Działalność ZTP

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
tomta1
Ekspert
Posty: 655
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Działalność ZTP

Post autor: tomta1 » 10 cze 2023, 19:45

WDZ pisze: 07 cze 2023, 15:59 Podstawowa specjalność dyrektora każdej miejskiej jednostki to umiejętności polityczne pozwalające na pozyskanie adekwatnego do potrzeb budżetu. Bez tego może do woli "wsłuchiwać się w potrzeby mieszkańców" - bez pieniędzy wiele nie zrobi. Od spraw merytorycznych powinien mieć kompetentnych podwładnych.
Dokładnie – Dyrektor ZTP to jedno z tych stanowisk, które obrywa od mieszkańców najmocniej. Nie ma tak w przypadku dyrektorów takich komórek/jednostek jak Zarząd Cmentarzy Komunalnych, Urząd Stanu Cywilnego, Wydział Mieszkalnictwa czy Miejskie Centrum Obsługi Oświaty. Ogólnie na „tamtych sprawach” nie zna się jakoś wielu ludzi, średnio ich to obchodzi, co jest w „tamtych” branżach, dopóki ktoś nie potrzebuje uzyskać jakiegoś papierka ws. pochówku, wypisu z akt stanu cywilnego itd. Ale na transporcie miejskim zna się każdy w tym mieście. Do tego to, w jaki sposób kursują autobusy i tramwaje ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie większości z mieszkańców. Wszystko to wylewa się, zasłużenie bądź nie, na dyrektora ZTP. Poza ogarnianiem siatki połączeń transportu zbiorowego, ma też mnóstwo innych obowiązków (kontrola MPK i Mobilisu, kontrola Rewizora, zezwolenia dla przewoźników prywatnych, system informacji miejskiej, audyty pieszo-rowerowe, ostatnio doszła też strefa czystego transportu i utrzymanie parkingów rowerowych), a do tego dochodzi nieustanne niezadowolenie mieszkańców dotyczące właściwie tylko jednego wycinka (organizacja ptz), na który wpływ ZTP jest determinowany tym, ile radni przeznaczą finansowania. Oczywiście, że czasem można mieć zastrzeżenia co do nieracjonalności wydatków, niemniej biorąc pod uwagę liczbę skarg na pracę ZTP oraz zakres ich faktycznego wpływu na ten grajdołek, jak również morze nienawiści, jaki wylewa się w tzw. internetach pod decyzjami dotyczącymi tak zmian w siatce połączeń, jak i informacjach o nowych drogach dla rowerów czy buspasach – owszem, dyrektor ZTP musi mieć grubą skórę. To nie jest łatwe zadania dla kogokolwiek. I nieważne, kto zostanie nowym dyrektorem, jak ŁF zrezygnuje/zostanie odwołany (np. przez nowego prezydenta) – jego następca będzie borykał się z tymi samymi problemami i też będzie musiał mieć grubą skórę.
WDZ pisze: 07 cze 2023, 15:59 Tylko... znajdźcie mi doświadczonego i kompetentnego inżyniera transportu który weźmie ciężką i niewdzięczną robotę za 6000 brutto (a te 6000 brutto to górne widełki w ostatnich ofertach pracy na stanowiska merytoryczne w ZTP). A skoro nie ma co się chciało to trzeba brać co jest. I zbierać frukta...
Ostatni nabór do Działu Organizacji Transportu – na stanowisko Podinspektora/Inspektora/Specjalisty. Widełki między 4400 a 6000 zł brutto. Przy czym górne widełki dotyczą najwyższego stanowiska, na które trzeba mieć min. 2 lata doświadczenia. Do tego trzeba uczciwie doliczyć premie (acz nie wiem, jak wygląda regulamin wynagradzania w ZTP i jaką przyjęto tam politykę w tym zakresie) oraz trzynastkę (po pierwszym pełnym roku jest to de facto 8,5% premii, czyli średniorocznie 6500 zł). Ale nawet z tymi dodatkami, nie ma co takiej pensji porównywać do korporacji i zachęcić specjalistów (wymagana znajomość CAD-a, BusMana i mnóstwa przepisów) do pracy w urzędzie… a to od pracy tych ludzi zależy kształt siatki połączeń w aglomeracji. A nie ma ich dużo w tym dziale.

A teraz spróbujcie przekonać Radę Miasta, by zwiększyła wydatki na administrację w urzędzie/miejskich jednostkach, by mogli pozyskać do pracy ekspertów za odpowiednie pieniądze. Założę się, że większość głosów będzie mówiła o tym, iż jest to zbędne obciążenie dla budżetu.

Kojak
Znawca
Posty: 155
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Działalność ZTP

Post autor: Kojak » 11 cze 2023, 10:46

Praca w urzędach państwowych nie jest dla ludzi zdolnych, tylko dla ludzie delikatnie mówiąc mało zdolnych. Bo jak słusznie zauważono tutaj, człowiek zdolny tudzież kompetentny z łatwością znajduje pracę znacznie lepiej płatną.
Nawet zdolny pasjonat długo nie wytrzyma na takim stanowisku, bo bardzo szybko podłapie kontakty i skusi się na coś lepszego. Tym bardziej, że w państwowych urzędach to nie merytoryka jest na pierwszym miejscu. Na wielu stanowiskach możnaby posadzić małpę i efekt byłby taki sam. Państwowe posadki to głównie polityka i walka polityczna... przykład: dlaczego Kraków i małopolska mając tak duzę nasilenie ruchu kołowego ma tak słabą infrastrukturę drogową, podczas gdy rejon pomorza był mocno doinwestowany pomimo znacznie mniejszego ruchu drogowego? Wiemy, kto pochodzi z pomorza. A każde grapie grabią pod siebie.
Idźmy dalej: kierowca autobusu w MPK - oferty pracy mówią o zarobkach minimum 4800 zł brutto (to oczywiście niezbyt duży, gdyby to jeszcze na rękę było to OK) ale jeśli podobną czy niewiele większą kwotę ma osoba zarządzajaca całym transportem to gdzie Rzym a gdzie Krym?
A obecne ruchy polityczne (nie wchdoząć w szczegóły) tylko spłaszczają poziom wynagrodzeń, stąd mamy to co mamy, a będzie jeszcze "lepiej".
Problem organizowania komunikacji w miastach jest powszechny, a Kraków w cale i tak nie najgorzej wypada, po Krakowie całkiem sprawnie się podróżuje komunikacją zbiorową.
Myslę, że ciekawym pomysłem byłoby zaproponowanie takich cyklicznych spotkań z przedstawicielem ZTP, w którym ludzie zaangażowani w sposób hobbystyczny w rozwój komunikacji mogliby na takim forum zgłaszać swoje uwagi, w ramach pewnej burzy mózgów. Z tego zawsze może sie coś urodzić. Bo nie wszystko wynika wprost z tabelek. Z ecxella można wyciągać wnioski, ale pomysłów trzeba nie raz szukać u ludzi, którzy patrza na to z zewnątrz a jednocześnie mają duże rozeznanie sytuacji z racji swoich zainteresowań.

quartson
Pasażer
Posty: 12
Rejestracja: 30 paź 2022, 21:18

Re: Działalność ZTP

Post autor: quartson » 11 cze 2023, 10:59

Kojak pisze: 11 cze 2023, 10:46 Idźmy dalej: kierowca autobusu w MPK - oferty pracy mówią o zarobkach minimum 4800 zł brutto (to oczywiście niezbyt duży, gdyby to jeszcze na rękę było to OK) ale jeśli podobną czy niewiele większą kwotę ma osoba zarządzajaca całym transportem to gdzie Rzym a gdzie Krym?
W ogłoszeniach jest 4800 zł netto, czyli właśnie na rękę i pomimo, że jest to praca odpowiedzialna to również uważam, że jednak osoba zarządzająca transportem powinna zarabiać trochę więcej.

suchy
Ekspert
Posty: 774
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Działalność ZTP

Post autor: suchy » 11 cze 2023, 11:05

Kojak pisze: 11 cze 2023, 10:46
Idźmy dalej: kierowca autobusu w MPK - oferty pracy mówią o zarobkach minimum 4800 zł brutto (to oczywiście niezbyt duży, gdyby to jeszcze na rękę było to OK) ale jeśli podobną czy niewiele większą kwotę ma osoba zarządzajaca całym transportem to gdzie Rzym a gdzie Krym?
Ależ to jest na rękę - sądzisz że te 4800 to kwota brutto? Przecież na rękę to by było jakieś ledwo 3,5 tys. :lol: :lol: Oczywiście te 4800 to pewnie jest kwota bez wszelkich dobrowolnych odliczeń, które możesz sobie wziąć, ale nie musisz - czyli składka PPK na emeryturę, składka na Związki Zawodowe, Multisporty, pakiety prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych czy na życie, itp. Jak coś z tego sobie weźmiesz, to pracodawca ci odciąga z wypłaty określoną kwotę.

Kojak
Znawca
Posty: 155
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Działalność ZTP

Post autor: Kojak » 11 cze 2023, 15:28

No ok, może coś źle zapamiętałem. To jak kierowca autobusu ma 5k na rękę, to taki kierownik powienien mieć z 8k na rękę.
Oczywiście, że praca kierowcy autobusu jest bardzo odpowiedzialna i 5k to jest absolutne minimum, w końcu wozi ludzi a nie ziemniaki.

lolek-12
Specjalista
Posty: 463
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Działalność ZTP

Post autor: lolek-12 » 21 cze 2023, 15:50

Od lipca ZTP będzie zarządzało Punktami Sprzedaży Biletów oraz uruchomi uzupełniającą kontrolę biletów
https://ztp.krakow.pl/wszystkie-aktualn ... letow.html

pablo
Specjalista
Posty: 420
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Działalność ZTP

Post autor: pablo » 21 cze 2023, 22:31

lolek-12 pisze: 21 cze 2023, 15:50 Od lipca ZTP będzie zarządzało Punktami Sprzedaży Biletów oraz uruchomi uzupełniającą kontrolę biletów
https://ztp.krakow.pl/wszystkie-aktualn ... letow.html
Szkoda, że z tego komunikatu nie można się dowiedzieć, czy wraca punkt na pętli Krowodrza Górka, który zamknięto w zeszłym roku.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 1012
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Działalność ZTP

Post autor: mkm3 » 13 lip 2023, 11:00


edek3253
Specjalista
Posty: 238
Rejestracja: 06 kwie 2021, 14:03

Re: Działalność ZTP

Post autor: edek3253 » 18 lip 2023, 18:48

ZTP chwali się ławkami na pl. Wolnica:
https://www.facebook.com/ZTPkrakow/post ... V4xphwsrNl

Powiedzcie mi proszę, bo nie ogarniam. Od kiedy ZTP zajmuje się stawianiem ławek? Pomieszanie z poplątaniem. Myślałem, że oni są od transportu, a od ławek to ZDMK. Jeśli ZTP się zajmuje zadaniami, które do nich nie należą to nie dziwię się, że mamy w komunikacji miejskiej takie decyzje jakie mamy.

Robert
Znawca
Posty: 153
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Działalność ZTP

Post autor: Robert » 18 lip 2023, 19:04

edek3253 pisze: 18 lip 2023, 18:48 ZTP chwali się ławkami na pl. Wolnica:
https://www.facebook.com/ZTPkrakow/post ... V4xphwsrNl

Powiedzcie mi proszę, bo nie ogarniam. Od kiedy ZTP zajmuje się stawianiem ławek? Pomieszanie z poplątaniem. Myślałem, że oni są od transportu, a od ławek to ZDMK. Jeśli ZTP się zajmuje zadaniami, które do nich nie należą to nie dziwię się, że mamy w komunikacji miejskiej takie decyzje jakie mamy.
W zarządzaniu transportem publicznym nie mają się czym chwalić to dobre i pochwalenie się ławkami :lol:

PS wiadomo ile one kosztowały? :D

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Działalność ZTP

Post autor: ant_sm » 18 lip 2023, 20:56

edek3253 pisze: 18 lip 2023, 18:48 Powiedzcie mi proszę, bo nie ogarniam. Od kiedy ZTP zajmuje się stawianiem ławek? Pomieszanie z poplątaniem. Myślałem, że oni są od transportu, a od ławek to ZDMK. Jeśli ZTP się zajmuje zadaniami, które do nich nie należą to nie dziwię się, że mamy w komunikacji miejskiej takie decyzje jakie mamy.
To w ramach większego projektu jakim jest tzw. Kwartał Klimatyczny.
https://ztp.krakow.pl/miasto-15-minutow ... ny-kwartal
Robert pisze: 18 lip 2023, 19:04 PS wiadomo ile one kosztowały? :D
Wystarczy poszukać:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/se ... 2d9e28ec7b
Według informacji z otwarcia ofert koszt zaproponowany przez wybranego wykonawcę jest zbieżny z budżetem zamawiającego czyli 53 136,00 zł brutto. Z tego co czytam to jest to koszt łącznie z montażem, nie widzę rozbicia kosztów na poszczególne typy ławek. Ale szybko dzieląc kwotę przez liczbę ławek (pomijając kwestię, że są różnej wielkości), to średnio wychodzi 1 660,50 zł brutto za ławkę z montażem.

pablo
Specjalista
Posty: 420
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Działalność ZTP

Post autor: pablo » 19 lip 2023, 12:21

ant_sm pisze: 18 lip 2023, 20:56 To w ramach większego projektu jakim jest tzw. Kwartał Klimatyczny.
https://ztp.krakow.pl/miasto-15-minutow ... ny-kwartal
Jak zwykle w tym mieście głównym priorytetem są turyści. Porządkuje się przestrzeń często odwiedzaną przez turystów - fragment centrum. Może z takim pietyzmem zajęto by się jakimś innym fragmentem miasta. Jakimś takim, gdzie to mieszkańcy a nie turyści stanowią większość. Prokocimiem, Krowodrzą, Mistrzejowicami, itd itp. Mieszkańcy miasta zawsze obywatelami drugiej kategorii.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Działalność ZTP

Post autor: Ydhflx » 20 lip 2023, 14:15

Kontynuując wątek z tematu "Numeracja linii"
Jaky pisze: 19 lip 2023, 15:55 A skąd takie informacje, że zmiany są wprowadzane bez przemyślenia i analiz? Pytam, ponieważ jestem tym mocno zaskoczony. Jest sporo zmian w KM, które wynikają z niedofinansowania transportu zbiorowego. Jeśli tylko pojawiały się dodatkowe pieniądze, to od razu przekładało się to na wzmocnienia. Jednak w ciągu ostatnich 10 lat dodatkowe pieniądze pojawiały się głównie z powodu wzrostu kosztów utrzymania komunikacji miejskiej, a nie jej systematycznych wzmocnień. To prawda, ale to raczej zarzut w kierunku Placu Wszystkich Świętych niż jednostki, jaką jest ZTP.

Są zdecydowanie ukierunkowane na transport zbiorowy i ideę zrównoważonej mobilności. Przez ostatnie kilka lat zostało wprowadzonych wiele pozytywnych zmian. Tylko każdy wyrabia sobie o nich inną opinię. Przykładowo, dla jednych rozcinanie linii to negatywny aspekt, dla mnie osobiście to pozytywny, ponieważ linia ta, jest narażona na mniejsze opóźnienia. Nie wchodzę tutaj w aspekty cięcia częstotliwości, a to z racji ww. finansów.
Każdy widzi to, co chce widzieć. Takich spraw jest więcej, można by tutaj wymieniać dlugo. ;)
Nie zgodzę się, że problemy wynikają jedynie z braku funduszy. Zamieniono przecież 208 na 300, podczas gdy 192 kończy 1km od lotniska; pogorszono dojazd dużej części mieszkańców, a nie zaoszczędzono nic. Do tego, 300 odjeżdża w tych samych godzinach, co pociąg. Przykłady niekorzystnych zmian, które nic nie zaoszczędziły można mnożyć, ale to już było dyskutowane wiele razy.

Nie zgodzę się również, że zmiany są podparte analizami. Wszak z analiz wyszło, że za autobus częsty uważa się co 15 minut, a jak jest co 7,5 min. to nie trzeba sprawdzać rozkładów. Co więc się robi? Unifikuje częstotliwości do f15/20, czyli w szczycie na granicy "często", a poza szczytem to nawet nie są często. I to unifikowane będą linie magistralne, które przez cały dzień powinny być "często". Co gorsza, dąży się do osłabiania linii jeżdżących bardzo często, jak 503, 139, 194. Podsumowując, zmiany są przeciw analizom mówiącym, że pasażerowie "akceptują" konkretne częstotliwości. Jednocześnie, argumentem za tym jest, że przecież linie będą zsynchronizowane to razem wyjdzie dobra częstotliwość. Jednak, to stoi w sprzeczności z kolejnym argumentem używanym przez ZTP.

Skoro autobusy się nie spóźniają, a przynajmniej nie na tyle, żeby był problem w koordynacji dwu i więcej różnych linii, to dlaczego zdaniem ZTP występuje problem w koordynacji... jednej linii? A tym przecież są uzasadniane rozcinania linii. Poza tym, takie rozcinanie wprost prowadzi do spadku częstotliwości - skoro na środku się pokrywają, to za tą samą kwotę muszą jeździć rzadziej na końcach.

Pozostaje jeszcze jednen problem z unifikacją. Jeżeli nie ma pieniędzy, żeby linie f-10 czy f-12 podnieść do f-7,5, to spuszczanie ich do f-15 jest po prostu cięciami. I tu jest kolejny problem z "analizami" ZTP, chociaż być może z ich komunikacją: nie mówią, co będzie w zamian. Idealny przykład, 139: teraz tniemy, po wakacjach powinno być wzmocnienie. Ale jakie to nie wiadomo. Pojawia się - zasadne - pytanie, czy to wzmocnienie było w ogóle ustalone i przeanalizowane podczas analiz rozcinania 139, a jeżeli tak to dlaczego go nie ogłoszono od razu? Moim zdaniem po prostu dokładnych planów tutaj (i w wielu innych miejscach nie ma), a rzeczy robi się na zasadzie "będziemy się martwić potem".

Ta metoda "będziemy się martwić potem" ujawnia się również przy remontach: rozpiski dostajemy kilka dni wcześniej. To jest po prostu nieakceptowalne. Przygotowanie remontu trwa miesiące, jeżeli nie lata, dlaczego rozkłady są pokzaywane na ostatnią chwilę? I ponownie pojawia się pytanie, czy one są robione na ostatnią chwilę; a jeżeli nie, to jeżeli są gotowe wcześniej, to dlaczego nie są pokazywane wcześniej, i np. nie są słuchane uwagi mieszkańców?

Podsumowując, ZTP nie sprawia wrażenia żeby działał na podstawie analiz, ani żeby słuchał głosu mieszkańców. Robią rzeczy często bez żadnego uzasadnienia, i to takie które nawet nie przynoszą oszczędności; a do tego uzasadnienia które podają są sprzeczne ze sobą.

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Działalność ZTP

Post autor: ant_sm » 23 lip 2023, 14:39

Ydhflx pisze: 20 lip 2023, 14:15 Podsumowując, ZTP nie sprawia wrażenia żeby działał na podstawie analiz, ani żeby słuchał głosu mieszkańców. Robią rzeczy często bez żadnego uzasadnienia, i to takie które nawet nie przynoszą oszczędności; a do tego uzasadnienia które podają są sprzeczne ze sobą.
Odpowiadając również użytkownikowi Jaky.

Dokładnie tak to wygląda. Jeśli były prowadzone analizy niech je pokażą, to wtedy przestaniemy dyskutować. Według mnie nie ma żadnych analiz do wszelkich zmian w układzie linii nie ma. Oczywiście się pewnie do tego nie przyznają bo wizerunkowo byłaby to klapa jakby się okazało, że taki wspaniały urząd podejmuje decyzje na zasadzie widzimisie dyrektora czy pracowników.

wanek
Pasażer
Posty: 23
Rejestracja: 28 sie 2021, 19:57

Re: Działalność ZTP

Post autor: wanek » 23 lip 2023, 21:15

Prosilem kiedys o analizy (zmiana trasy interesujacej mnie linii). To wtedy dowiedzialem sie, ze zmiany na mityczne prosby mieszkancow, ktorych oczywiscie nie moga ujawnic.
Widze, ze juz nawet na forum malo kto sie nabiera na ich dyrdymaly.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości