Strona 1 z 1
Stacja tankowania MPK
: 19 mar 2025, 13:34
autor: Kaszmir
Natknąłem się ostatnio na artykuł z 2024 o tarnowskim MPK, które przestało udostępniać komercyjnie swoją stację tankowania:
https://krakow.tvp.pl/75592649/zamykana ... rze-dziala
MPK działa w tzw. trybie In House, czyli świadczy usługi komunikacyjne dla miasta Tarnowa bez jakiegokolwiek przetargu. Nie musi więc rywalizować o to z innymi podmiotami. Niejako w zamian za takie „fory” nie może osiągać więcej niż 10% przychodów z działalności innej niż podstawowa. Przekroczenie tego progu mogłoby oznaczać katastrofę.
Spotkałem się też z opinią, że sporo miejskich przewoźników w innych miastach udostępnia swoje stacje tankowania komercyjnie, dzięki czemu mają dodatkowe wpływy do budżetu. Czy ktoś z Was kojarzy takie miasta?
I jak się to ma do powyższego artykułu i wspomnianych 10% przychodów? Czy myślicie, że w Krakowie MPK mogłoby udostępniać swoją stację komercyjnie?
Re: Stacja tankowania MPK
: 19 mar 2025, 19:32
autor: Kojak
Kaszmir pisze: 19 mar 2025, 13:34
Natknąłem się ostatnio na artykuł z 2024 o tarnowskim MPK, które przestało udostępniać komercyjnie swoją stację tankowania:
https://krakow.tvp.pl/75592649/zamykana ... rze-dziala
Spotkałem się też z opinią, że sporo miejskich przewoźników w innych miastach udostępnia swoje stacje tankowania komercyjnie, dzięki czemu mają dodatkowe wpływy do budżetu. Czy ktoś z Was kojarzy takie miasta?
I jak się to ma do powyższego artykułu i wspomnianych 10% przychodów? Czy myślicie, że w Krakowie MPK mogłoby udostępniać swoją stację komercyjnie?
W Krakowie na zajezdni Wola Duchacka w I połowie lat 90-tych działała stacja paliw komercyjnie.
Na Woli kiedyś były dwie stacje, jedna większa i druga mniejsza. Jedną z nich wykroili z terenu zajezdni dla użytku komercyjnego. Tam gdzie dzisiaj jest stacja diagnostyki.
Re: Stacja tankowania MPK
: 27 mar 2025, 12:28
autor: Ankin
Kaszmir pisze: 19 mar 2025, 13:34
Spotkałem się też z opinią, że sporo miejskich przewoźników w innych miastach udostępnia swoje stacje tankowania komercyjnie, dzięki czemu mają dodatkowe wpływy do budżetu. Czy ktoś z Was kojarzy takie miasta?
MPK w Rzeszowie - ON, PB95 oraz CNG
MZA w Warszawie - tylko ON
MPK w Nowym Sączu
MZK w Stalowej Woli
MZK w Tomaszowie Mazowieckim
MZK w Słupsku
+ jest kilku przewoźników miejskich (oraz dodatkowo spółki komunalne zajmujące się wywozem odpadów), którzy udostępniają komercyjnie swoje stacje paliw, ale odnoszą się one tylko do CNG/LNG (np. MPK w Częstochowie, PKM w Tychach).
W Krakowie, jedyną spółką miejską, de facto wchodzącą w skład Krakowskiego Holdingu Komunalnego, którego częścią jest również MPK, udostępniającą komercyjnie stację paliw od wielu lat, jest MPO.
Re: Stacja tankowania MPK
: 27 mar 2025, 13:55
autor: Kaszmir
Ankin pisze: 27 mar 2025, 12:28MPK w Rzeszowie - ON, PB95 oraz CNG
MZA w Warszawie - tylko ON
MPK w Nowym Sączu
MZK w Stalowej Woli
MZK w Tomaszowie Mazowieckim
MZK w Słupsku
+ jest kilku przewoźników miejskich (oraz dodatkowo spółki komunalne zajmujące się wywozem odpadów), którzy udostępniają komercyjnie swoje stacje paliw, ale odnoszą się one tylko do CNG/LNG (np. MPK w Częstochowie, PKM w Tychach).
Dzięki
Ankin! Ten spis chyba potwierdza że problemem może być wspomniane ograniczenie do 10% przychodów. Na powyższej liście dużych przewoźników albo brak, albo udostępniają tylko część paliw.
Re: Stacja tankowania MPK
: 27 mar 2025, 14:39
autor: Ankin
Nie ma za co dziękować.
Cieszę się że mogłem pomóc.
Kwestia ograniczenia do 10% przychodów z prowadzenia ww. działalności o których wspomniałeś robi negatywną robotę (swoją drogą nawet nie byłem świadomy, że takie absurdalne ograniczenia funkcjonują), bo pamiętam, że kilka lat wstecz ogólnodostępnych stacji paliw prowadzonych przez miejskich przewoźników autobusowych było zdecydowanie więcej.
Re: Stacja tankowania MPK
: 03 kwie 2025, 9:29
autor: Sgriffin
Ankin pisze: 27 mar 2025, 14:39
Kwestia ograniczenia do 10% przychodów z prowadzenia ww. działalności o których wspomniałeś robi negatywną robotę (swoją drogą nawet nie byłem świadomy, że takie absurdalne ograniczenia funkcjonują)
To nie jest absurdalne ograniczenie jeżeli o tym pomyślisz szerzej.
Ograniczenie wynika z trybu w jakim MPK otrzymało umowę na przewozy od miasta (in-house, czyli bezpośrednie zlecenie dla spółki będącej własnością samorządu). MPK nie musi o to zamówienie walczyć na rynku (np. w przetargu z Mobilisem), więc jest w uprzywilejowanej pozycji rynkowej nie tylko w swojej branży ale ogółem. MPK może przecież całe koszty działalności wrzucić pod zamówienie które pozyskało poza rynkiem, żeby oferować ceny dumpingowe na rynku. Czyli np. może sprzedawać paliwo znacznie poniżej kosztów prowadzenia stacji paliw bo zakłada że całość jej kosztów jest już pokryta przez zamówienia z miasta.
Inna sprawa, że MPK potrafi to ograniczenie omijać i spółka Krak Trans Rem nie istnieje przypadkowo.