Metro / premetro

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Metro / premetro

Post autor: Jaky » 24 lut 2023, 22:21

WDZ pisze: 24 lut 2023, 12:34 W pracach nad planowaniem metra hoduje się u nas nader dorodnego wielbłąda polegającego na prowadzeniu prac planistycznych w oparciu o stan obecny. A metro nie powstanie przecież dziś ani jutro tylko za lat minimum 20-30. Prace studyjne powinny więc uwzględniać nie istniejące dziś potoki pasażerskie tylko te, które będą za ćwierć wieku. To z kolei wymagałoby jednak zaistnienia jakiejś myśli urbanistycznej i planowania miasta jako całości a nie turlania się od jednego MPZP do drugiego...
Metro powstanie za 20-30 lat...
A do tego czasu będziemy w dokładnie tym samym czarnym punkcie. Skoro w Warszawie kolejne 3 linie planuje się do 2050 r., to Kraków swoje 3 linie otworzyłby może w 2080 r. Wiem, że wydaje się to abstrakcyjne, ale porównując budżet obu miast, taki dystans czasowy jest wysoce prawdopodobny.

Nie można tyle czekać. Najwięcej szkody może teraz uczynić czekanie kolejne 20-30 lat na pierwsze tunele transportu szynowego (metra), które koniec końców nie będą dużo sprawniejsze niż tunele tramwajowe.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: Kaszmir » 24 lut 2023, 23:49

Prognozy demograficzne też nie sprzyjają pełnemu metru - Polska ma ujemny przyrost naturalny, a 2022 pobił pod tym względem wszelkie negatywne rekordy (artykuł). Ludzi będzie ubywać, chyba, żeby liczyć w Krakowie na imigrację, ew. ściąganie ludzi z małych miast i wsi, tak jak to było dotychczas.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Metro / premetro

Post autor: Tramwajolog14 » 08 mar 2023, 22:28

Metro czy premetro w Krakowie? Ostateczna decyzja przed nami

https://www.krakow.pl/aktualnosci/26932 ... _nami.html
Tunel dla metra różni się od tunelu dla premetra średnicą około 1,5 metra, więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wybudować tunel o parametrach do poprowadzenia metra. – O tym, czy będzie ostatecznie w tym tunelu jeździł tramwaj czy metro, zdecydujemy wtedy, kiedy powstanie pełnowymiarowy tunel, który będzie w stanie pomieścić zarówno metro, jak i tramwaj – zapowiada Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: Kaszmir » 09 mar 2023, 10:41

O, czyli zaczął się już okres przedwyborczy :D Kilka lat temu robiłem statystykę artykułów o krakowskim metrze. Dziwnym trafem na ok. rok przed wyborami częstotliwość ich pojawiania się rosła kilkukrotnie ;)

Jakiż to przypadek, że "czy będzie ostatecznie w tym tunelu jeździł tramwaj czy metro, zdecydujemy wtedy, kiedy powstanie pełnowymiarowy tunel" oraz "projektowanie tunelu zabierze około dwóch lat" - czyli akurat po wyborach zapadnie decyzja. Hehe.

Ileż to pieniędzy już wydano na analizy? Ile to już było ostatecznych koncepcji, które zdecydowały że będzie premetro?

Bawmy się dalej. W 2010 obiecywano metro, w 2014 obiecywano metro, w 2018 obiecywano metro, w 2023 obiecują metro, w 2028 też będą :)

boms
Miłośnik
Posty: 55
Rejestracja: 13 wrz 2022, 1:55

Re: Metro / premetro

Post autor: boms » 09 mar 2023, 14:29

Standardowa kiełbasa wyborcza jak przed każdymi wyborami. Poczekajmy jeszcze na innych kandydatów jak będą rysowali na mapie Krakowa jakieś losowe kolorowe linie oznaczające pierwszą, drugą i może jeszcze trzecią linią metra. :lol:

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Metro / premetro

Post autor: kucyk » 07 kwie 2023, 18:49


Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: Kaszmir » 07 kwie 2023, 22:44

Profesor, który przez lata w mediach mówił, że dla Krakowa nie metro lecz premetro i szybki tramwaj, teraz nagle zmienia zdanie i twierdzi że budowałby od razu trzy linie pełnego metra.

Czyli zdecydowanie mamy sezon przedwyborczy :)

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Metro / premetro

Post autor: obserwator » 08 kwie 2023, 0:01

Może zaczął dla odmiany tym "Szybkim Tramwajem" jeździć i widzi jak szybko "50" przejeżdża przez Grzegórzeckie :lol:

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Metro / premetro

Post autor: kbieniu7 » 08 kwie 2023, 0:14

Kaszmir pisze: 07 kwie 2023, 22:44 Profesor, który przez lata w mediach mówił, że dla Krakowa nie metro lecz premetro i szybki tramwaj, teraz nagle zmienia zdanie i twierdzi że budowałby od razu trzy linie pełnego metra.

Czyli zdecydowanie mamy sezon przedwyborczy :)
No, ale dziekan Lądówki raczej w wyborach prezydenckich nie startuje... a przynajmniej nie słyszałem :D

Nie ma co zbytnio drążyć (nomen omen) tematu: ustaliliśmy już po latach, że idziemy w premetro, zintegrowane z siecią transportową. Średnica tuneli dopasowana do ewentualnego upgradu w przyszłości to elastyczne i dobre podejście, ale pod kątem taboru i eksploatacji tunelu skupmy się na tym, co ustaliliśmy.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: Kaszmir » 08 kwie 2023, 10:54

kbieniu7 pisze: 08 kwie 2023, 0:14Nie ma co zbytnio drążyć (nomen omen) tematu: ustaliliśmy już po latach, że idziemy w premetro, zintegrowane z siecią transportową. Średnica tuneli dopasowana do ewentualnego upgradu w przyszłości to elastyczne i dobre podejście, ale pod kątem taboru i eksploatacji tunelu skupmy się na tym, co ustaliliśmy.
No lecz niestety v-ce prezydent Kulig też już gada o metrze. I tak będzie przez najbliższy rok. A potem oczywiście po wyborach znów ogłoszą "no że rozważaliśmy metro, lecz wskutek analiz jednak wyszło że dla Krakowa sensowną opcją jest premetro". I tak do kolejnych wyborów.
obserwator pisze: 08 kwie 2023, 0:01Może zaczął dla odmiany tym "Szybkim Tramwajem" jeździć i widzi jak szybko "50" przejeżdża przez Grzegórzeckie :lol:
Słyszałem opinię, że to właśnie kolejny argument przeciw metru bo w Krakowie nawet zwykły szybki tramwaj nie działa, praktycznie każda inwestycja jest mniej lub bardziej zepsuta, więc co dopiero byłoby z metrem za (realnie) kilkanaście miliardów złotych.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Metro / premetro

Post autor: Jaky » 08 kwie 2023, 12:03

Kaszmir pisze: 08 kwie 2023, 10:54 No lecz niestety v-ce prezydent Kulig też już gada o metrze. I tak będzie przez najbliższy rok. A potem oczywiście po wyborach znów ogłoszą "no że rozważaliśmy metro, lecz wskutek analiz jednak wyszło że dla Krakowa sensowną opcją jest premetro". I tak do kolejnych wyborów.
Przynajmniej strona prezydencka jeszcze się delikatnie hamuje mówiąc na razie tylko o zwiększeniu średnicy tuneli, bo "może kiedyś będą potrzebne". Natomiast niektórzy już zaczynają powracać właśnie do idei budowy od razu metra. Może przynajmniej już spora część mieszkańców jest uświadomiona i wygwizdają takie pomysły.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: Kaszmir » 08 kwie 2023, 12:10

Jaky pisze: 08 kwie 2023, 12:03Przynajmniej strona prezydencka jeszcze się delikatnie hamuje mówiąc na razie tylko o zwiększeniu średnicy tuneli, bo "może kiedyś będą potrzebne".
No właśnie wg mnie nie hamuje. V-ce prezydent Kulig mówiący o tym, że można wybudować szersze tunele by w przyszłości zmieściło się metro to kiełbasa wyborcza. Szersze tunele to jeszcze większe koszty więc po wyborach powiedzą że jednak premetro i normalne tunele, a teraz to taka zagrywka by łatwo można było zbyć dziennikarzy gdy wypomną, że Miasto samo od paru lat przekonywało do premetra.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Metro / premetro

Post autor: Jaky » 08 kwie 2023, 13:05

Kaszmir pisze: 08 kwie 2023, 12:10 No właśnie wg mnie nie hamuje. V-ce prezydent Kulig mówiący o tym, że można wybudować szersze tunele by w przyszłości zmieściło się metro to kiełbasa wyborcza. Szersze tunele to jeszcze większe koszty więc po wyborach powiedzą że jednak premetro i normalne tunele, a teraz to taka zagrywka by łatwo można było zbyć dziennikarzy gdy wypomną, że Miasto samo od paru lat przekonywało do premetra.
Może faktycznie jest coś w tym racji... Chociaż całkowicie technicznie rzecz biorąc, szersze tunele o 1,5 m to już w zasadzie grosze w porównaniu do całościowego kosztu (aczkolwiek faktycznie większe). I tak trzeba będzie sprowadzić TBM, bo pod ścisłym centrum była zapisana metoda górnicza. I tak trzeba będzie rozkopywać całą Brodowicza, Olszyny, Pilotów, Rondo Mogilskie, Plac Jana Nowaka Jeziorańskiego.

Osobiście chciałbym, żeby dyskusja przedwyborcza poszła w stronę udoskonalenia propozycji szybkiego tramwaju typu:
- jak wyprowadzić tunele spod ziemi w stronę Powstania Warszawskiego,
- jak rozwiązać problematyczny wylot na Piastowskiej i skręt w stronę Armii Krajowej, który bez odpowiedniego zaprojektowania nie będzie żadnym szybkim tramwajem,
- jak rozwiązać problematyczne Rondo Kocmyrzowskie, itd.

Ostatnio myślałem nad tym i według mnie to byłby najlepszy kierunek rozwoju projektu Szybkiego Tramwaju. Mianowicie pomyślenie nad dodaniem włączeń z tunelu w sieć tramwajową naziemną w co najmniej 1 punkcie (może 2). Oprócz tego propozycje, gdzie można by stworzyć odgałęzienia tunelu w innych kierunkach. A to ze względu na to, że największa zaleta szybkiego tramwaju, jest właśnie zabijana, proponując tunel ciągły na 5km, dodatkowo w jednej relacji. Stąd nie dziwię się, że patrząc na taką ideę, zawsze znajdzie się ktoś, kto stwierdzi, że metro jest lepsze. Trzeba wykorzystać zalety Szybkiego Tramwaju w pełni, a nie ograniczać je.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Metro / premetro

Post autor: kbieniu7 » 08 kwie 2023, 13:13

Jaky pisze: 08 kwie 2023, 13:05 Może faktycznie jest coś w tym racji... Chociaż całkowicie technicznie rzecz biorąc, szersze tunele o 1,5 m to już w zasadzie grosze w porównaniu do całościowego kosztu (aczkolwiek faktycznie większe). I tak trzeba będzie sprowadzić TBM, bo pod ścisłym centrum była zapisana metoda górnicza. I tak trzeba będzie rozkopywać całą Brodowicza, Olszyny, Pilotów, Rondo Mogilskie, Plac Jana Nowaka Jeziorańskiego.

Osobiście chciałbym, żeby dyskusja przedwyborcza poszła w stronę udoskonalenia propozycji szybkiego tramwaju typu:
- jak wyprowadzić tunele spod ziemi w stronę Powstania Warszawskiego,
- jak rozwiązać problematyczny wylot na Piastowskiej i skręt w stronę Armii Krajowej, który bez odpowiedniego zaprojektowania nie będzie żadnym szybkim tramwajem,
- jak rozwiązać problematyczne Rondo Kocmyrzowskie, itd.

Ostatnio myślałem nad tym i według mnie to byłby najlepszy kierunek rozwoju projektu Szybkiego Tramwaju. Mianowicie pomyślenie nad dodaniem włączeń z tunelu w sieć tramwajową naziemną w co najmniej 1 punkcie (może 2). Oprócz tego propozycje, gdzie można by stworzyć odgałęzienia tunelu w innych kierunkach. A to ze względu na to, że największa zaleta szybkiego tramwaju, jest właśnie zabijana, proponując tunel ciągły na 5km, dodatkowo w jednej relacji. Stąd nie dziwię się, że patrząc na taką ideę, zawsze znajdzie się ktoś, kto stwierdzi, że metro jest lepsze. Trzeba wykorzystać zalety Szybkiego Tramwaju w pełni, a nie ograniczać je.
Po wykładzie w ramach Panelu Transportowego 14 lutego na PK, Franek wspominał, że rozważają pomysł wylotu na Rondzie Mogilskim. I rozwiązania wpięcia III obwodnicy tramwajowej w okolicach Cichego Kącika tunelem do Kapelanki. O ile to pierwsze brzmi naprawdę sensownie, tak co do drugiego obawiam się o zbyt duże koszty w stosunku do korzyści i potencjalny brak stacji między CK a Kapelanką...

Pytanie też, co z tramwajem w Piastowskiej. Po rozmowach w dzielnicy słyszeliśmy, że niektórzy radni i okoliczni mieszkańcy są przeciwni... :( Plus dochodzi problem zmieszczenia tramwaju w ul. Głowackiego - no nie ma bata, będzie trzeba go puścić w jezdni, bo niestety sąsiedni mur stadionu został wpisany do listy zabytków. Alternatywą jest wpuszczenie całości tramwaju w tunel, ale i to kolejny niepotrzebnie duży koszt oraz brak możliwości spięcia z ciągiem bronowickim - co moim zdaniem w bardzo dużej mierze przekreśla zysk.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: Kaszmir » 30 maja 2023, 10:10

​Za kilka dni ruszają konsultacje ws. premetra w Krakowie
https://www.rmf24.pl/regiony/krakow/new ... rp_state=1
5 czerwca rozpoczną się w Krakowie konsultacje społeczne ws. premetra. Przewidziano spotkania informacyjno-konsultacyjne dla mieszkańców dzielnic, przez które ma przebiegać nowy środek transportu oraz telefoniczne dyżury eksperckie. Szybki, bezkolizyjny transport szynowy ma połączyć okolice Domu Handlowego Wanda z ulicą Piastowską.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 5 gości