Re: Re: [OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU] 90 tramwaji (30+30+30)
: 19 gru 2023, 18:37
www.forum.pkk.net.pl
https://forum.pkk.net.pl/
Dobrze wiedzieć. Tak czy siak, możemy skończyć z 3 nowymi rodzajami tramwajów, po 10szt. każdego (bo chyba że z góry wiadomo że wygra jeden oferent (i który)). Nie rozumiem, czemu nie zrobiono tego wdg jednego przetargu, tak jak np. Warszawa.
Przydaje się w wypadku awarii pierwszego, dzięki temu można zjechać normalnie bez konieczności pchania przez inny tramwaj i może przydawać się w przyszłości, odpowiednie przystosowanie i mogłyby powstać wagony "przecieraki" kursujące na dwóch pantografach.
Przydaje się taki drugi, awaria jednego, okres jesienno-zimowy, gdzie jest zwiększone zapotrzebowane na pobór prądu (szczególnie częsty widok 3x105Na), szczególnie widać to przy opadach marżących, gdzie pierwszy robi za przecierak, a drugi zasila pojazd.
W Konstalach to wiedziałem że jeżdżą na dwóch, i to nawet dwuskłady (właśnie jako przecieraki), ale nigdy nie widziałem (ani nie widziałem, by ktoś pisał) by Pesa jechała na dwóch (albo nawet na drugim). Szczególnie, że w specyfikacji jest zapisany jako awaryjny, a nie pomocniczy.GoMeZz391 pisze: ↑19 gru 2023, 20:27 Przydaje się taki drugi, awaria jednego, okres jesienno-zimowy, gdzie jest zwiększone zapotrzebowane na pobór prądu (szczególnie częsty widok 3x105Na), szczególnie widać to przy opadach marżących, gdzie pierwszy robi za przecierak, a drugi zasila pojazd.
Foto: https://phototrans.pl/14,668913,0,Konst ... a_799.html
PESA chyba nie posiada możliwości jazdy na dwóch odbierakach jednocześnie. Na samym początku ich eksploatacji w Krakowie można było ujrzeć liniowo, gdy jechała na tym drugim, awaryjnym, ale obecnie stosuje się go tylko w wypadku awarii pierwszego.Ydhflx pisze: ↑19 gru 2023, 20:32 W Konstalach to wiedziałem że jeżdżą na dwóch, i to nawet dwuskłady (właśnie jako przecieraki), ale nigdy nie widziałem (ani nie widziałem, by ktoś pisał) by Pesa jechała na dwóch (albo nawet na drugim). Szczególnie, że w specyfikacji jest zapisany jako awaryjny, a nie pomocniczy.
Nie ma punktów za przekładnie jak w poprzednich przetargach, zmodyfikowano punkty za silnik, plus powyższe aspekty techniczne - moim zadaniem promują Stadlera Tinę. https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 75331.html Nie kojarzę dokładnie konstrukcji wózka Tiny, ale może wyglądać na zastosowanie silników bezpośrednio w kole bez przekładni, coś jak Skoda Forcity.17. Tramwaj musi posiadać 100 % niskiej powierzchni podłogi wzdłuż i w poprzek osi podłużnej pojazdu – bez stopni, w przestrzeni dostępnej dla pasażerów stojących.
1. Wymagane jest, aby wagon posiadał wózki, w których (zestaw kołowy) koła zestawu kołowego połączone są osią.
2. Wymaga się, aby konstrukcja ramy wózka napędowego i tocznego była taka sama.
4. Wymagane jest, aby wózki na odcinku prostym, nie wystawały poza obrys zewnętrzny szerokości pudła. Wózki muszą być zasłonięte otwieranymi osłonami wyposażone w sprężyny gazowe. Osłony muszą być wygłuszone (tłumić hałas). W położeniu otwartym (lub po zdjęciu) musi być zapewniony dostęp do gniazd podnoszenia – z zewnątrz pojazdu.
d. Podłoga w przedziale pasażerskim: W PODŁOGA – 7 %
A) Ukształtowanie podłogi wzdłuż osi tramwaju o maksymalnym nachyleniu 0 % (płaska podłoga) – 7 pkt
B) Ukształtowanie podłogi wzdłuż osi tramwaju o maksymalnym nachyleniu powyżej 0% do 6 % - 5 pkt
C) Ukształtowanie podłogi wzdłuż osi tramwaju o maksymalnym nachyleniu powyżej 6% do 8 % - 3 pkt
D) Ukształtowanie podłogi wzdłuż osi tramwaju o maksymalnym nachyleniu większym od 8% - 0 pkt
Z jednego pantografu Uffok by nie uciągnął prądu do jazdy, dlatego jeżdżą na 1 i 2 a między wagonem 2 i 3 jest kabel WN (jak w składach). W dawnych czasach, jak spinali Uffoki na szybko np przed 1.11 to zdarzały się pociągi na trzech patykach, bez wspomnianego kabla WN.
Tak tak, wiem o tym (bardziej chodziło mi o to, że w przeciwieństwie do poprzedniego roku nie ma składów 2x105Na na dwóch odbiornikach). Bardzo fajna galeria odnośnie tego tematu znajduje się na stronie PSMKMS (w podrozdziale "pantografy", na dole): https://www.psmkms.krakow.pl/tramwaje/w ... /537-105nastefan pisze: ↑19 gru 2023, 21:26 Z jednego pantografu Uffok by nie uciągnął prądu do jazdy, dlatego jeżdżą na 1 i 2 a między wagonem 2 i 3 jest kabel WN (jak w składach). W dawnych czasach, jak spinali Uffoki na szybko np przed 1.11 to zdarzały się pociągi na trzech patykach, bez wspomnianego kabla WN.
Ze względu na dotychczasowe doświadczenia, mam nadzieję że PESA zostanie z przetargu wykluczona. Stadler wydaje się być ok, jednak 111 tramwajów tego producenta jest wystarczającą liczbą, kolejny wygrany przetarg będzie już uzależnieniem się od tego producenta, a nie wiadomo jak dobre okażą się ich tramwaje w przyszłości i jaką będą miały żywotność. Modertrans to raczej budżetowa opcja - Gammy są przyjemnymi tramwajami, jednak raczej nie mają szans na 60-letnią eksploatację. Pytanie jak bardzo będzie różnić się cena ich oferty od np. Stadlera. Tramwaje Skody w Polsce kursują obecnie jedynie we Wrocławiu i raczej sprawdzają się średnio, jednak jest to zupełnie inna konstrukcja niż ta poszukiwana przez krakowskie MPK, a producent wydaje się być solidny. Bozankaya to egzotyczny producent, jednak raczej można zaryzykować posiadanie kilkudziesięciu egzemplarzy ich produkcji. O firmie Concar nigdy nie słyszałem i nie mogę znaleźć w internecie informacji na jej temat - co to za producent?impuls pisze: ↑19 gru 2023, 21:51 Przetarg trochę skrojony jest po Stadlera. Wprawdzie mieszczą się Modertrans z Gamą i Pesa z Twistem jeśli chodzi o długość ale inne parametry muszą dostosować. Raczej odpuszczą te przetargi zachodni producenci typu Alstom, Caf. Za mała ilość 10 sztuk pewna do realizacji. Tygrysy azjatyckie też raczej nie wejdą. Mogą próbować firmy Concar, Bozankaya czy Skoda. Stadler i Pesa na pewno wezmą udział, chociaż nie wiem czy we wszystkich trzech przetargach. Najmniejsza konkurencja będzie w tramwaju na 42-45 metrów. Mało ma firm gotowe takie projekty. A ryzyko zarobku jest spore.
Dokładnie chodzi o Končar.
Ok, jeżeli chodzi o Končar, faktycznie jest to niszowy producent, jednak jeżeli z powodzeniem oparto na nim komunikację w mieście o liczbie ludności podobnej do Krakowa, chyba nie może być najgorzej. Z pewnością atrakcyjna w przypadku tego producenta będzie cena - 14 tramwajów do Lipawy dostarczono za 21 milionów euro (w przeliczeniu 6,5 miliona złotych za egzemplarz - cena śmieszna, przy czym mowa o tramwaju 20-metrowym). Končar nigdy nie wyprodukował jednak tramwaju niskopodłogowego z wózkami skrętnymi bez członów wiszących - musieliby więc wykonać projekt specjalnie dla Krakowa.impuls pisze: ↑19 gru 2023, 22:29 Dokładnie chodzi o Končar.
Tramwaje tego producenta są min. w Zagrzebiu i ostatnio dostarczyli też do Lipawy na Łotwie.
https://psmkms.krakow.pl/tramwaje/tramw ... ja-zagrzeb
Oby tylko tacy producenci przypadkiem nie wygrali. Jest też Astra Rumuńska. Ci południowi Europejscy producenci to najgorsza jakość.