Strona 1 z 2

Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 06 wrz 2023, 13:43
autor: sorig
Na wstępie zaznaczę że z "642" nigdy nie korzystałem i nie znam do końca specyfiki potoków w hucie. Ale przyglądając się bliżej rozkładom, w dni powszednie ta linia to bubel. Jest skoordynowana z innymi liniami nocnymi tylko na Placu Centralnym, a kończąc na Kocmyrzowskim na "664" jest 40 minut czekania, więc funduje się mieszkańcom Stoków i Wzgórz każdorazową wycieczkę przez centrum huty wydłużając dojazd o dobre kilkanaście minut. Mam przeświadczenie, być może mylne, że powstała w dużej mierze po to, by móc dojechać do PH do pracy, a nie dla pozostałych mieszkańców miasta.

Tymczasem "601" ma na Alei Przyjaźni 56 minut postoju po każdym kursie, a na Mydlnikach - 58 minut. "642" też ma dwie brygady i po około 55 minut postoju na kółko. To marnotrawstwo.

Problemy z dowozówkami do linii nocnych w Hucie wynikają z tego, że ona leży daleko od centrum. Więc albo muszą być mega krótkie, żeby zdążyć odebrać pasażerów z linii z centrum, obrócić swoją trasę i dowieźć ewentualnych chętnych na kurs do centrum, albo muszą mieć dwie brygady, ale i to czasem nie pomaga. Jest to szczególnie widoczne w tygodniu, bo w weekendy dzięki temu że tramwaje nocne kursują co 30 minut, jest lepiej. Ale też nie do końca, bo pozbawia to możliwości sensownej przesiadki na Dworcu na kierunki, gdzie jeżdżą tylko autobusy.

Dlatego moim zdaniem "642" trzeba zlikwidować i zastąpić wydłużonymi innymi liniami nocnymi. Pozwoli to na zaoszczędzenie aż 2 nocnych brygad, które można wykorzystać w innych częściach miasta. Pasażerowie unikną wątpliwej przyjemności nocnych przesiadek i dojadą do celu w porównywalnym czasie. Tak, propozycja poniżej nie zakłada wzrostu liczby nocnych autobusów w ruchu, jedynie wzrost wzkm.


601->901: (Kraków Airport-kurs wariantowy) - Mydlniki Wapiennik P&R - Aleja Róż - Plac Centralny - (po trasie 642) - Kombinat - Zajezdnia Nowa Huta, zawrotka przy Elektromontażu i zjazd na przerwę do Kombinatu.
Czas przejazdu dodatkowej trasy 13 minut, plus 2 minuty na wyjazd i powrót jako przejazd techniczny z Kombinatu, zostaje 26 minut przerwy. 1-2 kursy do lotniska można wydłużyć również bez dodatkowej brygady, linia w Mydlnikach stoi 58 minut. W nocy nie dubluje pociągu i pozwala odciążyć dopchane "902". Aczkolwiek to tylko sugestia i jest dodatkowym punktem tej propozycji.

605: Złocień - Kuklińskiego - Podgórze SKA - Plac Bohaterów Getta - Św. Wawrzyńca - Miodowa - Starowiślna - Poczta Główna - Teatr Słowackiego - (jak 608) - Rondo Czyżyńskie - Bieńczycka - Rondo Kocmyrzowskie - Teatr Ludowy - (jak 642) - Kombinat
Trasa wymaga dołożenia dodatkowych dwóch brygad, zabranych z "642". Czas przejazdu z Teatru Słowackiego do Ronda Czyżyńskiego 25 minut, do Wzgórz około 40, do Kombinatu 45. Zmiana trasy przez Starowiślną pomaga zwolnić szybszy przelot przez Kotlarską dla "608", tak żeby nie trzeba było dodatkowej brygady i pozwala połączyć nocą Płaszów z Kazimierzem i Podgórzem, który jest popularnym miejscem spędzania czasu.

608: Pod Fortem - Teatr Słowackiego - Hala Targowa - Rondo Grzegórzeckie - Zabłocie - Klimeckiego - Kuklińskiego - Stoczniowców - Koszykarska - Elektrociepłownia Kraków - Sołtysowska - Sikorki - Na Załęczu
Dojazd do Na Załęczu szacuję na około 21 minut. Czyli mamy 12 minut postoju. Można pomyśleć, jeżeli uda się osiągnąć szybszy przelot, nad wydłużeniem 1-2 kursów do Lesiska (dodatkowe 4 minuty w każdą stronę). Liczba brygad bez zmian.


642- likwidacja

Dzięki temu pozbywamy się bubla "642", mamy bezpośredni dojazd z każdego miejsca w Hucie na Dworzec, całotygodniową linię na Nowohuckiej i Na Załęczu, dodatkowe kursy nocą na lotnisko, a przy tym nie potrzeba żadnej dodatkowej brygady.

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 06 wrz 2023, 16:36
autor: Kaszmir
Bardzo podoba mi się Twój pomysł.

Wiadomo, koszty rosną bo obsługa Łęgu, jednak ładnie zamyka się to w tej samej liczbie brygad. Nasuwa mi się parę rzeczy, jednak są one mniejszego kalibru i nie modyfikują ogólnego pomysłu.

1) Gdy walczyliśmy o "605" do Złocienia, proponowaliśmy połączenie go z "902" by zmniejszyć koszty (mniej krążenia wokół T. Słowackiego). Jednak ZTP przekazało, że nie chce ciągnąć nocnej linii lotniskowej dalej, nie wiem jednak jaka była przyczyna. Zatem "601" do lotniska chyba nie przejdzie, zwłaszcza, że Mydlniki i Bronowice nie mają połączenia z lotniskiem nawet za dnia ("208" wróć!). Kwestia wariantów "601" nie wpływa jednak na główny projekt.

2) "605" jest przesunięte z Klimeckiego by nie dublować "608", za to od Podgórza SKA zdubluje "69/669". Acz argument o połączeniu z Kazimierzem bardzo trafny. Wg mnie można by zapytać pasażerów "605", czy wolą połączenie jak obecnie przez Grzegórzecką czy przez Starowiślną. Pewnie rzeczywiście wygra Starowiślna ;)

3) Gdyby jednak wygrała Grzegórzecka, to można zostawić "608" przez Lubicz. Może dałoby się zyskać na tym minutę w każdą stronę więc byłoby więcej postoju w Łęgu czy większa szansa na warianty do Lesiska. Wprawdzie "662" przez Lubicz jedzie do r. Grzegórzeckiego tyle samo co "605" przez Grzegórzecką (7 minut), jednak "662" jest spowalniane przez rozkład "62". Możliwe, że autobus w tej relacji przejechałby szybciej, zwłaszcza że jest jeden przystanek mniej niż przez Grzegórzecką.

Tak czy owak, to detale. Całość projektu jest bardzo dobra. Ja bym wprowadzał :)

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 06 wrz 2023, 18:35
autor: dwaeuro
Pomysł z likwidacją linii 642 i zastąpieniem jej 601/605 wygląda naprawdę dobrze. Bardzo mi się podoba. Warto o to zawalczyć.

Prawda jest taka, że Huta (zwłaszcza jej zabytkowa część) bardzo mocno straciła na wprowadzeniu tramwajów nocnych. Kiedyś tercet 601/608/609 pozwalał większości mieszkańców na bliski dostęp do komunikacji nocnej i dojazd w wiele miejsc nocą.

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 06 wrz 2023, 19:09
autor: damian_krk2
Można jeszcze ten projekt wzbogacić o zmiany w całym Krakowie - mianowicie utworzenie:

linii "620" na trasie: KROWODRZA GÓRKA - Krowoderskich Zuchów - Batalionu "Skała" AK - Wyki - Pachońskiego - Łokietka - Gaik - TONIE. Linia ta mogłaby wykonywać 2/3 kursy na noc w weekendy.

Swoszowice są również ważnym rejonem jednakże niezbyt istnieje opcja obsługi tego rejonu w nocy bez dokładania brygady chyba, że zastosujemy zabieg kursu wariantowego. Obecnie kursy do Sidziny odbywają się o 0:00 i 2:00 z Teatru Słowackiego. Natomiast kursy o godzinie 01:00 i 03:00 z zlotu mogłyby zostać pokierowane następującą trasą: Prądnik Czerwony - ... - Teatr Słowackiego - ... - Halszki - Stojałowskiego - Herberta - Węzeł Sapiehy - Myślenicka - Merkuriusza Polskiego - Kąpielowa - Zakopiańska - BOREK FAŁĘCKI

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 06 wrz 2023, 21:35
autor: Tramwajolog14
Bardzo dobre pomysły. I prawdopodobnie nawet wyszłoby to na zero również kosztowo, gdyby nie było nocnych tramwajów.

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 06 wrz 2023, 22:20
autor: dominQ92
Rezygnacja z tramwajów nocnych ogólnie pozwoli na rozwój siatki połączeń.

Tak na szybko przeliczyłem tygodniowe koszty funkcjonowania obecnego układu, i wychodzi na to, że przy rezygnacji z tramwajów można utrzymać to co mamy obecnie a dodatkowo:

:arrow: "642" likwidacja
:arrow: "637" likwidacja
:arrow: "669" NOWY BIEŻANÓW POŁUDNIE - ... - Krowodrza Górka - GÓRKA NARODOWA/OS. GOTYK
:arrow: "611" całotygodniowe w relacji CHEŁMOŃSKIEGO PĘTLA - ... - Os. Oświecenia - Mistrzejowice - jak "601" - Teatr Ludowy - jak "642" - KOMBINAT
:arrow: "620" całotygodniowe w relacji KROWODRZA GÓRKA - jak "120" - TONIE (choć tu się skłaniam tylko przy weekendowym wariancie)
:arrow: "662" całotygodniowe w relacji PLAC CENTRALNY - ... - Czerwone Maki - SKOTNIKI
:arrow: "601" i "608" według propozycji sorig
:arrow: "605" również częściowo wg. propozycji sorig, chociaż skrócone do Czyżyn (dublowanie z "611")

Liczba brygad wychodzi bardzo podobnie:
:arrow: w tygodniu +1 brygada autobusowa,
:arrow: w wekeendy +16 brygad autobusowych (zastąpienie 14 brygad tramwajowych plus 2 dodatkowe na "611")

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 06 wrz 2023, 22:37
autor: sudione
To wytłumaczcie mi Panowie, czym mają wracać do domu w nocy mieszkańcy Wzgórz i Stoków jak zlikwidujecie 642 i nie będzie przywrócenia starej 609-tki? :roll:

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 06 wrz 2023, 22:54
autor: Kaszmir
sudione pisze: 06 wrz 2023, 22:37To wytłumaczcie mi Panowie, czym mają wracać do domu w nocy mieszkańcy Wzgórz i Stoków jak zlikwidujecie 642 i nie będzie przywrócenia starej 609-tki? :roll:
"608" prosto z centrum, bez przesiadki :) Przeczytaj świetną propozycję soriga w pierwszym poście.

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 06 wrz 2023, 22:56
autor: M0096
Kaszmir pisze: 06 wrz 2023, 22:54 "608" prosto z centrum, bez przesiadki :) Przeczytaj świetną propozycję soriga w pierwszym poście.
Chyba jednak nie "608", tylko mocno pokręcone "605".

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 06 wrz 2023, 23:02
autor: sudione
Nie Panowie! My "górale" ze Wzgórz Krzesławickich nie chcemy ślimaków/tasiemców/węży tylko powrót starej, dobrej, sprawdzonej i w miarę szybkiej linii 609. 8-) :mrgreen:

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 07 wrz 2023, 0:23
autor: sorig
Bardzo podoba mi się Twój pomysł.

Wiadomo, koszty rosną bo obsługa Łęgu, jednak ładnie zamyka się to w tej samej liczbie brygad. Nasuwa mi się parę rzeczy, jednak są one mniejszego kalibru i nie modyfikują ogólnego pomysłu.
Tramwajolog14 pisze: 06 wrz 2023, 21:35 Bardzo dobre pomysły. I prawdopodobnie nawet wyszłoby to na zero również kosztowo, gdyby nie było nocnych tramwajów.
dwaeuro pisze: 06 wrz 2023, 18:35 Pomysł z likwidacją linii 642 i zastąpieniem jej 601/605 wygląda naprawdę dobrze. Bardzo mi się podoba. Warto o to zawalczyć.

Prawda jest taka, że Huta (zwłaszcza jej zabytkowa część) bardzo mocno straciła na wprowadzeniu tramwajów nocnych. Kiedyś tercet 601/608/609 pozwalał większości mieszkańców na bliski dostęp do komunikacji nocnej i dojazd w wiele miejsc nocą.
A bardzo mi miło :D Dziękuję za feedback.
Gdy walczyliśmy o "605" do Złocienia, proponowaliśmy połączenie go z "902" by zmniejszyć koszty (mniej krążenia wokół T. Słowackiego). Jednak ZTP przekazało, że nie chce ciągnąć nocnej linii lotniskowej dalej, nie wiem jednak jaka była przyczyna. Zatem "601" do lotniska chyba nie przejdzie, zwłaszcza, że Mydlniki i Bronowice nie mają połączenia z lotniskiem nawet za dnia ("208" wróć!). Kwestia wariantów "601" nie wpływa jednak na główny projekt
Pamiętam tę pertraktacje bo były relacjonowane na forum i też sądzę, że ten pomysł mógłby się spotkać z oporem.
W przypadku "902" może chodzić o utrzymanie dojazdu do Dworca Głównego Wschód i postój, co pozwala turystom na spokojniejszą przesiadkę do pociągu. Złączenie "902" z "605" wyklucza taką możliwość i przypuszczam że to mógł być powód odmowy.

Mydlniki i Bronowice mają połączenie z lotniskiem w dzień - SKA1. Drogie, ale jest a w nocy nie jeździ. Więc to jest argument, by mogło tam dojechać "601", jako substytut pociągu. Aczkolwiek tak, to tylko "dodatek" do pozostałych zmian.
2) "605" jest przesunięte z Klimeckiego by nie dublować "608", za to od Podgórza SKA zdubluje "69/669". Acz argument o połączeniu z Kazimierzem bardzo trafny. Wg mnie można by zapytać pasażerów "605", czy wolą połączenie jak obecnie przez Grzegórzecką czy przez Starowiślną. Pewnie rzeczywiście wygra Starowiślna ;)

3) Gdyby jednak wygrała Grzegórzecka, to można zostawić "608" przez Lubicz. Może dałoby się zyskać na tym minutę w każdą stronę więc byłoby więcej postoju w Łęgu czy większa szansa na warianty do Lesiska. Wprawdzie "662" przez Lubicz jedzie do r. Grzegórzeckiego tyle samo co "605" przez Grzegórzecką (7 minut), jednak "662" jest spowalniane przez rozkład "62". Możliwe, że autobus w tej relacji przejechałby szybciej, zwłaszcza że jest jeden przystanek mniej niż przez Grzegórzecką.
Niezła idea z Lubicz, bo szybki przejazd jest w tym przypadku kluczowy. Nie da się tu uniknąć dublowania innych linii bo nie ma sensownego ciągu, który obecnie nie jest obsługiwany i mógłby przyjąć linię z kierunku Płaszowa/Podgórza. A że właśnie na Kazimierz częściowo przenosi się życie nocne, to przyda się tam połączenie w kierunku Płaszowa (a na Kazimierz przetrasowane "605" dojedzie 7 minut szybciej z Teatru Słowackiego niż "69/"669", ale może lepiej nie mówmy o tym za głośno :P )
damian_krk2 pisze: 06 wrz 2023, 19:09 Można jeszcze ten projekt wzbogacić o zmiany w całym Krakowie - mianowicie utworzenie:

linii "620" na trasie: KROWODRZA GÓRKA - Krowoderskich Zuchów - Batalionu "Skała" AK - Wyki - Pachońskiego - Łokietka - Gaik - TONIE. Linia ta mogłaby wykonywać 2/3 kursy na noc w weekendy.

Swoszowice są również ważnym rejonem jednakże niezbyt istnieje opcja obsługi tego rejonu w nocy bez dokładania brygady chyba, że zastosujemy zabieg kursu wariantowego. Obecnie kursy do Sidziny odbywają się o 0:00 i 2:00 z Teatru Słowackiego. Natomiast kursy o godzinie 01:00 i 03:00 z zlotu mogłyby zostać pokierowane następującą trasą: Prądnik Czerwony - ... - Teatr Słowackiego - ... - Halszki - Stojałowskiego - Herberta - Węzeł Sapiehy - Myślenicka - Merkuriusza Polskiego - Kąpielowa - Zakopiańska - BOREK FAŁĘCKI
Mój zamysł był taki, żeby zmieścić się w dostępnych obecnie zasobach czasowych i prowadzących, żeby był jak najmniejszy ból głowy z wprowadzeniem go w życie. Ale nad tym co proponujesz też warto się pochylić w dalszej perspektywie. W przypadku nocnego do Toń można zaprząc do pracy jakiś kurs zjazdowy "137" (podobnie jak jest w przypadku "910").
sudione pisze: 06 wrz 2023, 22:37 To wytłumaczcie mi Panowie, czym mają wracać do domu w nocy mieszkańcy Wzgórz i Stoków jak zlikwidujecie 642 i nie będzie przywrócenia starej 609-tki? :roll:
Nie Panowie! My "górale" ze Wzgórz Krzesławickich nie chcemy ślimaków/tasiemców/węży tylko powrót starej, dobrej, sprawdzonej i w miarę szybkiej linii 609. 8-) :mrgreen:
I tu Cię (chyba) zaskoczę, bo "609" z trasą przez Aleję Pokoju, Klasztorną i Kombinat wcale taka szybka by nie była. Tak jak proponowana przeze mnie "605", zapewniłaby dojazd do Wzgórz w około 40 minut spod Dworca, a dla Stoków przypuszczam że "609" podróżowałoby się o kilka minut dłużej. Trasa na mapie jest nieco pokręcona, ale ważne że czasowo się sprawdza nie gorzej niż obecny układ i te wcześniej funkcjonujące. A dla Wzgórz i Stoków jest zmianą zdecydowanie na plus względem połowicznie skoordynowanego "642", na dodatek zwiedzającego każde osiedle w Hucie.

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 07 wrz 2023, 9:03
autor: Kaszmir
Jedna sprawa do przemyślenia - w projekcie, na zlotach nocek od strony Westerplatte dochodzą dwie linie ("605", "608"). Pytanie, czy się pomieszczą?

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 07 wrz 2023, 9:13
autor: Robert
Kaszmir pisze: 07 wrz 2023, 9:03 Jedna sprawa do przemyślenia - w projekcie, na zlotach nocek od strony Westerplatte dochodzą dwie linie ("605", "608"). Pytanie, czy się pomieszczą?
Pytanie czy nie lepiej by było przenieść te nocne zloty na przystanek Starowiślna... do wykorzystania jest tam znacznie więcej miejsca na jezdniach i przystankach. A niektóre trasy byłyby mniej pokręcone.
Lokalizacja między Starym Miastem a Kazimierzem wg mnie też dużo lepsza.
Nie mówiąc o tym że istniałaby mozliwość przesiadki na SKA gdyby pojawiły się jakieś kursy nocne...

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 07 wrz 2023, 9:27
autor: damian_krk2
Robert pisze: 07 wrz 2023, 9:13 Pytanie czy nie lepiej by było przenieść te nocne zloty na przystanek Starowiślna... do wykorzystania jest tam znacznie więcej miejsca na jezdniach i przystankach. A niektóre trasy byłyby mniej pokręcone.
Lokalizacja między Starym Miastem a Kazimierzem wg mnie też dużo lepsza.
Nie mówiąc o tym że istniałaby mozliwość przesiadki na SKA gdyby pojawiły się jakieś kursy nocne...
Mi się wydaje że obecna lokalizacja zlotów jest najlepsza. Ludzie z lotniska często jadą prosto na Dworzec i na odwrót - z Dworca na Lotnisko. Dodatkowo przy wydłużeniu 902 na Starowiślną - istnieje konieczność dołożenia brygady 03

Re: Obsługa Nowej Huty przez bezpośrednie linie do Teatru Słowackiego - projekt [A]

: 07 wrz 2023, 9:34
autor: fysztof
Jeśli dobrze pamiętam, to w czasie remontu Basztowej zlot był przeniesiony i z jakiegoś powodu rozdzielony: tramwaje pod pocztą, autobusy na Starowiślną. Posypały się też wtedy koordynacje. Wcale to nie było fajne. Też uważam, że obecne miejsce jest najlepsze i po prostu już wszyscy się go nauczyli.

No i też jeszcze wspomnę - sorig, Twój projekt dot. linii 601 (901), 605 i 608 wygląda bardzo atrakcyjnie. Pozostaje mieć nadzieję, że dotrze wyżej i wejdzie w życie:-)