Trasa Łagiewnicka

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: tomta1 » 28 sie 2022, 20:43

Jeśli oczekujesz, że urzędnicy po jednodniowej (i to jeszcze weekendowej) obserwacji ruchu będą podejmowali takie decyzje, to — może to oczywiste — się przeliczysz. Dla ulic tego kalibru (ulica układu nie tyle podstawowego, co nadrzędnego), która jest gamechangerem w poruszaniu się po południowej części miasta, właściwy czas na „dotarcie się” nowego układu drogowego to nie czas liczony w dniach, tylko tygodniach i to nie dwóch.

Z drugiej strony, wiem, że są plany zmiany kierunkowości pasów na skrzyżowaniu w Łagiewnikach. I te plany są w głowach urzędników już od dawna, w zasadzie od etapu projektowego TŁ – więc nie odkryłeś żadnej ameryki. TŁ ma wiele wad, ale ma też swoje nieliczne zalety, jak na przykład właśnie nadzieja, że zmniejszy się ruch na skrzyżowaniu w Łagiewnikach, głównie pod kątem skrętów z Zakopiańskiej w Brożka (przejęcie tej relacji przez nową Trasę), co pozwoli na optymalizację kierunkowości pasów ruchu. Tylko że taka zmiana to nie jest hop, siup, bo pomijając kwestię zmiany oznakowania (co jest drobnostką), wchodzi do tego przeprogramowanie sygnalizacji, a nikt Ci tego nie zrobi z dnia na dzień, a poza tym nie jest to tanie (więc jeśli się okaże, że TŁ za wiele tu nie zmieni, bo ruch w tej relacji dalej będzie silny, a jedynym efektem tej trasy jest zwiększenie natężenia ruchu w mieście, to byłoby to wyrzucanie pieniędzy w błoto). Tak samo sytuacja wygląda z sygnalizacją G-R/TŁ. Przecież nigdy nie jest tak, że sygnalizacja od pierwszego dnia działa jak należy – musi się ona „nauczyć” tego miejsca, by optymalizować długości sygnałów, wybór kolejności faz itd.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: kbieniu7 » 28 sie 2022, 21:14

tomta1 pisze: 28 sie 2022, 20:43 Jeśli oczekujesz, że urzędnicy po jednodniowej (i to jeszcze weekendowej) obserwacji ruchu będą podejmowali takie decyzje, to — może to oczywiste — się przeliczysz.
tomta1 pisze: 28 sie 2022, 20:43 wchodzi do tego przeprogramowanie sygnalizacji, a nikt Ci tego nie zrobi z dnia na dzień, a poza tym nie jest to tanie

Czy ja coś takiego sugerowałem, że to jest do zrobienia na jutro i nic nie będzie kosztować?
tomta1 pisze: 28 sie 2022, 20:43Z drugiej strony, wiem, że są plany zmiany kierunkowości pasów na skrzyżowaniu w Łagiewnikach. I te plany są w głowach urzędników już od dawna, w zasadzie od etapu projektowego TŁ – więc nie odkryłeś żadnej ameryki.
Super, dzięki. Szkoda, że nie słyszałem nigdzie o tej ameryce.
tomta1 pisze: 28 sie 2022, 20:43 (więc jeśli się okaże, że TŁ za wiele tu nie zmieni, bo ruch w tej relacji dalej będzie silny, a jedynym efektem tej trasy jest zwiększenie natężenia ruchu w mieście, to byłoby to wyrzucanie pieniędzy w błoto).
Napisałem po prostu swoje spostrzeżenia po pierwszym dniu otwarcia trasy - i że tym elementom należy się w najbliższej przyszłości przyjrzeć. Oczywiście, że nie wprowadzi się ich od razu i za darmo, ale warto obserwować sytuację już od pierwszego dnia i zapisywać wnioski na liście. Jako najważniejszą uważam kwestię z ul. Kamieńskiego, bo jeśli nic nie ruszymy, to możemy obudzić się właśnie ze zwiększonym natężeniem ruchu w mieście.

Parówczak
Specjalista
Posty: 225
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: Parówczak » 29 sie 2022, 1:08

Też mam podobne spostrzeżenia. Wszystkie poprzeczne ulice jak Turowicza, Zakopiańska, Kobierzyńska zakorkowały się na skrzyżowaniach z TŁ. Ruch na Witosa zwiększył się mocno. A tamten ciąg świateł, aż do Wielickiej jest fatalny i bez koordynacji. Gdy po skrzyżowaniach z TŁ pojedzie priorytetowo tramwaj to korki sięgną Swoszowic i Opatkowic.
kbieniu7 pisze: 28 sie 2022, 18:49 - ... wyjazd z ostatniego tunelu w Witosa - krótki odcinek przeplatania i pierwsze światła po całej trasie. Póki jest mały ruch i wszyscy trzymają się limitu to nie ma problemu, ale obawiam się, że będzie to miejsce kolizjogenne. Oby nie kończyło się na wpadaniu rozpędzonych samochodów na przejście dla pieszych lub przystanki.
Tam i tak zrobiono zakaz skrętu w lewo w Beskidzką, który istniał dawniej.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: fysztof » 29 sie 2022, 9:00

kbieniu7 pisze: 28 sie 2022, 21:14 Jako najważniejszą uważam kwestię z ul. Kamieńskiego, bo jeśli nic nie ruszymy, to możemy obudzić się właśnie ze zwiększonym natężeniem ruchu w mieście.
Podpisuję się obiema rękami - buspas na Kamieńskiego musi zostać.
Parówczak pisze: 29 sie 2022, 1:08 Ruch na Witosa zwiększył się mocno. A tamten ciąg świateł, aż do Wielickiej jest fatalny i bez koordynacji.
Zwiększenie ruchu na Witosa jest niestety nieuniknione... bo sporo ruchu z Kamieńskiego [to jeszcze do zniesienia] czy co gorsza z autostrady [to już okropne] będzie tam ściągnięte. Co do świateł, to 'fatalnie' (czytaj z priorytetem dla KM a później pieszych) było przed zmianami sprzed 2 lat. Teraz widać wyraźnie, że o ile coś z priorytetu KM jeszcze zostało, to ofiarą stali się piesi i rowerzyści - i to naprawdę jest fatalne. Ciąg samochodowy jest na pewno płynniejszy, ale żeby dojść na przystanek to czasem można i minutę czekać mimo, że nic nie jedzie:-/
Obawiam się natomiast czego innego - ten ciąg jest zakończony fatalnie zorganizowanym skrzyżowaniem z Wielicką. I bez TŁ robiły się tam korki i było krucho. Najgorzej jest, że dotychczas relacja z Nowosądeckiej w Wielicką w stronę Prokocimia miała najmniejsze znaczenie i jest też najsłabiej zapewniona (po jednym pasie w każdym kierunku z dość krótką fazą). Jestem przekonany, że to za mało i ten skręt się zaraz zatka - czego efektem będzie tylko i wyłącznie (1) uciekanie kierowców w osiedla (szczególnie przez Kozłówek), (2) stworzenie kolejnego punktu generującego opóźnienia na trasach autobusów "2x4".
Parówczak pisze: 29 sie 2022, 1:08 Tam i tak zrobiono zakaz skrętu w lewo w Beskidzką, który istniał dawniej.
Tyle, że i tak Ci, którzy od Turowicza wjeżdżają w Witosa, muszą tam dać radę. I ja też uważam, że to jest fatalnie zaprojektowane - bo masz na to kilkanaście metrów dosłownie. Prawdę mówiąc jedyną szansą dla tych jadących 'z góry' na włączenie się w Witosa będą... korki do świateł. Natomiast zgadzam się z przewidywaniami, że to skrzyżowanie szybko się zaczopuje a i stłuczek tam nie braknie.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: Łukasz » 29 sie 2022, 17:14

Kłopoty na Trasie Łagiewnickiej mogą potrwać kilka miesięcy! Urzędnicy tłumaczą, dlaczego dziś wstrzymano ruch tramwajów
https://krknews.pl/utrudnienia-na-trasi ... -miesiecy/
Wraz z otwarciem dla ruchu tramwajowego i kołowego Trasy Łagiewnickiej rozpoczął się proces kalibracji systemów bezpieczeństwa i kierowania ruchem. Do czasu zakończenia tego procesu mogą występować czasowe utrudnienia w ruchu. Pracownicy Spółki Trasa Łagiewnicka oraz Generalnego Wykonawcy dołażą wszelkich starań by zminimalizować ich występowania i oddziaływanie.
Według wstępnych szacunków, proces pełnej kalibracji systemów zastosowanych przy budowie Trasy Łagiewnickiej może potrwać kilka miesięcy. Jednakże gro pracy powinna być wykonana w najbliższym czasie. Pierwsze dni funkcjonowania trasy wskazały, że przyjęte typowe ustawienia wymagają zmian. Przykładem może być emisja komunikatu o pożarze w tunelu tramwajowym. Okazało się, że system ustawiony wg założonych parametrów, jako zagrożenie pożarowe uznał temperaturę jaką generowały systemy klimatyzacji tramwajów. Pierwsze kursy tramwajów wykazały natomiast konieczność przesterowania czujników systemu sterowania ruchem.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: suchy » 29 sie 2022, 18:27

Łukasz pisze: 29 sie 2022, 17:14 Kłopoty na Trasie Łagiewnickiej mogą potrwać kilka miesięcy! Urzędnicy tłumaczą, dlaczego dziś wstrzymano ruch tramwajów
https://krknews.pl/utrudnienia-na-trasi ... -miesiecy/

Pierwsze kursy tramwajów wykazały natomiast konieczność przesterowania czujników systemu sterowania ruchem.
No na przykład znajomy mi mówił, że jadąc od strony Borku czujnik podczerwieni do zmiany zwrotnicy łapie dopiero, gdy wagon wjedzie za sygnalizator na przejście dla pieszych. A jak zwrotnica nie zostanie zablokowana, to nie zapala się sygnał "czekaj" :lol: W przypadku jazdy na wprost (8,19,22) to nie jest jeszcze duży problem, bo za kilka chwil pewnie nadjedzie wagon z przeciwka i załączy szczeliny w obu kierunkach - ale co ma powiedzieć motorniczy skręcającej 50tki, która jeździ co 15 minut? 8-)

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: tomta1 » 29 sie 2022, 18:44

suchy pisze: 29 sie 2022, 18:27 No na przykład znajomy mi mówił, że jadąc od strony Borku czujnik podczerwieni do zmiany zwrotnicy łapie dopiero, gdy wagon wjedzie za sygnalizator na przejście dla pieszych. A jak zwrotnica nie zostanie zablokowana, to nie zapala się sygnał "czekaj"
I to jest prawdopodobnie jedna z istotniejszych przyczyn opóźnień tramwajów na Trasie. Z reguły otwarcie tras tramwajowych odbywało się w soboty, niestety tym razem miało to miejsce w poniedziałek, i to stąd te spektakularne wpadki. No, gdyby było w sobotę, to też byłyby wpadkami, ale nie tak spektakularnymi, a w każdym razie – nie tak dotkliwymi. Ale niestety stało się inaczej, więc mamy, co mamy.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: suchy » 29 sie 2022, 19:36

tomta1 pisze: 29 sie 2022, 18:44 I to jest prawdopodobnie jedna z istotniejszych przyczyn opóźnień tramwajów na Trasie. Z reguły otwarcie tras tramwajowych odbywało się w soboty, niestety tym razem miało to miejsce w poniedziałek, i to stąd te spektakularne wpadki. No, gdyby było w sobotę, to też byłyby wpadkami, ale nie tak spektakularnymi, a w każdym razie – nie tak dotkliwymi. Ale niestety stało się inaczej, więc mamy, co mamy.
Wiesz, tylko że to było do wychwycenia o wiele wcześniej niż teraz po otwarciu TŁ - bo blokada zwrotnic działała już od jakichś kilku dni (co prawda tylko na wprost dla 8,19,22 - no ale w prawo w stronę TŁ działałaby tak samo) :D
Tylko widocznie po załączeniu zwrotnic nikomu z wykonawców nie chciało się stanąć na kilkanaście-kilkadziesiąt minut i popatrzeć, czy wszystko jest ustawione jak należy i łapie w odpowiednim miejscu - wtedy by pewnie wychwycili od razu, że wagon blokuje zwrotnicę dopiero za przejściem i biegusiem to poprawili przed otwarciem ;)

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: tomta1 » 29 sie 2022, 20:10

Tylko jak wszystkie tramwaje jadą na wprost, to nie masz zmiany położenia zwrotnicy. Z moich obserwacji wynika, że motormani nie tak rzadko ignorują blokadę zwrotnicy, jeśli nie muszą jej przekładać, np. na TAKWieczystej – jeśli zwrotnica jest położona do jazdy na wprost z Huty na Mogilskie (a nie na skręt na pętlę), co ma miejsce co najmniej 99 na 100 przejazdów, to motorniczowie nie blokują tej zwrotnicy do jazdy na wprost.

Jeśli taki sam przypadek był na skrzyżowaniu Zakopiańskiej z Potworkiem Łagiewnickim, to nic dziwnego, że problem się objawił dopiero po puszczeniu regularnego ruchu.

A co do drugiej części Twojej wypowiedzi… cóż, trudno się nie zgodzić.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: suchy » 29 sie 2022, 20:49

tomta1 pisze: 29 sie 2022, 20:10 Tylko jak wszystkie tramwaje jadą na wprost, to nie masz zmiany położenia zwrotnicy. Z moich obserwacji wynika, że motormani nie tak rzadko ignorują blokadę zwrotnicy, jeśli nie muszą jej przekładać, np. na TAKWieczystej – jeśli zwrotnica jest położona do jazdy na wprost z Huty na Mogilskie (a nie na skręt na pętlę), co ma miejsce co najmniej 99 na 100 przejazdów, to motorniczowie nie blokują tej zwrotnicy do jazdy na wprost.
Nie powiedziałbym - większość jednak blokuje, nawet jak jest ustawiona we właściwym kierunku, choćby po to, żeby z daleka zaświecił się krzyżyk blokady. I w razie ewentualnego przełożenia pod wagonem masz du*ochron na monitoringu "proszę bardzo, blokowałem, był krzyżyk".

A najeżdżając na zwrotnicę bez blokady z podczerwieni, krzyżyk czasem potrafi się zapalić dopiero kilkadziesiąt cm przed najazdem wózka na iglice - wtedy już trochę za późno na obserwacje motorniczego i ewentualną reakcję, gdyby nagle strzałka przeskoczyła (wraz z iglicami) w odwrotną stronę.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1805
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: Scania_9640 » 29 sie 2022, 21:11

Od jutra na 50 nie będzie 2014N bo podstację wybijało na BF 😂 a dopiero co robili. Hit normalnie. Od 1 września na pewno 50 z F7.5 na 32m wagonach wyrobi. Pasażerom współczuję jazdy na glonojada

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: Łukasz » 29 sie 2022, 21:16

To co jutro pojawi się na "50" za Pesy?

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: pasazer_mobilisu » 29 sie 2022, 21:18

NGT8/STL innej opcji nie ma

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: kbieniu7 » 29 sie 2022, 21:19

Ale to na wszystkich brygadach, czy tylko tych jadących do/z Borku?

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1805
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Trasa Łagiewnicka

Post autor: Scania_9640 » 29 sie 2022, 21:22

kbieniu7 pisze: 29 sie 2022, 21:19 Ale to na wszystkich brygadach, czy tylko tych jadących do/z Borku?
Tak, bo każda brygada ma łączenia, raz na Kurdwanów raz na Borek.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości