Leo Express

Awatar użytkownika
michal49944
Pasażer
Posty: 43
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Leo Express

Post autor: michal49944 » 19 mar 2024, 22:57

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał Leo Express otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych, w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na trasie międzynarodowej Praha hl.n. – Kraków Główny – Praha hl.n.


Leo Express może zatrzymywanie się na następujących stacjach w Polsce: Tychy, Katowice Ligota, Katowice, Mysłowice i Kraków Główny. Przewoźnik będzie realizował przewozy przy pomocy pojazdów Flirt 480 001 – 480 005. Dopuszcza się możliwość wykorzystywania również innych typów pojazdów kolejowych, jeżeli Leo Express zagwarantuje takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów.
Uwagi PKP Intercity
PKP Intercity nie złożyło wniosku o badanie równowagi ekonomicznej ponieważ spółka uznała, że połączenia czeskiego przewoźnika mają znikomy wpływ na umowę o świadczenie usług publicznych, zawartą z Ministrem Infrastruktury. PKP Intercity zwróciło jednak uwagę na tabor, przy pomocy którego Leo Express planuje wykonywać usługę. Zdaniem polskiego przewoźnika, liczba składów potrzebnych do obsługi połączeń jest większa niż liczba jednostek serii Stadler Flirt, które posiada Leo Express. PKP Intercity zwróciło uwagę, że jest to ten sam tabor jaki wskazano we wniosku o otwarty dostęp na trasie międzynarodowej Praha hl.n. – Wrocław Główny – Praha hl.n. na ten sam okres.

Leo Express potwierdził przypuszczenia PKP Intercity, że chodzi ten sam tabor na dwie trasy. Czeska spółka wytłumaczyła jednak, że rozkład jazdy został tak zaplanowany, aby czas postoju na stacji Kraków Gł. wyniósł tylko 19 minut. Leo Express dodał, że prowadzimy rozmowy i negocjacje o rozszerzeniu taboru kolejowego o nowe jednostki, które w swoich parametrach technicznych, eksploatacyjnych i jakościowych będą takie same bądź lepsze, jak jednostki Stadler Flirt.

Walka Kolei Śląskich
Z badania równowagi ekonomicznej nie zrezygnowały Koleje Śląskie. W zgłoszonym wniosku samorządowy przewoźnik wskazał, że realizuje przewozy na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, zawartej z organizatorami transportu, tj. Województwem Śląskim i Województwem Małopolskim na odcinkach linii kolejowych nr 133, 134, 138 i 139, zbieżnych z trasą planowanego nowego połączenia kolejowego na odcinku Tychy – Kraków Główny.

W opinii KŚ uruchomienie dodatkowego połączenia może mieć wpływ na wysokość przychodów osiąganych z działalności przewoźnika, a także z niższą przepustowości infrastruktury. Koleje Śląskie obawiały się także odpływ części podróżnych do pociągów uruchamianych przez Leo Express.
Mając na uwadze całokształt zebranego w sprawie materiału dowodowego, Prezes UTK zdecydował się przyznać Leo Express prawo do wykonywania przewozów na wnioskowanej trasie pięciu pary pociągów codziennie, na okres od 15 grudnia 2024 r. do 15 grudnia 2029, tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029 – napisano w decyzji Prezesa UTK.
https://kolejowyportal.pl/leo-express-m ... kow-praha/

Bardzo ciekawa trasa. Nareszcie Leo Express pojedzie do Krakowa aż 5 razy dziennie. PKP będzie miało nareszcie sensowną konkurencję na dość ważnej trasie. Pierwsze pociągi 15 grudnia br. :D

dominQ92
Miłośnik
Posty: 73
Rejestracja: 03 paź 2022, 20:38

Re: Leo Express

Post autor: dominQ92 » 20 mar 2024, 4:50

Myślę, że śmiało możemy otworzyć szampana dopiero, jak LEO wyjedzie w takiej formie jak dostał zgodę. Bo na chwilę obecną w przypadku obsługi połączeń do Polski podstawowe pytanie brzmi: "czym?". Zresztą, LEO podobnie jak RJ uzyskali już kilka zezwoleń na wjazd do PL, i szczerze - jakoś nie widzę, żeby się tłumnie rzucili na te połączenia ;)

krawiec
Specjalista
Posty: 329
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Leo Express

Post autor: krawiec » 20 mar 2024, 8:04

dominQ92 pisze: 20 mar 2024, 4:50 Myślę, że śmiało możemy otworzyć szampana dopiero, jak LEO wyjedzie w takiej formie jak dostał zgodę. Bo na chwilę obecną w przypadku obsługi połączeń do Polski podstawowe pytanie brzmi: "czym?". Zresztą, LEO podobnie jak RJ uzyskali już kilka zezwoleń na wjazd do PL, i szczerze - jakoś nie widzę, żeby się tłumnie rzucili na te połączenia ;)
Rzucą się gdy będą dobre ceny i dobry czas przejazdu.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości