Tymczasowa organizacja ruchu na Alejach podczas zwężenia na moście Dębnickim

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
fysztof
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Tymczasowa organizacja ruchu na Alejach podczas zwężenia na moście Dębnickim

Post autor: fysztof » 20 wrz 2023, 21:12

Co rusz w różnych wątkach pojawiają się pomysły jak usprawnić ruch autobusów na buspasie w ciągu ATW - szczególnie tym w kierunku od Kleparza do Muzeum Narodowego. Wrzucam więc pod (zapewne czysto akademicką) dyskusję swój pomysł i pogląd. W kontekście korków i blokowania buspasa na Alejach w stronę mostu Dębnickiego przyszedł mi do głowy bowiem taki oto pomysł:
Wykorzystanie obecnego lewego pasa jezdni Alej na odcinku Jubilat -> Czarnowiejska jako „kontra-buspas’a”.
Poniżej pod rozważanie przedstawiam swoje uzasadnienie wraz z propozycjami organizacyjnymi.

Po pierwsze, sam most i zwężenie przed nim jest na tyle dużym ogranicznikiem ruchu indywidualnego od strony Ronda Grunwaldzkiego, że pozostawienie na odcinku Alej od Jubilata do Czarnowiejskiej jednego pasa dla ruchu ogólnego praktycznie nie zmieni wiele w przepustowości (bo wąskie gardło już jest ulokowane wcześniej). Puszczenie natomiast autobusów na tym tymczasowym „kontra-buspasie” pozwoliłoby wyeliminować problemy związane z zajmowaniem obecnego buspasa przez samochody skręcające w prawo z Alej lub włączające się na Aleje z bocznych ulic. Na tym "kontrabuspasie" dopuściłbym wyłącznie ruch KMK plus ewentualnie inną komunikację autobusową (bez taksówek, aut elektrycznych itp. itd. – te pojazdy miałyby nadal do dyspozycji obecny buspas).
Minimum jakie mi przychodzi do głowy to zorganizowanie takiego buspasa od wysokości Czarnowiejskiej. Tam jest łagodny łącznik i w zasadzie nie trzeba by wykonywać istotnych żadnych zmian w infrastrukturze. Na „kontra-buspas” wjeżdżałyby zarówno autobusy jadące od Placu Inwalidów jak i te od Czarnowiejskiej.
Dzięki przerzuceniu buspasa na drugą jezdnię względem obecnego kierunku ruchu, autobusy mogłyby bez przeszkód przejeżdżać newralgiczne punkty -takie jak właśnie skrzyżowanie z Czarnowiejską, Reymonta czy skrzyżowanie z Focha – nie będąc blokowanymi przez samochody skręcające w prawo lub wjeżdżające z ww. ulic. Oczywiście konieczne byłoby wykonanie tymczasowych przystanków na pasie zieleni na środku Alej, ale to właśnie jest też teraz wykonywane pod Jubilatem i nie powinno być ani większym ani drogim problemem. Powrót na właściwą jezdnię odbywałby się teraz przerabianą przełączką przy Jubilacie (tylko nieco poszerzoną).
Według mnie usprawniłoby to znacząco poruszanie się autobusów na Alejach na czas zwężenia mostu i praktycznie odbyłoby się bez wielkiej szkody dla ruchu indywidualnego.
Najtrudniejszym miejscem do rozwiązania byłoby skrzyżowanie Alei Mickiewicza z Czarnowiejską. Propozycję czasowej organizacji wrzucam poniżej.
01.jpg
01.jpg (190.65 KiB) Przejrzano 314 razy
Konieczne byłoby oczywiście zaadaptowanie sygnalizacji świetlnej. W uproszczeniu teraz pracuje ona w cyklu:
- ruch na wprost w ciągu Alej
- ruch skrętny w relacji Mickiewicza (od Muzeum) – Czarnowiejska
- ruch poprzeczny (wzdłuż Czarnowiejskiej)
Przy zmianach może to wyglądać tak:
- otwarcie dla obecnego buspasa od pl. Inwalidów w „kontrabuspas” i Czarnowiejską
- ruch na wprost w ciągu Alej (plus oczywiście możliwość skrętu autobusów o relacjach od pl. Inwalidów w Czarnowiejską)
- otwarcie dla tymczasowego buspasa z Czarnowiejskiej w „kontrabuspas” oraz w stronę pl. Inwalidów
- ruch skrętny w relacji Mickiewicza (od Muzeum) – Czarnowiejska
- dodatkowe otwarcie dla obecnego buspasa od pl. Inwalidów w „kontrabuspas” i Czarnowiejską
- ruch poprzeczny (wzdłuż Czarnowiejskiej)
Aby otwarcia dla autobusów odbywały się płynnie, sugeruję wprowadzenie zakazu skrętu w prawo dla ruchu indywidualnego z Al. Mickiewicza w Czarnowiejską. I to praktycznie jedyne ograniczenie dla ruchu indywidualnego, więc dla mnie zupełnie akceptowalne. Ten kierunek byłby realizowany przez Reymonta i Piastowską. Ewentualnie do rozważenia byłoby tymczasowe odwrócenie kierunku ruchu na ulicy Szymanowskiego by możliwe było dla samochodów osobowych dotarcie tamtędy od Królewskiej do Czarnowiejskiej - ale osobiście uważam, że to nie byłoby tak konieczne...

Co myślicie o takim pomyśle? Według mnie wymagane zmiany nie są zbyt duże (największa to dodatkowe sygnalizatory i przeprogramowanie sygnalizacji na skrzyżowaniu) - a zyski dla KMK mogłyby być spore. Przy tej organizacji cały buspas od Radia Kraków po most zostałby zdecydowanie udrożniony.

pjetrek
Ekspert
Posty: 630
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Tymczasowa organizacja ruchu na Alejach podczas zwężenia na moście Dębnickim

Post autor: pjetrek » 20 wrz 2023, 21:29

Powiem Ci tak: Ameryki nie odkryłeś bo dokładnie tak to funkcjonowało w latach 90. podczas poprzedniego remontu mostu Dębnickiego.:)
I ówczesne urzędy organizujące ruch w mieście miały na tyle odwagi i pomysłu, żeby wtedy tak to właśnie zorganizować, co było rewolucją na skalę krajową: buspas (nowość) i kontrapas (jeszcze większą nowość). A ruch poprzeczny również istniał, autobusy kursowały ul. Czarnowiejską i Focha i nikt od tego nie umarł! ;)
Niestety jak pamiętacie przy obecnym remoncie organizatorzy nawet nie byli łaskawi poinformować, że "żadnych zmian nie będzie" i domysły i dociekania pasażerów i mediów trwały aż do 8 lipca, czyli początku remontu! Niby 25 lat a jednak w kwestii organizacji ruchu i komunikacji w Krakowie to cała epoka!

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Tymczasowa organizacja ruchu na Alejach podczas zwężenia na moście Dębnickim

Post autor: Ydhflx » 20 wrz 2023, 22:45

Pomysł ciekawy, i warty wprowadzenia, z tym że przy skręcie w lewo ATW->Czarnowiejska to chyba lepiej dać buspas na prawym pasie, inaczej by się musiały autobusy przebijać.

Ale i tak, niestety, nie zostanie to wprowadzone. Samo zrobienie buspasa na jednym z pasów prawoskrętu Czarnowiejska->ATW leży w urzędzie w szufladzie od 2 miesięcy :lol:

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tymczasowa organizacja ruchu na Alejach podczas zwężenia na moście Dębnickim

Post autor: kbieniu7 » 20 wrz 2023, 22:55

Też mi się tak wydaje, że Most Dębnicki dławi na tyle, że za nim ruchu jest na jeden pas.

Ja w takim razie pro forma przekleję swoją wizję z innego wątku:
kbieniu7 pisze: 11 wrz 2023, 23:58 Tutaj takie moje rysowanko na szybko. A gdyby tak na niektórych skrzyżowaniach w ciągu ATW przeznaczyć na wprost tylko lewy pas? I tak nawet to będzie miało większą przepustowość niż Most Dębnicki teraz. Chodzi mi o to, by środkowy pas na wylocie był pasem, na który wjeżdżałyby pojazdy z bocznych ulic. Żeby nie dławić ATW za bardzo, ograniczyć to trzeba by było tylko do najważniejszych dopływów - Czarnowiejskiej, Reymonta (?), Focha (?).
Obrazek

Na przecięciach z buspasem trzeba by namalować powierzchnię, na której się nie zatrzymywać - tak jak to opisał @fysztof. W Tychach widziałem takie ciekawe malowanko, tu akurat na różowo.
Obrazek

Trzeba by też pozbyć się warunkowych strzałek z bocznych ulic - i tak teraz nic nie dadzą. Zwłaszcza z takiej Reymonta. I
Oraz to, co napisali @fysztof i @ Ydhflx - prawy pas prawoskrętu z Czarnowiejskiej tylko dla autobusów.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości