Tramwaj Cichy Kącik - Piastowska - Azory

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1014
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Tramwaj Cichy Kącik - Piastowska - Azory

Post autor: yosujiro » 05 maja 2020, 14:35

Kraków rozpisał przetarg na wykonanie wielowariantowej koncepcji budowy nowej trasy tramwajowej łączącej Cichy Kącik i Azory, z tunelem pod torami kolejowymi. Wykonawca będzie musiał też uzyskać decyzję środowiskową.
https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 64554.html

Miło, że mimo dziury w budżecie nie porzucono pomysłu tej protezy.

I jeszcze ciekawostka:
Przewidziano trzy fazy realizacji (...) trzecia – od pętli Cichy Kącik do Królowej Jadwigi (z rozważeniem budowy torowiska).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: Kaszmir » 05 maja 2020, 15:19

Nie dość że dostaniemy tramwaj z Azorów do Bronowic i z Bronowic do Cichego Kącika - każda z tych linii sama w sobie jest bardzo potrzebna, to jeszcze byłaby szansa na przedłużenie do Królowej Jadwigi? Wow!

Choć zastanawiam się gdzie ta linia miałaby wtedy kończyć?

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: lolek-12 » 05 maja 2020, 15:28

To ta koncepcja z 2014 r. już nie obowiązuje? W ogóle powinny być wszystkie relacje skrętne na skrzyżowaniu Podchorążych/Piastowska, żeby znowu później nie rozwalać skrzyżowania, bo trzeba dobudować.. Aczkolwiek nadal się irytuję, że wzorem innych miast już nie zrobiono szyn w stronę Piastowskiej w ramach przebudowy Królewskiej...

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: Zieleńczanin » 05 maja 2020, 16:26

Kaszmir pisze: 05 maja 2020, 15:19 Choć zastanawiam się gdzie ta linia miałaby wtedy kończyć?
Może mijanka?
BTW Wyobrażam sobie taką "16" na trasie Królowej Jadwigi - Azory - GN - Mistrzejowice - Kopiec Wandy :D

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: Kaszmir » 05 maja 2020, 17:58

lolek-12 pisze: 05 maja 2020, 15:28W ogóle powinny być wszystkie relacje skrętne na skrzyżowaniu Podchorążych/Piastowska, żeby znowu później nie rozwalać skrzyżowania, bo trzeba dobudować.. Aczkolwiek nadal się irytuję, że wzorem innych miast już nie zrobiono szyn w stronę Piastowskiej w ramach przebudowy Królewskiej...
Też nad tym ubolewam, acz warto tu zaznaczyć jedną rzecz: odpowiadają za to "poprzednicy" obecnych urzędników. Z tego co zrozumiałem, w ciągu ostatnich kilku lat do urzędów dostało się wiele sensownych osób i one teraz naprawiają błędy poprzedników. Dlatego w ogóle udało się wyremontować Karmelicką przy okazji zamknięcia trasy do Bronowic (znów, poprzednicy tego nie uwzględnili, obecna ekipa postanowiła to naprawić), dlatego zaczęto mówić o łukach w relacji Prokocim-Kurdwanów, i tak samo dlatego teraz urzeczywistnia się wizja tramwaju na Piastowskiej.
Zieleńczanin pisze: 05 maja 2020, 16:26Może mijanka?
Jestem za, wtedy byłby argument za tym by wydłużyć tę trasę jeszcze dalej... ;)

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: obserwator » 05 maja 2020, 18:42

Kaszmir pisze: 05 maja 2020, 17:58 ... zaczęto mówić o łukach w relacji Prokocim-Kurdwanów, i tak samo dlatego teraz urzeczywistnia się wizja tramwaju na Piastowskiej.
Jest jakaś konkretna data kiedy planują zrobić te łuki?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: Kaszmir » 05 maja 2020, 19:42

obserwator pisze: 05 maja 2020, 18:42Jest jakaś konkretna data kiedy planują zrobić te łuki?
Urzędnicy chcieliby do końca 2021 roku, czyli wtedy kiedy planowano oddać tramwaj wzdłuż Trasy Łagiewnickiej (artykuł, ostatnie zdanie w sekcji "Przygotowania do przetargu"). Wg mnie ten termin jest jednak zbyt optymistyczny. Do tego wypowiedź była jeszcze z czasów przed wirusem - kto wie, czy i tej inwestycji nie zawiesili.

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: WDZ » 05 maja 2020, 19:59

Miasto szuka oszczędności na już a tu mamy bezkosztowe przygotowania. W dodatku inwestycja jest z tych z poziomu budżetu miasta groszowych.

W ogóle z tym zawieszaniem inwestycji jest dziwna sprawa: wedle oficjalnych oświadczeń nie mają być ruszane inwestycje w toku oraz te z dofinansowaniem unijnym. A chyba wszystkie inwestycje transportowe łapią się na przynajmniej jeden z tych punktów...

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: Cukier » 05 maja 2020, 20:14

Kaszmir pisze: 05 maja 2020, 15:19Choć zastanawiam się gdzie ta linia miałaby wtedy kończyć?
Obstawiam, że wpisywać się to ma w zachodnią trzecią obwodnicę tramwajową, czyli ul. Piastowską do Rudawy, potem wzdłuż Rudawy jej bulwarem do Salwatora i dalej nowym mostem (tramwajowo-pieszo-rowerowym jak w Bydgoszczy czy Bratysławie?), przez Park Dębnicki, ul. Nowaczyńskiego do skrzyżowania Monte Cassino / Kapelanka.

Była pół roku temu dyskusja o tym: https://pkk.info.pl/viewtopic.php?p=221269#p221269 i okazało się, że miasto posiada analizy mówiące, że taka trasa mogłaby paść ofiarą swojego sukcesu i miasto miałoby realne problemy by wszystkim chętnym zapewnić możliwość skorzystania.

Ja zaś już w marcu 2016 rzuciłem propozycję tej trasy na forum (nie chce mi się teraz szukać linku do posta, spojrzałem po dacie obrazka na dysku - starzy wyjadacze wzrokowcy może pamiętają). Nie zamierzam się licytować to wpadł na ten pomysł pierwszy - przede wszystkim cieszy mnie, że rośnie szansa na jego realizację.
Kaszmir pisze: 05 maja 2020, 17:58 Z tego co zrozumiałem, w ciągu ostatnich kilku lat do urzędów dostało się wiele sensownych osób i one teraz naprawiają błędy poprzedników. Dlatego w ogóle udało się wyremontować Karmelicką przy okazji zamknięcia trasy do Bronowic (znów, poprzednicy tego nie uwzględnili, obecna ekipa postanowiła to naprawić), dlatego zaczęto mówić o łukach w relacji Prokocim-Kurdwanów, i tak samo dlatego teraz urzeczywistnia się wizja tramwaju na Piastowskiej.
Super, że w końcu beton się kruszy i pojawiają się przebiśniegi kompetencji! Szkoda że gdy była kasa to zarządzali nią ignoranci, a gdy wreszcie do słowa dochodzą ludzie sprawiający wrażenie kompetentnych najprawdopodobniej okaże się, że będą mieli związane ręce dziurą budżetową po poprzednikach i koronie :(

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: tomta1 » 06 maja 2020, 6:57

lolek-12 pisze: 05 maja 2020, 15:28To ta koncepcja z 2014 r. już nie obowiązuje?
Przetarg przygotowywany przez ZIM ma być aktualizacją koncepcji z 2014 roku. Więc nawet koszty opracowania mogą być mniejsze niż zwykle, skoro projektant będzie bazował na tym, co jest (a nie tworzył od zera), i modyfikował projekt m.in. z uwzględnieniem tego, że…
Kaszmir pisze: 05 maja 2020, 17:58w ciągu ostatnich kilku lat do urzędów dostało się wiele sensownych osób i one teraz naprawiają błędy poprzedników
;)

Ponadto, w związku z otwarciem cywilizowanego przejazdu przez Rydla nie wiem czy np. celem oszczędności ZIM nie będzie chciał zrezygnować z połączenia drogowego między Głowackiego a Weissa (wszak od 2014 roku zmieniło się m.in. to, że mamy możliwość przekroczenia linii kolejowej na Rydla i Wrocławskiej/Wybickiego – obie przeprawy są niedaleko), pozostawiając jedynie tramwaj i przeprawę pieszo-rowerową. I w sumie to nie byłoby głupie.
lolek-12 pisze: 05 maja 2020, 15:28W ogóle powinny być wszystkie relacje skrętne na skrzyżowaniu Podchorążych/Piastowska, żeby znowu później nie rozwalać skrzyżowania, bo trzeba dobudować..
Teoretycznie tak. Praktycznie – nie wszystkie relacje mogą mieć sens, a i kąt przecięcia skrzyżowania jest niekorzystny dla budowy relacji, których w koncepcji z 2014 roku brakowało. Oczywiście, zawsze warto powalczyć, bo każdy dodatkowy łuk wpływa pozytywnie na niezawodność sieci tramwajowej, ale np. taki łuk z Bronowic na Azory – jego istnienie może wpłynąć na niezawodność w minimalnym stopniu, a geometria skrzyżowania i organizacja ruchu może się sporo przez to udziwnić. Plus jak np. przez te łuki będzie trzeba przesuwać linie zatrzymania dla samochodów, to nie dosć, że skrzyżowanie nam się rozrośnie, to jeszcze sterowanie ruchem będzie jak na autostradzie skawińskiej, gdzie czasy ewakuacji dla poszczególnych grup będą strasznie długie, co negatywnie wpłynie na program sygnalizacji świetlnej. A to na skrzyżowaniu z tramwajem nie jest mile widziane.
lolek-12 pisze: 05 maja 2020, 15:28Aczkolwiek nadal się irytuję, że wzorem innych miast już nie zrobiono szyn w stronę Piastowskiej w ramach przebudowy Królewskiej...
Projekt przebudowy torowiska na ciągu bronowickim powstał dawno (2015? musiałbym poszukać u źródła, ale jednak dawno temu), więc… cóż, odwołam się do postu Kaszmira przytaczanego dwa akapity wyżej ;)

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: WDZ » 06 maja 2020, 12:17

Ale aż by się prosiło którąś z linii kończących w Bronowicach (np. "14") posłać do CK, a z drugiej strony wykroić z "18" linię przez CK i Piastowską do Bronowic.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: Zieleńczanin » 06 maja 2020, 14:25

WDZ pisze: 06 maja 2020, 12:17 Ale aż by się prosiło którąś z linii kończących w Bronowicach (np. "14") posłać do CK, a z drugiej strony wykroić z "18" linię przez CK i Piastowską do Bronowic.
Pierwsze - po co kombinować? "20" do Bronowic wystarczy ;)
"18" z kolei cieszy się powodzeniem.
Jedyne co to może warto przekierować "8" przez Piastowską i Al. 3 Maja i przedłużyć "20" do Bronowic + pewnie wywalić "14" na Azory.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: sorig » 06 maja 2020, 18:26

Udało się komuś trafić na "Studium wykonalności dla połączenia drogowego: ul. Piastowska - ul. Głowackiego - ul. Weissa" z 2014r., czyli ten oryginalny dokument, na podstawie którego będzie sporządzany nowy?

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: obserwator » 06 maja 2020, 18:46

tomta1 pisze: 06 maja 2020, 6:57
Ponadto, w związku z otwarciem cywilizowanego przejazdu przez Rydla nie wiem czy np. celem oszczędności ZIM nie będzie chciał zrezygnować z połączenia drogowego między Głowackiego a Weissa (wszak od 2014 roku zmieniło się m.in. to, że mamy możliwość przekroczenia linii kolejowej na Rydla i Wrocławskiej/Wybickiego – obie przeprawy są niedaleko), pozostawiając jedynie tramwaj i przeprawę pieszo-rowerową. I w sumie to nie byłoby głupie.
Moim zdaniem budowa nowej przeprawy przez tory byłaby szansą żeby zmniejszyć korki w okolicy. Nie licząc czasów pandemii, prawie codziennie jeżdżę rano linią "144" i oceniam że sytuacja jest dramatyczna. Przez korki na Stachiewicza, a wcześniej na Pachońskiego (gdzie zdarza mi się tą ulicę szybciej przejść pieszo niż przejechać autobusem), linia "144" jest kompletnie poza rozkładem. Efekt? Niezabieralność każdego kursu w szczycie porannym na przystankach takich jak Mazowiecka czy Biprostal.

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Tramwaj Cichy Kącik - Azory

Post autor: WDZ » 06 maja 2020, 20:31

Zieleńczanin pisze: 06 maja 2020, 14:25
Pierwsze - po co kombinować?
Ano żeby zrobić sensowny dojazd z Miasteczka na Kampus i do dworca.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości