Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
Jeżeli administracja/moderacja uzna że temat nie zasługuje na osobny wątek, to prosiłbym o przeniesienie tematu do jakiegoś istniejącego wątku.
Przyszłość Mostu Grunwaldzkiego raczej policzona:
https://gazetakrakowska.pl/most-grunwal ... 1-18327383
Co sądzicie o tych planach i jakie rozwiązania widzielibyście na nowym moście? Jak można byłoby go zaprojektować, by służył użytkownikom samochodów, transportu zbiorowego oraz pieszym i rowerzystom?
Osobiście widziałbym lekkie poszerzenie mostu, aby przywrócić tam po 2 pasy ruchu dla samochodów w obu kierunkach, a poszerzenie wykorzystać do zbudowania porządnej ścieżki rowerowej. W skrócie, lekkie poszerzenie, aby ścieżka rowerowa i chodniki były komfortowo szerokie.
Przyszłość Mostu Grunwaldzkiego raczej policzona:
https://gazetakrakowska.pl/most-grunwal ... 1-18327383
Co sądzicie o tych planach i jakie rozwiązania widzielibyście na nowym moście? Jak można byłoby go zaprojektować, by służył użytkownikom samochodów, transportu zbiorowego oraz pieszym i rowerzystom?
Osobiście widziałbym lekkie poszerzenie mostu, aby przywrócić tam po 2 pasy ruchu dla samochodów w obu kierunkach, a poszerzenie wykorzystać do zbudowania porządnej ścieżki rowerowej. W skrócie, lekkie poszerzenie, aby ścieżka rowerowa i chodniki były komfortowo szerokie.
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
A przepraszam, a po co dwa pasy ruchu w obydwóch kierunkach na moście, skoro cały odcinek ul. Dietla ma tylko 1 pas dla ruchu ogólnego, a i były (są?) plany przeobrażeń w rejonie Hali Targowej, które mogą też wpłynąć na zmniejszenie natężenia ruchu na moście Grunwaldzkim?
Jeśli miałbym w jakikolwiek sposób myśleć o wybudowaniu nowego obiektu w miejscu mostu Grunwaldzkiego (co na dziś dzień jest dla mnie całkowitą abstrakcją), to jedynie w powiązaniu z kompleksowym przeobrażaniem ronda Grunwaldzkiego. Trzeba podjąć decyzję o tym, w którym miejscu będzie poprowadzona linia tramwajowa pomiędzy Jubilatem a rondem Matecznego, pozostawić pod to rezerwę, a następnie przebudować cały układ drogowy z pozostawieniem bezkolizyjnym (lub częściowo bezkolizyjnym) ruchu samochodowego w ciągu II obwodnicy (skoro II obwodnica ma pełnić rolę obwodnicy) oraz wzmocnieniem ronda jako węzła przesiadkowego, bo obecne przesiadki pomiędzy tramwajem a autobusami w ciągu II obwodnicy są… no wszyscy wiedzą, jak tragiczne.
Druga taka szansa się nie zdarzy. O ile oczywiście samo wybudowanie na nowo mostu Grunwaldzkiego się zdarzy.
Jeśli miałbym w jakikolwiek sposób myśleć o wybudowaniu nowego obiektu w miejscu mostu Grunwaldzkiego (co na dziś dzień jest dla mnie całkowitą abstrakcją), to jedynie w powiązaniu z kompleksowym przeobrażaniem ronda Grunwaldzkiego. Trzeba podjąć decyzję o tym, w którym miejscu będzie poprowadzona linia tramwajowa pomiędzy Jubilatem a rondem Matecznego, pozostawić pod to rezerwę, a następnie przebudować cały układ drogowy z pozostawieniem bezkolizyjnym (lub częściowo bezkolizyjnym) ruchu samochodowego w ciągu II obwodnicy (skoro II obwodnica ma pełnić rolę obwodnicy) oraz wzmocnieniem ronda jako węzła przesiadkowego, bo obecne przesiadki pomiędzy tramwajem a autobusami w ciągu II obwodnicy są… no wszyscy wiedzą, jak tragiczne.
Druga taka szansa się nie zdarzy. O ile oczywiście samo wybudowanie na nowo mostu Grunwaldzkiego się zdarzy.
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
Porządne chodniki i drogi rowerowe ok. Tylko w sumie po co mają być na moście dwa pasy samochodowe w stronę Dietla, skoro na samej Dietla jest jeden pas ruchu...? Według mnie ten układ akurat jest ok i powrót dwóch pasów na Dietla nam "nie grozi". A żeby tak zostało, to na moście w sam raz jeden pas się sprawdzi.
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
Mimo tego że jest na Dietla jeden pas ruchu, to zawsze można wydłużyć pas włączeniowy, który jest obecnie moim zdaniem zbyt krótki. Zaraz po skręcie z Konopnickiej w Dietla pas włączeniowy ma ok. 35m. To jest zbyt krótko, żeby się móc w miarę płynnie włączyć. Po wydłużeniu pasa włączeniowego o tą długość mostu, tj. ok. 150m mamy pas włączeniowy o długości ok. 185m, pozwalałoby to na płynniejsze włączenie się do ruchu na ten jeden pas. Dzięki temu pojazd czekający na wpuszczenie na główny pas ruchu nie blokowałby pojazdów z tyłu na prawoskręcie, mimo zielonego światła.fysztof pisze: 22 lut 2024, 20:28 Porządne chodniki i drogi rowerowe ok. Tylko w sumie po co mają być na moście dwa pasy samochodowe w stronę Dietla, skoro na samej Dietla jest jeden pas ruchu...? Według mnie ten układ akurat jest ok i powrót dwóch pasów na Dietla nam "nie grozi". A żeby tak zostało, to na moście w sam raz jeden pas się sprawdzi.
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
Wydaje mi się, że to na siłę szukanie argumentu. Z każdej relacji od strony Ronda Grunwaldzkiego jest obecnie jeden pas ruchu w kierunku mostu - i od Konopnickiej i od Monte Cassino i od Matecznego. Z każdej też jest to niezależny pas ruchu właśnie tylko w stronę Dietla. W tej sytuacji robienie dodatkowego pasa na moście po to, by służył jako pas rozbiegowy... Trochę za duży koszt do efektów... Tu zdecydowanie zgadzam się z przedmowcą, że takie niebagatelne środki można wykorzystać lepiej - wspierające właśnie wspomnianą reorganizację Ronda. W tym miejscu priorytetem powinna być komunikacja miejska i pieszo - rowerowa, a samochody na końcu hierarchii. Samo rondo do likwidacji a przystanki zintegrowane i łatwo dostępne - to punkty wyjściowe dla tworzenia koncepcji.
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
DDR po południowej stronie (tj. kosztem pasa w stronę centrum) była potrzebna, nawet ze swojego doświadczenia - była to bardziej obciążona ruchem rowerowym i pieszym strona. Więc na pewno nie chciałbym powrotu do dwóch pasów ruchu na moście po tej stronie.
Ale tak, generalnie jeśli budowa mostu na nowo by była faktycznie kiedyś realizowana, to trzeba wszystko powiązać ze sobą i przemyśleć kształt sieci drogowej i tramwajowej. Tylko, że u nas ostatnio wszystko ad hoc i mało ze sobą skoordynowane...
Ale tak, generalnie jeśli budowa mostu na nowo by była faktycznie kiedyś realizowana, to trzeba wszystko powiązać ze sobą i przemyśleć kształt sieci drogowej i tramwajowej. Tylko, że u nas ostatnio wszystko ad hoc i mało ze sobą skoordynowane...
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/remon ... 55728.htmlRemont mostu Grunwaldzkiego potrwa ok. 10 miesięcy
Szef urzędu w odpowiedzi na interpelację wiceprzewodniczącego rady miasta Artura Buszka poinformował, że urzędnicy Zarządu Dróg Miasta Krakowa przygotowują się do ogłoszenia przetargu na opracowanie projektu remontu mostu Grunwaldzkiego.
W piśmie dodaje, że zgodnie z ekspertyzą przygotowaną przez naukowców z Politechniki Krakowskiej, do końca pierwszego kwartału przyszłego roku powinna powstać dokumentacja. A samo wykonanie remontu przeprawy planowane jest na przełom 2025 i 2026 roku.
– Na podstawie wstępnych szacunków przewidujemy, że roboty remontowe będą trwały ok. 10 miesięcy. Jednak dokładny zakres koniecznych do wykonania prac będzie wynikał z projektu remontu, a w szczególności z przewidzianej do zastosowania przez wykonawców inwestycji technologii robót – czytamy w dokumencie.
Jacek Majchrowski podkreśla, że wybrana technologia będzie miała istotny wpływ na zakres ewentualnych utrudnień w ruchu. – Dopiero na tym etapie będzie można szczegółowo określić na jaki okres zostaną wprowadzone ograniczenia w ruchu na moście Grunwaldzkim – zaznacza.
Wraz z remontem przeprawy przez Wisłę Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej planuje modernizację ciepłociągu.
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
Remont mostu Grunwaldzkiego. Nie ma chętnych na przygotowanie projektu
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/remon ... 55928.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/remon ... 55928.html
Żadna z firm nie zgłosiła się do przygotowania projektu remontu mostu Grunwaldzkiego. Zarząd dróg zapowiada powtórzenie przetargu.
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
Remont mostu Grunwaldzkiego znów bez projektanta. Będzie trzecia próba
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/remon ... 56297.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/remon ... 56297.html
Druga próba znalezienia firmy, która przygotuje projekt remontu mostu Grunwaldzkiego, zakończyła się niepowodzeniem.
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
Jest postęp w sprawie remontu mostu Grunwaldzkiego
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/jest- ... 56603.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/jest- ... 56603.html
Trzecie podejście zarządu dróg w sprawie remontu mostu Grunwaldzkiego przybliża do pozytywnego rozstrzygnięcia. Pewności nie ma, ponieważ oferty znów przekraczają budżet.
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
Za rok w wakacje może zacząć się remont mostu Grunwaldzkiego. Na razie wybrano projektanta
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/za-ro ... 56971.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/za-ro ... 56971.html
Zarząd Dróg Miasta Krakowa w końcu wybrał firmę, która wykona projekt remontu mostu Grunwaldzkiego. Inwestycja może się rozpocząć w przyszłoroczne wakacje.
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
Nowa organizacja ruchu na moście Grunwaldzkim. Ścieżka dla rowerzystów zamiast jednego pasa
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowa- ... 57066.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowa- ... 57066.html
Zarząd dróg zapowiedział, że jeszcze w czerwcu zacznie obowiązywać nowa organizacja ruchu na przeprawie łączącej Stare Miasto z Dębnikami. Od strony Wawelu, podobnie jak było już kilka lat temu, kierowcy będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu.
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
Zmiany na moście Grunwaldzkim - powrót drogi rowerowej w stronę ronda, ograniczenie pasów z dwóch do jednego - weszły już w życie.
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
Aż 8 miesięcy. Tutaj - w przeciwieństwie do Mostu Dębnickiego - nie będzie utrzymania ciągłości ruchu, a na pewno nie tramwajów. Będzie to znacznie większe utrudnienie i wyzwanie z punktu widzenia KMK, dlatego wystosowałem takie pismo do władz miasta.https://krakow.tvp.pl/84360438/most-gru ... m-miesiecy
Most Grunwaldzki w Krakowie zostanie całkowicie zamknięty dla ruchu na 8 miesięcy . Musi zostać pilnie wyremontowany ze względu na fatalny stan techniczny. Prace rozpoczną się w pierwszej połowie roku.
Most Grunwaldzki, który codziennie generuje ogromne korki, zostanie wyłączony z ruchu już w kwietniu. Ruch, który dotychczas odbywał się tą przeprawą, będzie musiał znaleźć alternatywne trasy, co może doprowadzić do komunikacyjnego paraliżu miasta.
Szanowni Państwo,
W minionych dniach zapowiedziane zostało planowane zamknięcie Mostu Grunwaldzkiego z ruchu w kwietniu 2025, co jest związane z jego stanem technicznym i koniecznością przeprowadzenia prac na 8 miesięcy. Wiązać się to będzie z wysokimi utrudnieniami dla ruchu - zwłaszcza komunikacji tramwajowej, dla której ta przeprawa jest główny korytarzem z Ruczaju i Czerwonych Maków.
Utrudnienia związane z remontami są zrozumiałe, jednak do rozpoczęcia jeszcze trochę czasu jest i należy dobrze się do nich przygotować i zapewnić odpowiednie funkcjonowanie komunikacji zastępczej - zwłaszcza, że mowa będzie o bardzo długim okresie, a w przeciwieństwie do minionego remontu Mostu Dębnickiego nie będzie zapewnionej przejezdności dotychczasowych linii KMK. W związku z tym należy wdrożyć rozwiązania zapewniające sprawne działanie systemu transportowego. Niedopuszczalnym jest powtórzenie sytuacji z roku 2024 z remontem al. Powstania Warszawskiego, gdzie de facto dwa ważne węzły przesiadkowe były pozbawione jakiejkolwiek sprawnej komunikacji (autobusy zastępcze stały w kilkudziesięciominutowych korkach).
1. Trasą objazdową dla tramwajów będzie ul. Kalwaryjska, która będzie musiała przyjąć znacznie większe liczby pasażerów. Zapewnienie płynnego i sprawnego ruchu tramwajów na ul. Kalwaryjskiej będzie kluczowe - nie można pod żadnym pozorem dopuścić do tworzenia się korków, w których stać będą tramwaje. Należy przeciąć tranzyt samochodów na ul. Kalwaryjskiej (między Matecznym a Koroną) lub tymczasowo wyłączyć na niej parkowanie tak, aby na całej długości ulicy ruch torowisko nie było współdzielone z ruchem ogólnym (oczywiście za wyjątkiem przystanku "Smolki"). Ma to na celu zapewnienie płynnego przejazdu tramwajów przez całą dobę.
2. Ze względu na większe obciążenie ul. Kalwaryjskiej tymczasowo zamienić przystanek "Korona" (od strony ronda Matecznego) w przystanek podwójny lub wyłączyć sygnalizację świetlną na tym skrzyżowaniu (można np. czasowo zakazać skrętu w lewo dla samochodów, co powinno poprawić płynność i bezpieczeństwo ruchu). Również tutaj bardzo poprawiłoby sytuację przecięcie tranzytu na ul. Kalwaryjskiej z punktu 1.
3. Jeśli to konieczne, to przeprogramować sygnalizację świetlną na Rondzie Matecznego tak, aby uniemożliwić tworzenie się kolejek tramwajów. W pogotowiu również mieć projekt buspasa na dojeździe do Ronda Matecznego na ul. Marii Konopnickiej. W czasie remontów tego typu kluczowe jest zapewnienie dobrego funkcjonowania KMK, aby zachęcić jak najwięcej kierowców do - chociażby czasowej - przesiadki na komunikację miejską, gdyż tylko tym środkiem transportu jesteśmy przewieźć więcej ludzi po mieście.
4. Zamontować przy/na Rondzie Grunwaldzkim "przejazdówki", aby umożliwić skierowanie tam dwukierunkowych tramwajów i puszczenie linii z Czerwonych Maków. Znaczna liczba pasażerów z Ruczaju to osoby dojeżdżające na Rondo Grunwaldzkie, by przesiąść się na autobusy jadące na Aleje. Byłoby to rozwiązanie znacznie ułatwiające prowadzenie ruchu, a przy okazji też i zmniejszające presję na ul. Kalwaryjską. W przeciwnym razie ryzykujemy przepełnienia linii "194", na której wzmocnienie, może nam brakować taboru i kierowców. Zaś w przypadku wystąpienia przerwy w ruchu na ul. Kalwaryjskiej (co trzeba wziąć pod uwagę) rejon Ruczaju nie zostałby całkowicie odcięty od dojazdu tramwajem do centrum.
5. Wzmocnić linie jadące w Alejach Trzech Wieszczów (chociażby od Ronda Grunwaldzkiego), zapewniając odpowiednią pojemność dla dodatkowych przesiadających się od strony Ruczaju.
6. W przypadku, gdy konieczne by było ograniczenie liczby linii jadących ul. Kalwaryjską, możliwe jest np. przekierowanie z niej linii "10" od Poczty Głównej: ul. Starowiślną, Wielicką i Nowosądecką. Połączenie Dworca Głównego oraz Ronda Mogilskiego z ul. Krakowską, Koroną i Rondem Matecznego będzie przez ten czas zapewnione liniami "18" i "52". Taka zmieniona trasa linii "10" byłaby zaś wzmocnieniem dla linii "24" (najlepiej skoordynowaną z nią), co pozwoliłoby z "24" zabrać Krakowiaki i przerzucić je np. na linie jadące z Ruczaju (gdzie będą potrzebne największe pojemności). Stratny będzie tylko tunel Trasy Łagiewnickiej, jednak jest to niewielki generator ruchu.
7. Jeśli Most Grunwaldzki będzie mógł być częściowo dostępny w czasie remontu, np. dla autobusów komunikacji miejskiej, należy wprowadzić linię-wahadło między Rondem Grunwaldzkim a Stradomiem zapewniając połączenie komunikacją miejską przez Wisłę.
Swoje pismo kieruję do jednostek merytorycznych: Zarządu Transportu Publicznego oraz Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, ale również i do Prezydenta Miasta Krakowa - ze względu na istotny charakter sprawy. Liczę na to, że Miasto, które bardzo często podkreśla jak dużym priorytetem dlań jest transport zbiorowy i ma to zapisane w swoich dokumentach strategicznych (np. "Strategii Kraków 2030") - poważnie podejdzie do sytuacji.
Pismo przekazuję również do wiadomości najbardziej dotkniętych dzielnic (VIII Dębniki, IX Borek Fałęcki-Łagiewniki, XIII Podgórze).
Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
Jak informuje TVP Kraków Most Grunwaldzki zostanie zamknięty na osiem miesięcy od kwietnia 2025.
Jednak to nie koniec utrudnień na najbliższe miesiące w Krakowie i okolicach - budowa Obwodnicy Zabierzowa, remont ulicy Franciszkańskiej, Piłsudskiego, prace na węźle Bagatela oraz ulicy Karmelickiej oraz kontynuacja już rozpoczętych inwestycji.
https://krakow.tvp.pl/84360438/most-gru ... 0g_tQ6tS4Q
Jednak to nie koniec utrudnień na najbliższe miesiące w Krakowie i okolicach - budowa Obwodnicy Zabierzowa, remont ulicy Franciszkańskiej, Piłsudskiego, prace na węźle Bagatela oraz ulicy Karmelickiej oraz kontynuacja już rozpoczętych inwestycji.
https://krakow.tvp.pl/84360438/most-gru ... 0g_tQ6tS4Q
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości