Wow, ufok na trzech patykach, albo patykach w 1 i 3 wagonie. Rzadki widok
Kto właściwie mógłby wystartować w tej części?
Wow, ufok na trzech patykach, albo patykach w 1 i 3 wagonie. Rzadki widok
Kto właściwie mógłby wystartować w tej części?
Termin związania z ofertą do 31.05.24
Niestety cena zawsze przekłada się na jakość wykonania. Biorąc jednak pod uwagę, że w ogłoszonych przetargach ma ona wagę 50, jeżeli niszowy producent wystartuje w przetargu, ma sporą szansę wygrać.kot_feliks pisze: ↑19 gru 2023, 23:44 Koncarem polecam się przejechać samemu w Zagrzebiu. Nie wiem, czy to wina jakości samych wagonów, czy standardu utrzymania, ale tym jeździ się TRAGICZNIE.
Mniejsi producenci mogą opracować nowe konstrukcje, ponieważ ważne dla nich jest złapanie jakiegokolwiek zamówienia. Dla większych 10 tramwajów to zbytnie ryzyko - jeżeli jakiś z dotychczasowych projektów będzie idealnie pasował pod krakowski przetarg, zaproponują go. Jeżeli nie, nie wystartują.kot_feliks pisze: ↑19 gru 2023, 23:44 Ilość wagonów w poszczególnych przetargach sugeruje, że raczej nikt nie wystartuje z nową konstrukcją. Przy takiej ilości i niepewności opcji to się nie będzie opłacać.
Alstom ewentualnie zaoferować może odziedziczoną po Bombardierze konstrukcję Flexity Classic. Jedna z ostatnich konstrukcji tej serii to GT8ND-NF4 dla Duisburga - tramwaj dwukierunkowy o długości 33,32m, z układem wnętrza nieco podobnym do krakowskich NGT8 (w końcu to jedna rodzina), jednak od niego węższy - ma zaledwie 2,3 metra szerokości. Być może jednak po drobnej modyfikacji coś podobnego zostanie zaoferowane?kot_feliks pisze: ↑19 gru 2023, 23:44 Obstawiałbym Stadlera, być może Pesę, Modertransa (jeśli się łapią pod kątem wymogów technicznych) i Alstoma (z konstrukcjami odziedziczonymi po Bombardierze, pytanie jak cenowo). Nie mam pojęcia jak CAF.
Stadler wiadomo z czym jeść, Pesa +/- też, Modertrans jest tragiczny pod kątem projektu wnętrza i pytanie, czy chciałoby się im dostosowywać konstrukcję pod wymogi MPK(?), Alstom praktycznie odpuścił rynek PL, choć odziedziczył po Bombardzierze i doświadczenie w Krk i stosowne konstrukcje. CAF nie jest obecny w PL jako producent tramwajów, ale jeśli mają odpowiednią konstrukcję (?), to całkiem dobra opcja na wejście na rynek również tramwajowy (są przecież właścicielem Solarisa).
Zakładając, że Stadler wygrałby 3 przetargi, zostałaby zrealizowana całość opcji oraz żaden tramwaj niskowejściowy nie zostałby skasowany, tabor w Krakowie po realizacji przetargu według producentów wyglądałby następująco:kot_feliks pisze: ↑19 gru 2023, 23:44 Przy ew. wygranej Stadlera i realizacji całości opcji - czy to byłoby aż takie uzależnienie od jednego producenta? Byłoby 200 szt Stadlerów, ale też przecież prawie 75 bombardierów, 36 pes i co najmniej z 30-40 wagonów innych typów (GT8?).
Dziękuję za wyjaśnienie .impuls pisze: ↑20 gru 2023, 9:23 Termin związania z ofertą do 31.05.24
Otwarcie ofert nastąpi 02.02.2024 co godzinę o 11:00, 12:00, 13:00 (na końcu 42-45 metrowe tramwaje).
Zgłoszenia można nadsyłać na pół godziny przed otwarciem. Czyli po otwarciu I przetargu ktoś może się wycofać z kolejnych lub dopiero wtedy dołączyć. To ważne aby nie blokować sobie wadium po 9 milionów na 4 miesiące. Otwarcie ofert może ulec przesunięciu na późniejszy termin np. ze względu na dużą ilość pytań lub wprowadzenie zmian do zapisu w przetargu. I tak się często dzieje. MPK musi ogłosić wybór ofert przed terminem związania z ofertą. Czyli zrobi to pewnie w kwietniu, może uda się pod koniec marca, najpóźniej na początku maja. Później czas na odwołania, a jeśli ich nie będzie to wysłanie ofert do sprawdzenia w Urzędzie Zamówień Publicznych. W wariancie optymistycznym podpisanie umów nastąpi w czerwcu 2024. Pierwszy egzemplarz dotrze pod koniec 2025 ale to mało realne. Raczej w I połowie 2026 roku dotrą pierwsze tramwaje. Realny scenariusz ale optymistyczny to wprowadzanie do ruchu pierwszych wagonów druga połowa 2026 roku. Pierwsze egzemplarze muszą zdobyć homologację, przeprowadzić szkolenia, testy a to zwykle trwa pół roku.
Liczba PES (+ Protram) jest wystarczająca żeby obsłużyć w całości linie "4" oraz "52". Na "24" i "50" tramwaje te stanowią mniejszość, więc raczej tymczasowo mogłyby z nich zniknąć.
Czy właśnie nie dlatego do tej pory wchodzono w konsorcja?
Na pełnej trasie "4" ma 10 brygad, jednak w dalszym ciągu nie stanowi to problemu jeżeli chodzi o obsługę wyłącznie najdłuższym taborem linii "4" i "52".Scania_9640 pisze: ↑20 gru 2023, 14:09 Na 4 mamy 9 brygad i na 52 19 brygad co daje łącznie 28 brygad 43 metrowych na 37 posiadanych co w przeliczeniu daje 75%. Więc spokojnie jeszcze parę sztuk byłoby wstanie obsłużyć linię 24. Dokładając do tego pełną pulę 30 tramwajów 40m + w sumie wychodzi 67 pojazdów 40m +
Zakładając że trafiłyby na 24 i 50
24 - 8 brygad
50 - 26 brygad
Jeżeli "10" trafi na Prokocim (łuki mogą powstać szybciej niż dostarczone zostaną nowe tramwaje), "50" raczej powinna mieć priorytet przed "24". Oczywiście na "24" pojedyncze tramwaje 40m+ (na 2-3 brygady) będą mogły trafić, jednak będzie to zależeć od ich jakości (dziś nie wiemy kto wygra przetarg).Scania_9640 pisze: ↑20 gru 2023, 14:09 Łącznie 4+24+50+52 to 62 brygady 40m + (92%) ale pewnie tyle naraz nie będzie jeździć, chociaż taka suma pozwoli na obsadzenie wszystkich brygad 4, 24 i 52 oraz zdecydowanej większości na 50.
Pytanie czy w kryteriach jest wymóg jakiegoś doświadczenia w dostarczaniu takich tramwajów (+40m) - jeśli tak, no to wiadomo, że wystartować mogą wyłącznie ci, którzy kiedykolwiek wyprodukowali tak długie pojazdy.impuls pisze: ↑05 sty 2024, 7:50 Modertrans trochę odkrył karty, że jest zainteresowany udziałem, ale tylko w przetargach na tramwaje o długości 32-34m. Skoro walczy to znaczy swoje Gammy, jest w stanie dopasować do zamówienia przetargowego. Odpuszcza tramwaje o długości 42-45 m. Nie ma w swoim portfolio takich tramwajów i do krakowskiego przetargu też ich nie zrobi.
Oby nie
Co nie oznacza, że potrzebny nam każdy producent taboru w mieście. Różnorodność taborowa niesie za sobą wyższe koszty eksploatacji i powinno się jej unikać.
Jeśli chodzi o wygląd Stadlerów, jeszcze się nie spotkałem z opinią że są nie na czasie z designem, tu nie mogę się zgodzić, aczkolwiek to rzecz gustu oczywiście w dużym stopniu.
Z drugiej strony uzależnianie się od jednego producenta może generować problemy, jeśli by były jakieś problemy z nim. Poza tym jeśliby przetarg na obie wersje 33m wygrał ten sam producent (czemu te przetargi są rozdzielone?), to to jest potencjalnie seria 60 wagonów. Wystarczająco, by wybrać konstrukcję lepszą, nawet jeśli jest od innego producenta.
Przy kryteriach, których wymaga/oczekuje MPK, jest to dość prawdopodobne:
Więc producenci typu Bombardier, Stadler, Modertrans czy inni (którzy mają w portfolio wagony 3-członowe) również mogą wystartować i zaprojektować wagon 4-członowy.1.4.1. Zamawiający wymaga, by w celu potwierdzenia zdolności zawodowej Wykonawca wykaże, że w ciągu ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, należycie wykonał i przekazał do eksploatacji, co najmniej 10 fabrycznie nowych tramwajów, złożonych z minimum 3 członów każdy, min. 70% niskiej podłogi
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość