Ogólna dyskusja o tramwajach

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Wonsz_w_pomidorach
Pomiarowiec
Posty: 124
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:56

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: Wonsz_w_pomidorach » 04 wrz 2020, 18:54

kucyk pisze: 04 wrz 2020, 18:45 [...] Dziwię się, że nie chcą w naszym MPK się tym tematem zająć? [...]
Myślę, że to po prostu kwestia pieniędzy :)
Kryzys i konkretne środki władowane w zakup Lajkoników robią swoje :D

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: Lw25 » 05 wrz 2020, 19:04

Okazuje się, że kolejne miasto dołącza do grona posiadającego możliwość prowadzenia pociągów tramwajowych, 53 metrowych. Kraków połączy 2xGT8, 2xEU8N, GT8 z EU8? NGT6 z GT8? Nie. Kijów dorobił gniazda sterowania wielokrotnego w Pesach.
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169640811
A w Krakowie? A w Krakowie jak w lesie.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: pasazer_mobilisu » 06 wrz 2020, 8:38

Gdyby w Krakowie coś takiego powstało miłośnicy oszaleliby bardziej niż na powrót Ufoków :D
Lw25 pisze: 05 wrz 2020, 19:04 2xGT8, 2xEU8N, GT8 z EU8? NGT6 z GT8?
A jest opcja 2xNGT6? Myślę że z całego krótkiego taboru to one zostaną z nami najdłużej. Patrząc ile ich zostaje w zajezdni to aż się prosi o to.

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: Lw25 » 06 wrz 2020, 9:58

pasazer_mobilisu pisze: 06 wrz 2020, 8:38 Gdyby w Krakowie coś takiego powstało miłośnicy oszaleliby bardziej niż na powrót Ufoków :D
Lw25 pisze: 05 wrz 2020, 19:04 2xGT8, 2xEU8N, GT8 z EU8? NGT6 z GT8?
A jest opcja 2xNGT6? Myślę że z całego krótkiego taboru to one zostaną z nami najdłużej. Patrząc ile ich zostaje w zajezdni to aż się prosi o to.
Nie wiadomo. Prawdopodobnie nie.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: mkm3 » 06 wrz 2020, 13:01

Cokolwiek połączycie to chyba będzie za długie na warunki krakowskie, czyż nie? A nie ma za granicą jakichś używanych niskopodłogowych przyczepek do ściągnięcia? :D

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: Bayer2003 » 06 wrz 2020, 13:53

mkm3 pisze: 06 wrz 2020, 13:01 Cokolwiek połączycie to chyba będzie za długie na warunki krakowskie, czyż nie? A nie ma za granicą jakichś używanych niskopodłogowych przyczepek do ściągnięcia? :D
Niskopodłogowe doczepy bierne są raczej ciężkie do znalezienia, a te, które istnieją (chociażby 4NBWE z Rostocku) - wątpię, żeby podlegały sprzedaży. Z używanych w grę wchodzą więc raczej tylko wysokopodłogowe (chociażby wiedeńskie c5), jednak czy w dzisiejszych czasach ich sprowadzenie ma jakikolwiek sens - wątpię. Osobiście uważam, że przy odpowiednich funduszach powinien zostać ogłoszony przetarg na wykonanie fabrycznie nowych doczep biernych w stylistyce NGT6. Byłby to chyba obecnie najtańszy i najrozsądniejszy sposób na powiększenie taboru.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: Kowalik » 25 lip 2022, 21:10

Mam takie pytanie techniczne. Czy w pojazdach można wyłączyć piasecznice? Bo podczas jazdy niejednokrotnie obserwuję nieprawidłową pracę systemu detekcji poślizgu zestawów kołowych. Zakładam iż załącza się on automatycznie, a nieraz podczas jazdy z rozbiegu w efekcie czego sypiąc piach w zwrotnice. Dodatkowo w tunelu obserwuję dość duże zapylenie. Opisywany problem dotyczy wszystkich pojazdów tj. Lajkonika, NGT8, Pesy.

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: Adrian14 » 25 lip 2022, 21:16

Kowalik pisze: 25 lip 2022, 21:10 Mam takie pytanie techniczne. Czy w pojazdach można wyłączyć piasecznice? Bo podczas jazdy niejednokrotnie obserwuję nieprawidłową pracę systemu detekcji poślizgu zestawów kołowych. Zakładam iż załącza się on automatycznie, a nieraz podczas jazdy z rozbiegu w efekcie czego sypiąc piach w zwrotnice. Dodatkowo w tunelu obserwuję dość duże zapylenie. Opisywany problem dotyczy wszystkich pojazdów tj. Lajkonika, NGT8, Pesy.
Można je normalnie wyłączyć z bezpiecznika, ale co w sytuacji jak faktycznie będziesz ich potrzebował. Ale zapewne chodzi Ci o to buczenie które nie ma nic wspólnego z sypaniem tylko czyszczeniem dysz.

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: Kowalik » 26 lip 2022, 19:49

Adrian14 pisze: 25 lip 2022, 21:16 Można je normalnie wyłączyć z bezpiecznika, ale co w sytuacji jak faktycznie będziesz ich potrzebował. Ale zapewne chodzi Ci o to buczenie które nie ma nic wspólnego z sypaniem tylko czyszczeniem dysz.
Nie chodzi mi o buczenie, bez problemu potrafię odróżnić kiedy piasek jest sypany pod koło. Czyli podsumowując nic z tym nie da się zrobić.. W pociągach jest to lepiej rozwiązane, bo samoczynnie piaskowanie uruchamia się przy hamowaniu awaryjnym. W innych sytuacjach sam maszynista sobie piaskuje. Dzięki za odpowiedź.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: yosujiro » 25 paź 2022, 7:10

Rozmowa z Dr inż. Jackiem Chmielewskim z Katedry Systemów Transportowych Politechniki Krakowskiej
Uważa Pan, że tramwaje powinny zniknąć z ulic Krakowa?
– Autobusy są dużo tańsze niż tramwaje. Oczywiście czas eksploatacji tramwajów jest dużo dłuższy, ale potem jeździmy starymi tramwajami. Autobusy mają krótszy cykl życia – przyjmuje się, że to siedem lat, przy tramwajach – piętnaście. Jednak autobus kosztuje dwa miliony, a tramwaj od dziesięciu w górę. Do tego doliczmy eksploatację utrzymanie torowiska, utrzymanie trakcji – to są olbrzymie pieniądze.

– Tramwaj jeździ jednak po wydzielonym torowisku i jest niezależny.
– To zlikwidujmy na mniej obciążonych trasach torowisko i wprowadźmy tam autobusy. Będą miały wówczas wydzielony pas, ale będą miały przewagę nad tramwajami. Jeżeli zdarzy się jakaś awaria, przejadą tamtędy służby. I to ma olbrzymi sens. Autobusy są dużo bardziej elastyczne, mogą się omijać i wyprzedzać w razie konieczności. Natomiast tramwaje, które są bardzo modne, dostają dofinansowania ze środków unijnych, są po prostu bardzo drogie w utrzymaniu. Wiem, że wiele osób uzna, że tramwaje to najlepszy środek transportu. Jednak przy ograniczonym budżecie miasta albo dofinansujemy tramwaje, albo szpitale i szkoły – budżet mamy jeden, więc musimy go odpowiednio dzielić.
https://krknews.pl/tramwaje-nie-powinny ... -krakowie/


Boże chroń nas od takich ignorantów transportowych... Ciekawe gdzie te mniej obłożone linie tramwajowe. Cichy Kącik? Autobus też tam nie będzie woził dużo osob. Ciekawe czy policzył jaki byłby koszt transportu autobusowego gdyby musiał on zapewnić takie same możliwości przewozowe jak tramwaj.... Dwudziestoletnim Bombardierem jeździ się wygodniej niż kilkuletnim już często rozklekotanym np AMZ czy innym wynalazkiem, a i młodsze Solarisy już potrafią być w kiepskim stanie. Dawno już takich głupot nie czytałem...

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: pasazer_mobilisu » 25 paź 2022, 16:07

yosujiro pisze: 25 paź 2022, 7:10 Dawno już takich głupot nie czytałem...
Mi się najbardziej spodobał cykl życia 7 letni autobus i 15 letni tramwaju. Pan doktor kształcił się chyba na zachodzie, bo 15 lat to u nas mają autobusy, a tramwaje każdy widzi ile :)

Niemniej są faktycznie miejsca gdzie autobus by wystarczył np Pleszów. Niektórym tutaj marzy się też odbudowa torowiska do Walcowni gdzie tramwaje jeździły prawie puste.
yosujiro pisze: 25 paź 2022, 7:10 Dwudziestoletnim Bombardierem jeździ się wygodniej niż kilkuletnim już często rozklekotanym np AMZ czy innym wynalazkiem
Tylko że te Bombardiery są po NG, Solarisy II generacji też były naprawiane i dlatego do końca dobrze się trzymały. AMZy są zapewne wyliczone na 10 lat więc dobre 80% życie mają za sobą. Solarisy z 2014 roku jednak we wnętrzu wyglądają dużo lepiej.

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: tomek_m » 27 paź 2022, 18:42

pasazer_mobilisu pisze: 25 paź 2022, 16:07 AMZy są zapewne wyliczone na 10 lat więc dobre 80% życie mają za sobą. Solarisy z 2014 roku jednak we wnętrzu wyglądają dużo lepiej.
Tylko Mobilis AMZetami tłucze non stop bez żadnych większych napraw. MPK w Solarisach z 2014 chyba jednak już coś więcej grzebało. Może dlatego wyglądają lepiej?

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: LLoan » 27 paź 2022, 18:55

tomek_m pisze: 27 paź 2022, 18:42 Tylko Mobilis AMZetami tłucze non stop bez żadnych większych napraw. MPK w Solarisach z 2014 chyba jednak już coś więcej grzebało. Może dlatego wyglądają lepiej?
Może dlatego, że AMZety są jedynie na 10 lat, czyli na okres kontraktu, więc większe naprawy nie są po prostu opłacalne, natomiast wspomniane Solarisy jednak mają trochę dłuższą wizję na przyszłość w Krakowie?

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: pasazer_mobilisu » 27 paź 2022, 22:35

tomek_m pisze: 27 paź 2022, 18:42 Tylko Mobilis AMZetami tłucze non stop bez żadnych większych napraw. MPK w Solarisach z 2014 chyba jednak już coś więcej grzebało. Może dlatego wyglądają lepiej?
Naprawy naprawami ale AMZty były też dużo tańsze, co niestety widać we wnętrzu. W Solariach od lat wiatrołapy są szklane, w AMZtach są z jakiegoś kartonu. Tak samo poręcze w shitysmilach są w wielu miejscach odrapane, a w Conectach z tego samego roku wyglądają dużo lepiej.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Ogólna dyskusja o tramwajach

Post autor: damian_krk2 » 28 paź 2022, 0:37

pasazer_mobilisu pisze: 27 paź 2022, 22:35 Naprawy naprawami ale AMZty były też dużo tańsze, co niestety widać we wnętrzu. W Solariach od lat wiatrołapy są szklane, w AMZtach są z jakiegoś kartonu. Tak samo poręcze w shitysmilach są w wielu miejscach odrapane, a w Conectach z tego samego roku wyglądają dużo lepiej.
AMZ to taki polski MAZ. Nawet litery się zgadzają :lol:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości