Skawina

- Linie, trasy, rozkłady
tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Skawina

Post autor: tomek_m » 28 gru 2021, 21:38

ant_sm pisze: 28 gru 2021, 20:29 Żeby móc przejąć linie aglomeracyjne.....
Nie zrozumieliśmy się, miałem na myśli zmianę samego przewoźnika na liniach coś jak Mobilis na niektórych liniach w Krakowie. Tylko tu bez przetargu, czy to prawnie możliwe czy musi być przetarg?

zubrzyk111
Znawca
Posty: 106
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:16
Lokalizacja: Kraków/Kalwaria Z.

Re: Skawina

Post autor: zubrzyk111 » 28 gru 2021, 22:30

Scania_9640 pisze: 28 gru 2021, 18:20
edek3253 pisze: 28 gru 2021, 18:15
Scania_9640 pisze: 28 gru 2021, 18:11 I kolejny minus dla kierowców bo muszą specjalnie do Skawiny jechać. Niech Skawina wreszcie zrobi własną komunikację miejską jak Wieliczka
A w czym tu problem, skoro to ustalenia między Skawiną, ZTP i MPK? Jeśli 3 strony się na to godzą to ich sprawa.
Oni się mogą zgadzać, ale dla kierowców nie jest to dobre rozwiązanie, tak samo jak z LR6,9 kiedy musieli dojeżdżać do Krzeszowic, dla nich jest to po prostu nieopłacalne bo nikt im nie zapłaci za dojazd ~ godzinny
Kierowcy przecież mają rozliczony czas pracy od momentu wyjazdu z zajezdni.

lukasmaj
Specjalista
Posty: 242
Rejestracja: 19 lut 2020, 13:44

Re: Skawina

Post autor: lukasmaj » 28 gru 2021, 22:46

zubrzyk111 pisze: 28 gru 2021, 22:30
Scania_9640 pisze: 28 gru 2021, 18:20
edek3253 pisze: 28 gru 2021, 18:15 A w czym tu problem, skoro to ustalenia między Skawiną, ZTP i MPK? Jeśli 3 strony się na to godzą to ich sprawa.
Oni się mogą zgadzać, ale dla kierowców nie jest to dobre rozwiązanie, tak samo jak z LR6,9 kiedy musieli dojeżdżać do Krzeszowic, dla nich jest to po prostu nieopłacalne bo nikt im nie zapłaci za dojazd ~ godzinny
Kierowcy przecież mają rozliczony czas pracy od momentu wyjazdu z zajezdni.
Chodzi o kierowców, którzy muszą dojechać prywatnie na zmianę popołudniową oraz kierowców, którzy muszą wrócić prywatnie do Krakowa ze zmiany porannej.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Skawina

Post autor: kot_feliks » 28 gru 2021, 23:19

ant_sm pisze: 28 gru 2021, 20:29 Zakładam, że Kraków się na to nie zgodzi bo pojawiłby się problem związany z dogadaniem się w zakresie podziału finansowania [...]
Pewnie się nie zgodzi, za to wybuduje na własny koszt kolejną wylotówkę za kilkaset mln, bo "jak gdzie te auta mają się pomieścić" ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 29 gru 2021, 9:34

rumcajs pisze: 28 gru 2021, 16:04Z drugiej strony "295" nawiązuje do "235" z którym pokrywa się od Cmentarza do Zelczyny, może to jest to nawiązanie.
Prawda, na pewno lepsze jest "2x5" niż inne numeracje. Jednak do tej pory było tak, że linie skawińskie jadące tylko od strony Zakopianki miały "2x5", a wszystkie pozostałe - czyli jadące od Skotnik/Czerwonych Maków oraz wewnątrzskawińskie, były "2x3". Dawne "203" było w obu kategoriach (jechało z CM i przez Zakopiankę), jednak oprócz tego był porządek. Wszak przez Zakopiankę do Skawiny jadą: "235" i "245". Mogło być jeszcze "205", jednak ZTP wybrało "243".
tomek_m pisze: 28 gru 2021, 19:57Gdyby Skawina powołała swojego przewoźnika, zakupiła autobusy to czy byłaby prawna możliwość przejęcia w obsługę "skawińskich linii" bez przetargu? Jeśli tak to również Wieliczka mogłaby przejąć wszystkie 2x4, 3x4 na swoim terenie, dzięki temu zwolniłaby się spora ilość wozów w MPK, które by się przydały w Krakowie.
Podejrzewam, że gmin nie byłoby stać na utrzymanie takich linii, tras i częstotliwości. Np. z tego co kojarzę do "304" Kraków dopłaca procentowo bardzo dużo, więcej niż do większości aglo. Przynajmniej tak było do niedawna, jednak pewnie dalej jest.
pjetrek pisze: 28 gru 2021, 21:24A może wjazdy/zjazdy na te linie będą wpisane w rozkłady linii z Czerwonych Maków?
Hm, musiałyby dojść jakieś kursy poranne z Czerwonych Maków (wyjazdowe) i wieczorne powrotne (zjazdowe). A brak takich zmian - dojdzie jedynie wieczorna para kursów "253".

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Skawina

Post autor: Adrian14 » 29 gru 2021, 9:52

Prościej byłoby żeby brygady 273 i 295 zamieniły się np z 283/293 na jeden/dwa kursy tak aby kierowcy mogli mieć bliżej do podmiany. Ale to już kwestia ułożenia rozkładów.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Skawina

Post autor: mkm3 » 29 gru 2021, 9:59

Kaszmir pisze: 29 gru 2021, 9:34 Podejrzewam, że gmin nie byłoby stać na utrzymanie takich linii, tras i częstotliwości.
Dlatego dziwie się, czemu ZTP nie ciśnie na jakiś przetarg na linie aglomeracyjne. Może zyskałoby się niższą stawkę za wozokilometr i dzięki temu można byłoby poprawić częstotliwości.

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Skawina

Post autor: tomek_m » 29 gru 2021, 19:02

Kaszmir pisze: 29 gru 2021, 9:34
Podejrzewam, że gmin nie byłoby stać na utrzymanie takich linii, tras i częstotliwości. Np. z tego co kojarzę do "304" Kraków dopłaca procentowo bardzo dużo, więcej niż do większości aglo. Przynajmniej tak było do niedawna, jednak pewnie dalej jest.
Ale miałem na myśli tylko zmianę samego przewoźnika, coś jak Mobilis na niektórych liniach w Krakowie. Czyli ZTP przekazuje w obsługę wszystkie 2x4 i 3x4 przewoźnikowi komunalnemu w Wieliczce a wycofuje z tych linii MPK.

mkm3@ Aby uzyskać niższą stawkę za WZKM, ZTP musiałby obniżyć wymagania w takim przetargu, np: pojazdy niekoniecznie nowe (max 4-5 letnie), LE zamiast LF. Podejrzewam że pojawiliby się przewoźnicy z jakimiś wynalazkami ze wschodu do obsługi.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 30 gru 2021, 13:37

tomek_m pisze: 29 gru 2021, 19:02Ale miałem na myśli tylko zmianę samego przewoźnika, coś jak Mobilis na niektórych liniach w Krakowie. Czyli ZTP przekazuje w obsługę wszystkie 2x4 i 3x4 przewoźnikowi komunalnemu w Wieliczce a wycofuje z tych linii MPK.
A, ok, źle zrozumiałem :) Kojarzę że Zieleńczanin próbował zainteresować Zielonki podobną zmianą przewoźnika. W 2024 kończy się obsługa linii z obecnego przetargu Mobilis, podejrzewam że gdzieś w przyszłym roku ZTP zacznie przygotowywać nowy przetarg. Może polobbować u gmin i u urzędników by włączyć w niego linie aglo?

A może po prostu zrobić osobny, drugi przetarg na część aglo?

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Skawina

Post autor: Zieleńczanin » 30 gru 2021, 17:20

Na razie to np. Zielonki musiałyby zrozumieć, że nowy przewoźnik nie oznacza odłączenia się od KMK. Tego nie udało im się na razie ogarnąć...

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Skawina

Post autor: tomek_m » 30 gru 2021, 18:26

Kaszmir pisze: 30 gru 2021, 13:37
A może po prostu zrobić osobny, drugi przetarg na część aglo?
Lepiej osobny przetarg albo na całą sieć linii Aglo albo tylko na część np; Wieliczka, Mogilany i Skawina i wówczas dać nieco niższe wymagania dla przewoźników, jak niekoniecznie nowe (max 4-5 letnie) pojazdy i na Aglo wystarczą w zupełności pojazdy LE.

lukasmaj
Specjalista
Posty: 242
Rejestracja: 19 lut 2020, 13:44

Re: Skawina

Post autor: lukasmaj » 30 gru 2021, 20:15

tomek_m pisze: 30 gru 2021, 18:26
Kaszmir pisze: 30 gru 2021, 13:37
A może po prostu zrobić osobny, drugi przetarg na część aglo?
Lepiej osobny przetarg albo na całą sieć linii Aglo albo tylko na część np; Wieliczka, Mogilany i Skawina i wówczas dać nieco niższe wymagania dla przewoźników, jak niekoniecznie nowe (max 4-5 letnie) pojazdy i na Aglo wystarczą w zupełności pojazdy LE.
Zależy jakie aglo. Wg mnie LE na Wieliczkę czy Skawinę to słaby pomysł.

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Skawina

Post autor: ant_sm » 30 gru 2021, 22:00

tomek_m

Rzeczywiście nie zrozumiałem do końca o co Ci chodziło. Z tego co mi wiadomo taka opcja u nas nie wchodzi w grę i dodatkowy operator musiałby się pojawić na drodze przetargu. Pytanie jednak jak to formalnie jest rozwiązane np. w Trójmieście bo tam autobusy gdyńskie pojawiają się w Gdańsku - linia 171 i obowiązują na niej zarówno bilety gdańskie jak i gdyńskie, bo może jest jakaś droga żeby to rozwiązać.

Natomiast do samego przetargu na linię aglomeracyjne to uważam, że jest to dobry pomysł, przy czym widzę kilka problemów (lub nazwijmy je wątpliwościami), na których część nie znam odpowiedzi i o które trzeba zapytać np. ZTP:
  • Czy jest sens robić przetarg na wozy x letnie, a nie fabrycznie nowe? Może być problem z pozyskaniem odpowiedniej liczby, jeśli będzie to całość sieci lub duże pakiety. Znowu idąc w małe pakiety na kilka-kilkanaście autobusów zrobimy duże zamieszanie jak wystartuje kilka podmiotów i każdy wygra inny pakiet. Dodatkowo według mnie dynamika rozwoju połączeń aglomeracyjnych jest duża, więc według mnie lepszym rozwiązaniem byłby przetarg na np. 1/2 lub 2/3 sieci, tak aby resztę obsługiwało MPK i była zachowana elastyczność przy zmianach tras, wzrostach i spadkach pracy przewozowej (można wtedy bilansować to pracą w samym Krakowie.)
  • Porozumienia gminne są publikowane w Dzienniku Urzędowym WM i przeglądając ich treść (polecam Dz. U. nr 7 z 2008 roku) natknąłem się na zapis: "Miasto deklaruje, że linie wskazane w załączniku Nr 2 będą obsługiwane przez największego przewoźnika w Mieście." W takim układzie trzeba zamienić wszystkie zapisy, a na to potrzebna jest zgoda gmin. A wiele z nich pierwsze umowy zawierały z MPK kiedy jeszcze zajmowało się organizacją transportu więc w świadomości siedzi, że MPK jest OK, a jakiś tam Mobilis to nie wiadomo co. Z tego pewnie też wynika to, na co któryś użytkownik natknął się przy rozmowach bodaj z Zielonkami, że gmina zupełnie nie kuma, że zmiana operatora z MPK na innego może przynieść oszczędności, a nie zmienia to dla nich nic ponadto, bo autobusy dalej będą kursowały i będą w systemie KMK.
  • Ostatni temat to pytanie o zapisy umowy z MPK, bo może są jakieś paragrafy, które uniemożliwiają zabranie im części aglo nawet w zamian za pracę na mieście.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 30 gru 2021, 22:19

ant_sm pisze: 30 gru 2021, 22:00Czy jest sens robić przetarg na wozy x letnie, a nie fabrycznie nowe? Może być problem z pozyskaniem odpowiedniej liczby, jeśli będzie to całość sieci lub duże pakiety.
Do tego nawet nie jestem pewny, na ile to się opłaca. Starsze wozy wytrzymają krócej i wtedy raczej nie ma szans by przetarg był np. na dziesięć lat. A krótszy okres to jednak mniej opłacalna cena.
ant_sm pisze: 30 gru 2021, 22:00Dodatkowo według mnie dynamika rozwoju połączeń aglomeracyjnych jest duża, więc według mnie lepszym rozwiązaniem byłby przetarg na np. 1/2 lub 2/3 sieci, tak aby resztę obsługiwało MPK i była zachowana elastyczność przy zmianach tras, wzrostach i spadkach pracy przewozowej (można wtedy bilansować to pracą w samym Krakowie.)
Tak, acz tu chyba da radę bo zawsze są widełki do zwiększenia pracy przewozowej. Mobilis też miał zwiększaną - np. dokupywał wozy na potrzeby uruchomienia "192" do Czyżyn (obecnie "189").

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Skawina

Post autor: tomek_m » 01 sty 2022, 1:51

Kaszmir pisze: 30 gru 2021, 22:19 Starsze wozy wytrzymają krócej i wtedy raczej nie ma szans by przetarg był np. na dziesięć lat.
Tego nie wiemy na pewno, czy nowy przetarg w 2024 ZTP znów ogłosi na kolejne dziesięć lat. Jakiś czas temu przewinęło się info, że ewentualne nowe przetargi na obsługę KMK będą na krótszy okres 7-8 lat, z dwóch powodów
1. Obecnie producenci autobusów, przewidują statystyczny przewidywalny czas życia pojazdu miejskiego właśnie na osiem lat.
2. Gołym okiem widać że AMZety Mobilisa już nie trzymają się najlepiej. ZTP zapewne też to zauważył ;)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości