Mnie natomiast chodzi po głowie temat drugiej strony tej okolicy, czyli Kurdwanowa. Swego czasu była mowa o wzmocnieniach 179, nawet padały deklaracje o f=7,5 na tej linii. Jak wiemy figę z tego na razie wyszło, ale problem przepełnień nie zniknął i powraca w tym roku. Zastanawiam się, czy po wakacjach nie byłoby możliwe jego rozwiązanie - jak pełną parą ruszy rok szkolny, akademicki itp. Mianowicie - co myślicie o stworzeniu pary 179+579 na wzór 172+572?
Obecnie 179 ma f=12 w dni robocze oraz f=20 w weekendy. Przyszła mi do głowy propozycja zrealizowania układu: 179 z f=15 w dni robocze oraz póki co pozostawienie f=20 w weekendy w parze z 579 z f=15 w dni robocze w godzinach szczytów. Dla 579 do przemyślenia przystanki, ale na gorąco: Os. Kurdwanów, Halszki, Bujaka, Kurdwanów P+R, Zajezdnia Wola Duchacka, następnie od Ronda Matecznego do Nowego Kleparza przystanki jak 503, Politechnika, Dw. Główny Zachód.
Co jest na plus:
a. wzmocnienie relacji w godzinach szczytowych, w których najbardziej jest to odczuwalnie potrzebne
b. kluczowe przystanki otrzymują wzmocnioną ofertę f=7,5 - a pozostałe mają szansę wejść do 179 dzięki 'podebraniu' części obecnych pasażerów przez 579
c. możliwość stworzenia koordynacji na Kurdwanowie przynajmniej w szczycie - w układzie 179 + 174 + 579 do centrum oraz 579 + 174 + 179 od centrum (dzięki temu, że każde miałoby f=15)
Konkretnie chodzi o to, że np. z pętli os. Kurdwanów autobusy odjeżdżałyby w takcie co 5 minut. Czyli sama para 179+579 na początku drogi miałaby takt 5+10, ale dzięki przyspieszeniu 579 na trasie nieco 'doganiałoby' kursy 179 wyrównując w centrum takt. W drugą stronę analogicznie, to jest 579+179 odjeżdżają w miarę równych odstępach po czym na wysokości Woli D. 579 nieco 'ucieka' 179 dzięki czemu między nimi robi się dziura, w którą 'wskakuje' 174.
d. zmierzanie z częstotliwością linii do schematu przyjętego w trakcji tramwajowej (f=7,5/15)
e. przyspieszenie części kursów na wzór 503, które na Bieżanowie zdecydowanie się sprawdziło
Co jest na minus:
i. Zgubienie potencjalnej koordynacji 179 ze 164 w szczycie (bo obie mają f=12 wówczas), tyle że przy częstym 179+579 nie jest ona krytyczna.
ii. Osłabienie obsługi przystanków spoza trasy 579 (spadek w szczycie z f=12 do f=15), ale to w miarę delikatne osłabienie a w zamian powinno być łatwiej i luźniej z 179 skorzystać.
iii. Osłabienie całej relacji poza szczytem z f=12 do f=15 (to w celu znalezienia części środków na pomysł, wydaje się że powinno nie być bardzo uciążliwe).
iv. Wiadomo, trzeba kosztów - ale jeśli KM ma się rozwijać, to muszą się pojawiać;-)
Co można zmieniać w przyszłości:
- jeśli się sprawdzi i będzie zapotrzebowanie, żeglować albo najpierw w kierunku obu linii z f=20 poza szczytem (wpasowując w obecne trendy innych linii poza szczytem) albo do docelowego f=15 obu linii przez cały dzień
- poprawić buspasy na Kamieńskiego, między innymi wylot spod Bonarki, który obecnie mocno blokuje autobusy -
swego czasu w tej kwestii rzuciłem taki pomysł
- koniecznie przy okazji planowania przebudowy ulicy Sławka uwzględnić buspas w kierunku Kamieńskiego
Jak uważacie, pomysł ma rację bytu?