisko trochę dziwi, a momentami śmieszy jak w przypadku 121 i 141.
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
Większość ma sens, wynikają z historii tras.
1) Dawne pleszowskie "146" rozdzielono w 2014 na dwie linie. Postanowiono przy okazji nadać im numerację zgodną z rejonem czyli "1x1". A skoro akurat wolne wtedy było "141" to pewnie uznano, że najbardziej się będzie kojarzyć z dawnym "146". Z kolei huckie "121" zostało w 2013 wchłonięte w ówczesne "193", linia zresztą miała numer bardziej pasujący do rejonu Łęgu i Mogiły. Nowe "121" powstało w 2021 i, jako że trasa bardzo pokrywa się ze "151/451", powinno było dostać numer "1x1". Do wyboru były tylko "121" i "191".
2) "104" do Piasków przestało kursować ponad 25 lat temu. "169" zostało stworzone od nowa, w 2014, początkowo na trasie Górka Narodowa - ... - R. Matecznego - Podgórze SKA. Numer nawiązywał po części do dawnego "169" (z którym linia pokrywała się od al. 29 Listopada do r. Grunwaldzkiego), a także innych z którymi się mniej lub więcej dublowała, w tym "139", "159", "179". Dopiero w 2017 linia dotarła do Piasków Wielkich.
3) "160" do Prądnika kursowało w latach 80. Przy rozdzieleniu "184", powstały dwa warianty przy czym południowy pokrywał się ze "135", "155" (stąd numer "165"), a północny trochę ze "124/424" (stąd tutaj zostawiono "184").
4) "153" powstało w 2021 z rozdzielenia linii "133". Rejon Bieżanowa był zawsze powiązany z numeracją "1x3", a jedynym wolnym wtedy było właśnie "153", stąd taki numer. "183" wtedy istniało, przestało dopiero rok później.
5) Tu podobnie, gdy powstawało obecne "103", był to jedyny wolny numer "1x3" a chciano nawiązać do reszty linii w rejonie.
6) "166" zawsze było powiązane z Sidziną a trasa "196" jej nie obsługuje więc może nie chciano pasażerom mieszać. Inna sprawa, że akurat "196" wg mnie mogło po prostu zostać z numerem "116", skoro jest przedłużoną wersją tej poprzedniej. Choć fakt, "166" też by nieźle pasowało.
W opracowaniu posługiwałem się pamięcią własną oraz spisem na kmk.krakow.pl
1) Dawne pleszowskie "146" rozdzielono w 2014 na dwie linie. Postanowiono przy okazji nadać im numerację zgodną z rejonem czyli "1x1". A skoro akurat wolne wtedy było "141" to pewnie uznano, że najbardziej się będzie kojarzyć z dawnym "146". Z kolei huckie "121" zostało w 2013 wchłonięte w ówczesne "193", linia zresztą miała numer bardziej pasujący do rejonu Łęgu i Mogiły. Nowe "121" powstało w 2021 i, jako że trasa bardzo pokrywa się ze "151/451", powinno było dostać numer "1x1". Do wyboru były tylko "121" i "191".
2) "104" do Piasków przestało kursować ponad 25 lat temu. "169" zostało stworzone od nowa, w 2014, początkowo na trasie Górka Narodowa - ... - R. Matecznego - Podgórze SKA. Numer nawiązywał po części do dawnego "169" (z którym linia pokrywała się od al. 29 Listopada do r. Grunwaldzkiego), a także innych z którymi się mniej lub więcej dublowała, w tym "139", "159", "179". Dopiero w 2017 linia dotarła do Piasków Wielkich.
3) "160" do Prądnika kursowało w latach 80. Przy rozdzieleniu "184", powstały dwa warianty przy czym południowy pokrywał się ze "135", "155" (stąd numer "165"), a północny trochę ze "124/424" (stąd tutaj zostawiono "184").
4) "153" powstało w 2021 z rozdzielenia linii "133". Rejon Bieżanowa był zawsze powiązany z numeracją "1x3", a jedynym wolnym wtedy było właśnie "153", stąd taki numer. "183" wtedy istniało, przestało dopiero rok później.
5) Tu podobnie, gdy powstawało obecne "103", był to jedyny wolny numer "1x3" a chciano nawiązać do reszty linii w rejonie.
6) "166" zawsze było powiązane z Sidziną a trasa "196" jej nie obsługuje więc może nie chciano pasażerom mieszać. Inna sprawa, że akurat "196" wg mnie mogło po prostu zostać z numerem "116", skoro jest przedłużoną wersją tej poprzedniej. Choć fakt, "166" też by nieźle pasowało.
W opracowaniu posługiwałem się pamięcią własną oraz spisem na kmk.krakow.pl
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
169 pamiętam z czasów młodości jak śmigało na Jelczach 120M z Huty, z Alei Przyjaźni do Ronda Grunwaldzkiego i chyba Zielińskiego. Wzmacniało 139.
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
W przypadku 104 wydaje mi się, że lepiej by to pasowało niż 169, rejon Woli Duchackiej to właśnie 4, byłoby to również nawiązanie do dawnego 104.
Byłbym za tym, by zrobić porządek z tymi liniami, aby tak właśnie zamienić 121 ze 141...
Swoją drogą, po co było kasować 141, żeby potem tą linię robić na nowo w postaci 121? Kto to wymyśla i po co?
Byłbym za tym, by zrobić porządek z tymi liniami, aby tak właśnie zamienić 121 ze 141...
Swoją drogą, po co było kasować 141, żeby potem tą linię robić na nowo w postaci 121? Kto to wymyśla i po co?
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
Ano, "169" powstało w 2005 przez zmianę numerka z "439". Początkowo kursowało od al. Przyjaźni do r. Grunwaldzkiego, w 2009 przedłużyli je po trasie ... - Monte Cassino - Nowaczyńskiego - Praska - Zielińskiego (powrót: Zielińskiego - Monte Cassino). Linia tak funkcjonowała do 2012, gdy przy okazji małej marszrutyzacji została zmieniona z powrotem w "439", lecz na krótszej trasie Skarżyńskiego - Mydlniki.
Swoją drogą pomyśleć, że bądź co bądź wariant "139" kiedyś docierał aż w rejony Kapelanki... interesujące to były czasy
Tylko po co? Póki numeracja pasuje do rejonu, wg mnie jest ok. A zmiana w takich przypadkach to tylko niepotrzebne koszty i - przede wszystkim - mieszanie ludziom w głowach. Nie każdy ma czas i ochotę śledzić z wypiekami twarzy każdą zmianę.
Nie do końca Cię tu rozumiem. Stare "141" to były pojedyncze kursy, raz na godzinę, utrzymywane bodajże tylko po to by zapewnić dojazd do Góry Borkowskiej. Linia jednak nie docierała do Klin Porannych, kończyła na Klinach tak jak "151". W 2012 roku postanowiono to uporządkować i te kursy zostały zlikwidowane, a nacisk postawiono na "151".
Obecne "121" to zupełnie nowa linia, mająca przede wszystkim obsłużyć Kliny Poranne bo od kilku lat ludzie upominali się tam o autobus. Trudno jednak by ktoś w 2012 przepowiedział przyszłość, że kiedyś za ileś lat ludzie poproszą o linię.
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
101
Borek Fałęcki - Grabówki
Rondo Grunwaldzkie - Kopiec Kościuszki
103
Krowodrza Górka - Prokocim UJ
Aleja Przyjaźni - Lesisko
104
Rondo Grunwaldzkie - Piaski Wielkie
Borek Fałęcki - Wieliczka
Rondo Grunwaldzkie - Skotniki Szkoła
Łagiewniki - Centrum JPII
107
Nowy Kleparz - Prądnik Biały
Zajezdnia Wola Duchacka - Soboniowice
113
Dworzec Główny Wschód - Wieczysta
Czyżyny Dworzec - EC Łęg
116
Plac Biskupi - Azory
Rondo Grunwaldzkie - Pod Fortem
Czerwone Maki - Kozienicka
117
Nowy Kleparz - Prądnik Czerwony
Kombinat - Łuczowice
121
Plac Centralny - Łęg
Borek Fałęcki - Kliny Poranne
126
Plac Centralny - Osiedle Na Stoku
Bronowice Małe - Mydlniki
128
Ruczaj - Mistrzejowice
Prądnik Czerwony - Zajezdnia Płaszów
136
Mistrzejowice - Kombinat
Aleja Przyjaźni - Osiedle Na Stoku
Prądnik Czerwony - Czyżyny Dworzec
Łagiewniki - Pod Fortem
137
Rondo Mogilskie - Lotnicza
Plac Bohaterów Getta - Płaszów Bazy
Krowodrza Górka - Górka Narodowa Wschód
140
Nowy Kleparz - Krowodrza Górka
Dworzec Główny - Azory
Rondo Grunwaldzkie - Ruczaj
Nowy Kleparz - Radzikowskiego Osiedle
141
Borek Fałęcki - Kliny
Pleszów - Przylasek Rusiecki
145
Borek Fałęcki - Opatkowice
Borek Fałęcki - Golkowice
147
Borek Fałęcki - Zajezdnia Płaszów
Krowodrza Górka - Węgrzce Starostwo Powiatowe
148
Mistrzejowice - Zajezdnia Płaszów
Szpital Rydygiera - Krakowska Akademia
150
Dworzec Główny Wschód - Batowice
Nowy Kleparz - Pękowice
151
Pleszów - Wróżenice
Judyma Szkoła - Borek Fałęcki
160
Prądnik Czerwony - Plac Bohaterów Getta
Aleja Przyjaźni - Ruszcza
161
Łagiewniki - Swoszowice
Pleszów - Wolica Most - Pleszów
169
Rondo Grunwaldzkie - Aleja Przyjaźni
Zajezdnia Wola Duchacka - Górka Narodowa
182
Aleja Przyjaźni - Zesławice
Osiedle Na Stoku - Dworzec Główny Wschód
185
Nowy Kleparz - Marszowiec
Zajezdnia Płaszów - Ofiar Dąbia
194
Dworzec Główny Zachód - Piaski Nowe
Pod Fortem - Krowodrza Górka
198
Mistrzejowice - Plac Bohaterów Getta
Plac Bohaterów Getta - Brzegi
Borek Fałęcki - Grabówki
Rondo Grunwaldzkie - Kopiec Kościuszki
103
Krowodrza Górka - Prokocim UJ
Aleja Przyjaźni - Lesisko
104
Rondo Grunwaldzkie - Piaski Wielkie
Borek Fałęcki - Wieliczka
Rondo Grunwaldzkie - Skotniki Szkoła
Łagiewniki - Centrum JPII
107
Nowy Kleparz - Prądnik Biały
Zajezdnia Wola Duchacka - Soboniowice
113
Dworzec Główny Wschód - Wieczysta
Czyżyny Dworzec - EC Łęg
116
Plac Biskupi - Azory
Rondo Grunwaldzkie - Pod Fortem
Czerwone Maki - Kozienicka
117
Nowy Kleparz - Prądnik Czerwony
Kombinat - Łuczowice
121
Plac Centralny - Łęg
Borek Fałęcki - Kliny Poranne
126
Plac Centralny - Osiedle Na Stoku
Bronowice Małe - Mydlniki
128
Ruczaj - Mistrzejowice
Prądnik Czerwony - Zajezdnia Płaszów
136
Mistrzejowice - Kombinat
Aleja Przyjaźni - Osiedle Na Stoku
Prądnik Czerwony - Czyżyny Dworzec
Łagiewniki - Pod Fortem
137
Rondo Mogilskie - Lotnicza
Plac Bohaterów Getta - Płaszów Bazy
Krowodrza Górka - Górka Narodowa Wschód
140
Nowy Kleparz - Krowodrza Górka
Dworzec Główny - Azory
Rondo Grunwaldzkie - Ruczaj
Nowy Kleparz - Radzikowskiego Osiedle
141
Borek Fałęcki - Kliny
Pleszów - Przylasek Rusiecki
145
Borek Fałęcki - Opatkowice
Borek Fałęcki - Golkowice
147
Borek Fałęcki - Zajezdnia Płaszów
Krowodrza Górka - Węgrzce Starostwo Powiatowe
148
Mistrzejowice - Zajezdnia Płaszów
Szpital Rydygiera - Krakowska Akademia
150
Dworzec Główny Wschód - Batowice
Nowy Kleparz - Pękowice
151
Pleszów - Wróżenice
Judyma Szkoła - Borek Fałęcki
160
Prądnik Czerwony - Plac Bohaterów Getta
Aleja Przyjaźni - Ruszcza
161
Łagiewniki - Swoszowice
Pleszów - Wolica Most - Pleszów
169
Rondo Grunwaldzkie - Aleja Przyjaźni
Zajezdnia Wola Duchacka - Górka Narodowa
182
Aleja Przyjaźni - Zesławice
Osiedle Na Stoku - Dworzec Główny Wschód
185
Nowy Kleparz - Marszowiec
Zajezdnia Płaszów - Ofiar Dąbia
194
Dworzec Główny Zachód - Piaski Nowe
Pod Fortem - Krowodrza Górka
198
Mistrzejowice - Plac Bohaterów Getta
Plac Bohaterów Getta - Brzegi
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
Tutaj pominąłeś pierwsze 194 kursujące z Woli Duchackiej Zachód do Hotelu Cracovia... kiedy likwidowano 424 i 464 i przekształcano je odpowiednio w 179 i 194 i koniec końców zostawiono nr 179 który nijak do Kurdwanowa i Woli nie pasował a 194 wysłano na Ruczaj...
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
Po prostu uznałem, że to pierwsze i drugie "194" były na tyle podobne do siebie, że to była ta sama linia.
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
Nie można zapomnieć o urzędniczym cyrku z autobusem do Czulic 251->252->271. Z 252 tylko po to, by na Woli była rodzina linii xx2 z bękartem 134.
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
Do Czulic powinien być 2x2. Zrobiono porządek z 201 na 293. Zmieniono 234 z 243 aby pasowały do swoich gmin. 252 do Lotniska powinien być 288. Ale już i tak nie wróci. Czulice zostawić w spokoju. Na pewno 2x1 to nie ta gmina. 300 tak samo zmienić na 308. Argument, że 271 pasuje do 171 odpada. Skoro 243 pasowało do 143, ale zmieniono aby miało odpowiedni kod gminy.
-
- Znawca
- Posty: 106
- Rejestracja: 17 lut 2020, 20:16
- Lokalizacja: Kraków/Kalwaria Z.
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
125M0096 pisze: ↑18 kwie 2023, 16:59 101
Borek Fałęcki - Grabówki
Rondo Grunwaldzkie - Kopiec Kościuszki
103
Krowodrza Górka - Prokocim UJ
Aleja Przyjaźni - Lesisko
104
Rondo Grunwaldzkie - Piaski Wielkie
Borek Fałęcki - Wieliczka
Rondo Grunwaldzkie - Skotniki Szkoła
Łagiewniki - Centrum JPII
107
Nowy Kleparz - Prądnik Biały
Zajezdnia Wola Duchacka - Soboniowice
113
Dworzec Główny Wschód - Wieczysta
Czyżyny Dworzec - EC Łęg
116
Plac Biskupi - Azory
Rondo Grunwaldzkie - Pod Fortem
Czerwone Maki - Kozienicka
117
Nowy Kleparz - Prądnik Czerwony
Kombinat - Łuczowice
121
Plac Centralny - Łęg
Borek Fałęcki - Kliny Poranne
126
Plac Centralny - Osiedle Na Stoku
Bronowice Małe - Mydlniki
128
Ruczaj - Mistrzejowice
Prądnik Czerwony - Zajezdnia Płaszów
136
Mistrzejowice - Kombinat
Aleja Przyjaźni - Osiedle Na Stoku
Prądnik Czerwony - Czyżyny Dworzec
Łagiewniki - Pod Fortem
137
Rondo Mogilskie - Lotnicza
Plac Bohaterów Getta - Płaszów Bazy
Krowodrza Górka - Górka Narodowa Wschód
140
Nowy Kleparz - Krowodrza Górka
Dworzec Główny - Azory
Rondo Grunwaldzkie - Ruczaj
Nowy Kleparz - Radzikowskiego Osiedle
141
Borek Fałęcki - Kliny
Pleszów - Przylasek Rusiecki
145
Borek Fałęcki - Opatkowice
Borek Fałęcki - Golkowice
147
Borek Fałęcki - Zajezdnia Płaszów
Krowodrza Górka - Węgrzce Starostwo Powiatowe
148
Mistrzejowice - Zajezdnia Płaszów
Szpital Rydygiera - Krakowska Akademia
150
Dworzec Główny Wschód - Batowice
Nowy Kleparz - Pękowice
151
Pleszów - Wróżenice
Judyma Szkoła - Borek Fałęcki
160
Prądnik Czerwony - Plac Bohaterów Getta
Aleja Przyjaźni - Ruszcza
161
Łagiewniki - Swoszowice
Pleszów - Wolica Most - Pleszów
169
Rondo Grunwaldzkie - Aleja Przyjaźni
Zajezdnia Wola Duchacka - Górka Narodowa
182
Aleja Przyjaźni - Zesławice
Osiedle Na Stoku - Dworzec Główny Wschód
185
Nowy Kleparz - Marszowiec
Zajezdnia Płaszów - Ofiar Dąbia
194
Dworzec Główny Zachód - Piaski Nowe
Pod Fortem - Krowodrza Górka
198
Mistrzejowice - Plac Bohaterów Getta
Plac Bohaterów Getta - Brzegi
Rynek Podgórski - Plac Centralny
Szpital Rydygiera - Złocień
(...)
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
A skąd taki pomysł? "252" równie dobrze mogło zostać np. "282". Wydaje mi się, że po prostu chcieli zrobić porządek bo "271" to wydłużone warianty "171" więc teraz numeracja jest czytelniejsza.
Też uważam, że trzeba było zostawić na Bieżanowie numer "243", acz tu sytuacja jest trochę inna bo linia pokrywa się ze "143" na dużo krótszym odcinku, w szczególności nie ma z linią bazową wspólnej końcówki.
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
I obecna wersja: Mały Płaszów - Centrum Opieki w Prokocimiu.zubrzyk111 pisze: ↑18 kwie 2023, 21:10 125
Rynek Podgórski - Plac Centralny
Szpital Rydygiera - Złocień
(...)
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
Jak już prowadzimy przegląd historyczny linii, to myślę, że warte uwagi są dwie linie miejskie tj. 123 i 130.
Ta pierwsza nieprzerwanie dociera do pętli Mistrzejowice od 54 lat, choć pętla zmieniała lokalizację aż czterokrotnie. Natomiast 130 jest obecna na Azorach od 56 lat. Kawał historii, choć jeszcze dłuższą historią mogą poszczycić się linie algomeracyjne.
Ta pierwsza nieprzerwanie dociera do pętli Mistrzejowice od 54 lat, choć pętla zmieniała lokalizację aż czterokrotnie. Natomiast 130 jest obecna na Azorach od 56 lat. Kawał historii, choć jeszcze dłuższą historią mogą poszczycić się linie algomeracyjne.
Re: Numery linii autobusowych i ich kolejne życia
Kaszmir pisze: ↑18 kwie 2023, 16:40 Ano, "169" powstało w 2005 przez zmianę numerka z "439". Początkowo kursowało od al. Przyjaźni do r. Grunwaldzkiego, w 2009 przedłużyli je po trasie ... - Monte Cassino - Nowaczyńskiego - Praska - Zielińskiego (powrót: Zielińskiego - Monte Cassino). Linia tak funkcjonowała do 2012, gdy przy okazji małej marszrutyzacji została zmieniona z powrotem w "439", lecz na krótszej trasie Skarżyńskiego - Mydlniki.
Swoją drogą pomyśleć, że bądź co bądź wariant "139" kiedyś docierał aż w rejony Kapelanki... interesujące to były czasy
169 upadło przed małą marszrutyzacją, 439 na stałe wróciło od roku akademickiego na trasie Mydlniki - Dywizjonu 303, od 17.11 na Skarżyńskiego. A trzeba jeszcze pamiętać że na wiosnę 12 jeździło i 169 i 439, ta druga jako poranne wzmocnienie 139 z PCz na Armii Krajowej, robił 7 kursów.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość