24m na "179" :)

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Kojak
Znawca
Posty: 114
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

24m na "179" :)

Post autor: Kojak » 20 lis 2023, 15:18

Bratysława dostała właśnie dwuprzegubowego trolejbusa ze stajni Solarisa.
https://transinfo.pl/infobus/bratyslawa ... ollino-24/

Obrazek

Po otrzymaniu homologacji będzie takich pojazd 16.

Tak się zastanawiam nad takimi pojazdami do Krakowa. Faktycznie argument, że nie można w nieskończoność zwiększać częstotliwości jest słuszny, można spróbować z pojemnością.
Niegdyś Kraków eksperymentował z autobusami jednoczłonowymi ale z pojemnością pasażerów zbliżoną do przegubowców - Neoplany.
Pomijając kwestie przepisów, homologacji, a także infrastruktury bo tą w pewnym zakresie można dostosować, czy uzasadnionym w sensie potokow pasażerskich byłaby eksploatacja dwuprzegubowców? Linia 179 jest bardzo obciążona pomimo dużej częstotliwości.

Chętnie bym widział takie monstrum w Krakowie.
PS:
Ikarus już w 1988 roku zaprezentował taki dwuprzegubowy model Ikarus 293, niestety nie wszedł do seryjnej produkcji, a szkoda, bo w tamym okresie takie linie jak 164, 174 byłoby warte tamtych autobusów.
Obrazek

Berliet pod marką Renault:
Obrazek

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1202
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: 24m na 179 :)

Post autor: GoMeZz391 » 20 lis 2023, 16:28

Wszystko fajnie, ładnie, ale z tego co pamiętam w Polsce maksymalna długość autobusu przegubowego może wynosić 18,75m.

Kojak
Znawca
Posty: 114
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: 24m na 179 :)

Post autor: Kojak » 20 lis 2023, 16:46

Chyba w każdym kraju UE jest 18,75m maksymalnej długości.
Ale w drodze odstępstwa można taki pojazd zarejestrować. Trzeba przejść homologacje.

Dr2
Specjalista
Posty: 418
Rejestracja: 01 maja 2021, 18:15

Re: 24m na 179 :)

Post autor: Dr2 » 20 lis 2023, 16:47

W Warszawie testowano 19,5 metrowego Mercedesa CapaCity. Trochę takich wozów jeździ w niemieckich miastach.
Na pewno będzie łatwiej zacząć od mniejszego przeskoku z długością, biorąc pod uwagę, że na samej trasie "179" kilka przystanków wymagałoby przebudowy.

Kojak
Znawca
Posty: 114
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: 24m na "179" :)

Post autor: Kojak » 20 lis 2023, 16:51

Ale może są też inne linie, które by wymagały takiego taboru.
Ze zdjęcia widać, że ostatnia oś w przegubie jest skrętna, tak jak w Ikarusach 280, więc ostatnia ośka idzie śladem III osi (analogicznie jak w Ikarusach III oś szła mniej więcej śladem II - podczas gdy w tzw. "pchaczach" czyli autobusach, w których napęd jest przeniesiony na III oś, idzie ona [ta III oś] mniejszym promieniem niż II czyli zachodzi do wewnątrz). Skoro IV oś idzie śladem III to nie ma obaw, że pojazd ścinałby bardziej zakręty niż zwykły przegubowiec - oczywiście piszę to w przybliżeniu, bo nie znamy dokładnie geometrii skrętów, jak dokładnie promień rysuje poszczególna oś.

Parówczak
Specjalista
Posty: 224
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: 24m na "179" :)

Post autor: Parówczak » 21 lis 2023, 9:13

Zakręty Kurniki>Pawia. Bonarka. Sławka>Beskidzka będą trudnością.

Kierman
Specjalista
Posty: 329
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: 24m na "179" :)

Post autor: Kierman » 21 lis 2023, 9:40

Na 179 kilkanaście lat temu nie jeździł przypadkiem na dwa kółka na Citaro przegubowe z 2 osiami z tyłu? Capacity czy jak on się tam zwie. Jeśli w tym dwuprzegubie 3 oś jest skrętna, to taki pojazd nie powinien mieć gorszego skrętu niż CapaCity.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5654
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 24m na "179" :)

Post autor: Kaszmir » 21 lis 2023, 11:10

Kierman pisze: 21 lis 2023, 9:40Na 179 kilkanaście lat temu nie jeździł przypadkiem na dwa kółka na Citaro przegubowe z 2 osiami z tyłu? Capacity czy jak on się tam zwie.
Jeździł, choć było to ponad 15 lat temu :) Długość 19,5 m:
http://www.kmk.krakow.pl/mercedes_o530gl_test.html

Kojak
Znawca
Posty: 114
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: 24m na "179" :)

Post autor: Kojak » 21 lis 2023, 12:54

Kaszmir pisze: 21 lis 2023, 11:10 Jeździł, choć było to ponad 15 lat temu :) Długość 19,5 m:
http://www.kmk.krakow.pl/mercedes_o530gl_test.html
O boziu to już 15 lat? :)
19,5 m czyli mamy potwierdzenie, że jak się chce to te przepisowe 18,75 można sobie wsadzić.
Kierman pisze: 21 lis 2023, 9:40 Na 179 kilkanaście lat temu nie jeździł przypadkiem na dwa kółka na Citaro przegubowe z 2 osiami z tyłu? Capacity czy jak on się tam zwie. Jeśli w tym dwuprzegubie 3 oś jest skrętna, to taki pojazd nie powinien mieć gorszego skrętu niż CapaCity.
III ośka jest na bliźniaku, więc raczej skrętna nie jest, zresztą na zdjęciu widać, że skrętna jest IV ośka, czyli idzie ona mniej wiecej śladem III, czyli autobus zachowuje się dość podobnie jak zwykły przegubowiec.
Swoją drogą ciekawe czemu dwuprzegubowiec występuje tylko jako trolejbus, a nie jako zwykły autobus, nawet z pantografem.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1388
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: 24m na "179" :)

Post autor: pasazer_mobilisu » 21 lis 2023, 13:33

Kojak pisze: 21 lis 2023, 12:54 Swoją drogą ciekawe czemu dwuprzegubowiec występuje tylko jako trolejbus, a nie jako zwykły autobus, nawet z pantografem.
Oczywiście że występuje:
https://www.solarisbus.com/pl/biuro-pra ... nmark-1649

https://www.poznanskieautobusy.pl/pl/ga ... c-24-13150

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Znawca
Posty: 128
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kobierzyn

Re: 24m na "179" :)

Post autor: Zorza Polarna » 30 gru 2023, 1:53

Kojak pisze: 20 lis 2023, 15:18 \
Niegdyś Kraków eksperymentował z autobusami jednoczłonowymi ale z pojemnością pasażerów zbliżoną do przegubowców - Neoplany.
Pomijając kwestie przepisów, homologacji, a także infrastruktury bo tą w pewnym zakresie można dostosować, czy uzasadnionym w sensie potokow pasażerskich byłaby eksploatacja dwuprzegubowców? Linia 179 jest bardzo obciążona pomimo dużej częstotliwości.

Chętnie bym widział takie monstrum w Krakowie.
PS:
Ikarus już w 1988 roku zaprezentował taki dwuprzegubowy model Ikarus 293, niestety nie wszedł do seryjnej produkcji, a szkoda, bo w tamym okresie takie linie jak 164, 174 byłoby warte tamtych autobusów.

Patrząc na to że 179 czy 174 nie mają stricte pokręconej trasy (179 ma wsm tylko 2 ciężkie skręty na Klonowica/Sławka i Stojałowskiego/Halszki, 174 zresztą też) to poza tym mają trasy prawie proste, idealne dla takich monstrów. Naprawdę widziałbym przeznaczenie dla nich w Krakowie. Idealnym kandydatem byłoby również 194 ale temu by infrastruktura nieustanie dokuczała.....
Wzmocnijcie w końcu ofertę komunikacyjną w Kobierzynie

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1768
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: 24m na "179" :)

Post autor: Scania_9640 » 30 gru 2023, 10:07

Zorza Polarna pisze: 30 gru 2023, 1:53 Patrząc na to że 179 czy 174 nie mają stricte pokręconej trasy (179 ma wsm tylko 2 ciężkie skręty na Klonowica/Sławka i Stojałowskiego/Halszki, 174 zresztą też) to poza tym mają trasy prawie proste, idealne dla takich monstrów. Naprawdę widziałbym przeznaczenie dla nich w Krakowie. Idealnym kandydatem byłoby również 194 ale temu by infrastruktura nieustanie dokuczała.....
Według mnie problemem byłyby jeszcze ronda pod Bonarką.
Skręt ze Sławka na Klonowica byłby bardzo problematyczny i autobus musiałby czekać aż nie będzie żadnego auta na skrzyżowaniu, a tam to rzadkość.

Kojak
Znawca
Posty: 114
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: 24m na "179" :)

Post autor: Kojak » 30 gru 2023, 12:58

Zorza Polarna pisze: 30 gru 2023, 1:53 Patrząc na to że 179 czy 174 nie mają stricte pokręconej trasy (179 ma wsm tylko 2 ciężkie skręty na Klonowica/Sławka i Stojałowskiego/Halszki, 174 zresztą też) to poza tym mają trasy prawie proste, idealne dla takich monstrów. Naprawdę widziałbym przeznaczenie dla nich w Krakowie. Idealnym kandydatem byłoby również 194 ale temu by infrastruktura nieustanie dokuczała.....
Kręt Stojałowskiego/Halszki nie jest taki trudny, tam jest sporo miejsca, jest gdzie wyciągnąć przód. Ze Sławka w Klonowica jest faktycznie ciasno, mógłby tam być problem, kierowcy musieliby się przyzwyczaić.
Ale znając realia, do obsługi takiego dwuprzegubowca kierowcy przechodziliby szkolenie i byłaby stała obsada na ten typ wozów.

Zdaje się, że to miasto musiałoby zawnioskować o taki rodzaj autobusu.

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Znawca
Posty: 128
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kobierzyn

Re: 24m na "179" :)

Post autor: Zorza Polarna » 30 gru 2023, 13:32

Scania_9640 pisze: 30 gru 2023, 10:07 Według mnie problemem byłyby jeszcze ronda pod Bonarką.
Skręt ze Sławka na Klonowica byłby bardzo problematyczny i autobus musiałby czekać aż nie będzie żadnego auta na skrzyżowaniu, a tam to rzadkość.
A rzeczywiście zapomniałem o drugim kierunku 😅😅 no rzeczywiście masz rację byłby problem.
Wzmocnijcie w końcu ofertę komunikacyjną w Kobierzynie

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 0 gości