Skawina

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 06 paź 2022, 20:02

Swoją drogą, nowe "233" będzie właściwie... drugą najmocniejszą linią ze Skawiny do Krakowa. Dostanie takt f45 przez cały tydzień, jedynie "283" ma lepsze (dp f30, sob f35, za to święta już f65). Linia może zatem mieć dużą popularność - nawet mimo jazdy okrężnej.

Wg mnie warto byłoby nawet pomyśleć o koordynacji. Może docelowo obie linie mogłyby dostać np. f30 w tygodniu i f40 w weekendy? I wspólny takt, np. 10+20 na końcówkach w tygodniu i 15+25 w weekendy ("233" będzie jechać 10 minut dłużej).

Ad7
Pasażer
Posty: 40
Rejestracja: 16 cze 2022, 20:53

Re: Skawina

Post autor: Ad7 » 06 paź 2022, 20:35

No i 233 omija korki w kierunku Maków, no niestety w kierunku Skawiny nie 🥲

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 07 gru 2022, 10:37

Z kronikarskiego obowiązku ;) Od niedzieli doszedł nowy przystanek w strefie II, przy nowym rondzie na granicy Krakowa i Skawiny.

Inna sprawa, że zawsze uważam takie sytuacje za nie do końca fair: mieszkający w pobliżu, jednak jeszcze w granicach administracyjnych Krakowa, muszą kupować bilet na II strefę by skorzystać z najbliższego przystanku, mimo że są mieszkańcami Grodu Kraka.
Uruchomienie nowej pary przystanków w Skawinie
od 4.12.2022
213, 223, 253, 263, 283, 293, 903

Szanowni Pasażerowie,

Informujemy, że na wniosek Gminy Skawina, od dnia 4.12.2022 r. (niedziela) zostanie uruchomiona nowa para przystanków o nazwie Skawina Obwodnica, zlokalizowana w rejonie nowego ronda na skrzyżowaniu ul. Skotnickiej w Krakowie, ul. Krakowskiej w Skawinie oraz obwodnicy Skawiny, pomiędzy przystankami Wrony i Skawina Podlipki.

Przystanki będą posiadać funkcję “na żądanie”.

W kierunku Skawiny przystanek Skawina Obwodnica będzie pierwszym przystankiem w II strefie biletowej, natomiast w kierunku Krakowa będzie to ostatni przystanek w II strefie biletowej.
https://ztp.krakow.pl/transport-publicz ... y/482-2022

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Skawina

Post autor: Ydhflx » 27 sty 2023, 16:08

Napisałem do ZTP i gminy Skawina ws. koordynacji 253 i 283, dam znać jak odpiszą.
Szanowni Państwo,

Piszę, jako pasażer linii 253 i 283, w sprawie koordynacji pomiędzy nimi.

I Sytuacja obecna

Linia 283 jedzie praktycznie w całości po trasie linii 253 - jedynie po przystanku Skawina Ajka 253 skręca w kierunku Radziszowa; 283 natomiast na pętlę Skawina, do której ma ledwie 400m. Ponieważ 400m to bardzo niewielka odległość, szczególnie gdy linie wykonują łącznie 3 kursy na godzinę, pozwolę sobie pomijać tą różnicę; praktycznie zawsze szybciej jest podejść tą odległość niż czekać na konkretny autobus.

Pomimo tego, że trasy prawie całkowicie się pokrywają to linie nie są skoordynowane w żadnym stopniu. W szczególności linia 283 odjeżdża z Czerwonych Maków ledwie 8 minut po odjeździe 253, a na kolejny autobus z tych linii konieczne jest czekać 30 minut. Innymi słowy, obecnie takt z Czerwonych Maków to 8/30/22 min. W drugą stronę, z przystanku Skawina Ajka jest on identyczny, co ułatwia koordynację, ale o tym później. Powoduje to że pomimo 3 kursów na godzinę, czekać można nawet 30 minut na kolejny. Jednocześnie powoduje to bardzo wysokie napełnienia na linii 253, jako że zabiera pasażerów swoich jak i linii 283, odjeżdżając tuż przed nią.

Obecnie linia 253 odjeżdża z Czerwonych Maków o X:05, a 283 o X:13 i X:43 (gdzie X to przykładowa godzina). Widoczne jest, że godziny te są dalekie od idealnych.

II Rozwiązania problemu

Tu warto zaznaczyć, że żadne z rozwiązań nie zakłada dodatkowych kursów, a jedynie korektę ich odjazdów.

1. Opcja optymalna, koordynacja do taktu 20/20/20.

Skoro trasa 283 jest w praktycznie całości pokrywana przez 253, można by na wspólnym odcinku skoordynować je do taktu co 20 minut. Nie wskazane jest przy tym zmienianie godzin odjazdów linii 253, gdyż miałoby to implikacje również poza wspólnym odcinkiem. Linia 283 jednak jedzie praktycznie wyłącznie po wspólnym odcinku tych linii, tak więc wskazana byłaby korekta jej godzin odjazdów.

Przykładowo, z Czerwonych Maków 253 odjeżdża X:05 - 283 mogłoby odjeżdżać X:25, X:45, zapewniając takt 20/20/20. Z p. Skawina Ajka do Krakowa (przy założeniu obecnych postojów 283 na pętli) - 253 odjeżdża X:31, 283 by odjeżdżało X:11, X:51. Oznacza to również takt 20/20/20.

2. Opcja alternatywna, korekta odjazdów 283 przy zostawieniu odstępu 30 minut na tej linii.

Ta opcja polega na przesunięciu odjazdów linii 283 o 9 minut do przodu, celem zwiększenia odstępu od poprzedzającej 253, a jednocześnie zmniejszenia odstępu 253 od poprzedzającego 283. Przykładowo 253 odjeżdża z Czerwonych Maków o X:05, a 283 mogłoby X:22, X:52 (zamiast X:13, X:43). Analogicznie przesunięte zostałyby odjazdy z przystanku Skawina Ajka. Przy takim przesunięciu koordynacja to byłoby już 17/30/13 (w obie strony), czyli lepsza dla wszystkich pasażerów, ale szczególnie odciążająca linię 253.

Nie rozwiązuje to problemu odstępu 30 minut, jednak przynajmniej rozwiązuje problem b. wysokich napełnień 253, gdyż w tym wariancie więcej pasażerów jadących do przystanku Skawina Ajka statystycznie pojedzie 283 - w szczególności pasażerowie przybyli na pętlę Czerwone Maki między X:43, a X:52; czyli obecnym a proponowanym odjazdem 283.

III Numery linii

Warto również rozważyć "przemianowanie" linii 283 na kursy wariantowe linii 253. Znacząco zwiększyłoby to czytelność rozkładów, szczególnie w wariancie 1 korekt rozkładów, ale tak na prawdę to już przy obecnych rozkładach taka zmiana ułatwiłaby życie pasażerom. Na pętli Czerwone Maki linie te i tak odjeżdżają z tego samego peronu, także tutaj problemu nie widzę.

Załączam również rozpiskę przykładową z przystanków Czerwone Maki i Skawina Ajka.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 27 sty 2023, 16:30

Bardzo dobre pomysły. f20 to byłoby coś. Również z numeracją, zwłaszcza że skończyły się wolne "2x3".

A jak jest z potokami z samej pętli? Czy nie jest tak, że f30 jest właśnie ze względu na ten ostatni przystanek, by miał regularną linię? Czy może rzeczywiście sporo pasażerów i tak podchodzi na Ajkę?

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Skawina

Post autor: Ydhflx » 27 sty 2023, 16:40

Kaszmir pisze: 27 sty 2023, 16:30 Bardzo dobre pomysły. f20 to byłoby coś. Również z numeracją, zwłaszcza że skończyły się wolne "2x3".

A jak jest z potokami z samej pętli? Czy nie jest tak, że f30 jest właśnie ze względu na ten ostatni przystanek, by miał regularną linię? Czy może rzeczywiście sporo pasażerów i tak podchodzi na Ajkę?
Jadąc od Czerwonych Maków nikt nie czeka na 283, nawet starsi ludzie - tam jest ledwie 400m przecież. Myślę więc że jakby było z Ajki co 20 minut to też by ludzie podeszli.

Dodam jeszcze że jeśli się nie mylę to 283 ma dwie niezależne brygady, więc przestawienie jej rozkładu nie powinno być większym problemem.

Michajlo
Specjalista
Posty: 391
Rejestracja: 05 lip 2021, 10:34

Re: Skawina

Post autor: Michajlo » 27 sty 2023, 18:48

W dni powszednie ma dwie niezależne brygady, natomiast w weekend jedna niezależna a druga ma łączenia :)

Wysłane z mojego SM-A336B przy użyciu Tapatalka

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Skawina

Post autor: Ydhflx » 27 sty 2023, 18:59

O, to dobrze. I tak głównym problemem są właśnie dni robocze, w weekendy raczej nie odjeżdżają po sobie. Zobaczymy, może coś z tego będzie.

Parówczak
Specjalista
Posty: 225
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Skawina

Post autor: Parówczak » 27 sty 2023, 19:38

Dawniej 283 jeździł jeszcze gorzej względem 253. Odjazdy były X:05 linii 253 oraz X:08 linii 283 z Maków. Teraz to chociaż 3 min a nie 8 min różnicy. Ale nadal 253 bierze pasażerów Radziszowa i Skawiny po pół godziny dziury. A 283 bierze tych którzy się nie zmieścili do 253. Tak jest codziennie. Gdyby zastosować takt 20/20/20 byłoby lepiej. To 283 powinien odciążać 253 żeby ludzie jadący daleko za Skawinę mieli szansę w ogóle wsiąść do autobusu. Jeżeli 283 musi kursować jednak co 30 minut, to on powinien jechać kilka minut przed 253. Jednak stworzenie z 283 kursów wariantowych 253, to zły pomysł. Na pewno dużo ludzi chcących jechać do Radziszowa przez nie czytanie wyświetlacza lądowałoby na pętli w Skawinie.

Justforfun
Znawca
Posty: 134
Rejestracja: 29 sie 2022, 18:20

Re: Skawina

Post autor: Justforfun » 27 sty 2023, 19:57

Tak ogólnie to 283 mogłoby być agloX. Niby się zatrzymuje na każdym przystanku ale Skawinie został tak naprawdę jeden wolny numer czyli 205.

Ja ogólnie bym przenumerował 243 na 205.
Dlaczego? A bo jedzie od Zakopiańskiej jak 235 i 245 i już mamy jeden numerek zwolniony. 283 to równie dobrze może być 303 ze względu na niezłą częstotliwość kursów i cyk, mamy drugi numerek wolny.
Ex kierowca MPK, PW.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 27 sty 2023, 21:19

Parówczak pisze: 27 sty 2023, 19:38Jednak stworzenie z 283 kursów wariantowych 253, to zły pomysł. Na pewno dużo ludzi chcących jechać do Radziszowa przez nie czytanie wyświetlacza lądowałoby na pętli w Skawinie.
Dlaczego? Na liniach "310", "213", "223", "209", "214" i kilku innych nie ma problemu z kursami skróconymi/wydłużonymi.
Justforfun pisze: 27 sty 2023, 19:57Tak ogólnie to 283 mogłoby być agloX. Niby się zatrzymuje na każdym przystanku ale Skawinie został tak naprawdę jeden wolny numer czyli 205.
Myślę, że "283" - zwłaszcza gdyby udało się z tym połączeniem z "253" do f20 - byłoby dobrym kandydatem na agloX, lecz w przyszłości. Na razie nie spełnia warunków: ani nie jest przyspieszone, ani nie dojeżdża bliżej centrum Krakowa ;)
Justforfun pisze: 27 sty 2023, 19:57Ja ogólnie bym przenumerował 243 na 205.
Dlaczego? A bo jedzie od Zakopiańskiej jak 235 i 245 i już mamy jeden numerek zwolniony.
Też tak uważam, zresztą chyba nawet wypominaliśmy urzędnikom ten numer. Linia powstała z rozcięcia "203" (akurat "205" byłoby podobne) i dubluje się ze "175/475" oraz "2x5". Czemu zatem numer "243"?

Zresztą to się już odbiło rykoszetem bo nowa skawińska linia musiała dostać numer "295", z racji braku wolnych "2x3". A akurat ten numer pasuje tak umiarkowanie, lepsze byłoby właśnie "2x3".

Nicko
Miłośnik
Posty: 59
Rejestracja: 16 lis 2022, 18:41
Lokalizacja: Skawina

Re: Skawina

Post autor: Nicko » 28 sty 2023, 13:53

Justforfun pisze: 27 sty 2023, 19:57 Tak ogólnie to 283 mogłoby być agloX. Niby się zatrzymuje na każdym przystanku ale Skawinie został tak naprawdę jeden wolny numer czyli 205.
Kaszmir pisze: 27 sty 2023, 21:19 Myślę, że "283" - zwłaszcza gdyby udało się z tym połączeniem z "253" do f20 - byłoby dobrym kandydatem na agloX, lecz w przyszłości. Na razie nie spełnia warunków: ani nie jest przyspieszone, ani nie dojeżdża bliżej centrum Krakowa ;)
AgloX do Skawiny na pewno by się przydało, choć przeciwwskazaniem do jej stworzenia mogłyby być opóźnienia, które linie jadące z CM przez Skotniki i Skawinę robią w godzinach szczytu.
Nie wiem jak w inne dni tygodnia, ale z doświadczenia wiem, że we wtorek i czwartek jadąc autobusem 253 z CM o 17.06 autobus na przystanek Skawina Cmentarz przyjeżdża z ok. 10-15 minutowym opóźnieniem, głównie przez korek na ulicy Skotnickiej na odcinku od okolic przystanku Baczyńskiego do okolic skrzyżowania z ulicą Wrony za węzłem autostradowym. Dodatkowo w autobusie wtedy jest tłok.

Dopóki Kraków nie przebuduje/zbuduje porządnej ulicy od CM do ronda DK44 x ul. Krakowska, a także dopóki na ulicy Krakowskiej nie powstanie planowany buspas/buspasy, to moim zdaniem nie ma sensu na razie mówić o tworzeniu linii przyspieszonej.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Skawina

Post autor: Jaky » 28 sty 2023, 16:27

Nicko pisze: 28 sty 2023, 13:53 AgloX do Skawiny na pewno by się przydało, choć przeciwwskazaniem do jej stworzenia mogłyby być opóźnienia, które linie jadące z CM przez Skotniki i Skawinę robią w godzinach szczytu.
Nie wiem jak w inne dni tygodnia, ale z doświadczenia wiem, że we wtorek i czwartek jadąc autobusem 253 z CM o 17.06 autobus na przystanek Skawina Cmentarz przyjeżdża z ok. 10-15 minutowym opóźnieniem, głównie przez korek na ulicy Skotnickiej na odcinku od okolic przystanku Baczyńskiego do okolic skrzyżowania z ulicą Wrony za węzłem autostradowym. Dodatkowo w autobusie wtedy jest tłok.

Dopóki Kraków nie przebuduje/zbuduje porządnej ulicy od CM do ronda DK44 x ul. Krakowska, a także dopóki na ulicy Krakowskiej nie powstanie planowany buspas/buspasy, to moim zdaniem nie ma sensu na razie mówić o tworzeniu linii przyspieszonej.
Tylko, że idąc tropem czekania z uruchomieniem linii na inwestycje drogowe, do tej pory nie powstałaby 307 (bo nie przebudowano Alei 29L i są ogromne korki), nie powstałoby 337 (bo nie wybudowano Trasy Wolbromskiej czy złączenia Pachońskiego, które przejmą ruch z zatłoczonego układu drogowego).
Czyli czekanie oznaczałoby stratę dla pasażerów przez co najmniej 2 lata (sierpień 2021- sierpień 2023). A tak to linie już funkcjonują i cieszą się dużą popularnością.

Kacper
Miłośnik
Posty: 64
Rejestracja: 08 paź 2022, 16:35

Re: Skawina

Post autor: Kacper » 28 sty 2023, 21:55

W jakim kształcie widzielibyście w takim razie potencjalny agloekspres od Skawiny? Wydaje mi się że potencjalne opcje to:
- dojeżdżający do Czerwonych Maków z pominięciem kilku przystanków po drodze - w zasadzie różnica przede wszystkim w nazwie względem 283
- jadący dalej ul Kobierzyńską i Kapelanka do os Podwawelskiego, bądź dalej na Kleparz czy Dworzec Główny Zachód, jednak i tu i tu już ciasno na pętlach
- jadący do centrum wzdłuż trasy tramwaju

Myślę że są obecnie pilniejsze potrzeby w mieście. Tramwaj gwarantuje zazwyczaj pewniejsze i szybsze połączenie do centrum. Autobus, nawet przez Kobierzyńską, nie oferowałby zbyt wiele nowych możliwości. Przemawia jednak za nim bezpośredni dojazd na aleje bez niewygodnej przesiadki na Rondzie Grunwaldzkim.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Skawina

Post autor: Ydhflx » 28 sty 2023, 22:36

Z perspektywy dojazdu do Skawiny dużo lepiej by środki spożytkować na autobus częściej niż co pół godziny. Bo faktycznie moim zdaniem puszczanie wzdłuż tramwaju jest bez sensu. Problemem nie jest 1/2 minuty na przesiadkę na Grunwaldzkim (szczególnie przy korkach na Skotnickiej), problemem jest to że jak przyjadę na Maki to mogę czekać pół godziny na autobus.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot], Google [Bot] i 10 gości