Rondo Grzegórzeckie

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Rondo Grzegórzeckie

Post autor: Kaszmir » 20 mar 2020, 14:50

Pomysł który Jopek36 zgłosił w Budżecie Obywatelskim powraca - jako uchwała Rady Dzielnicy II Grzegórzki:

Radni dzielnicowi chcą dłuższych przystanków na rondzie Grzegórzeckim
https://www.eska.pl/krakow/radni-dzieln ... -PbHL.html
Radni z Grzegórzek chcą wydłużenia przystanków na rondzie Grzegórzeckim. Chodzi o relację Rondo Mogilskie - Most Kotlarski. W tej sprawie przyjęli niedawno stosowną uchwałę. Rok temu Platforma Komunikacyjna Krakowa zgłosiła ów pomysł do Budżetu Obywatelskiego, jednak ten nie zdobył wystarczającej liczby głosów.

Awatar użytkownika
Jopek36
Administrator
Posty: 67
Rejestracja: 07 lut 2020, 11:12

Re: Rondo Grzegórzeckie

Post autor: Jopek36 » 20 mar 2020, 19:02

Jeśli chodzi o priorytet to najpilniejsze jest wydłużenie peronu w kierunku Ronda Mogilskiego do długości około 90 metrów, aby w razie czego zmieściły się 2 Krakowiaki - plus jest taki, że nie trzeba tam wydłużać pasa dla autobusów, bo asfalt jest wylany wzdłuż całej APW.

kucyk
Ekspert
Posty: 1859
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rondo Grzegórzeckie

Post autor: kucyk » 09 gru 2023, 19:13

Plany przebudowy tego miejsca to na chwilę obecną kwestia przyszłości. Ważne jednak, że już teraz myśli się o tych planach bo każdy widzi, że to miejsce się korkuje. Mowa o Rondzie Grzegórzeckim.

Rondo do przebudowy - ma być podobne jak R. Mogilskie:

https://gazetakrakowska.pl/krakow-rondo ... 1-18146629

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Rondo Grzegórzeckie

Post autor: Ydhflx » 09 gru 2023, 19:43

kucyk pisze: 09 gru 2023, 19:13 Plany przebudowy tego miejsca to na chwilę obecną kwestia przyszłości. Ważne jednak, że już teraz myśli się o tych planach bo każdy widzi, że to miejsce się korkuje. Mowa o Rondzie Grzegórzeckim.

Rondo do przebudowy - ma być podobne jak R. Mogilskie:

https://gazetakrakowska.pl/krakow-rondo ... 1-18146629
Wspaniały przykład tego, o czym pisałem w temacie o polityce - wybitnej wręcz niekonsekwencji. R. Grzegórzeckie ma zostać przebudowane na dwupoziomowe, podczas gdy tuż obok, ulicę Grzegórzecką zamknięto dla ruchu (mimo że już jest zbudowana!). Jeżeli urzędnikom rzeczywiście zależy na priorytecie KM, to niech zaczną od tematu krzyżownic głębokotorowych. Jakby się je udało na r. Grzegórzeckim zamontować, to może by tramwaje przejeżdżały na jednym cyklu, i by takiego problemu nie było. Mam jednak dziwne wrażenie, że tu chodzi o poprawienie przepustowości samochodom.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rondo Grzegórzeckie

Post autor: Kaszmir » 09 gru 2023, 19:48

Ydhflx pisze: 09 gru 2023, 19:43Jakby się je udało na r. Grzegórzeckim zamontować, to może by tramwaje przejeżdżały na jednym cyklu, i by takiego problemu nie było.
O! I by się do tego nie blokowały na środku.

W 2007-2008, przed poprzednią przebudową ronda, dyskutowano o rozwiązaniu dwupoziomowym. Wtedy Miasto twierdziło, że je odrzuciło bo trzeba by wyburzać okoliczne kamienice.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Rondo Grzegórzeckie

Post autor: kbieniu7 » 10 gru 2023, 17:55

Jak dla mnie to słaby pomysł. Po pierwsze: to robienie drugiego krateru (ew. estakadozy) w samym centrum miasta - tego centrum, o którego estetykę i przyjazną przestrzeń chcemy dbać i co do którego mamy konsensus, że więcej samochodów nie powinniśmy doń wprowadzać. A tutaj proponuje się wielopoziomowe skrzyżowanie robiące przestrzenną demolkę i znacząco zwiększającą przepustowość drogową. A, i wydalibyśmy na niego pewnie z kilkaset milionów złotych.

Rozwiązaniem powinny być głębokorowki, tak jak wspomniał Ydhflx. Przyspieszą przejazd tramwajów, może pozwolą na skrócenie cykli sygnalizacji. Poza tym to ruchowo moim zdaniem w miarę to miejsce działa. Problem przesiadek niestety na razie trudny do rozwiązania.

Zaskoczyło mnie, że Kulig mówi o takim rozwiązaniu - z jego dotychczasowych wypowiedzi raczej nie był entuzjastą takich rozwiązań.

fysztof
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Rondo Grzegórzeckie

Post autor: fysztof » 10 gru 2023, 18:42

Też jestem podobnego zdania. Kopanie kolejnej takiej dziury w centrum jest absolutnie nie na miejscu. Myślę, że po 15 latach od Mogilskiego wielu miejskich planistów jest tego zdania, nawet w Krakowie.
Myślę, że Kulig teraz o tym mówi, bo idą wybory i musi się przypodobać jak najszerszej grupie wyborców. Nic kontrowersyjnego zatem nie powie, a raczej będzie przez następne miesiące szukał pustych rozważań, które łatwo będzie w kolejnych latach zbyć. Pewnie już za rok okaże się, że "to za drogie".

Co do obecnych bardziej realistycznych zamierzeń, pierwsze co trzeba zrobić to wydłużyć perony przystankowe, szczególnie te w relacji północ-południe. Muszą mieć minimum ~75 metrów, by dwa tramwaje 40+ i 30+ się zmieściły. Obecne 45 metrów to jest śmiech na sali... Samo wydłużenie już znacznie poprawi przepustowość tego miejsca. Był taki projekt w BO, nie przeszedł - ale to sprawy, którymi powinno zajmować się samo miasto, a nie tylko w BO. Ja w ogóle np. przystanek w stronę Ronda Mogilskiego oprócz tego, że dłuższy to widziałbym jeszcze szerszy i z dodatkowym przejściem na północnym krańcu (pewnie z sygnalizacją). Do tego odpowiednio zadaszony (a nie marne wiaty) i obsadzony drzewami, żeby ciepłą wiosną i latem można było komfortowo z przystanku korzystać. Coś mniej więcej:
RG01.jpg
RG01.jpg (154.69 KiB) Przejrzano 379 razy
Docelowo natomiast, jeżeli coś robić w innym poziomie, to chyba jedynie dwa osobne tunele samochodowe w relacji N-S (jako cześć II. obwodnicy). Wtedy na powierzchni powinno powstać zwykłe skrzyżowanie o znacznie mniejszych dystansach i znacznie mniejszych wlotach:
- Grzegórzecka: jeden pas jako wlot + dwa jako wylot
- Aleja Powstania Warszawskiego: dwa pasy jako wlot (a może nawet jeden?) + dwa pasy jako wylot (jeden w lewo -> Al. Pokoju, jeden w prawo -> Grzegórzecka)
- Kotlarska: dwa pasy jako wlot (a może nawet jeden?) + dwa pasy jako wylot (jeden w lewo -> Grzegórzecka, jeden w prawo -> Al. Pokoju)
- Al. Pokoju: tylko ten jeden wlot przypuszczalnie jak obecnie
Ostatnio zmieniony 10 gru 2023, 18:45 przez fysztof, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 1012
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Rondo Grzegórzeckie

Post autor: mkm3 » 10 gru 2023, 18:45

Świetny pomysł z wydłużeniem przystanku! To jest coś co można szybciej zrobic.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Rondo Grzegórzeckie

Post autor: kbieniu7 » 10 gru 2023, 19:29

fysztof pisze: 10 gru 2023, 18:42 (...)
Co do obecnych bardziej realistycznych zamierzeń, pierwsze co trzeba zrobić to wydłużyć perony przystankowe, szczególnie te w relacji północ-południe. Muszą mieć minimum ~75 metrów, by dwa tramwaje 40+ i 30+ się zmieściły. Obecne 45 metrów to jest śmiech na sali... Samo wydłużenie już znacznie poprawi przepustowość tego miejsca. Był taki projekt w BO, nie przeszedł - ale to sprawy, którymi powinno zajmować się samo miasto, a nie tylko w BO. Ja w ogóle np. przystanek w stronę Ronda Mogilskiego oprócz tego, że dłuższy to widziałbym jeszcze szerszy i z dodatkowym przejściem na północnym krańcu (pewnie z sygnalizacją). Do tego odpowiednio zadaszony (a nie marne wiaty) i obsadzony drzewami, żeby ciepłą wiosną i latem można było komfortowo z przystanku korzystać. Coś mniej więcej:
RG01.jpg
(...)
Dokładnie tak! Popieram, widziałem ten projekt na BO, takie coś by tam naprawdę się przydało :) Przejście oczywiście z sygnalizacją świetlną, ale wydaje mi się, że koordynacja z rondem nie powinna być tu trudna.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Rondo Grzegórzeckie

Post autor: Tramwajolog14 » 10 gru 2023, 19:54

fysztof pisze: Co do obecnych bardziej realistycznych zamierzeń, pierwsze co trzeba zrobić to wydłużyć perony przystankowe, szczególnie te w relacji północ-południe. Muszą mieć minimum ~75 metrów, by dwa tramwaje 40+ i 30+ się zmieściły. Obecne 45 metrów to jest śmiech na sali... Samo wydłużenie już znacznie poprawi przepustowość tego miejsca. Był taki projekt w BO, nie przeszedł - ale to sprawy, którymi powinno zajmować się samo miasto, a nie tylko w BO. Ja w ogóle np. przystanek w stronę Ronda Mogilskiego oprócz tego, że dłuższy to widziałbym jeszcze szerszy i z dodatkowym przejściem na północnym krańcu (pewnie z sygnalizacją). Do tego odpowiednio zadaszony (a nie marne wiaty) i obsadzony drzewami, żeby ciepłą wiosną i latem można było komfortowo z przystanku korzystać. Coś mniej więcej:
RG01.jpg
To jest bardzo dobry pomysł!
Docelowo natomiast, jeżeli coś robić w innym poziomie, to chyba jedynie dwa osobne tunele samochodowe w relacji N-S (jako cześć II. obwodnicy).
Wyjazdy z takich tuneli i ich połączenie z powierzchnią zajęłoby dużo miejsca - kiedy rozważano budowanie tunelu w tej relacji przy okazji modernizacji ronda, to zrezygnowano m.in. właśnie ze względu na konieczność wyburzeń.

Jeśli dzielić Rondo Grzegórzeckie na dwa poziomy to ja bym to widział tak:

Na poziomie -1 cały ruch ogólny. Ze względu na brak miejsca na zejście "w dół" zapewne nie byłoby połączenia z Grzegórzecką, albo byłoby tylko w prawoskrętnych relacjach poprowadzonych "bokiem" na 0.

Na poziomie 0 cała KMK, piesi i rowery. Wtedy zapewniona byłaby łatwa przesiadka, nie byłoby żadnych kolizji z autami, tramwaje mogłyby przejeżdżać bez świateł, jak na Rondzie Mogilskim, a i przejazd rowerem by się poprawił.

Poziom 0 mógłby się znajdywać nieco wyżej niż obecny poziom gruntu, aby skrzyżowanie/rondo na -1 mogło zostać pod odpowiednim nachyleniem połączone z Mostem Kotlarskim. Czyli de facto tak, aby poziom -1 to było -0,5, a 0 było +0,5.

kucyk
Ekspert
Posty: 1859
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rondo Grzegórzeckie

Post autor: kucyk » 10 gru 2023, 20:34

mkm3 pisze: 10 gru 2023, 18:45 Świetny pomysł z wydłużeniem przystanku! To jest coś co można szybciej zrobic.
Proponuję od razu wybudować ten przystanek na całej długości Al. Powstania Warszawskiego. Wtedy będzie takie "2+1" zamiast dwóch przystanków: "Rondo Grzegórzeckie" i "Rondo Mogilskie" będzie jeden ale jaki wielki! :lol:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 15 gości