[OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU] 90 tramwajów (30+30+30)

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

[OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU] 90 tramwajów (30+30+30)

Post autor: Bayer2003 » 19 gru 2023, 10:18

I najważniejsza część:
https://mpk-krakow.logintrade.net/zapyt ... 68a3d.html

Niestety z ogłoszonego przetargu nie można być w pełni zadowolonym - pasażerowie dalej będą się gnieść, jednak mniej niż miało to mieć miejsce pierwotnie. Pytanie po co przewoźnikowi docelowo aż 196 tramwajów 33m i dlaczego błędnie zakłada się, że 67 tramwajów 40m+ wystarczy do obsługi wszystkich potrzebujących takiego taboru linii.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5814
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Kaszmir » 19 gru 2023, 10:29

67 pojazdów starczy na obsługę "50" (26 brygad), "52" (21) i jednej z tych dwóch linii: "4" (9) albo "24" (8). Wtedy byłoby 55-56 wozów w ruchu, czyli wykorzystanie 82-84%. Wprawdzie "52" może pojechać przez Meissnera, jednak tam wychodzi bardzo zbliżony czas przejazdu do obecnego.

Mam cichą nadzieję, że to oznacza iż docelowo nie planuje się zostawiać "24" z f15, bez wspomagania przynajmniej na południowej połowie trasy - i linia dostanie jakieś uzupełnienie, dzięki czemu będą starczać na nią wozy 33-metrowe. Chyba, że zakładają iż "10" (albo jej następca) wydłużona w stronę Prokocimia przejmie część potoków, a "24" chcą zostawić jak jest :/

Tu oczywiście przyjmujemy optymistyczne założenie, że ktoś ma jakiś plan, że zanalizowano plany i przeliczono ile brygad będzie potrzebnych. A nie tylko wpisano "o, 30 to okrągła liczba i jedna trzecia całości zamówienia, brzmi ładnie to tyle wpiszmy, a potem będziemy się martwić czy to starczy" ;)

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: kbieniu7 » 19 gru 2023, 10:41

Bayer2003 pisze: 19 gru 2023, 10:18 I najważniejsza część:
https://mpk-krakow.logintrade.net/zapyt ... 68a3d.html

Niestety z ogłoszonego przetargu nie można być w pełni zadowolonym - pasażerowie dalej będą się gnieść, jednak mniej niż miało to mieć miejsce pierwotnie. Pytanie po co przewoźnikowi docelowo aż 196 tramwajów 33m i dlaczego błędnie zakłada się, że 67 tramwajów 40m+ wystarczy do obsługi wszystkich potrzebujących takiego taboru linii.
Ale czyli finalnie zrezygnowano z krótkich ~26m tramwajów? Jest to już oficjalnie? Dokumenty przetargowe dotyczą tylko 30+ i 40+ ?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Bayer2003 » 19 gru 2023, 10:47

Kaszmir pisze: 19 gru 2023, 10:29 67 pojazdów starczy na obsługę "50" (26 brygad), "52" (21) i jednej z tych dwóch linii: "4" (9) albo "24" (8). Wtedy byłoby 55-56 wozów w ruchu, czyli wykorzystanie 82-84%. Wprawdzie "52" może pojechać przez Meissnera, jednak tam wychodzi bardzo zbliżony czas przejazdu do obecnego.
"50" ma 25 brygad, "52" 19 brygad, a "4" 10 brygad. Łącznie wychodzą 54 brygady, czyli wykorzystanie w okolicach 81%. Jeżeli nowe tramwaje okażą się sprawne, może dwie-trzy dodatkowe brygady trafią jeszcze gdzieś (chociażby na linię "24"). Całkowicie nierozwiązany pozostanie niestety problem przepełnionej "18" - w pełni 40-metrowe "50" oraz "52" odciążą oczywiście tą linię, jednak niekoniecznie w wystarczającym stopniu.
Kaszmir pisze: 19 gru 2023, 10:29 Mam cichą nadzieję, że to oznacza iż docelowo nie planuje się zostawiać "24" z f15, bez wspomagania przynajmniej na południowej połowie trasy - i linia dostanie jakieś uzupełnienie, dzięki czemu będą starczać na nią wozy 33-metrowe. Chyba, że zakładają iż "10" (albo jej następca) wydłużona w stronę Prokocimia przejmie część potoków, a "24" chcą zostawić jak jest :/
"10" na Prokocim jest dobrym pomysłem, ponieważ z zachodniej części ciągu (nie tylko z pętli) zapewni szybsze połączenie z Centrum niż "24" oraz przywróci zabrane, a przed likwidacją popularne bezpośrednie połączenie całego ciągu kurdwanowskiego z Koroną. Niestety problemem jest punkt socjalny - niezbyt wiem jak sytuacja wygląda na Pleszowie, jednak na Prokocimiu na pewno taki nie występuje. Przy tak długiej trasie przydałby się on na obydwóch pętlach, jednak myślę, że jest to do zrobienia w trakcie budowy łuków. Przy takim przedłużeniu "24" z pewnością straci część swoich potoków pasażerskich na południu (na północy 33m bez problemu wyrabiają), jednak dalej nierozwiązany pozostaje problem przepełnionej "18"...
Kaszmir pisze: 19 gru 2023, 10:29 Tu oczywiście przyjmujemy optymistyczne założenie, że ktoś ma jakiś plan, że zanalizowano plany i przeliczono ile brygad będzie potrzebnych. A nie tylko wpisano "o, 30 to okrągła liczba i jedna trzecia całości zamówienia, brzmi ładnie to tyle wpiszmy, a potem będziemy się martwić czy to starczy" ;)
Jakiś czas temu ZTP mówiło, że MPK docelowo powinno posiadać 64 tramwaje 40m+ (niestety nie mogę znaleźć źródła). 67 to liczba dość blisko 64, jednak raczej jest to przypadek - idealnie równy podział 3x30 nie może być efektem przemyślanej polityki taborowej ;).
kbieniu7 pisze: 19 gru 2023, 10:41 Ale czyli finalnie zrezygnowano z krótkich ~26m tramwajów? Jest to już oficjalnie? Dokumenty przetargowe dotyczą tylko 30+ i 40+ ?
Zrezygnowało - była mowa o zamówieniu maksymalnie 90 tramwajów i przetargi na dokładnie tyle egzemplarzy zostały ogłoszone.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Łukasz » 19 gru 2023, 10:50

👉Zgodnie z zapowiedziami MPK SA w Krakowie ogłosiło dzisiaj (19 grudnia) trzy przetargi na zakup nowych niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. Obejmują one dostawę w sumie do 90 nowych wagonów, trzech rodzajów:
• do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 m
• do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 m
• do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 m
👉 Do tego przetargu MPK SA w Krakowie przygotowywało się już od ponad roku prowadząc wstępne konsultacje rynkowe z kilkunastoma producentami taboru.
👉Decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które będą kupowane, MPK SA brało pod uwagę zarówno oczekiwania pasażerów, jak również intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie. Trzeba bowiem pamiętać, że w tym roku została oddana do użytku nowa linia do Górki Narodowej. Trwają prace przy budowie linii do Mistrzejowic, a w planach miasta jest powstanie kilku kolejnych tras, w tym m.in. na Azory.
👉Kraków to obecnie jedyne miasto w Polsce, które eksploatuje wagony o długości ponad 40 metrów. Dzięki przetargowi liczba tych pojazdów jeszcze się zwiększy. Krakowska infrastruktura jest do eksploatacji takich pojazdów przystosowana.
Z kolei zamówienie wagonów dwukierunkowych o długości ponad 30 m jest przede wszystkim związane z planami miasta, które zakładają budowę linii na Azory. W pierwszym etapie nie będzie ona miała pętli do zawracania. To właśnie tam przydadzą się nowe dwukierunkowe tramwaje. Oczywiście będą one także wykorzystywane podczas remontów, gdy tramwaje nie będą miały możliwości zawracania na pętli.
Zamówienie jednokierunkowych wagonów o długości ponad 30 metrów to dalszy rozwój i zwieszenie liczby podstawowego typu tramwajów, jakie są eksploatowane w Krakowie.
👉Krakowskiemu przewoźnikowi bardzo zależy na realizacji tego zamówienia, bo po dostawie nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. To szczególnie ważne dla osób z ograniczoną mobilnością, przede wszystkim osób poruszających się na wózkach oraz osób niewidomych i słabowidzących. Ta grupa pasażerów będzie mogła bez przeszkód podróżować każdym krakowskim tramwajem, co będzie takim standardem jaki udało się uzyskać we flocie autobusowej MPK SA już w 2018 roku (od tego roku wszystkie autobusy MPK są niskopodłogowe).
👉To jednak, jak dużo nowych tramwajów ostatecznie uda się zamówić będzie zależało od możliwości finansowych MPK oraz uzyskanych środków ze źródeł zewnętrznych (m.in. KPO).
👉Warto podkreślić, że w ostatnich latach MPK SA w Krakowie zrealizowało projekty o łącznej wartości 2,44 mld zł, w tym z zewnętrznych środków pozyskano 1,13 mld zł.
https://www.facebook.com/mpkkrakow/post ... HmiYp4k1Ll

suchy
Ekspert
Posty: 774
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: suchy » 19 gru 2023, 10:56

Z pierwszych ciekawych "kfiatków" przetargowych :lol:
SWZ na wagony dwukierunkowe:
9. Wagon tramwajowy musi być wyposażony w pulpit manewrowy umiejscowiony z tyłu wagonu, umieszczony maksymalnie blisko tylnej szyby.
Dwa - czy przypadkiem nie było jakiejś zmiany przepisów, która nakazuje montowanie w nowych wozach pełnych kabin? Bo w SWZ dalej stoi:
1. Tramwaj musi posiadać stanowisko dla prowadzącego oddzielone częściowo od przedziału pasażerskiego (kabina półotwarta).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5814
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Kaszmir » 19 gru 2023, 11:08

Bayer2003 pisze: 19 gru 2023, 10:47"50" ma 25 brygad, "52" 19 brygad, a "4" 10 brygad. Łącznie wychodzą 54 brygady, czyli wykorzystanie w okolicach 81%.
Bazowałem na stronie https://tomekzaw.pl/ jednak wychodzi, że coś tam się pomieszało. Pół godziny temu sprawdzałem i "50" miało podane 26 rozpisek, a teraz jest faktycznie 25. Na "52" dalej jest 21 acz teraz odkryłem, że dwie są zdublowane więc wyjdzie 19.
Bayer2003 pisze: 19 gru 2023, 10:47"10" na Prokocim jest dobrym pomysłem, ponieważ z zachodniej części ciągu (nie tylko z pętli)
Czasy przejazdu (po wydłużeniu "10") w porannym szczycie ->

Z "Witosa" do "Teatru Słowackiego":
"10" 26 min
"24" 26 min

Z "Nowosądeckiej" do "Teatru Słowackiego":
"10" 28 min
"24" 25 min

Różnica jest niewielka więc "10" wciąż może być atrakcyjnym połączeniem i, jeśli będą skoordynowane, odciążyć "24". Natomiast nie będzie szybsza - z "Witosa" czas przejazdu będzie ten sam, a z kolejnych przystanków już krótszy dla "24".

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: kbieniu7 » 19 gru 2023, 11:10

Bayer2003 pisze: 19 gru 2023, 10:47 "50" ma 25 brygad, "52" 19 brygad, a "4" 10 brygad. Łącznie wychodzą 54 brygady, czyli wykorzystanie w okolicach 81%. Jeżeli nowe tramwaje okażą się
Zrezygnowało - była mowa o zamówieniu maksymalnie 90 tramwajów i przetargi na dokładnie tyle egzemplarzy zostały ogłoszone.
No to super wiadomość! Opłacało się robić petycje i spamować pod postami MPK :D

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Bayer2003 » 19 gru 2023, 11:19

Kaszmir pisze: 19 gru 2023, 11:08 Bazowałem na stronie https://tomekzaw.pl/ jednak wychodzi, że coś tam się pomieszało. Pół godziny temu sprawdzałem i "50" miało podane 26 rozpisek, a teraz jest faktycznie 25. Na "52" dalej jest 21 acz teraz odkryłem, że dwie są zdublowane więc wyjdzie 19.
Zdublowane brygady na https://tomekzaw.pl/ to niestety codzienność, ale i tak to chyba najlepsza strona, gdzie można sprawdzić informacje o brygadach.
Kaszmir pisze: 19 gru 2023, 11:08 Czasy przejazdu (po wydłużeniu "10") w porannym szczycie ->

Z "Witosa" do "Teatru Słowackiego":
"10" 26 min
"24" 26 min

Z "Nowosądeckiej" do "Teatru Słowackiego":
"10" 28 min
"24" 25 min

Różnica jest niewielka więc "10" wciąż może być atrakcyjnym połączeniem i, jeśli będą skoordynowane, odciążyć "24". Natomiast nie będzie szybsza - z "Witosa" czas przejazdu będzie ten sam, a z kolejnych przystanków już krótszy dla "24".
Ok, czyli już na przystanku Witosa jest remis. Pomimo tego "10" przejmie cały potok z ciągu kurdwanowskiego do Korony i zachodniej części Kazimierza, gdzie obecnie trzeba jechać z przesiadką. Do tego część pasażerów widząc, że "24" jedzie za kilkanaście minut, przejdzie na przystanek w drugą stronę i wybierze "10". Potoki z pewnością zmniejszą się na tyle, że "24" w 33m taborze wyrobi, jednak najpierw trzeba sprawić, żeby "10" jednak trafiła na Prokocim.
kbieniu7 pisze: 19 gru 2023, 11:10 No to super wiadomość! Opłacało się robić petycje i spamować pod postami MPK :D
Z pewnością bez zaangażowania części miłośników, tramwajów 40m+ byłoby w przetargu znacznie mniej, a całą resztę stanowiłby tabor 26m, jednak do ideału nawet przy obecnych proporcjach daleko.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: kot_feliks » 19 gru 2023, 11:36

Kaszmir pisze: 19 gru 2023, 10:29Tu oczywiście przyjmujemy optymistyczne założenie, że ktoś ma jakiś plan, że zanalizowano plany i przeliczono ile brygad będzie potrzebnych. A nie tylko wpisano "o, 30 to okrągła liczba i jedna trzecia całości zamówienia, brzmi ładnie to tyle wpiszmy, a potem będziemy się martwić czy to starczy" ;)
Taaak, wszystko jest z pewnością dobrze zaplanowane :D

Mówimy o mieście, gdzie przykładowo na zlecenie jednej jednostki ma być remontowane 600m jezdni, dwóch wykonawców, w jednym projekcie pasy ruchu 3,0m, a w drugim łączące się z nimi 3,50m. W pierwszym się nie da poszerzyć ("bo klasa drogi i brak ruchu ciężkiego"), w drugim nie da zwęzić ("bo dużo ruchu ciężkiego") :mrgreen:

I o ile zakładam, że ten przetarg jest owszem - przemyślany - to jedynie pod kątem MPK, a nie potrzeb miasta ;)

Natomiast wracając do ilości tramwajów poszczególnych długości, to tutaj jest imho o wiele szersza kwestia, bo wszystko zależy również od infrastruktury, sterowania ruchem itd.

Przykładowo przy przystankach 65-70m lepszym rozwiązaniem byłby zakup głównie tramwajów ok. 32m, bo można to wzorem Wawy obsługiwać w większości jako przystanki podwójne. I sumarycznie byłaby lepsza przepustowość i podaż miejsc, niż obsługa mixem 45m i 32m, gdzie w co drugim przypadku na przystanku zatrzyma się tylko jeden tramwaj.

No tyle, że do tego potrzeba przemyślanej całości (infra, sterowanie) i to się sprawdzi do określonej ilości poc/h itd.

Tyle, że po chwili wychodzi np. człowiek z ZDMK, dla którego na kluczowym przystanku ważniejsza jest zatoka dla autobusu nocnego kosztem długości przystanku tramwajowego, żeby nie zaburzać św. przepustowości w godzinach 24:00 - 03:00 i szlag trafia główna trasę na kolejne 10 lat (bo nagle mamy przystanek 45m, a nie 65m, gdzie 2x32m się nie zatrzyma, "ale w czym problem, skoro zatrzyma się krakowiak, a przecież autobus stojący na prawym pasie ruchu 3x w nocy byłby śmiertelnym zagrożeniem (mimo, że dokładnie tak zatrzymuje się kilometr dalej)"...

Czasem się człowiek zastanawia, czy to głupota, czy celowy sabotaż :roll: :mrgreen:

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1233
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

[OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU] 90 tramwaji (30+30+30)

Post autor: GoMeZz391 » 19 gru 2023, 12:52

Otwieram dedykowany wątek o nowym zamówieniu 90 tajek.

Stopniowo, przeniesiona zostanie dzisiaj dyskusja o zakupie z tematu o planowanych zakupach.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Re: [OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU] 90 tramwaji (30+30+30)

Post autor: Ydhflx » 19 gru 2023, 13:22

Nie do końca rozumiem ten przetarg... części są niezależne, więc 33m jednokierunkowe i dwukierunkowe mogą wygrać różni wykonawcy (poprawcie mnie jeśli się mylę). Jeżeli tak, to to podniesie cenę. Jakie są też minimalne zamówienia? Znowu, nie widzę, a jeżeli nie ma - to znacząco podniesie cenę. Nikt nie będzie ryzykował, że MPK zamówi jedną sztukę, i trzeba będzie nowy pojazd homologować.

PKPfan
Miłośnik
Posty: 86
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: PKPfan » 19 gru 2023, 14:00

Bayer2003 pisze: 19 gru 2023, 10:47 "50" ma 25 brygad, "52" 19 brygad, a "4" 10 brygad. Łącznie wychodzą 54 brygady, czyli wykorzystanie w okolicach 81%. Jeżeli nowe tramwaje okażą się sprawne, może dwie-trzy dodatkowe brygady trafią jeszcze gdzieś (chociażby na linię "24"). Całkowicie nierozwiązany pozostanie niestety problem przepełnionej "18" - w pełni 40-metrowe "50" oraz "52" odciążą oczywiście tą linię, jednak niekoniecznie w wystarczającym stopniu.
Całe szczęście, że definitywnie zrezygnowano z zakupu tramwajów 24m... Ale idealnie byłoby, gdyby ten przetarg wyglądał tak: 30 szt. dwukierunkowców 32-34m i 60 szt. jednokierunkowców 42-45m - wtedy, oprócz 4, 50 i 52, w całości takim taborem można by obsadzić również 18 i 24.
Najbardziej jednak mnie martwi to, że każdą część przetargu może wygrać ktoś inny...

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Bayer2003 » 19 gru 2023, 14:05

PKPfan pisze: 19 gru 2023, 14:00 Całe szczęście, że definitywnie zrezygnowano z zakupu tramwajów 24m... Ale idealnie byłoby, gdyby ten przetarg wyglądał tak: 30 szt. dwukierunkowców 32-34m i 60 szt. jednokierunkowców 42-45m - wtedy, oprócz 4, 50 i 52, w całości takim taborem można by obsadzić również 18 i 24.
Tutaj w 100% się z Tobą zgadzam - taki przetarg byłby najlepszy.
PKPfan pisze: 19 gru 2023, 14:00 Najbardziej jednak mnie martwi to, że każdą część przetargu może wygrać ktoś inny...
Podział na różnych producentów niekoniecznie jest zły (oczywiście jeżeli mówimy tutaj o serii chociażby 30 sztuk, nie o pojedynczych egzemplarzach) - nigdy nie wiadomo który po latach okaże się lepszy. Oznaczać to może również szybsze dostawy - trzy fabryki szybciej wyprodukują 90 tramwajów niż jedna. Niestety wpłynie to negatywnie na cenę, jednak pieniądze w Krakowie są tak hurtowo marnowane, że różnica kosztów w okolicach miliona złotych na egzemplarzu raczej nie będzie istotna...
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kojak
Znawca
Posty: 155
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: [OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU] 90 tramwaji (30+30+30)

Post autor: Kojak » 19 gru 2023, 16:05

A ktoś się już wczytywał w to, jakie marki są preferowane?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości