Strona 3 z 4

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 22 cze 2023, 21:26
autor: Kierman
Scania_9640 pisze: 22 cze 2023, 15:19 Według mnie Stadlery z I dostawy mają słabą klimatyzację. W Pesie jest tak, że każdy człon ma inną temperaturę xD zauważyłem to w większości przypadków, najczęściej zimno było w 1 członie.
NGT6 z klimą bardzo na plus jak i NGT8 - według mnie te tramwaje mają najlepsze chłodzenie.

Co do autobusów to MANy nie chłodzą nic praktycznie i jest to zgłoszone, miejmy nadzieję że to szybko naprawią, a Solarisy elektryczne jak kierowca nie wyłączy klimy bo oszczędza baterie to fakt spoko jest, ale niestety w około 30% przypadkach jest ona wyłączona z powodu oszczędności :/
Nie można wyłączać klimy z powodu oszczędności. Jednak sporo kierowców nie jeździ na wymuszonej klimatyzacji z panelu, lecz na automatycznej, a ona co chwila się załącza / wyłącza po schłodzeniu do określonej temperatury, a ta jest uzależniona od tej zewnętrznej.

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 22 cze 2023, 23:11
autor: Scania_9640
Kierman pisze: 22 cze 2023, 21:26 Nie można wyłączać klimy z powodu oszczędności. Jednak sporo kierowców nie jeździ na wymuszonej klimatyzacji z panelu, lecz na automatycznej, a ona co chwila się załącza / wyłącza po schłodzeniu do określonej temperatury, a ta jest uzależniona od tej zewnętrznej.
Jest różnica kiedy klima była, a kiedy po prostu jej nie ma od kilkudziesięciu minut. Po prostu w elektrykach często nie ma klimatyzacji, bo elektryki są prądożerne (zwłaszcza z klimą/ogrzewaniem) i kierowcy chcą bezpiecznie dojechać do końcówki. Na 662 kiedy jeździły elektryki często nie było ogrzewania bo kierowcy nie dojeżdżaliby do końca bądź zjeżdżali z paroma procentami.

Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków

: 23 cze 2023, 7:09
autor: Kierman
Scania_9640 pisze: 22 cze 2023, 23:11 Jest różnica kiedy klima była, a kiedy po prostu jej nie ma od kilkudziesięciu minut. Po prostu w elektrykach często nie ma klimatyzacji, bo elektryki są prądożerne (zwłaszcza z klimą/ogrzewaniem) i kierowcy chcą bezpiecznie dojechać do końcówki. Na 662 kiedy jeździły elektryki często nie było ogrzewania bo kierowcy nie dojeżdżaliby do końca bądź zjeżdżali z paroma procentami.
No nie jeździ nimi, ale wie lepiej od osoby, która jeździ elektrykami dość regularnie na linii. Owszem grzałki biorą bardzo dużo prądu (aby nie być gołosłownym 48kW/h), podczas gdy klima bierze dokładnie 12kW/h. Różnica jest więc czterokrotna. Przykładowo na takim 179 podczas jazdy z klimą brało mi 10% zamiast 8% na kurs. I to na wymuszonej klimatyzacji, o czym pisałem w poście wyżej. Przy włączonych grzałkach w zimie brało około 2 razy więcej na kursa niż przy wyłączonych. Więc wierzę Ci, że kierowcy specjalnie wyłączają klimę, aby robić oszczędności, lecz udowodniłem Ci, że oszczędności są z tego prawie żadne i nie powinni tego robić.

Re: Klimatyzacja, ogrzewanie

: 09 lip 2023, 21:50
autor: Kowalik
Ustawienie temperatury w pojeździe leży w gestii prowadzącego, czy są jakieś szczególne wytyczne? Bo powiem szczerze, że w Bombkach jest bardzo dobra wydajność klimatyzacji i ustawienie 20°C, podczas gdy na zewnątrz jest 30 w cieniu, wydaje mi się trochę zbyt dużą różnicą.

Re: Klimatyzacja, ogrzewanie

: 10 lip 2023, 9:45
autor: Justforfun
Kowalik pisze: 09 lip 2023, 21:50 Ustawienie temperatury w pojeździe leży w gestii prowadzącego, czy są jakieś szczególne wytyczne? Bo powiem szczerze, że w Bombkach jest bardzo dobra wydajność klimatyzacji i ustawienie 20°C, podczas gdy na zewnątrz jest 30 w cieniu, wydaje mi się trochę zbyt dużą różnicą.
Możliwość regulacji temperatury jest tylko w C2 i zapewne w MANach. Reszta ma ustawione odgórnie, wgrane w sterownik od klimatyzacji, zapewne 24 stopnie. Jeśli chodzi o tramwaje to nie mam pojęcia.

Re: Klimatyzacja, ogrzewanie

: 10 lip 2023, 11:32
autor: suchy
Kowalik pisze: 09 lip 2023, 21:50 Ustawienie temperatury w pojeździe leży w gestii prowadzącego, czy są jakieś szczególne wytyczne? Bo powiem szczerze, że w Bombkach jest bardzo dobra wydajność klimatyzacji i ustawienie 20°C, podczas gdy na zewnątrz jest 30 w cieniu, wydaje mi się trochę zbyt dużą różnicą.
Było to już poruszane wielokrotnie - prowadzący nie mają żadnej możliwości regulacji temperatury w wagonie, jest ona ustawiona w trybie automatycznym i komputer pokładowy sam dobiera odpowiednie parametry.

Jedynym wagonem, w którym istnieje techniczna możliwość ręcznej regulacji temperatury, jest Pesa - ale i tak domyślnie włączony jest tryb automatyczny.

Re: Klimatyzacja, ogrzewanie

: 10 lip 2023, 11:37
autor: Scania_9640
Justforfun pisze: 10 lip 2023, 9:45 Możliwość regulacji temperatury jest tylko w C2 i zapewne w MANach. Reszta ma ustawione odgórnie, wgrane w sterownik od klimatyzacji, zapewne 24 stopnie. Jeśli chodzi o tramwaje to nie mam pojęcia.
W MANach to nawet klimatyzacja nie działa xD

Re: Klimatyzacja, ogrzewanie

: 10 lip 2023, 11:41
autor: michasss
Ja ostatnio jechałem MANem, chyba KM490, w środku bardzo przyjemnie, chłodno. Może to nie problem w każdym egzemplarzu :p

Re: Klimatyzacja, ogrzewanie

: 10 lip 2023, 12:03
autor: Scania_9640
michasss pisze: 10 lip 2023, 11:41 Ja ostatnio jechałem MANem, chyba KM490, w środku bardzo przyjemnie, chłodno. Może to nie problem w każdym egzemplarzu :p
To może już był w Modlnicy na serwisie.

Re: Klimatyzacja, ogrzewanie

: 11 lip 2023, 16:42
autor: GoMeZz391
michasss pisze: 10 lip 2023, 11:41 Ja ostatnio jechałem MANem, chyba KM490, w środku bardzo przyjemnie, chłodno. Może to nie problem w każdym egzemplarzu :p
Z MANami to bardzo różnie.
Dla mnie wygląda że pracuje w trybie auto i utrzymuje temperaturę o 5° niższą, niż na zewnątrz panuje.
Kilkukrotnie miałem okazję jechać nimi, gdy klima pracowała, to co chwilę można było usłyszeć jak sterownik bawi się.
Gdy klima chodzi, to robi się przyjemnie, jednak za moment wyłącza się.

Re: Klimatyzacja, ogrzewanie

: 16 lip 2023, 18:48
autor: Kowalik
Upały, nowe klimatyzowane pojazdy, jednakże nie bardzo przemawia do mnie idea otwierania wszystkich drzwi na każdym przystanku przez prowadzącego. Przecież to tylko powoduje napływ gorącego powietrza z zewnątrz i zwiększenie pracy urządzeń klimatyzacji oraz energii, którą zużywa...

Re: Klimatyzacja, ogrzewanie

: 14 sie 2023, 16:40
autor: Kaszmir
Do końca roku wszystkie NGT6 III serii mają mieć klimatyzację.

W ilu krakowskich tramwajach nie ma klimatyzacji?
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/w-ilu ... 52341.html
Po krakowskich ulicach kursuje dziś 50 wagonów NGT6 trzech serii. Od 2020 roku przewoźnik wyposażył w klimatyzację 20 z 24 pojazdów trzeciej serii. Ostatnie cztery z najpóźniej dostarczonych mają mieć możliwość chłodzenia do końca roku. Do przebudowy pozostanie jeszcze 26 starszych Bombardierów. Zapewnienie klimatyzacji w wagonach pierwszej serii będzie wymagało znacznie większego zakresu przebudowy, obejmującego wnętrza pojazdu w celu montażu urządzeń chłodzących.

Re: Klimatyzacja, ogrzewanie

: 17 sie 2023, 16:42
autor: anonim_048
Z tą klimatyzacją w NGT6 bywa różnie, raz jest naprawdę bez zarzutu, a innym razem człowiek trafi na takiego RP639, w którym od minimum miesiąca jest sauna i wali wilgocią, a ludzie oczywiście nie uchylą ani jednego okna, skoro jest naklejona na nim śnieżynka. No ale takie już uroki klimatyzatorów, zawsze się trafi jakiś wóz z niesprawną instalacją.

Re: Klimatyzacja, ogrzewanie

: 22 wrz 2023, 21:47
autor: suchy
Dzisiaj ogłoszono przetarg na dostarczenie klimatyzacji do kolejnych 12 sztuk NGT6, termin wykonania zamówienia do 20 miesięcy:

https://www.mpk.krakow.pl/pl/przetargi- ... stemu.html

Re: Klimatyzacja, ogrzewanie

: 22 wrz 2023, 22:10
autor: krakus
Czyli cala druga seria NGT6.