Metro / premetro

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
panA
Pasażer
Posty: 22
Rejestracja: 18 lut 2020, 0:35

Re: Metro / premetro

Post autor: panA » 23 sty 2024, 4:13

Jaki S-Bahn ty chcesz stworzyć po zwykłych torach kolejowych?

outofrange
Pasażer
Posty: 38
Rejestracja: 18 lip 2020, 10:59

Re: Metro / premetro

Post autor: outofrange » 24 sty 2024, 13:16

panA pisze: 23 sty 2024, 4:13 Jaki S-Bahn ty chcesz stworzyć po zwykłych torach kolejowych?
Taki jak stworzono w innych zachodnich miastach na bazie zwykłych torów kolejowych. Rezerwa, nasypy etc. infrastruktura są gotowe.

kucyk
Ekspert
Posty: 1859
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Metro / premetro

Post autor: kucyk » 25 sty 2024, 21:01

Do ewentualnej budowy droga jeszcze bardzo daleka a już pojawiają się spóźnienia:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/co-da ... 54869.html

panA
Pasażer
Posty: 22
Rejestracja: 18 lut 2020, 0:35

Re: Metro / premetro

Post autor: panA » 02 lut 2024, 9:15

outofrange pisze: 24 sty 2024, 13:16 Taki jak stworzono w innych zachodnich miastach na bazie zwykłych torów kolejowych. Rezerwa, nasypy etc. infrastruktura są gotowe.
Nie, prawie nigdzie tak nie jest. Nie ma na to miejsca na zwykłych parach torów.

kucyk
Ekspert
Posty: 1859
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Metro / premetro

Post autor: kucyk » 29 mar 2024, 9:14

W wakacje zapadnie ważna decyzja w Krakowie:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/w-wak ... 55883.html

Karol1994
Miłośnik
Posty: 74
Rejestracja: 22 sie 2022, 16:54

Re: Metro / premetro

Post autor: Karol1994 » 29 mar 2024, 11:04

Kolejny argument, jak bardzo przydałaby się linia tramwajowa z Cichego Kącika do Bronowic przez Piastowską... bo jeśliby faktycznie doszło do budowy stacji pod Bagatelą (w co trochę powątpiewam), to byłaby sensowna możliwość zorganizowania objazdów przy tak porządnie rozkopanym skrzyżowaniu o dużym natężeniu ruchu.

Tak swoją drogą, gdzie wtedy znajdowałyby się wejścia na ową stację? Bo ciężko widzę miejsca gdzie takowe by się miały znajdować.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Metro / premetro

Post autor: kbieniu7 » 29 mar 2024, 11:26

Tak wyglądały propozycje, które można było wygrzebać ze studium:

1. Pod Dunajewskiego
Obrazek

2. Pod skrzyżowaniem
Obrazek

3. Pod elefantem
Obrazek

4. Pod Karmelicką
Obrazek

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Metro / premetro

Post autor: kbieniu7 » 01 kwie 2024, 0:07

Tak pro forma przekleję część swojego posta z SSC.

Obecnie etap centralny, obecnie procedowany, na Rondzie Młyńskim, gdzie wpinać się będzie w tunel KST IV (tj. "tramwaju na Mistrzejowice"). Obecny projekt KST IV przewiduje komorę rozjazdową na to:
Obrazek

Odcinek od Młyńskiego do DH Wanda nie jest procedowany i decyzje dotyczącą jego przebiegu podejmie zapewne już nowa ekipa. Mam nadzieję, że je wyjdzie z tego coś sensownego i będzie szybki i możliwie bezkolizyjny przebieg w stronę Bora i DH Wanda. Wtedy byłby taki trochę wilk syty i owca cała: zarówno Bieńczyce będą miały szybki, nieturlający się naokoło przebieg (prawie nieodróżnialny od metra), a Prądnik, Mistrzejowice i os. Piastów dużą dostępność. Co ważne na tym etapie, to przewidzieć komorę rozjazdową przed Rondem Młyńskim na ten ewentualny odcinek pod Bora-Komorowskiego.

Rozrysowywałem kiedyś dwie możliwości, jakie ja osobiście widzę: skrzyżowanie torów na jednym poziomie -1 (trzeba przebić się przez ściany pod samym rondem, tam gdzie jest "wanna"), lub przejście pod tunelo-wanną KST IV a poziomie -2.

Obrazek

Obrazek

Pierwsze rozwiązanie jest prostsze, ale ZTP niebyt widzi możliwość ingerencji w obecnie budowany tunel KST IV, w tym w przyszłości przebijania się przez ściany. Możliwe więc, że w grę wchodzi tylko przejście na poziomie -2. Jest to na pewno trudniejsze technicznie (i droższe), ale moim zdaniem możliwe - S2 w Warszawie kopano pod czynnym tunelem metra, które nawet nie miały przerwy w kursowaniu. Też zapewniłoby to większą przepustowość tego węzła.

W obu przypadkach byłaby tylko jedna relacja skrętna, tj. wg obecnie przewidzianego projektu premetra Młyńska-Pilotów. Przystanki widziałbym w takiej formie, jak na rysunku. Raz, że wykorzystać już obecnie budowaną parę peronów na KST IV (i nie dublowanie ich), a dwa: przy takim układzie linii byłyby "wspólne perony dla kierunków"
  • Do Mistrzejowic;
  • Do Bora-Komorowskiego/Bieńczyc;
  • Na Meissnera/Mogilską.
Do centrum niestety byłoby to rozbite na dwa perony, ale to zapewne będą na tyle silne relacje, że będzie to akceptowalne, biorąc pod uwagę możliwe koszty i trudności.

Z innych rzeczy, to zastanawiamy się jeszcze, czy rozważyć można by było nieco inny przebieg niż w stronę Wiślickiej, mianowicie tak, aby zahaczyć o Avię. ZTP zwraca uwagę, że to jest teraz największa dziura transportowa - ogromna liczba mieszkańców ze słabą dostępnością transportu zbiorowego w ogóle. Tak to mogłaby być stacja na skrzyżowaniu Stella-Sawickiego i Orlińskiego, gdzie byłyby przesiadki na tramwaj w Stella. Po zbudowaniu takiego układu też Wiślicka by straciła znaczenie jako węzeł przesiadkowy (większość obecnych relacji autobusowych przejęłyby obie odnogi premetra oraz tramwaj w Stella).

Obrazek

Oczywiście to większe koszty - bo wtedy chyba wszystko w tym odcinku od Młyńskiego do "DH Wanda" trzeba by drążyć TBMem, podczas gdy wariant przez Bora-Komorowskiego i przejściem przez węzeł "Wiślicka" by mógł być odkrywkowo/podstropowo lub na powierzchni (o ile się jakoś prześlizgniemy tuż za Młyńskim).

Tak czy siak, dokładny przebieg etapu nowohuckiego można rozwinąć w późniejszym czasie, teraz tylko skupić się na komorach rozjazdowych. I właśnie powtarzam ciągle, że tu też objawia się zaleta premetra: już po pierwszym - centralnym - odcinku będziemy mieli duży poziom funkcjonalności systemu.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 20 gości