Strona 1 z 5
24m na "179" :)
: 20 lis 2023, 15:18
autor: Kojak
Bratysława dostała właśnie dwuprzegubowego trolejbusa ze stajni Solarisa.
https://transinfo.pl/infobus/bratyslawa ... ollino-24/
Po otrzymaniu homologacji będzie takich pojazd 16.
Tak się zastanawiam nad takimi pojazdami do Krakowa. Faktycznie argument, że nie można w nieskończoność zwiększać częstotliwości jest słuszny, można spróbować z pojemnością.
Niegdyś Kraków eksperymentował z autobusami jednoczłonowymi ale z pojemnością pasażerów zbliżoną do przegubowców - Neoplany.
Pomijając kwestie przepisów, homologacji, a także infrastruktury bo tą w pewnym zakresie można dostosować, czy uzasadnionym w sensie potokow pasażerskich byłaby eksploatacja dwuprzegubowców? Linia 179 jest bardzo obciążona pomimo dużej częstotliwości.
Chętnie bym widział takie monstrum w Krakowie.
PS:
Ikarus już w 1988 roku zaprezentował taki dwuprzegubowy model Ikarus 293, niestety nie wszedł do seryjnej produkcji, a szkoda, bo w tamym okresie takie linie jak 164, 174 byłoby warte tamtych autobusów.
Berliet pod marką Renault:
Re: 24m na 179 :)
: 20 lis 2023, 16:28
autor: GoMeZz391
Wszystko fajnie, ładnie, ale z tego co pamiętam w Polsce maksymalna długość autobusu przegubowego może wynosić 18,75m.
Re: 24m na 179 :)
: 20 lis 2023, 16:46
autor: Kojak
Chyba w każdym kraju UE jest 18,75m maksymalnej długości.
Ale w drodze odstępstwa można taki pojazd zarejestrować. Trzeba przejść homologacje.
Re: 24m na 179 :)
: 20 lis 2023, 16:47
autor: Dr2
W Warszawie testowano 19,5 metrowego Mercedesa CapaCity. Trochę takich wozów jeździ w niemieckich miastach.
Na pewno będzie łatwiej zacząć od mniejszego przeskoku z długością, biorąc pod uwagę, że na samej trasie "179" kilka przystanków wymagałoby przebudowy.
Re: 24m na "179" :)
: 20 lis 2023, 16:51
autor: Kojak
Ale może są też inne linie, które by wymagały takiego taboru.
Ze zdjęcia widać, że ostatnia oś w przegubie jest skrętna, tak jak w Ikarusach 280, więc ostatnia ośka idzie śladem III osi (analogicznie jak w Ikarusach III oś szła mniej więcej śladem II - podczas gdy w tzw. "pchaczach" czyli autobusach, w których napęd jest przeniesiony na III oś, idzie ona [ta III oś] mniejszym promieniem niż II czyli zachodzi do wewnątrz). Skoro IV oś idzie śladem III to nie ma obaw, że pojazd ścinałby bardziej zakręty niż zwykły przegubowiec - oczywiście piszę to w przybliżeniu, bo nie znamy dokładnie geometrii skrętów, jak dokładnie promień rysuje poszczególna oś.
Re: 24m na "179" :)
: 21 lis 2023, 9:13
autor: Parówczak
Zakręty Kurniki>Pawia. Bonarka. Sławka>Beskidzka będą trudnością.
Re: 24m na "179" :)
: 21 lis 2023, 9:40
autor: Kierman
Na 179 kilkanaście lat temu nie jeździł przypadkiem na dwa kółka na Citaro przegubowe z 2 osiami z tyłu? Capacity czy jak on się tam zwie. Jeśli w tym dwuprzegubie 3 oś jest skrętna, to taki pojazd nie powinien mieć gorszego skrętu niż CapaCity.
Re: 24m na "179" :)
: 21 lis 2023, 11:10
autor: Kaszmir
Kierman pisze: ↑21 lis 2023, 9:40Na 179 kilkanaście lat temu nie jeździł przypadkiem na dwa kółka na Citaro przegubowe z 2 osiami z tyłu? Capacity czy jak on się tam zwie.
Jeździł, choć było to ponad 15 lat temu
Długość 19,5 m:
http://www.kmk.krakow.pl/mercedes_o530gl_test.html
Re: 24m na "179" :)
: 21 lis 2023, 12:54
autor: Kojak
O boziu to już 15 lat?
19,5 m czyli mamy potwierdzenie, że jak się chce to te przepisowe 18,75 można sobie wsadzić.
Kierman pisze: ↑21 lis 2023, 9:40
Na 179 kilkanaście lat temu nie jeździł przypadkiem na dwa kółka na Citaro przegubowe z 2 osiami z tyłu? Capacity czy jak on się tam zwie. Jeśli w tym dwuprzegubie 3 oś jest skrętna, to taki pojazd nie powinien mieć gorszego skrętu niż CapaCity.
III ośka jest na bliźniaku, więc raczej skrętna nie jest, zresztą na zdjęciu widać, że skrętna jest IV ośka, czyli idzie ona mniej wiecej śladem III, czyli autobus zachowuje się dość podobnie jak zwykły przegubowiec.
Swoją drogą ciekawe czemu dwuprzegubowiec występuje tylko jako trolejbus, a nie jako zwykły autobus, nawet z pantografem.
Re: 24m na "179" :)
: 21 lis 2023, 13:33
autor: pasazer_mobilisu
Kojak pisze: ↑21 lis 2023, 12:54
Swoją drogą ciekawe czemu dwuprzegubowiec występuje tylko jako trolejbus, a nie jako zwykły autobus, nawet z pantografem.
Oczywiście że występuje:
https://www.solarisbus.com/pl/biuro-pra ... nmark-1649
https://www.poznanskieautobusy.pl/pl/ga ... c-24-13150
Re: 24m na "179" :)
: 30 gru 2023, 1:53
autor: Zorza Polarna
Kojak pisze: ↑20 lis 2023, 15:18
\
Niegdyś Kraków eksperymentował z autobusami jednoczłonowymi ale z pojemnością pasażerów zbliżoną do przegubowców - Neoplany.
Pomijając kwestie przepisów, homologacji, a także infrastruktury bo tą w pewnym zakresie można dostosować, czy uzasadnionym w sensie potokow pasażerskich byłaby eksploatacja dwuprzegubowców? Linia 179 jest bardzo obciążona pomimo dużej częstotliwości.
Chętnie bym widział takie monstrum w Krakowie.
PS:
Ikarus już w 1988 roku zaprezentował taki dwuprzegubowy model Ikarus 293, niestety nie wszedł do seryjnej produkcji, a szkoda, bo w tamym okresie takie linie jak 164, 174 byłoby warte tamtych autobusów.
Patrząc na to że 179 czy 174 nie mają stricte pokręconej trasy (179 ma wsm tylko 2 ciężkie skręty na Klonowica/Sławka i Stojałowskiego/Halszki, 174 zresztą też) to poza tym mają trasy prawie proste, idealne dla takich monstrów. Naprawdę widziałbym przeznaczenie dla nich w Krakowie. Idealnym kandydatem byłoby również 194 ale temu by infrastruktura nieustanie dokuczała.....
Re: 24m na "179" :)
: 30 gru 2023, 10:07
autor: Scania_9640
Zorza Polarna pisze: ↑30 gru 2023, 1:53
Patrząc na to że 179 czy 174 nie mają stricte pokręconej trasy (179 ma wsm tylko 2 ciężkie skręty na Klonowica/Sławka i Stojałowskiego/Halszki, 174 zresztą też) to poza tym mają trasy prawie proste, idealne dla takich monstrów. Naprawdę widziałbym przeznaczenie dla nich w Krakowie. Idealnym kandydatem byłoby również 194 ale temu by infrastruktura nieustanie dokuczała.....
Według mnie problemem byłyby jeszcze ronda pod Bonarką.
Skręt ze Sławka na Klonowica byłby bardzo problematyczny i autobus musiałby czekać aż nie będzie żadnego auta na skrzyżowaniu, a tam to rzadkość.
Re: 24m na "179" :)
: 30 gru 2023, 12:58
autor: Kojak
Zorza Polarna pisze: ↑30 gru 2023, 1:53
Patrząc na to że 179 czy 174 nie mają stricte pokręconej trasy (179 ma wsm tylko 2 ciężkie skręty na Klonowica/Sławka i Stojałowskiego/Halszki, 174 zresztą też) to poza tym mają trasy prawie proste, idealne dla takich monstrów. Naprawdę widziałbym przeznaczenie dla nich w Krakowie. Idealnym kandydatem byłoby również 194 ale temu by infrastruktura nieustanie dokuczała.....
Kręt Stojałowskiego/Halszki nie jest taki trudny, tam jest sporo miejsca, jest gdzie wyciągnąć przód. Ze Sławka w Klonowica jest faktycznie ciasno, mógłby tam być problem, kierowcy musieliby się przyzwyczaić.
Ale znając realia, do obsługi takiego dwuprzegubowca kierowcy przechodziliby szkolenie i byłaby stała obsada na ten typ wozów.
Zdaje się, że to miasto musiałoby zawnioskować o taki rodzaj autobusu.
Re: 24m na "179" :)
: 30 gru 2023, 13:32
autor: Zorza Polarna
Scania_9640 pisze: ↑30 gru 2023, 10:07
Według mnie problemem byłyby jeszcze ronda pod Bonarką.
Skręt ze Sławka na Klonowica byłby bardzo problematyczny i autobus musiałby czekać aż nie będzie żadnego auta na skrzyżowaniu, a tam to rzadkość.
A rzeczywiście zapomniałem o drugim kierunku
no rzeczywiście masz rację byłby problem.
Re: 24m na "179" :)
: 21 wrz 2024, 9:18
autor: Kojak