Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: Kojak » 03 maja 2025, 9:41

W ostatnim czasie MPK Kraków dokonało zakupu autobusów 12m o niestandardowych parametrach jak na krakowskie warunki, czyli pojazdów z większą ilością miejsc siedzących i układzie drzwi 2-2-0.
Wydaje się, że jest to słuszne rozwiązanie, bo na liniach podmiejskich nie ma aż tak dużej wymiany pasażerów na przystankach, a jednocześnie pasażerowie zyskali większy komfort podróży.

Zastanawiam się, czy dla linii pozamiejskich obsługiwanych taborem przegubowym podobny zabieg byłby zasadny. Czyli zakup kilku sztuk autobusów 18m z układem drzwi 2-2-2-0 i zwiększoną ilością miejsc siedzących oraz zamontowanymi półkami na bagaże.
Na pewno na nocnej linii obsługującej lotnisko taki pojazd byłby celowy.
Podobnie agloekspresy jeżdżące do Niepołomic.

Czy uważacie, że śladem ostatniego przetargu, przewoźnik powinien rozpisać przetarg na kilka sztuk przegubowców o podobnych parametrach?

Awatar użytkownika
Mateuszppp
Pasażer
Posty: 33
Rejestracja: 25 paź 2024, 8:23
Lokalizacja: Kaszów

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: Mateuszppp » 03 maja 2025, 9:56

Podobne autobusy były już dostarczone do Krakowa w 2018r. czyli Solarisy Urbino 12,9 Hybrid też bez drzwi z tyłu, chociaż rozmiar rzeźni jest w nich standardowy. https://psmkms.krakow.pl/autobusy/autob ... 2-9-hybrid

ant_sm
Specjalista
Posty: 421
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: ant_sm » 03 maja 2025, 10:06

Kojak pisze: 03 maja 2025, 9:41 Zastanawiam się, czy dla linii pozamiejskich obsługiwanych taborem przegubowym podobny zabieg byłby zasadny. Czyli zakup kilku sztuk autobusów 18m z układem drzwi 2-2-2-0 i zwiększoną ilością miejsc siedzących oraz zamontowanymi półkami na bagaże.
Na pewno na nocnej linii obsługującej lotnisko taki pojazd byłby celowy.
Podobnie agloekspresy jeżdżące do Niepołomic.
Jeśli chodzi o Niepołomice to nie jestem przekonany, dlatego, że jest bardzo duży ruch na trasie Niepołomice <> Wieliczka, i tam wbrew pozorom więcej miejsc siedzących oznacza mniej miejsc ogółem, a rano dużo ludzi dojeżdża do Wieliczki jako miasta powiatowego.

Co do nocki na lotnisko też nie jestem przekonany.

Według mnie agloekspresy na północ czyli 307, 310 i 337 mają lepszy potencjał na takie pojazdy, może też linia 200, coś z Czernichowa, 222. W sensie długie trasy, ale rzeczywiście mające silny potok do Krakowa, a nie do miejscowości na trasie oraz na trasie których nie ma jakichś wąskich dróg i ostrych zakrętów.

mems
Specjalista
Posty: 215
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: mems » 03 maja 2025, 11:30

ant_sm pisze: 03 maja 2025, 10:06 Jeśli chodzi o Niepołomice to nie jestem przekonany, dlatego, że jest bardzo duży ruch na trasie Niepołomice <> Wieliczka, i tam wbrew pozorom więcej miejsc siedzących oznacza mniej miejsc ogółem, a rano dużo ludzi dojeżdża do Wieliczki jako miasta powiatowego.

Co do nocki na lotnisko też nie jestem przekonany.

Według mnie agloekspresy na północ czyli 307, 310 i 337 mają lepszy potencjał na takie pojazdy, może też linia 200, coś z Czernichowa, 222. W sensie długie trasy, ale rzeczywiście mające silny potok do Krakowa, a nie do miejscowości na trasie oraz na trasie których nie ma jakichś wąskich dróg i ostrych zakrętów.
Na 310 przeguby się nie zmieszczą na kursach do Będkowic, a na kursach skróconych na ogół miejsca nie brakuje. Na DK94 trzeba znacznie zmienić układ linii autobusowych, bo to co jest teraz jest kiepsko ułożone.

Parówczak
Specjalista
Posty: 257
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: Parówczak » 03 maja 2025, 14:11

Mateuszppp pisze: 03 maja 2025, 9:56 Podobne autobusy były już dostarczone do Krakowa w 2018r. czyli Solarisy Urbino 12,9 Hybrid też bez drzwi z tyłu, chociaż rozmiar rzeźni jest w nich standardowy. https://psmkms.krakow.pl/autobusy/autob ... 2-9-hybrid
Jeszcze MANY są takie. Dwoje drzwi. Wysokie fotele. Mała rzeźnia. One nie mają tylko na podestach fotele. Wiele linii podmiejskich ma ogromne napełnienia. Komfort spada na dalszy plan bo tłok. Albo jak się ktoś nie zmieści.

lukasmaj
Specjalista
Posty: 279
Rejestracja: 19 lut 2020, 13:44

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: lukasmaj » 04 maja 2025, 11:55

Nie jestem też przekonany do tego typu pojazdów...
Mamy już solówki z układem drzwi 2-2-0 i wygodnymi siedzeniami.
Z racji na długość trasy idealnie by się sprawdziły na "229" ale tam nie trafią, ze względu na dużą frekwencję.
Trafiły natomiast m.in. na "264", gdzie trasa jest krótka i zbędne są fotele podmiejskie w pojeździe.
Taki paradoks..

Ydhflx
Ekspert
Posty: 636
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: Ydhflx » 04 maja 2025, 12:12

lukasmaj pisze: 04 maja 2025, 11:55 Nie jestem też przekonany do tego typu pojazdów...
Mamy już solówki z układem drzwi 2-2-0 i wygodnymi siedzeniami.
Z racji na długość trasy idealnie by się sprawdziły na "229" ale tam nie trafią, ze względu na dużą frekwencję.
Trafiły natomiast m.in. na "264", gdzie trasa jest krótka i zbędne są fotele podmiejskie w pojeździe.
Taki paradoks..
Nie wiem czym kierują się planiści MPK w przydzielaniu pojazdów do tras - ale te warianty 'podmiejskie' pojawiają się w zasadzie stale na "310", gdzie napełnienia są bardzo wysokie, a do tego z racji na jazdę przez miasto, wymiana pasażerka jest większa. Także myślę, że 229 ma po prostu pecha.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 2055
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: Scania_9640 » 04 maja 2025, 17:40

mems pisze: 03 maja 2025, 11:30 Na 310 przeguby się nie zmieszczą na kursach do Będkowic, a na kursach skróconych na ogół miejsca nie brakuje. Na DK94 trzeba znacznie zmienić układ linii autobusowych, bo to co jest teraz jest kiepsko ułożone.
Zmieścić się zmieści przegub na Będkowice, jednakże jest po prostu ciasno, aczkolwiek jeżdżą tam 13 metrowe MANy, więc jazda przegubami byłaby łatwiejsza.

tomek_m
Ekspert
Posty: 511
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: tomek_m » 04 maja 2025, 19:54

Wiem że to zamierzchłe czasy, ale na przełomie lat 80/90 do Będkowic jeździły Zemuny z PKSu. Dzisiaj tam się przegub nie zmieści? Droga do Będkowic jest szersza niż wówczas a i samo centrum Będkowic przebudowane oraz jest nowa pętla wybudowana na końcu tej miejscowości. Dawniej autobusy zawracały tam "pod remizą".

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: michal49944 » 04 maja 2025, 20:12

Swego czasu (jakoś ze 2 lata temu) pamiętam, że zdarzyła się rezerwa przegubowa na 310, przejechała po pełnej trasie do Będkowic i nic się nie stało.

mems
Specjalista
Posty: 215
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: mems » 05 maja 2025, 9:45

Scania_9640 pisze: 04 maja 2025, 17:40 Zmieścić się zmieści przegub na Będkowice, jednakże jest po prostu ciasno, aczkolwiek jeżdżą tam 13 metrowe MANy, więc jazda przegubami byłaby łatwiejsza.
13m MANy od jakiegoś czasu nie jeżdżą, a one też miały problem z mijaniem się (kierowcy często na chodnik/pobocze zjeżdżali). Nie wyobrażam sobie jak miałyby się minąć dwa przeguby między przystankami Czajowice a Będkowice Mosurowa, bo tam +/- rozkładowo wypada mijanka w szczycie (w tym na ciasnym zakręcie z ul. Krakowskiej na ul. Lasek).

Filip
Miłośnik
Posty: 54
Rejestracja: 24 lut 2022, 21:46

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: Filip » 05 maja 2025, 11:04

Fakt, MANy chyba mają jakiś nowy przydział ustalony bo na 310 też ich nie widziałem już jakiś czas. Za to na 200, 230, 278 prawie codziennie je spotykam. Nasze agloekspresy są bardziej podobne do linii miejskich więc nie ma sensu dla nich kupować oddzielnego taboru. Jest owszem kilka tras podmiejskich gdzie ten ruch jest prawie od pętli do pętli ale po ostatnich "debiutach" w tej chwili już każda zajezdnia ma trochę taboru dwudrzwiowego i mam wrażenie że jest go obecnie już optymalna ilość, nie ma potrzeby kupować więcej autobusów w takiej specyfikacji w najbliższej przyszłości.

tomek_m
Ekspert
Posty: 511
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: tomek_m » 05 maja 2025, 13:32

Filip pisze: 05 maja 2025, 11:04 Fakt, MANy chyba mają jakiś nowy przydział ustalony bo na 310 też ich nie widziałem już jakiś czas. Za to na 200, 230, 278 prawie codziennie je spotykam.
Na 257, 277 też się bardzo często teraz pojawiają w zasadzie codziennie.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 2055
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: Scania_9640 » 05 maja 2025, 18:30

mems pisze: 05 maja 2025, 9:45 13m MANy od jakiegoś czasu nie jeżdżą, a one też miały problem z mijaniem się (kierowcy często na chodnik/pobocze zjeżdżali). Nie wyobrażam sobie jak miałyby się minąć dwa przeguby między przystankami Czajowice a Będkowice Mosurowa, bo tam +/- rozkładowo wypada mijanka w szczycie (w tym na ciasnym zakręcie z ul. Krakowskiej na ul. Lasek).
W godzinach szczytu rozkład na 310 nie istnieje także niekoniecznie musiałyby się tam mijać, jest ciasno, aczkolwiek przeguby na 310 by tam zmieściły się i to jest dobra linia na taki typ taboru

mems
Specjalista
Posty: 215
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Tabor dla linii podmiejskich i agloekspresów

Post autor: mems » 05 maja 2025, 22:12

Scania_9640 pisze: 05 maja 2025, 18:30 W godzinach szczytu rozkład na 310 nie istnieje także niekoniecznie musiałyby się tam mijać, jest ciasno, aczkolwiek przeguby na 310 by tam zmieściły się i to jest dobra linia na taki typ taboru
Szczyty do Będkowic są długie i z moich doświadczeń komunikacyjnych wynika, że nie robią tego tylko koło 15-16 a szczyt jest zdecydowanie dłuższy ;).

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości