Mini marszrutyzacja po przywróceniu ruchu do Salwatora
Mini marszrutyzacja po przywróceniu ruchu do Salwatora
Głośno myślę jak przywrócenie ruchu do Salwatora może być pretekstem do pewnej reorganizacji linii w centrum.
Najpierw w skrócie podsumowanie propozycji a później objaśnienie:
2: Salwator - ... - Teatr Bagatela - Lubicz - Al. JP2 - ... - Pleszów
6: zostaje na Cichym Kąciku (tak już to zresztą ZTP prezentuje w stałym układzie linii tramwajowych)
10: Kurdwanów P+R - ... - Teatr Bagatela - Lubicz - Cm. Rakowicki
13: przekierowanie od Bagateli przez Dunajewskiego - Długą - Dworzec Towarowy do Górki Narodowej
14: przekierowanie od Bagateli na Cichy Kącik
20: przekierowanie od Bagateli do Bronowic
44: przekierowanie od Basztowej przez Bagatelę do Bronowic (a najlepiej uwzględnienie tych kursów w rozkładzie linii 4 jako wariantowych)
Komentarze w kilku kwestiach:
a. 'Przepięcie' tras linii 2 i 10 było już dyskutowane wiele razy. Padały i pozytywy i negatywy tego ruchu. W mojej opinii korzyści jest więcej i dlatego przywrócenie torowiska do Salwatora wydaje mi się najlepszą okazją do takiego ruchu. Docelowo m.in. zestawienie 2+4+44 da układ f=5 w relacji Plac Centralny - Bagatela w dni powszednie oraz f=10 w weekendy -> i to największa wartość tego rozwiązania!
b. Pojawiające się postulaty wzmocnienia relacji od Górki Narodowej do I obwodnicy można według mnie zrealizować przetrasowując linię 13 przez Długą do GN. Według mnie kapitalnie wzmocni to funkcjonowanie tej linii, która już zaczyna być przez ZTP traktowana coraz bardziej po macoszemu...
c. Linia 6 pozostaje na Cichym Kąciku, bo relacji w kierunku Filharmonii tam brakuje od czasu przetrasowania 18 (oczywiście słusznego). Były próby z okrężną 20, które akurat były na siłę. Linia 6 jest natomiast ok. Niemniej w docelowym układzie obecne 6+20 wydaje się na CK nadpodażą. Powinna tam trafić od Bagateli linia z f=15. Czy to 14 czy 24? Osobiście bardziej widzę 14, bo ma więcej wspólnego z linią 20.
d. Z ciągu bronowickiego znikają 13 i 14, więc tę lukę wypełnia 20 i 44. Co do liczby kursów pozostaje to bez zmian, aczkolwiek wyraźnie mocniej jest obsługiwana relacja w stronę Basztowej - która zawsze miała większe potrzeby. Zastanawiam się co prawda, czy to przesunięcie wahadła nie jest aż za duże... ale na pewno obecny stan, gdzie przewagę ma Filharmonia jest niewłaściwy. Pewną ewentualnością na dalszą przyszłość jest utworzenie z linii 8 kolejnej magistralnej (tzn. z f=5/7,5/10 w szczycie/poza/weekendy).
Oczywiście zmiany wymagają zwiększenia nakładów... ale bez tego żaden rozwój nie będzie możliwy. Kwestia priorytetów;-)
Najpierw w skrócie podsumowanie propozycji a później objaśnienie:
2: Salwator - ... - Teatr Bagatela - Lubicz - Al. JP2 - ... - Pleszów
6: zostaje na Cichym Kąciku (tak już to zresztą ZTP prezentuje w stałym układzie linii tramwajowych)
10: Kurdwanów P+R - ... - Teatr Bagatela - Lubicz - Cm. Rakowicki
13: przekierowanie od Bagateli przez Dunajewskiego - Długą - Dworzec Towarowy do Górki Narodowej
14: przekierowanie od Bagateli na Cichy Kącik
20: przekierowanie od Bagateli do Bronowic
44: przekierowanie od Basztowej przez Bagatelę do Bronowic (a najlepiej uwzględnienie tych kursów w rozkładzie linii 4 jako wariantowych)
Komentarze w kilku kwestiach:
a. 'Przepięcie' tras linii 2 i 10 było już dyskutowane wiele razy. Padały i pozytywy i negatywy tego ruchu. W mojej opinii korzyści jest więcej i dlatego przywrócenie torowiska do Salwatora wydaje mi się najlepszą okazją do takiego ruchu. Docelowo m.in. zestawienie 2+4+44 da układ f=5 w relacji Plac Centralny - Bagatela w dni powszednie oraz f=10 w weekendy -> i to największa wartość tego rozwiązania!
b. Pojawiające się postulaty wzmocnienia relacji od Górki Narodowej do I obwodnicy można według mnie zrealizować przetrasowując linię 13 przez Długą do GN. Według mnie kapitalnie wzmocni to funkcjonowanie tej linii, która już zaczyna być przez ZTP traktowana coraz bardziej po macoszemu...
c. Linia 6 pozostaje na Cichym Kąciku, bo relacji w kierunku Filharmonii tam brakuje od czasu przetrasowania 18 (oczywiście słusznego). Były próby z okrężną 20, które akurat były na siłę. Linia 6 jest natomiast ok. Niemniej w docelowym układzie obecne 6+20 wydaje się na CK nadpodażą. Powinna tam trafić od Bagateli linia z f=15. Czy to 14 czy 24? Osobiście bardziej widzę 14, bo ma więcej wspólnego z linią 20.
d. Z ciągu bronowickiego znikają 13 i 14, więc tę lukę wypełnia 20 i 44. Co do liczby kursów pozostaje to bez zmian, aczkolwiek wyraźnie mocniej jest obsługiwana relacja w stronę Basztowej - która zawsze miała większe potrzeby. Zastanawiam się co prawda, czy to przesunięcie wahadła nie jest aż za duże... ale na pewno obecny stan, gdzie przewagę ma Filharmonia jest niewłaściwy. Pewną ewentualnością na dalszą przyszłość jest utworzenie z linii 8 kolejnej magistralnej (tzn. z f=5/7,5/10 w szczycie/poza/weekendy).
Oczywiście zmiany wymagają zwiększenia nakładów... ale bez tego żaden rozwój nie będzie możliwy. Kwestia priorytetów;-)
Re: Mini marszrutyzacja po przywróceniu ruchu do Salwatora
Kierunek zmian ciekawy, ale usunięcie z Bronowic dwóch relacji (13 - Bieżanów, 14 - Al. Pokoju) w zamian za jedną nową (20 - Zabłocie, Mały Płaszów) nie byłoby korzystne.
W szczególności problematyczne byłoby usunięcie 13 i obcięcie relacji w stronę Filharmonii w godzinach szczytu i w weekendy o połowę. Jeździ tam mnóstwo pasażerów i nie można zostawić samej 8, bo ona już teraz jest bardzo zapchana.
A jeśli wzmocnić 8 do f=5/7,5/10, to mamy problem z taborem (powinien być 32m) i ryzyko braku miejsca na linię 44 lub 20. A ciężko zrezygnować z 44, bo linia 4 potrzebuje wzmocnienia w stronę Huty, a nie tylko Mogilskiego w postaci 20. Zwłaszcza gdyby zabrać linię 14.
I tu układanka się niestety sypie...
W szczególności problematyczne byłoby usunięcie 13 i obcięcie relacji w stronę Filharmonii w godzinach szczytu i w weekendy o połowę. Jeździ tam mnóstwo pasażerów i nie można zostawić samej 8, bo ona już teraz jest bardzo zapchana.
A jeśli wzmocnić 8 do f=5/7,5/10, to mamy problem z taborem (powinien być 32m) i ryzyko braku miejsca na linię 44 lub 20. A ciężko zrezygnować z 44, bo linia 4 potrzebuje wzmocnienia w stronę Huty, a nie tylko Mogilskiego w postaci 20. Zwłaszcza gdyby zabrać linię 14.
I tu układanka się niestety sypie...
Re: Mini marszrutyzacja po przywróceniu ruchu do Salwatora
Ja uważam, że na początek warto spróbować z zamianą końcówek "2" oraz "20". Dla Salwatora dwie częste linie "1" oraz "20" by w zupełności wystarczyły, a Salwator zyskałby na stałe połączenie z Rondem Mogilskim. Tak przy okazji - gdy "20" tam jechała objazdowo (wiem, ktoś powie że objazd to co innego) to zauważyłem, że sporo kursów tej linii miało już piękne zapełnienia nie tylko do Teatru Słowackiego ale dalej, czego nie mogę powiedzieć o dwójce. Natomiast zmiana trasy "10" może być mocno kontrowersyjna, ponieważ jako jedyna łączy Nową Hutę ze Starym Podgórzem, a jest to relacja dość unikatowa. A na Kąciku dwie linie z f-15 spokojnie by dały radę. Ew. pokombinować można z wyrzuceniem "2" z Rakowic tylko pytanie co w zamian?
-
- Ekspert
- Posty: 2055
- Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
- Lokalizacja: Balice
Re: Mini marszrutyzacja po przywróceniu ruchu do Salwatora
Na Cichy Kącik powinna być jedna linia z F7.5. a druga z F15. Odkąd pobudowały się bloki na Alei 3 Maja to zapełnienia na odcinku Muzeum Narodowe - Cichy Kącik są bardzo dobre i nieraz potrafią być zajęte wszystkie miejsca siedzące, do tego dochodzą potoki z Parku Jordana, z akademika na Oleandry.Karol1994 pisze: 02 sie 2024, 13:21 Ja uważam, że na początek warto spróbować z zamianą końcówek "2" oraz "20". Dla Salwatora dwie częste linie "1" oraz "20" by w zupełności wystarczyły, a Salwator zyskałby na stałe połączenie z Rondem Mogilskim. Tak przy okazji - gdy "20" tam jechała objazdowo (wiem, ktoś powie że objazd to co innego) to zauważyłem, że sporo kursów tej linii miało już piękne zapełnienia nie tylko do Teatru Słowackiego ale dalej, czego nie mogę powiedzieć o dwójce. Natomiast zmiana trasy "10" może być mocno kontrowersyjna, ponieważ jako jedyna łączy Nową Hutę ze Starym Podgórzem, a jest to relacja dość unikatowa. A na Kąciku dwie linie z f-15 spokojnie by dały radę. Ew. pokombinować można z wyrzuceniem "2" z Rakowic tylko pytanie co w zamian?
Re: Mini marszrutyzacja po przywróceniu ruchu do Salwatora
Ja tam bardziej widziałbym wstrzymanie się do otwarcia trasy na Mistrzejowice. Prawdopodobnie pojedzie tamtędy linia do centrum (samo przekierowane 52 raczej nie da rady), wówczas naturalną końcówką będzie Salwator albo Cichy Kącik.
Co do samego projektu - również obawiam się że samo 8 nie wytrzyma. Mimo wszystko uważam że lepiej po prostu wrócić do układu z tuż po 'maksymalizacji', tj. 44 na Bronowice (najlepiej jako kursy wariantowe), 14 na BM.
Co do samego projektu - również obawiam się że samo 8 nie wytrzyma. Mimo wszystko uważam że lepiej po prostu wrócić do układu z tuż po 'maksymalizacji', tj. 44 na Bronowice (najlepiej jako kursy wariantowe), 14 na BM.
Re: Mini marszrutyzacja po przywróceniu ruchu do Salwatora
Ja już wcześniej proponowałem:
1 Salwator - Wzgórza Krzesławickie (Franciszkańska)
20 Salwator - Mały Płaszów (Basztowa)
6 Cichy Kącik - Mały Płaszów (Franciszkańska)
10 Cichy Kącik - Pleszów (Basztowa)
2 Cmentarz Rakowicki - Kurdwanów (Westerplatte)
[w przyszłości możliwość potencjalnego wydłużenia do Prokocimia/Bieżanowa bez ingerencji w inne linie]
1 Salwator - Wzgórza Krzesławickie (Franciszkańska)
20 Salwator - Mały Płaszów (Basztowa)
6 Cichy Kącik - Mały Płaszów (Franciszkańska)
10 Cichy Kącik - Pleszów (Basztowa)
2 Cmentarz Rakowicki - Kurdwanów (Westerplatte)
[w przyszłości możliwość potencjalnego wydłużenia do Prokocimia/Bieżanowa bez ingerencji w inne linie]
Re: Mini marszrutyzacja po przywróceniu ruchu do Salwatora
Co do Bronowic, też uważam że brakuje tam "44" i że przydałoby się trochę więcej kursów w stronę Teatru Słowackiego. Stety/niestety, ciąg bronowicki to taka dziwna trasa z którą nikt nie chce stracić połączenia. Jakiekolwiek próby zabrania stamtąd którejkolwiek ze stałych linii w przeszłości kończyły się protestami, a przez to i samo ZTP nie jest chętne do zmieniania listy linii na tym ciągu. Może "24" albo ew. "13" byłyby najmniej oprotestowane, choć pewnie i tak byłoby trudno. Natomiast "4", "8" i "14" wydają się nie do przesunięcia.
Wg mnie szansą na zmiany będzie dopiero otwarcie kiedyś łącznika przez Piastowską.
Wg mnie szansą na zmiany będzie dopiero otwarcie kiedyś łącznika przez Piastowską.
Re: Mini marszrutyzacja po przywróceniu ruchu do Salwatora
"10" przyjęła się na aktualnej trasie więc nie ma co jej ruszać. Już wystarczająco dużo linii autobusowych (139, 172, 501, 572) + "4" jeździ ze starej Huty w okolice Bronowic, po co kolejna linia ma być tam pchana? Stara Huta oprócz nocnego "62" nie ma żadnego bezpośredniego połączenia z Czerwonymi Makami, jak i również z ul. Wielicką, Zabłociem.Robert pisze: 02 sie 2024, 13:57 Ja już wcześniej proponowałem:
1 Salwator - Wzgórza Krzesławickie (Franciszkańska)
20 Salwator - Mały Płaszów (Basztowa)
6 Cichy Kącik - Mały Płaszów (Franciszkańska)
10 Cichy Kącik - Pleszów (Basztowa)
2 Cmentarz Rakowicki - Kurdwanów (Westerplatte)
[w przyszłości możliwość potencjalnego wydłużenia do Prokocimia/Bieżanowa bez ingerencji w inne linie]
Re: Mini marszrutyzacja po przywróceniu ruchu do Salwatora
2 do Kurdwanowa ma sens. 10 jest linia bardzo długą, a po wydłużenia do Prokocimia byłaby jeszcze dłuższą. Zresztą coś podobnego proponowal Kaszmir i było to dobrym pomysłem. Nie ma co się przejmować tym, że 10 przyjęła się na obecnej trasie. Mnóstwo linii przyjelo się i zostało zmienionych.
Re: Mini marszrutyzacja po przywróceniu ruchu do Salwatora
Może i "2" do Kurdwanowa ma sens, za to "10" do Cichego Kącika już nie przy obecnej siatce połączeń tramwajowych.
Dopiero przetasowanie tras w Nowej Hucie mogłoby pozwolić jakoś konkretnie to ułożyć. Wcześniej podałem niezbyt przemyślaną propozycję w innym temacie, lecz może ta lepiej by wyglądała.
"2' - Cmentarz Rakowicki - Kurdwanów P+R (jak wyżej w poście)
"7" Borek Fałęcki - Zakopiańska - po trasie "17" - Dworzec Towarowy.
"4/14" Os. Piastów / Mistrzejowice - po trasie "64" - "4/14" (Bronowice Małe) (synchronizacja na odcinku Dunikowskiego - Bronowice Małe)
"10" Wzgórza Krzesławickie - Kocmyrzowska - Łowińskiego - Ujastek - Al. Solidarności - Al. Jana Pawła II - Al. Pokoju - Al. Powstania Warszawskiego - Lubicz - Basztowa - Dunajewskiego - Podwale - Piłsudskiego - Al. 3 Maja - Cichy Kącik.
"16" likwidacja
"19" - Kopiec Wandy - Ujastek Mogilski - Al. Solidarności - Al. Jana Pawła II - po trasie "9" Nowy Bieżanów P+R (linia całodzienna, synchronizacja z linią "9" Nowy Bieżanów P+R - Rondo Czyżyńskie)
"20" Cichy Kącik - Salwator (jak wyżej w poście)
"21" Pleszów / Kopiec Wandy - ... - Mikołajczyka - Srebrnych Orłów - Jancarza - Mistrzejowice.
"22" - Os. Piastów - Piasta Kołodzieja - Mikołajczyka - Broniewskiego - Al. gen. Andersa - Bieńczycka - ... - Borek Fałęcki
"44" - likwidacja.
"49" - likwidacja
"52" Pleszów / Kopiec Wandy - Igołomska - Ptaszyckiego - Al. Jana Pawła II - ... - Czerwone Maki P+R (co drugi kurs skrócony do Kopca Wandy)
Dopiero przetasowanie tras w Nowej Hucie mogłoby pozwolić jakoś konkretnie to ułożyć. Wcześniej podałem niezbyt przemyślaną propozycję w innym temacie, lecz może ta lepiej by wyglądała.
"2' - Cmentarz Rakowicki - Kurdwanów P+R (jak wyżej w poście)
"7" Borek Fałęcki - Zakopiańska - po trasie "17" - Dworzec Towarowy.
"4/14" Os. Piastów / Mistrzejowice - po trasie "64" - "4/14" (Bronowice Małe) (synchronizacja na odcinku Dunikowskiego - Bronowice Małe)
"10" Wzgórza Krzesławickie - Kocmyrzowska - Łowińskiego - Ujastek - Al. Solidarności - Al. Jana Pawła II - Al. Pokoju - Al. Powstania Warszawskiego - Lubicz - Basztowa - Dunajewskiego - Podwale - Piłsudskiego - Al. 3 Maja - Cichy Kącik.
"16" likwidacja
"19" - Kopiec Wandy - Ujastek Mogilski - Al. Solidarności - Al. Jana Pawła II - po trasie "9" Nowy Bieżanów P+R (linia całodzienna, synchronizacja z linią "9" Nowy Bieżanów P+R - Rondo Czyżyńskie)
"20" Cichy Kącik - Salwator (jak wyżej w poście)
"21" Pleszów / Kopiec Wandy - ... - Mikołajczyka - Srebrnych Orłów - Jancarza - Mistrzejowice.
"22" - Os. Piastów - Piasta Kołodzieja - Mikołajczyka - Broniewskiego - Al. gen. Andersa - Bieńczycka - ... - Borek Fałęcki
"44" - likwidacja.
"49" - likwidacja
"52" Pleszów / Kopiec Wandy - Igołomska - Ptaszyckiego - Al. Jana Pawła II - ... - Czerwone Maki P+R (co drugi kurs skrócony do Kopca Wandy)
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość