Skawina

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Skawina

Post autor: Cukier » 07 mar 2020, 22:04

Rondo przy wjeździe do Skawiny. Prace ruszą jesienią
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/rondo ... 34484.html
http://mobilnykrakow.pl/audyt/rozbudowa ... krakowska/

Nie sposób się nie zgodzić właściwie ze wszystkimi uwagami w komentarzach na mobilnykrakow. Ja jeszcze od siebie dodam:
  • po cholerę dwa pasy wylotowe w kierunku obwodnicy, skoro sama obwodnica ma jeden pas i za naszego życia więcej mieć nie będzie?
  • nigdy nie zrozumiem co mają w głowie ci którzy projektują zatoki przystankowe oddzielone jakąś brukowaną wyspą. Powinno być to nielegalne, bo nic nie pomaga a bywa bardzo szkodliwe (Biskupa Prandoty kier. północ, Centralna kier. R. Czyżyńskie i kilka innych)
  • droga dojazdowa do Logicor, Platinet i składu budowlanego powinna mieć obowiązkowo wyjazd w obu kierunkach. Skręt tamże od obwodnicy niekoniecznie, bo można zawrócić na rondzie, ale naiwne zakładanie, że wyjeżdżający stamtąd w kierunku Krakowa / A4 będą jechać aż na rondo z Chmielka żeby zwrócić się srogo przeliczą i skończy się rozjeżdżaniem linii ciągłych / jazdą pod prąd. A nikomu ten lewoskręt nie zaszkodzi.
  • biedabuspas bocznikujący rondo w kierunku Krakowa też nie ma sensu. Wlot od Krakowskiej powinien mieć pas do lewoskrętu oraz pas do jazdy prosto - tak żeby na głównym ciągu pojazdy od Krakowskiej i od Obwodnicy wjeżdżały na rondo niezależnie swoimi pasami i mieszały się na suwak dopiero za rondem w kierunku A4.
  • powinno być zabronione budowanie rond z wyspą, która ma jakiekolwiek kanty. Rozumiem chęć pokazania głównych kierunków ruchu, niemniej jednak zawracający od strony Krakowskiej nie mają szans tam zmienić pasa nie najeżdżając na ciągłą linię / wysepkę - zwłaszcza ciągnikiem siodłowym z naczepą.
Ogólnie to parząc tam na więźbę ruchu, która ewidentnie składa się z jednego ciągu, który rozkłada się na dwa o porównywalnym natężeniu ruchu trochę śmiem wątpić czy rondo to aby na pewno właściwe rozwiązanie. Tak naprawdę względem obecnego stanu nie zmieni się prawie nic:
  • sznur pojazdów od Skotnickiej na wprost w Krakowską sprawi, że z obwodnicy nadal nie będzie się dało wyjechać
  • teoretycznie gdy już się uda z obwodnicy wyjechać to ma się pierwszeństwo przed tymi jadącymi od Krakowskiej, ale obecnie de facto i tak to tak właśnie działa - od Krakowskiej jest kulturka i jak ktoś z obwodnicy już wjedzie na skrzyżowanie to pozwala się mu je opuścić
  • ciąg Obwodnica -> Skotnicka będzie miał nawet trochę gorzej bo rondo wygnie i skomplikuje trajektorię, więc będzie trzeba ją pokonywać dużo wolniej niż teraz
No i nie można pomijać faktu, że głównym źródłem korków w tej okolicy jest rejon skrzyżowania z Wrony i wlotu A4 od Balic. To tam na gwałt potrzebne jest rondo i dopiero jego budowa sprawi, że to skrzyżowanie Krakowska/Obwodnica Skawiny/Skotnicka stanie się wąskim gardłem - obecnie nim zdecydowanie nie jest.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Skawina

Post autor: tomta1 » 08 mar 2020, 9:56

Cukier pisze: 07 mar 2020, 22:04 Nie sposób się nie zgodzić właściwie ze wszystkimi uwagami w komentarzach na mobilnykrakow.
To ja może od siebie dodam, że inwestorem ronda jest GDDKiA, bo jest to skrzyżowanie drogi krajowej z drogami niższego rzędu znajdujące się poza terenem miasta na prawach powiatu. Zarówno zarządcą drogi, jak i organem zarządzającym ruchem jest GDDKiA. Krakowa w zasadzie dotyczy tylko fragment na prawej stronie (widać linię graniczną miasta przechodzącą na skos przez przystanek oraz jeden ze zjazdów). Także wszystkie postzikitowskie byty (Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Zarząd Transportu Publicznego i Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK) mogły wydawać jedynie opinie „pomocnicze” dla kształtu skrzyżowania – decyzja pozostawała w gestii GDDKiA.

Jak widać, w Krakowie chyba tak źle nie projektują… ;)
Cukier pisze: 07 mar 2020, 22:04 biedabuspas bocznikujący rondo w kierunku Krakowa też nie ma sensu. Wlot od Krakowskiej powinien mieć pas do lewoskrętu oraz pas do jazdy prosto - tak żeby na głównym ciągu pojazdy od Krakowskiej i od Obwodnicy wjeżdżały na rondo niezależnie swoimi pasami i mieszały się na suwak dopiero za rondem w kierunku A4.
Może i autobusów tam nie ma jakoś przytłaczająco dużo (bo co kilka(naście) minut w szczycie i kilkadziesiąt poza), ale jest sporo busów, przez co może mieć to swoje uzasadnienie. Z tym że kształt ronda sugeruje, że tam wcześniej mógł być inny układ pasów ruchu i zdecydowano się na taką zmianę, bo po prostu była najprostsza (cóż za polszczyzna). Akurat o ten buspas bym się nie czepiał, zwłaszcza że jest przystanek na wylocie ronda bez zatoki.
Cukier pisze: 07 mar 2020, 22:04 powinno być zabronione budowanie rond z wyspą, która ma jakiekolwiek kanty. Rozumiem chęć pokazania głównych kierunków ruchu, niemniej jednak zawracający od strony Krakowskiej nie mają szans tam zmienić pasa nie najeżdżając na ciągłą linię / wysepkę - zwłaszcza ciągnikiem siodłowym z naczepą.
A to już jest wada rond turbinowych – że jeżeli kształt ronda i układ pasów ruchu nie pozwala na zawracanie, to nie można na nim zawrócić.

Generalnie rondo w tym miejscu to pomysł dobry, tylko wykonanie… no jest jakie jest. Zważając na to, że wszystkie drogi dojazdowe do ronda są jednopasowe, nie ma sensu tworzyć takich dziwnych układów – w zasadzie jest tylko jeden sensowny (na każdym wlocie dwa pasy, po jednym dla każdej relacji, a na każdym wylocie tylko jeden pas). Chyba że GDDKiA ma w planach rozbudowę pobliskiego węzła autostradowego i wylot w stronę Krakowa docelowo będzie dwupasowy – to wtedy ewentualnie jest pewne pole do manewru.

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Skawina

Post autor: Cukier » 08 mar 2020, 15:44

tomta1 pisze: 08 mar 2020, 9:56 A to już jest wada rond turbinowych – że jeżeli kształt ronda i układ pasów ruchu nie pozwala na zawracanie, to nie można na nim zawrócić.
Mylisz się. Nie zwalaj niekompetencji projektanta na ideę ronda turbinowego. Spójrz jeszcze raz w szczególe o co mi chodzi, widzisz różnicę?
https://drive.google.com/file/d/13vS9VS ... sp=sharing
tomta1 pisze: 08 mar 2020, 9:56 Generalnie rondo w tym miejscu to pomysł dobry
Rondo jest dobre w miejscach, gdzie wszystkie wloty / relacje mają porównywalne obłożenie. W momencie gdy mamy jeden główny ciąg który rozdziela się na dwa a potoki pomiędzy tymi podrzędnymi ciągami są szczątkowe, rondo niekoniecznie ułatwia sprawę. Wyobrażasz sobie rondo na skrzyżowaniu Bora / Okulickiego / Andersa? Układ więźby ruchu jest ten sam.
tomta1 pisze: 08 mar 2020, 9:56 Zważając na to, że wszystkie drogi dojazdowe do ronda są jednopasowe, nie ma sensu tworzyć takich dziwnych układów – w zasadzie jest tylko jeden sensowny (na każdym wlocie dwa pasy, po jednym dla każdej relacji, a na każdym wylocie tylko jeden pas). Chyba że GDDKiA ma w planach rozbudowę pobliskiego węzła autostradowego i wylot w stronę Krakowa docelowo będzie dwupasowy – to wtedy ewentualnie jest pewne pole do manewru.
Ma być 2x2 od tego skrzyżowania do ronda przy Wrony - co ma bardzo duży sens, bo ten odcinek to wąskie gardło, gdzie od południa spotykają się potoki z Krakowskiej i Obwodnicy Skawiny a od północy ze Skotnickiej i dwóch stron A4.

Nicko
Miłośnik
Posty: 59
Rejestracja: 16 lis 2022, 18:41
Lokalizacja: Skawina

Re: Skawina

Post autor: Nicko » 03 cze 2023, 14:36

Na stronie gminy pojawił się projekt przebudowy ul. Krakowskiej.
Na niektórych odcinkach uwzględniono buspasy, jednak nie są one ciągłe na całym odcinku ul. Krakowskiej.
https://www.gminaskawina.pl/aktualnosci ... -projektem

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Skawina

Post autor: Ydhflx » 03 cze 2023, 15:36

Nicko pisze: 03 cze 2023, 14:36 Na stronie gminy pojawił się projekt przebudowy ul. Krakowskiej.
Na niektórych odcinkach uwzględniono buspasy, jednak nie są one ciągłe na całym odcinku ul. Krakowskiej.
https://www.gminaskawina.pl/aktualnosci ... -projektem
Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale większość wyznaczonego buspasa jest w kierunku do Skawiny, czyli przeciwnie do korków...

Nicko
Miłośnik
Posty: 59
Rejestracja: 16 lis 2022, 18:41
Lokalizacja: Skawina

Re: Skawina

Post autor: Nicko » 04 cze 2023, 15:13

Ydhflx pisze: 03 cze 2023, 15:36 Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale większość wyznaczonego buspasa jest w kierunku do Skawiny, czyli przeciwnie do korków...
Niestety masz rację. Z doświadczenia wiem, że w popołudniowych godzinach szczytu autobusy w miarę płynnie jadą w kierunku Skawiny już za węzłem autostradowym, bo główne opoźnienia autobusy robią na ul. Skotnickiej jeszcze przed węzłem.

Jednak uważam, że mimo to buspasy powinny być w obu kierunkach na całej długości ulicy, a zwłaszcza w kierunku Krakowa. Według mnie ten środkowy pas zieleni między jezdniami jest bezsensowny, zwłaszcza że można równie dobrze drzewa i roślinność wcisnąć między chodniki a jezdnię, tak jak to było pokazane w zeszłym roku na proponowanych przekrojach ulicy. To co moim zdaniem jest na plus, to likwidacja lewoskrętów. Faktycznie może to poprawić płynność ruchu oraz minimalizować ryzyko kolizji i niebezpiecznych sytuacji.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości