Strona 4 z 6

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 11:16
autor: impuls
Bayer2003 pisze: 11 lip 2023, 22:38 Pytanie czy na pewno tabor ten kiedykolwiek pojawi się jeszcze na krakowskich torowiskach? W obydwóch zajezdniach wiedeńskich tramwajów pozostało teoretycznie 28, a debiutować ma jeszcze 30 STL2, Tina oraz kolejne GT8N. Oczywiście we wrześniu na pewno wiedeński złom pojawi się przynajmniej na części brygad "16" i "22", jednak najgorsze egzemplarze będą mogły zostać bez obaw skasowane. Stanem E1 nie należy się już przejmować i tutaj decyzja MPK jest w pełni zrozumiała. Gorzej jeżeli chodzi o Konstale.
Mam odmienne zdanie.
Ostatnio w średnim tempie wchodzą do ruchu nowe wagony a kasacje zahamowano. Unicestwienie 28 wiedni to jeszcze odległa sprawa. Na pewno będą się jeszcze pojawiać przez długie miesiące i Stadlery II ich w całości nie wykończą. Składy wiedeńskie w wakacje przy pogorszeniu pogody mogą pojawić się na kilku brygadach na "74", "21" i "13". Na "22" ich w wakacje nie będzie. W pochmurne dni będą ufoki na "22". A po wakacjach też mogą Wiednie nie powrócić na "22" ze względu na otwarcie Kraków Grzegórzki. Wiednie po wakacjach powinny wrócić na "44" i "49" oraz mogą jeszcze pojawić się na "13". Po otwarciu Górki N. zgodnie z planem od 1.09.23 braknie taboru 33 metrowego do obsługi wszystkich brygad 3, 8, 9, 10, 14, 18, "22", "50". W ruchu będzie na ten czas 40-45 Stadlerów II serii. Około 15 brygad będzie w NGT6 na "8", "9", być może też na "10" lub "14".

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 11:57
autor: Bayer2003
impuls pisze: 12 lip 2023, 11:16 Mam odmienne zdanie.
Ostatnio w średnim tempie wchodzą do ruchu nowe wagony a kasacje zahamowano. Unicestwienie 28 wiedni to jeszcze odległa sprawa.
Odległa, jednak z pewnością wrzesień rozpocznie się z ilostanem tego taboru mniejszym niż 28.
impuls pisze: 12 lip 2023, 11:16 Na pewno będą się jeszcze pojawiać przez długie miesiące i Stadlery II ich w całości nie wykończą.
Same Stadlery II pewnie nie, ale w połączeniu z Tiną i kolejnymi GT8N jest to już realne.
impuls pisze: 12 lip 2023, 11:16 Składy wiedeńskie w wakacje przy pogorszeniu pogody mogą pojawić się na kilku brygadach na "74", "21" i "13". Na "22" ich w wakacje nie będzie. W pochmurne dni będą ufoki na "22".
Na "13" i "74" pojawiały się dotychczas Konstale, nie tramwaje wiedeńskie i wątpię że zmieni się to do końca wakacji, nawet przy gorszej pogodzie.
impuls pisze: 12 lip 2023, 11:16 A po wakacjach też mogą Wiednie nie powrócić na "22" ze względu na otwarcie Kraków Grzegórzki. Wiednie po wakacjach powinny wrócić na "44" i "49" oraz mogą jeszcze pojawić się na "13".
Niezbyt rozumiem co ma otwarcie Kraków Grzegórzki do wiedeńskich tramwajów na "22". Tabor na "13" zależy od tego ile NGT6 będzie mogło tam trafić, na "44" i "49" oczywiście wszystko możliwe (to szczytówki, więc ostatnie wiedeńskie egzemplarze mogą teoretycznie kursować właśnie tam).
impuls pisze: 12 lip 2023, 11:16 Po otwarciu Górki N. zgodnie z planem od 1.09.23 braknie taboru 33 metrowego do obsługi wszystkich brygad 3, 8, 9, 10, 14, 18, "22", "50". W ruchu będzie na ten czas 40-45 Stadlerów II serii. Około 15 brygad będzie w NGT6 na "8", "9", być może też na "10" lub "14".
Jeżeli 1.09.23 to otwarcie Górki nastąpi, jednak obecnie wydaje się to średnio realny termin (nawet po ukończeniu budowy trzeba jeszcze przeprowadzić kilka jazd próbnych przed skierowaniem tam tramwajów liniowych). Linie "3", "8", "9", "10", "14", "18", "22" i "50" po oddaniu Górki Narodowej będą miały łącznie 112 brygad. Jeżeli taboru RY/HY do tego czasu będzie 115-120, na pewno na jakiejś linii tych tramwajów zabraknie, jednak patrząc na działania MPK w ostatnim roku, powinny to być linie "22" oraz częściowo "9". Problematyczne oczywiście będzie też to, że ciągle trwają remonty PES i pojedyncze 33-metrowce pojawiać się mogą także na "24". Na pewno jednak utrzymywanie 28 tramwajów wiedeńskich nie jest konieczne - liczne remonty skutecznie zmniejszą liczbę brygad, a debiuty w ślimaczym tempie, ale jednak się zdarzają. Do tego rozpoczęła się "produkcja" GT8N, jeżeli utrzymane zostanie tempo z poprzednich modernizacji, jeszcze w 2023 roku kolejny egzemplarz tego typu może wyjechać na linię.

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 12:54
autor: impuls
GT8N dopiero jest jeden robiony a będzie gotowy najwcześniej pod koniec roku. Pozostałe GT8SU czekają w krzakach w Hucie na modernizację, więc nie prędko. Zmniejszenia brygad będą niewielkie, bo połączą "2" z "6" a jedynka na Cichy. Ale mają uruchomić "5". To się zrównoważy. Wejdzie 10 brygad na Górkę i o tyle brygad będzie więcej. Czyli w okolicach 253 brygad od 1.09.23.

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 13:04
autor: kucyk
Do tych Waszych dywagacji dodam jeszcze jedno. Już teraz w MPK widzą w co się wpakowali z Lajkonikami. Okropnie narzekają na Stadlery i żałują, że ostatnich przetargów nie wygrała PESA czy Bombardier. :lol:

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 13:08
autor: Kierman
Mieli sprawdzone bombardiery od lat, chwalone nie tylko przez prowadzących, ale także pasażerów. Trzeba było przetarg tak rozpisać, aby bombardier w nim wystartował. A tak to co dostawa trajek, to inna firma. A potem problemy z częściami i serwisem, bo nie ma unifikacji taboru.

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 13:39
autor: impuls
A Bombardier istnieje? Z tego co wiem w 2021 roku został przejęty przez Alstom. A Alstom nie jest zainteresowany polskim rynkiem.

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 13:47
autor: ds89
kucyk pisze: 12 lip 2023, 13:04 Do tych Waszych dywagacji dodam jeszcze jedno. Już teraz w MPK widzą w co się wpakowali z Lajkonikami. Okropnie narzekają na Stadlery i żałują, że ostatnich przetargów nie wygrała PESA czy Bombardier. :lol:
Jakoś średnio chce mi się wierzyć, że po przebojach z Krakowiakami żal za Pesą jest tak duży. Zresztą brzmi to trochę jak narzekanie w stylu "wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma", podejrzewam że jak ze wszystkim co nowe - jak już wszyscy będą przyzwyczajeni do obsługi tych tramwajów, to i narzekania się skończą.

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 14:11
autor: Bayer2003
impuls pisze: 12 lip 2023, 12:54 GT8N dopiero jest jeden robiony a będzie gotowy najwcześniej pod koniec roku. Pozostałe GT8SU czekają w krzkakach w Hucie na modernizację, więc nie prędko.
Jednak ten jeden prawdopodobnie pojawi się jeszcze w tym roku ;). Jak go skończą to jest szansa na kolejne. W ogóle wiesz może czy dalej aktualny jest plan zmodernizowania 3 egzemplarzy, czy coś się pod tym względem zmieniło?
impuls pisze: 12 lip 2023, 12:54 Zmniejszenia brygad będą niewielkie, bo połączą "2" z "6" a jedynka na Cichy. Ale mają uruchomić "5". To się zrównoważy. Wejdzie 10 brygad na Górkę i o tyle brygad będzie więcej. Czyli w okolicach 253 brygad od 1.09.23.
Na przełomie września i października 2020 było 249-251 brygad przy ilostanie 296 (z czego część też czekała na debiut). Oczywiście nierozsądny byłby powrót do ilostanu w okolicach 300, jednak 320 w zupełności wystarczy na wiele lat.
kucyk pisze: 12 lip 2023, 13:04 Do tych Waszych dywagacji dodam jeszcze jedno. Już teraz w MPK widzą w co się wpakowali z Lajkonikami. Okropnie narzekają na Stadlery i żałują, że ostatnich przetargów nie wygrała PESA czy Bombardier. :lol:
Stadlery nie są idealne, jednak mało awaryjne i spełniają swoje zadanie. Oczywiście Bombardiery pomimo wieku prezentują lepszą jakość, jednak gdyby przetarg wygrała PESA, dzisiaj raczej byłyby spore problemy z obsługą wielu linii, a o wykorzystaniu powyżej 80% można by zapomnieć. Wybrano producenta bardzo przeciętnego, jednak kryterium cenowe też zaważyło i Bombardier nie startował, ponieważ nie miał szans wygrać tego przetargu.
impuls pisze: 12 lip 2023, 13:39 A Bombardier istnieje? Z tego co wiem w 2021 roku został przejęty przez Alstom. A Alstom nie jest zainteresowany polskim rynkiem.
Przecież Alstom posiada spore fabryki pojazdów szynowych w Chorzowie i we Wrocławiu. Przejęcie Bombardiera nastąpiło 29 stycznia 2021 roku, a umowy na dostawy zostały podpisane kolejno 16 stycznia 2018 (35 egzemplarzy STL1), 12 grudnia 2018 (15 egzemplarzy STL1), 29 kwietnia 2020 (35 egzemplarzy STL2) i 4 listopada 2020 (25 egzemplarzy STL2). Przejęcie nie ma więc tutaj nic do rzeczy, ponieważ zamówione przed nim tramwaje i tak musiałyby powstać.

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 15:10
autor: Scania_9640
kucyk pisze: 12 lip 2023, 13:04 Do tych Waszych dywagacji dodam jeszcze jedno. Już teraz w MPK widzą w co się wpakowali z Lajkonikami. Okropnie narzekają na Stadlery i żałują, że ostatnich przetargów nie wygrała PESA czy Bombardier. :lol:
Żałują że nie wygrała PESA? Coś nie wydaje mi się ;)

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 15:29
autor: Kaszmir
kucyk pisze: 12 lip 2023, 13:04Już teraz w MPK widzą w co się wpakowali z Lajkonikami. Okropnie narzekają na Stadlery i żałują, że ostatnich przetargów nie wygrała PESA czy Bombardier. :lol:
Rozmawiałem o tym w zeszłym roku i powiedziano mi na odwrót. Lajkoniki nie są aż tak wytrzymałe jak bombardiery (cytuję: "bombardierów nic nie zajedzie, nasze wnuki będą jeszcze nimi jeździły"), lecz są dużo lepsze niż krakowiaki. Kraków bardzo się zawiódł na 2014N, jakościowo to dramat. Zresztą liczba zgłoszonych usterek i to, jak potem robiono Pesie pod górkę, najlepiej o tym świadczą.

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 16:18
autor: impuls
Bayer2003 pisze: 12 lip 2023, 14:11 Jednak ten jeden prawdopodobnie pojawi się jeszcze w tym roku ;). Jak go skończą to jest szansa na kolejne. W ogóle wiesz może czy dalej aktualny jest plan zmodernizowania 3 egzemplarzy, czy coś się pod tym względem zmieniło?
W poniższym przetargu jest

https://mpk.krakow.pl/Data/Files/_publi ... 1---a1.pdf

uruchomienie maksymalnie 3 kompletów elektronicznego
systemu informacji pasażerskiej wraz z systemem monitoringu wizyjnego do modernizowanych
dwukierunkowych wagonów tramwajowych GT8SU

Wykonanie pierwszej dostawy wraz z montażem oraz uruchomieniem systemu –
październik/listopad 2023 r.

Czyli tramwaj nie wyjedzie wcześniej jak w grudniu. A określenie maksymalnie 3 kompletów, rozumie jak trzech lub mniej.

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 17:18
autor: kucyk
Kaszmir pisze: 12 lip 2023, 15:29 Rozmawiałem o tym w zeszłym roku i powiedziano mi na odwrót. Lajkoniki nie są aż tak wytrzymałe jak bombardiery (cytuję: "bombardierów nic nie zajedzie, nasze wnuki będą jeszcze nimi jeździły"), lecz są dużo lepsze niż krakowiaki. Kraków bardzo się zawiódł na 2014N, jakościowo to dramat. Zresztą liczba zgłoszonych usterek i to, jak potem robiono Pesie pod górkę, najlepiej o tym świadczą.
Szkoda, że nie poinformowano Cię jak kosztowo wychodzą wszelkie naprawy, usterki w Lajkonikach. I jak wiele z nich oraz z jakiego powodu nie wyjeżdża na miasto do obsługi linii? :shock:
A i jeszcze jedno popytaj jak to Stadlery są (niby) ekologiczne i z jakiego powodu się o tym w MPK mówi? Może wtedy zrozumiemy wszyscy gdzie tu sens i logika? :D

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 17:25
autor: Scania_9640
kucyk pisze: 12 lip 2023, 17:18 Szkoda, że nie poinformowano Cię jak kosztowo wychodzą wszelkie naprawy, usterki w Lajkonikach. I jak wiele z nich oraz z jakiego powodu nie wyjeżdża na miasto do obsługi linii? :shock:
A i jeszcze jedno popytaj jak to Stadlery są (niby) ekologiczne i z jakiego powodu się o tym w MPK mówi? Może wtedy zrozumiemy wszyscy gdzie tu sens i logika? :D
To skoro wiesz jak to wygląda kosztowo, to nam tu wszystkim to przedstaw ;) Obsługa dzienna Stadlerów jest na wysokim poziomie to z jakiego powodu niby nie wyjeżdżają na miasto?

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 17:59
autor: Kaszmir
kucyk pisze: 12 lip 2023, 17:18Szkoda, że nie poinformowano Cię jak kosztowo wychodzą wszelkie naprawy, usterki w Lajkonikach. I jak wiele z nich oraz z jakiego powodu nie wyjeżdża na miasto do obsługi linii? :shock:
Lajkoników jest dużo więcej więc nawet statystycznie mogą mieć więcej problemów. Do tego to wciąż świeży tabor, krakowiaki w pierwszych latach sprawiały masę problemów, część z czasem udało się zredukować. Tzw. choroby wieku dziecięcego.

Re: PH - Zajezdnia Nowa Huta [T]

: 12 lip 2023, 19:16
autor: suchy
Kaszmir pisze: 12 lip 2023, 17:59 Lajkoników jest dużo więcej więc nawet statystycznie mogą mieć więcej problemów. Do tego to wciąż świeży tabor, krakowiaki w pierwszych latach sprawiały masę problemów, część z czasem udało się zredukować. Tzw. choroby wieku dziecięcego.
Przecież nawet te wspaniałe i cudowne NGT8 jak przyszły, to co chwilę zjeżdżały na awarie przez pierwsze kilkanaście miesięcy - słyszałem, że np. miały sporo problemów ze zwalniakami. A teraz normalnie śmigają aż miło :)

Dodatkowo trzeba pamiętać również o tym, że Stadlery są w dalszym ciągu na gwarancji - a zatem wszelkie poważne usterki są naprawiane nie przez mechaników MPK, tylko przez pracowników przysłanych ze Stadlera.