Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

- Linie, trasy, rozkłady
krk_kmk
Pasażer
Posty: 32
Rejestracja: 20 lis 2020, 9:59
Lokalizacja: Kraków, Dzielnica XI

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: krk_kmk » 10 mar 2024, 12:09

Ostatnio dużo słychać o możliwości przedłużenia linii 155 do Podgórza SKA przez Bonarkę. Wg pomysłu z 2020 miała kursować na trasie Dworzec Płaszów - Wielicka - Malborska - Klonowica/Beskidzka - Swoszowice. Jednak ostatecznie pojechała do zajezdni na Woli Duchackiej, po likwidacji 165 zostawiając odcinek Kurdwanów - Malborska - Wielicka bez jakiejkolwiek rekompensaty. Skoro ZTP wysuwa propozycję na wydłużenie linii przez Kamieńskiego i al. Powstańców Śląskich na rok 2024 (zapewne po przejęciu niektórych linii przez Mobilis), to dlaczego by nie "wyrównać strat" po reformie komunikacyjnej z 2022 roku, na której mocno ucierpiały rejony Woli Duckackiej - Wschód, zamiast tworzyć połączenia do Bonarki, którego (nie licząc 184) nigdy nie było. Uważam, że powinno się w pierwszej kolejności wydłużyć linię 155 przez Malborską do Dworca Płaszów / ewentualnie Podgórza SKA zachowując f30.
Plusy:
- Swoszowice zyskałyby dostęp do bieżanowskich linii tramwajowych przez przystanek Kabel
- Osoby potrzebujące dostać się z Kurdwanowa do szkoły/ Domu Kultury na Malborskiej wreszcie miałyby taką możliwość bez przesiadek
- Mieszkańcy części Woli Duchackiej, którzy podjeżdżają codziennie 169 pod przystanek Malborska, aby udać się na tramwaj, mieliby możliwość łatwiejszej przesiadki (szczególnie w stronę powrotną, gdzie trzeba przejść kilka par świateł, a 169/469 kursują nierzadko z kilkunastominutowym opóźnieniem)
- Jeśli udałoby się reaktywować pętlę Dworzec Płaszów (w Swoszowicach jest już punkt socjalny), mieszkańcy części Dzielnicy X i XI mogliby dojechać na swój pociąg TLK, IC, REG, czy nawet EIP (Pendolino) autobusem.
Wady:
- Jeśli 155 musiałaby jechać do Podgórza SKA, stałaby w korkach na Wielickiej (z drugiej strony po przedłużeniu przez Bonarkę linia "utykałaby" na al. Powstańców Śląskich)
- Mieszkańcy Swoszowic straciliby perspektywę bezpośredniego autobusu do Bonarki
- Linia nie mogłaby być obsługiwana "elektrykami" (dla niektórych zaleta :D )
Co myślicie o tym pomyśle?
Bez stresu, to tylko post ;)

fysztof
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: fysztof » 11 mar 2024, 9:26

Rozumiem potrzebę przywrócenia połączenia tej części Woli Duchackiej przez Malborską z tramwajem - ale nie jestem fanem zrobienia tego za pomocą "155". Szczerze mówiąc liczę (pewnie naiwnie jak zwykle), że przedłużenie "155" pozwoli na zapewnienie znacznie stabilniejszego połączenia sporej części Woli Duchackiej z przystankiem Podgórze SKA. Jest obecnie "174", ale w godzinach szczytu (czyli wtedy, kiedy najbardziej go potrzeba) jest to czysta fikcja, bo Nowohucka generuje takie korki i losowość, że dziury między kolejnymi "174" w stronę Kurdwanowa potrafią mieć po 25-30 minut a na czymś takim nikt o zdrowych zmysłach nie będzie polegać. Natomiast właśnie z centralnej Woli Duchackiej do południowej części centrum opcja dojechania do 'Podgórze SKA' i dalej tramwajem jest najwygodniejsza i potencjalnie najszybsza. Jeśli tak pojedzie "155", to w połączeniu z "3/24" będzie super połączeniem dla okolic Sławka czy północnej części okolic Łużyckiej.
Gdyby jeszcze ZTP zebrał się wreszcie w sobie i zrobił tę jakże śmieszną w kosztach i działaniu inwestycję w postaci dopuszczenia autobusów do jazdy na wprost z pasa do skrętu w prawo (https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... z-wielicka), to w ogóle byłoby super. Swoją drogą audyt ma prawie 4 lata, naprawdę to za mało czasu żeby przerzucić 10 metrów krawężnika, wylać kilka metrów kwadratowych asfaltu i domalować oznakowanie...???
Co do połączenia Malborskiej z tramwajami 'bieżanowskimi' - ja bym tu szczerze mówiąc poszukał opcji przetrasowania "143". W najwygodniejszej opcji od skrzyżowania pod Kablem, zamiast dalej prosto w Wielicką skierowałbym ją właśnie w Malborską i docelowo do Zajezdni WD. W ten sposób praktycznie cała Wola i szczególnie Malborska odzyskałyby połączenie do 'Kabla' całkiem niskim kosztem. Wymaga to pewnych zmian organizacyjnych oczywiście, ale wobec potencjalnych zysków nakład jest raczej śmieszny. Kwestia przygotowania dwóch peronów przystankowych i dopuszczenia lewoskrętu dla autobusów.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: kbieniu7 » 11 mar 2024, 13:05

Też uważam, że jednak lepiej "155" puścić przez Bonarkę do Podgórza SKA.
fysztof pisze: 11 mar 2024, 9:26 Gdyby jeszcze ZTP zebrał się wreszcie w sobie i zrobił tę jakże śmieszną w kosztach i działaniu inwestycję w postaci dopuszczenia autobusów do jazdy na wprost z pasa do skrętu w prawo (https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... z-wielicka), to w ogóle byłoby super. Swoją drogą audyt ma prawie 4 lata, naprawdę to za mało czasu żeby przerzucić 10 metrów krawężnika, wylać kilka metrów kwadratowych asfaltu i domalować oznakowanie...???
To nie ZTP, a ZDMK. A ZDMK jak to oni, niespecjalnie się czymkolwiek przejmują... Pisałem z nimi rok temu, co z tym (i innymi w okolicy) drobnym projektem - jest to pakiet inwestycji, które miał zrobić inwestor prywatny. Do dziś nie przedstawił harmonogramu, przekroczył termin i złożył wniosek o wydłużenie terminu.

Poniżej odpowiedzi od ZDMK. Ten kawałek to Etap IV. Pierwotnie jego termin oddania to 30 kwietnia 2024. Nie będzie.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

WDZ
Specjalista
Posty: 299
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: WDZ » 11 mar 2024, 13:44

Ale zdajecie sobie sprawę z tego że to "143" po wyjeździe z Malborskiej zatrzymywałoby się dopiero przy Bieżanowskiej?

NB jest niejeden węzeł przesiadkowy w tym mieście gdzie odległość między przystankami jest większa niż między Malborską i Kablem... Może po prostu przemianować "Malborską" na "Kabel" i problem sam się rozwiąże? :twisted:

Co do "155" to gdyby spytać mieszkańców Swoszowic czy wolą bezpośredni dojazd do dworca w Płaszowie czy do Bonarki to jak myślicie co wybiorą? Skądinąd dojazd do Podgórza SKA to dla mieszkańców Swoszowic akurat to raczej żaden cymes - dokładnie tą samą linię mają wszak tuż pod bokiem...

Kierman
Specjalista
Posty: 369
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kierman » 11 mar 2024, 14:32

155 powinno być wydłużone z dwóch stron. Z jednej do Pod Fortem, z drugiej przez Bonarkę do najbliższej pętli, czyli Podgórza SKA.

Kowalik
Specjalista
Posty: 318
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kowalik » 11 mar 2024, 16:11

To jak już tą nieszczęsną 155 wydłużą do Bonarki, to wraz z nią powinni wydłużyć również 107. Umożliwi to dojazd do punktów usługowych, oraz zwiększy możliwość przesiadki na inne linie.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: kbieniu7 » 12 mar 2024, 0:06

WDZ pisze: 11 mar 2024, 13:44 Co do "155" to gdyby spytać mieszkańców Swoszowic czy wolą bezpośredni dojazd do dworca w Płaszowie czy do Bonarki to jak myślicie co wybiorą? Skądinąd dojazd do Podgórza SKA to dla mieszkańców Swoszowic akurat to raczej żaden cymes - dokładnie tą samą linię mają wszak tuż pod bokiem...
Jakbym miał zgadywać, to do Bonarki - duże centrum handlowe, zagłębie biurowe i przede wszystkim: możliwość przesiadki na autobusy na Kamieńskiego.

"155" do Podgórza SKA to nawet moim zdaniem nie tyle dla Swoszowiczan, co dla Woli Duchackiej i Bonarki połączenie z tramwajami na Wielickiej i zachodnią częścią Starego Podgórza. Ci pierwsi - jak sam zauważyłeś zresztą - mają pociąg koło domu, który zawiezie ich ekspresowo i bez korków na Kraków Główny.

fysztof
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: fysztof » 12 mar 2024, 9:39

kbieniu7 pisze: 11 mar 2024, 13:05 (...)To nie ZTP, a ZDMK. (...) Poniżej odpowiedzi od ZDMK. Ten kawałek to Etap IV. Pierwotnie jego termin oddania to 30 kwietnia 2024. Nie będzie.
Racja. Dzięki za wrzutkę. Smutne, że taka 'drobnostka' a milionowe miasto ma taki problem, by to zrealizować. Żenujące. Szczerze mówiąc takie właśnie sprawy wzbudzają nadzieję, że wybory pogonią wreszcie JM, Kuliga, Muzyka i całą tę obecną świtę z dyrekcjami ZTP, ZDMK itd. W jakiejkolwiek postaci nie miałoby to nastąpić. Przynajmniej przez chwilę będzie można żyć złudzeniem i nadzieją, że coś w tym mieście drgnie;-) Pewnie płonną, ale jednak ;-)
kbieniu7 pisze: 12 mar 2024, 0:06 "155" do Podgórza SKA to nawet moim zdaniem nie tyle dla Swoszowiczan, co dla Woli Duchackiej i Bonarki połączenie z tramwajami na Wielickiej i zachodnią częścią Starego Podgórza. Ci pierwsi - jak sam zauważyłeś zresztą - mają pociąg koło domu, który zawiezie ich ekspresowo i bez korków na Kraków Główny.
Dokładnie tak. Dlatego wcześniej również wyraziłem poparcie dla "155" do Podgórze SKA. Kto powiedział, że "155" to linia wyłącznie w interesie Swoszowic? W przypadku takiego przedłużenia może pomóc także np. Woli Duchackiej.
WDZ pisze: 11 mar 2024, 13:44 Ale zdajecie sobie sprawę z tego że to "143" po wyjeździe z Malborskiej zatrzymywałoby się dopiero przy Bieżanowskiej?
W moim zamyśle podstawowym "143" mogłoby jechać do skrzyżowania pod Kablem jak obecnie i dopiero tam skręcać w lewo (trzeba dopuścić skręt dla autobusów). Nowy przystanek można zrobić już na Malborskiej (na wysokości ogrodnicznego): https://maps.app.goo.gl/VwhKkbFoqzjYykr99 - wąska wiata i jest. W drugą stronę podobnie trzeba zrobić peron i postawić wiatę za skrzyżowaniem (https://maps.app.goo.gl/2WcW15PjgSwC5D836), ale to nie są jakieś wielkie inwestycje a na pewno bardzo byłyby wygodne, bo...
WDZ pisze: 11 mar 2024, 13:44 NB jest niejeden węzeł przesiadkowy w tym mieście gdzie odległość między przystankami jest większa niż między Malborską i Kablem... Może po prostu przemianować "Malborską" na "Kabel" i problem sam się rozwiąże? :twisted:
... żaden to argument, że gdzieś jest jeszcze gorzej. Równanie w dół obserwujemy od lat w komunikacji w Krakowie. Tym tropem myślenia najlepiej nic nie próbować usprawniać, bo zawsze znajdzie się niejedno miejsce, gdzie jest gorzej.

WDZ
Specjalista
Posty: 299
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: WDZ » 12 mar 2024, 10:41

kbieniu7 pisze: 12 mar 2024, 0:06 "155" do Podgórza SKA to nawet moim zdaniem nie tyle dla Swoszowiczan, co dla Woli Duchackiej i Bonarki połączenie z tramwajami na Wielickiej i zachodnią częścią Starego Podgórza. Ci pierwsi - jak sam zauważyłeś zresztą - mają pociąg koło domu, który zawiezie ich ekspresowo i bez korków na Kraków Główny.
Tylko oni mają na tej trasie "174" kursujący częściej i w większym taborze... IMO "155" mógłby spokojnie kończyć pod Bonarką (o ile uda się dogadać z władzami centrum). Ciągnięcie go dalej do Podgórza to już tylko strata pieniędzy.

Co do "143" to oczywiście można dołożyć te przystanki. Ale jest takie, że skrzyżowanie Wielicka/Malborska będzie prawdopodobnie za czas jakiś przebudowywane - obecnie preferowana koncepcja przebudowy Wielicka/Nowosądecka zakłada dobudowę trzeciego toru circa od Kabla do Nowosądeckiej a co za tym idzie przesunięcie osi Wielickiej.

fysztof
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: fysztof » 12 mar 2024, 16:35

WDZ pisze: 12 mar 2024, 10:41 Tylko oni mają na tej trasie "174" kursujący częściej i w większym taborze... IMO "155" mógłby spokojnie kończyć pod Bonarką (o ile uda się dogadać z władzami centrum). Ciągnięcie go dalej do Podgórza to już tylko strata pieniędzy.
"174" jest opcją czysto teoretyczną. Z powodu Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich kursy podjeżdżają kompletnie bez ładu i składu... Rozkład na Podgórze SKA jest fikcją. Jechanie z miasta tramwajem z liczeniem na przesiadkę na "174" jest totalną ruletką. "155" będzie tam ruszać z pętli i dla tej linii lokalizacja tej pętli ma zdecydowanie sens.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kaszmir » 16 mar 2024, 14:44

Mnie wydłużanie "155" do Podgórza SKA coraz mniej przekonuje. Były badania i wyszło, że większość pasażerów ze Swoszowic wysiada na Kurdwanowie. Z kolei dla samego Kurdwanowa i Woli Duchackiej, do Podgórza SKA jest mocniejsze "174" z f15-20. "155" z f30-40 niewiele tu pomoże. Tak, "174" utyka w korkach, jednak te są również przy Bonarce czy na al. Powst. Śląskich, buspas na Kamieńskiego pomaga tylko częściowo. W takim układzie, wydłużanie "155" to właśnie pakowanie go w korek.

"143" od Kabla przez Malborską odpada - na tak dużych skrzyżowaniach jak tu z Wielicką, nie wyznacza się przystanków na jednopasmówkach tuż za zjazdem bo wtedy ruch za autobusem będzie blokował skrzyżowanie.

"155" przez Malborską do Podgórza SKA do rozważenia, acz i tu byłbym ostrożny bo jeśli jednak ktoś podjeżdża obecnie "155" do autobusów na Aleje, to obecnie ma na przystanku "Wola Duchacka" możliwość przesiadki jednocześnie na "164" i "179". Po zmianach byłoby to bardziej uciążliwe bo przystanek na Malborskiej jest niestety odczuwalnie odsunięty od skrzyżowania.
WDZ pisze: 12 mar 2024, 10:41IMO "155" mógłby spokojnie kończyć pod Bonarką (o ile uda się dogadać z władzami centrum). Ciągnięcie go dalej do Podgórza to już tylko strata pieniędzy.
Może tak byłoby optymalnie, choć ten zjazd i lewoskręt do Bonarki też chyba bywa zakorkowany? Wtedy jednak przynajmniej nie wpuszczamy autobusu w korek który ciągnie się od r. Matecznego do Bonarki. Pytanie, co z punktem socjalnym - autobusy musiałyby zjeżdżać do zajezdni?

Castrosua
Miłośnik
Posty: 61
Rejestracja: 08 lut 2024, 20:17

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Castrosua » 17 mar 2024, 1:22

A może zamienić 155 w 435 i skierować z Łagiewnik.

W kierunku Łagiewnik od Swoszowic Szkoły jako 135 co 15 minut w szczycie.

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 312
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: obserwator » 17 mar 2024, 10:52

Moim zdaniem pomysł dość ciekawy, gdyż daje to dostęp do kolejnego ciągu tramwajowego oraz wzmacnia ulicę Fredry. Jednak my się możemy tutaj wymądrzać, a należałoby zapytać pasażerów linii "155" jakie mają pomysły ;)

Adrian14
Ekspert
Posty: 814
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Adrian14 » 17 mar 2024, 13:54

Brak miejsca na pętli w Łagiewnikach.

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Znawca
Posty: 159
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kobierzyn

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Zorza Polarna » 17 mar 2024, 14:26

Adrian14 pisze: 17 mar 2024, 13:54 Brak miejsca na pętli w Łagiewnikach.
Jak byłem na spotkaniu konsultacyjnym ws. rejonów Kobierzyńska-Brożka-Mateczny to mówili coś o powiększaniu zajezdni? I chyba pętlę też, ale teraz nie mogę znaleźć dokumentów w których informacja ta jest zawarta. Więc kiedy by się za to zabrali? ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯ Szczerze nie wiem.

A tak moim zdaniem to jest gdzie tę pętlę powiększać i powinni już dawno za to się zabrać (wraz z przebudową wyjazdów/wjazdów, tak by można było wyjechać autobusem w każdym kierunku (zawsze warto by taka opcja istniała czy w celu jakiejś przebudowy czy tworzenia nowych tras.)).
Kobierzyn im my <3

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 23 gości