Skawina

- Linie, trasy, rozkłady
Piwko Wielkie
Pasażer
Posty: 15
Rejestracja: 19 lut 2020, 20:56

Re: Skawina

Post autor: Piwko Wielkie » 06 sty 2021, 19:20

Kaszmir pisze: 25 gru 2020, 20:26 Jakby ktoś wiedział więcej, albo miał link do wspomnianego nagrania - będę wdzięczny :)
Trochę o pomysłach zmian i prowadzonych w tym kierunku analizach można znaleźć na stronach Stowarzyszenia Metropolia Krakowska, które skupia Kraków i gminy tzw. "Obwarzanka". Poniżej link:
http://metropoliakrakowska.pl/sektory/t ... #Dokumenty
Miałem okazję uczestniczyć w początkowych spotkaniach roboczych dotyczących transportu, jednak później wyleciał on z mojego zakresu kompetencji, więc nie mam bieżących informacji. Początkowe założenia były właśnie takie, by gminy ościenne organizowały sobie transport wewnętrzny samodzielnie, a następnie pasażerów przewożono by do miasta głównym środkiem transportu - zależnie od dostępnych możliwości: koleją lub autobusem przyspieszonym.
Generalnie odniosłem wrażenie, że miasto chce się po prostu wymiksować z obsługi gmin ościennych, które i tak traktuje po macoszemu, chociaż te sporo za wspólną komunikację płacą.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Skawina

Post autor: mkm3 » 06 sty 2021, 19:51

Nie podoba mi się ta koncepcja. Jak jeszcze gminy z linią kolejową to rozumiem, że dobra byłaby dowozówka do pociągu to jednak autorzy opracowania patrzą tylko na relacje miejscowość - centrum Krakowa, a przecież obecne linie aglomeracyjne poza dowozem do Krakowa to też wewnętrzne linie szkolne, pracownicze czy dojazd do cmentarza czy kościoła z jednej wioski do innej. Ciekawe czemu Kraków chciałby zaorać to wszystko. Jeśli za drogo wychodzi niech podzielą Aglomerację na np. 4 obszary, ogłoszą przetargi na każdy z nich i zawsze będzie trochę taniej za wzkm.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 09 sty 2021, 10:59

Piwko Wielkie pisze: 06 sty 2021, 19:20Trochę o pomysłach zmian i prowadzonych w tym kierunku analizach można znaleźć na stronach Stowarzyszenia Metropolia Krakowska, które skupia Kraków i gminy tzw. "Obwarzanka". Poniżej link:
http://metropoliakrakowska.pl/sektory/t ... #Dokumenty
Miałem okazję uczestniczyć w początkowych spotkaniach roboczych dotyczących transportu, jednak później wyleciał on z mojego zakresu kompetencji, więc nie mam bieżących informacji. Początkowe założenia były właśnie takie, by gminy ościenne organizowały sobie transport wewnętrzny samodzielnie, a następnie pasażerów przewożono by do miasta głównym środkiem transportu - zależnie od dostępnych możliwości: koleją lub autobusem przyspieszonym.
Generalnie odniosłem wrażenie, że miasto chce się po prostu wymiksować z obsługi gmin ościennych, które i tak traktuje po macoszemu, chociaż te sporo za wspólną komunikację płacą.
Dzięki za link! Założenia nie są złe. Gdyby te szybkie linie dojeżdżały do centrum Krakowa, to mogłoby się udać. Jednak jeśli będą kończyć na obrzeżach, to mały w tym sens. Ciężko oczekiwać, by pasażerowie z Kocmyrzowa najpierw dojeżdżali lokalnym autobusem do centrum gminy, potem kolejnym do Czyżyn, a tam dopiero przesiadali się na tramwaj do centrum.

Druga rzecz to integracja taryfowa. Zwłaszcza gdyby te lokalne linie były organizowane przez gminy, nie ZTP.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Skawina

Post autor: prezes » 09 sty 2021, 12:10

Kaszmir pisze: 09 sty 2021, 10:59 Założenia nie są złe. Gdyby te szybkie linie dojeżdżały do centrum Krakowa, to mogłoby się udać. Jednak jeśli będą kończyć na obrzeżach, to mały w tym sens. Ciężko oczekiwać, by pasażerowie z Kocmyrzowa najpierw dojeżdżali lokalnym autobusem do centrum gminy, potem kolejnym do Czyżyn, a tam dopiero przesiadali się na tramwaj do centrum.
Wówczas sens straciłyby przesiadkowe pętle autobusowo-tramwajowe na obrzeżach Krakowa. Bezpośredni autobus do centrum byłby owszem wygodniejszy, lecz w przypadku gdy pasażerowie i tak muszą się na niego przesiadać, nie polepsza to ich sytuacji. W związku z tym bezpośredni autobus do centrum miałby największy sens w przypadku, gdy gmina jest skupiona wokół jednego dużego ośrodka, który sam generuje duże potoki. W przypadku gmin sąsiadujących z Krakowem, do takich można zaliczyć jedynie Wieliczkę, Skawinę i może Niepołomice. Jednak w przypadku miejscowości wewnątrzgminnych, dużo lepiej aby przesiadka odbywała się w obszarze Krakowa, gdyż są tam dużo większe możliwości przesiadki niż jeden autobus kursujący z centrum gminy. Poza tym, nie widzę tego, że nagle wszystkie gminy dostaną bezpośrednie autobusy do centrum Krakowa. Byłoby to dużo droższe w utrzymaniu dla miasta niż autobusy dojeżdżające do najbliższej możliwej pętli.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Skawina

Post autor: mkm3 » 09 sty 2021, 12:29

prezes pisze: 09 sty 2021, 12:10 Byłoby to dużo droższe w utrzymaniu dla miasta niż autobusy dojeżdżające do najbliższej możliwej pętli.
Tyle, że pewnie linie wewnątrz gmin byłyby już sprawą wyłącznie danej gminy, a te, które mają dostęp do linii kolejowej zapewne nie miałyby już linii autobusowej do centrum lub symboliczną liczbą kursów np. co godzinę.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 09 sty 2021, 14:58

prezes pisze: 09 sty 2021, 12:10Wówczas sens straciłyby przesiadkowe pętle autobusowo-tramwajowe na obrzeżach Krakowa.
Dla aglo pewnie w dużej mierze by straciły, jednak węzły obsługują też linie miejskie. Przykładowo Borek Fałęcki to punkt przesiadkowy również dla Klin, Sidziny czy Swoszowic.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Skawina

Post autor: prezes » 09 sty 2021, 16:53

Kaszmir pisze: 09 sty 2021, 14:58 Dla aglo pewnie w dużej mierze by straciły, jednak węzły obsługują też linie miejskie. Przykładowo Borek Fałęcki to punkt przesiadkowy również dla Klin, Sidziny czy Swoszowic.
Jednak nawet w Borku Fałęckim czy innych tego typu punktach przesiadkowych pasażerowie z aglomeracji stanowią większość, więc istotnie wpływają na zapełnienia tamtejszych tramwajów. Brak tych pasażerów spowodowałby duży spadek potoków w tramwajach, co mogłoby w konsekwencji doprowadzić do cięć. Jeśli chcemy, aby tramwaj stanowił główny środek transportu w dojeździe do centrum, powinniśmy stawiać na niego także w tym przypadku, zachęcając pasażerów z aglomeracji do przesiadki na niego.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 09 sty 2021, 18:54

prezes pisze: 09 sty 2021, 16:53Jednak nawet w Borku Fałęckim czy innych tego typu punktach przesiadkowych pasażerowie z aglomeracji stanowią większość, więc istotnie wpływają na zapełnienia tamtejszych tramwajów. Brak tych pasażerów spowodowałby duży spadek potoków w tramwajach, co mogłoby w konsekwencji doprowadzić do cięć. Jeśli chcemy, aby tramwaj stanowił główny środek transportu w dojeździe do centrum, powinniśmy stawiać na niego także w tym przypadku, zachęcając pasażerów z aglomeracji do przesiadki na niego.
Trochę pasażerów aglo odpłynęłoby do tych linii przyspieszonych. Jednak większość i tak odpłynęła bo wybrała busy. Z drugiej strony, mocne połączenie aglo mogłoby przyczynić się do większego zainteresowania mieszkańców zbiorkomem. A część z nich i tak przesiadałaby się na tramwaje, by dojechać tam gdzie nie dotarłby autobus - tak jak pasażerowie z Wieliczki przesiadają się z "304" na tramwaje na Wielickiej. Czy gdyby skrócić "304" do Nowego Bieżanowa, to liczba pasażerów w tramwajach by się zwiększyła? Nie jestem przekonany bo kto mógłby, przeszedłby do busów albo do własnego auta.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Skawina

Post autor: prezes » 09 sty 2021, 20:57

Kaszmir pisze: 09 sty 2021, 18:54 Czy gdyby skrócić "304" do Nowego Bieżanowa, to liczba pasażerów w tramwajach by się zwiększyła? Nie jestem przekonany bo kto mógłby, przeszedłby do busów albo do własnego auta.
Nie, nie zwiększyłaby się i tak jak piszesz dużo ludzi przesiadłaby się do aut lub innych przewoźników. Analogiczna sytuacja wystąpiłaby wśród mieszkańców mniejszych wiosek wewnątrzgminnych, gdyby zmusić ich do przesiadki na autobus wewnątrz gminy. Linia "304" cieszy się olbrzymim zainteresowaniem, bo to sama Wieliczka generuje te potoki i oczywiście tak jak pisałem, w takiej sytuacji autobus do centrum ma sens, bo Wieliczka pod względem gęstości zaludnienia dorównuje niejednemu krakowskiemu osiedlu. Gdyby zmusić pasażerów z podwielickich miejscowości do przesiadania się w Wieliczce na "304", podejrzewam, że to właśnie oni prędzej wybraliby auto. Z racji iż zapewnienie wszystkim miejscowościom bezpośredniego autobusu do centrum byłoby nieekonomiczne, dobrze gdyby linie aglomeracyjne docierały przynajmniej do sensownego punktu przesiadkowego wewnątrz Krakowa, gdzie będzie możliwość dogodnej przesiadki na więcej linii, zarówno w kierunku centrum, jak i w innych kierunkach.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 31 sty 2021, 20:58

Podepnę pod temat. Sułkowice rozważały dołączenie do krakowskiej km, jednak nie dadzą rady finansowo. Być może przynajmniej "253" zyska przystanek w Krzywaczce, po drodze:
https://krabok.wordpress.com/2021/01/31 ... eracyjnej/

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Skawina

Post autor: Adrian14 » 31 sty 2021, 21:52

Kaszmir pisze: 31 sty 2021, 20:58 Podepnę pod temat. Sułkowice rozważały dołączenie do krakowskiej km, jednak nie dadzą rady finansowo. Być może przynajmniej "253" zyska przystanek w Krzywaczce, po drodze:
https://krabok.wordpress.com/2021/01/31 ... eracyjnej/
A może lepiej zrobić 253 wjazd kieszeniowy do Krzywaczki. Koszta będą zapewne nie tak duże co nowa linia. 253 ma po 13min postoju w Woli Radziszowskiej więc i czasowo może by nie trzeba bardzo rozkładów przerabiać. A nawet jeśli by Sułkowice dołożyły się do kilku dodatkowych kursów 253 to wszyscy by zyskali, a nie byloby to bardzo kosztowne.

Druga opcja również nie tak bardzo kosztowna to poprostu wydłużenie 263, chociażby kilkoma kursami wariantowymi. W tygodniu wymaga to modyfikacji rozkladu, ponieważ rozklad jest dość wyżyłowany, ale w weekendy niewielka korekta, zresztą na 253 podobnie.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Skawina

Post autor: prezes » 31 sty 2021, 22:41

Adrian14 pisze: 31 sty 2021, 21:52 A może lepiej zrobić 253 wjazd kieszeniowy do Krzywaczki. Koszta będą zapewne nie tak duże co nowa linia. 253 ma po 13min postoju w Woli Radziszowskiej więc i czasowo może by nie trzeba bardzo rozkładów przerabiać. A nawet jeśli by Sułkowice dołożyły się do kilku dodatkowych kursów 253 to wszyscy by zyskali, a nie byloby to bardzo kosztowne.

Druga opcja również nie tak bardzo kosztowna to poprostu wydłużenie 263, chociażby kilkoma kursami wariantowymi. W tygodniu wymaga to modyfikacji rozkladu, ponieważ rozklad jest dość wyżyłowany, ale w weekendy niewielka korekta, zresztą na 253 podobnie.
Lepszą opcją byłoby według mnie wydłużenie "263". Przy okazji obsługę komunikacyjną odzyskałyby przystanki Wola Radziszowska Załęg i Wola Radziszowska Łęg, które niegdyś straciły autobus przy skróceniu "263" do Radziszowa PKP. Dodatkowo, w przypadku kieszeniowych wjazdów "253", ucierpieliby pasażerowie z Woli Radziszowskiej, którym wydłużono by podróż zmuszając ich za każdym razem do przejeżdżania przez Krzywaczkę. Trasa "263" jest też obecnie krótsza niż trasa "253" więc nie musielibyśmy wydłużać przebiegu trasy i tak już długiej linii tworząc tasiemca.

zubrzyk111
Znawca
Posty: 106
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:16
Lokalizacja: Kraków/Kalwaria Z.

Re: Skawina

Post autor: zubrzyk111 » 01 lut 2021, 7:15

prezes pisze: 31 sty 2021, 22:41
Adrian14 pisze: 31 sty 2021, 21:52 A może lepiej zrobić 253 wjazd kieszeniowy do Krzywaczki. Koszta będą zapewne nie tak duże co nowa linia. 253 ma po 13min postoju w Woli Radziszowskiej więc i czasowo może by nie trzeba bardzo rozkładów przerabiać. A nawet jeśli by Sułkowice dołożyły się do kilku dodatkowych kursów 253 to wszyscy by zyskali, a nie byloby to bardzo kosztowne.

Druga opcja również nie tak bardzo kosztowna to poprostu wydłużenie 263, chociażby kilkoma kursami wariantowymi. W tygodniu wymaga to modyfikacji rozkladu, ponieważ rozklad jest dość wyżyłowany, ale w weekendy niewielka korekta, zresztą na 253 podobnie.
Lepszą opcją byłoby według mnie wydłużenie "263". Przy okazji obsługę komunikacyjną odzyskałyby przystanki Wola Radziszowska Załęg i Wola Radziszowska Łęg, które niegdyś straciły autobus przy skróceniu "263" do Radziszowa PKP. Dodatkowo, w przypadku kieszeniowych wjazdów "253", ucierpieliby pasażerowie z Woli Radziszowskiej, którym wydłużono by podróż zmuszając ich za każdym razem do przejeżdżania przez Krzywaczkę. Trasa "263" jest też obecnie krótsza niż trasa "253" więc nie musielibyśmy wydłużać przebiegu trasy i tak już długiej linii tworząc tasiemca.
Na tzw. Załęgu nigdy nie było przystanku MPK, tam jedynie zatrzymywali sie prywaciarze i gimbusy i to po nich został słupek przystankowy.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Skawina

Post autor: prezes » 01 lut 2021, 10:40

zubrzyk111 pisze: 01 lut 2021, 7:15 Na tzw. Załęgu nigdy nie było przystanku MPK, tam jedynie zatrzymywali sie prywaciarze i gimbusy i to po nich został słupek przystankowy.
Masz rację, jednak nie zmienia to faktu, że przy ewentualnym wydłużeniu do Krzywaczki, "263" mogłoby się tam zatrzymywać. Pasażerowie raczej nie straciliby za wiele, bo i tak byłby to przystanek na żądanie, a niektórzy mogliby zyskać. Infrastruktura przystankowa chyba nie byłaby wielkim problemem, bo nie byłby to jedyny przypadek przystanku na aglomeracji umieszczonego na słupie energetycznym.

zubrzyk111
Znawca
Posty: 106
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:16
Lokalizacja: Kraków/Kalwaria Z.

Re: Skawina

Post autor: zubrzyk111 » 01 lut 2021, 11:16

prezes pisze: 01 lut 2021, 10:40
zubrzyk111 pisze: 01 lut 2021, 7:15 Na tzw. Załęgu nigdy nie było przystanku MPK, tam jedynie zatrzymywali sie prywaciarze i gimbusy i to po nich został słupek przystankowy.
Masz rację, jednak nie zmienia to faktu, że przy ewentualnym wydłużeniu do Krzywaczki, "263" mogłoby się tam zatrzymywać. Pasażerowie raczej nie straciliby za wiele, bo i tak byłby to przystanek na żądanie, a niektórzy mogliby zyskać. Infrastruktura przystankowa chyba nie byłaby wielkim problemem, bo nie byłby to jedyny przypadek przystanku na aglomeracji umieszczonego na słupie energetycznym.
Wiem coś o tym, że by sie przydał, bo akurat dokładnie w tym miejscu mieszka moja bliska rodzina i znam potrzeby tamtejszych ludzi dotyczące takiej obsługi, więc postulat słuszny. Mam tylko obawy czy Krzywaczka byłaby zainteresowana "263", jako że po jego trasie czas przejazdu do Skawiny i Krakowa wychodzi znacznie dłuższy niż przez Radziszów Podlesie i Kamionną. Dojazd do centrum Krakowa z takiej Krzywaczki oznaczałby nawet półtoragodzinną podróż, podczas gdy z centrum Krzywaczki odchodzi bus za busem, którymi można się dostać w plus minus 30 minut.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot], Google [Bot] i 12 gości