Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Kaszmir » 13 cze 2022, 14:59

Można powiedzieć, że Strefa Czystego Transportu stała się wydmuszką, przynajmniej w pierwszym etapie. Ten właśnie przesunięto na 1 czerwca 2024, i dotyczyć będzie ograniczeń wewnątrz II obwodnicy tylko dla samochodów zarejestrowanych... po 1 stycznia 2023. Drugi etap z kolei wejdzie w 2026, ma już dotyczyć większości użytkowników i obejmować cały obszar wewnątrz IV obwodnicy, czyli sporą część miasta.

Czyli praktycznie nie będzie I etapu, a potem nagle skok na głęboką wodę z II etapem. O ile znowu coś się nie przesunie w czasie, albo go nie złagodzą.

Kiedy nie wjedziesz starszym autem do Krakowa? Są dwie kluczowe daty
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/kiedy ... 46454.html

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Kaszmir » 05 lip 2022, 9:22

Ech :( Czyli dalej w niedziele będzie chaos parkingowy i niemożność zaparkowania bez szukania miejsca przez pół godziny.

Wiceprezydent Krakowa: Wycofałem uchwałę o strefie płatnego parkowania
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/wicep ... 46770.html
– Zdecydowałem o wycofaniu tej uchwały i ona będzie wycofana z sesji, więc nie wiem czy w związku z tym pan przewodniczący Stawowy chce dalej zabierać głos – powiedział.

Nie powiedział, dlaczego zdecydował się na taki krok.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Łukasz » 21 wrz 2022, 13:42

Strefa Czystego Transportu na terenie całego miasta. Najstarsze auta nie wjadą
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/stref ... 47818.html
We wtorek miasto przedstawiło nową propozycję w tej sprawie. Dwa etapy mają zostać utrzymane, ale bez podziału na obszary. Nowe przepisy mają obowiązywać od razu na terenie całego Krakowa, również poza autostradą.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Kaszmir » 21 wrz 2022, 14:14

Te zasady nie będą dotyczyć prawie nikogo. Pojazdy 20-letnie, plus i tak masa wyjątków. Wg mnie to wydmuszka, a nie SCT.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Kaszmir » 11 paź 2022, 12:29

Radni „za” strefą czystego transportu. Nikt nie był przeciwko
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/radni ... 48103.html
Samorządowcy zasiadający w komisji infrastruktury przegłosowali pozytywną opinię do projektu uchwały. Za było 13 radnych, nikt nie głosował przeciwko, a dwóch członków wstrzymało się od głosu. Projekt uchwały w środę trafi na sesję rady miasta.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: kbieniu7 » 11 paź 2022, 13:22

Kaszmir pisze: 11 paź 2022, 12:29 Radni „za” strefą czystego transportu. Nikt nie był przeciwko
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/radni ... 48103.html
Niby wymogi sporo poluzowane względem pierwotnych propozycji, ale i tak patrzę na to jako sukces. Jako pierwsza taka strefa w Polsce, wdrażana dość szybko po aktualizacji przepisów umożliwiających wprowadzenie takowej. 2026 to dopiero za 4 lata, ale ważne, że nie zmniejszono wymagań dla diesli. Poza tym ważna też jest zwiększona świadomość, że samochód również generuje zanieczyszczenia i to innego typu niż piece i że jest to temat, którym również trzeba się zająć. A jeśli jest to cena, by uzyskać poparcie... eh, ostatni rok pod względem cen energii i siły nabywczej tak dał w kość, że w społeczeństwie mocno spadł poziom akceptacji dla rozwiązań proekologicznych. I nie dziwię się :(

Ważne, by też policja i inne służby przyglądały się bardziej pojazdom, które ponad miarę zostawiają za sobą dym z rur wydechowych - czy to przez wycięte filtry czy inne usterki. Jakiś czas temu zgłosiłem do UMK taksówkę, która zostawiała za sobą kłęby czarnego dymu, ale odpisali mi, że miasto nie ma takich uprawnień - mogą tylko rozpatrywać skargi typowo związane z usługą przewozu, a nie stanu technicznego pojazdu...

I druga sprawa - jeśli idziemy z SCT, SPP i innymi ograniczeniami, to musimy utrzymywać i rozwijać KMK... a ostatnio mamy zjazd z w dół... jak w taki sposób zyskać poparcie i przekonać ludzi...

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: mkm3 » 11 paź 2022, 20:28

A co z ciężarówkami, koparkami, traktorami? Na obrzeżach jest też trochę rolników.. z jednej skrajności w drugą i działania pod publiczkę. Jeśli Kraków chce odstraszyć samochodziarzy to niech opłaty za parkowanie będą maksymalne, a KMK przyzwoita.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Łukasz » 12 paź 2022, 21:26

Cały Kraków będzie strefą czystego transportu. Radni chwalą projekt
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/caly- ... 48146.html
Większość radnych Krakowa podczas dzisiejszej sesji chwaliła projekt w sprawie utworzenia na terenie całego miasta strefy czystego transportu. Samorządowcy decyzję muszą podjąć przed 24 grudnia.
Strefa miałaby zostać wprowadzona w dwóch etapach. W pierwszym z nich (od 1 lipca 2024 roku) samochody zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. będą musiały jedynie spełniać normę Euro 1 lub rok produkcji 1992 w przypadku benzyny i Euro 2 lub rok produkcji 1996 w przypadku diesla.
Natomiast osoby rejestrujące samochód po 1 stycznia 2023 roku muszą już brać pod uwagę wyższe wymagania: samochód benzynowy musi spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany co najmniej w 2000 roku, a diesel – Euro 5 lub rok produkcji 2010.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Kaszmir » 12 paź 2022, 21:42

Dla mnie ten projekt to trochę wydmuszka bo nie będzie dotyczyć prawie nikogo, zwłaszcza w pierwszym etapie.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Kaszmir » 21 paź 2022, 10:07

O ile pierwszy etap SCT, od 2024, będzie wydmuszką (ma dotyczyć 3% aut), tak drugi może być dużo bardziej uderzający. Radnym mówiono, że dotknie ok. 10% pojazdów, tymczasem wychodzi, że może to być nawet 40%. Tu zaczynają się schody. Wprawdzie część pewnie zdąży wymienić pojazd, jednak nie każdego będzie stać - ceny poszły w górę od 2020 z różnych powodów, a pójdą jeszcze bardziej. Co więcej, czasy oczekiwania na auto potrafią być bardzo długie, wielomiesięczne.

Mowa o ponad 280 tys. pojazdów. Jakkolwiek założyć że ileś-tam-procent wymieni samochody, ileś zredukuje podróże itd. to jednak wciąż należy się spodziewać że przynajmniej kilkadziesiąt, a może i sto lub więcej tysięcy osób, będzie musiało przerzucić się na km. Korki się zmniejszą, lecz czy transport zbiorowy pomieści tyle osób? W obecnym stanie wg mnie nie, a przecież ostatnio raczej się tnie niż wzmacnia.

Pytanie co się wydarzy. Wzmocnienia km to jedno, czy będą pieniądze? A może Radni złagodzą też zapisy, zwłaszcza że część z nich mówi, że nie przedstawiono im pełnych danych? Tak czy owak, będzie się działo.

To będzie szok! Nawet 40 proc. aut do wymiany w Krakowie
https://www.rmf24.pl/regiony/krakow/new ... Id,6357371

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: fysztof » 21 paź 2022, 13:35

No o ile jestem zwolennikiem znaczącego ograniczenia ruchu samochodów i przede wszystkim pozbycia się trujących trupów, to niestety u nas jak zawsze zaproponowano podeście z gracją słonia i zasadę działania - młotem w głowę.
Patrząc na jakiekolwiek lepiej zorganizowane miasto: Pragę, Berlin czy wiele innych - tam jest przyzwoita KM, tam są parkingi, tam są rozróżnione strefy parkowania dla mieszkańców i przyjezdnych. A u nas co? Komunikacja się sypie, problemem jest dodanie jednej (!) brygady, cały program budowy P&R jest już oficjalnie pośmiewiskiem, kolej w kontekście poruszania się po mieście nie istnieje, linie aglo z nielicznymi wyjątkami są dla desperatów. Sensowną propozycję dojazdu KM mają tylko ci, dla których oba końce podróży zapewniają dostęp do tramwaju. Tylko że ci w większości już dziś autem po Krakowie pewnie nie jeżdżą...
Po najmniejszej linii oporu idąc - "przesiądź się do KM". Tylko ona już dziś w szczycie ledwo mieści chętnych. Gdzie ma się do niej wepchnąć te kolejne kilkadziesiąt czy sto-kilkadziesiąt tysięcy ludzi??? W weekendy natomiast oferta w najlepszym razie f=20 czy f=30 - często to dłużej trzeba by czekać na pojazd niż nim jechać. Żart?
Do tego dochodzi brak integracji biletowej i mnogość taryf i systemów (np. w Wieliczce mamy nie licząc prywaciarzy ze cztery różne publiczne). Brak jakiejkolwiek koordynacji różnych środków transportu, brak jednego miejsca gdzie można by sprawdzić trasy i rozkłady. Generalnie brak jakiegokolwiek zarządzania komunikacją poziom wyżej niż pojedyncze miasto czy gmina.
Zamiast ciąć bez przygotowania - może najpierw pójść kijem i marchewką? To znaczy na przykład wprowadzić opłaty za wjazd do poszczególnych stref, które to opłaty będą wyłącznie przeznaczane na KM? Dać sobie w tej opcji także czas na dostosowanie miasta do ograniczenia ruchu samochodowego? Odłożyć wreszcie idiotyczne projekty skali Trasa Łagiewnicka / Pychowicka itp., bo z dofinansowaniem UE za tą kasę przewaloną to już byśmy mieli w Krakowie dwa tunele premetra pod centrum, spójniejszą sieć dróg rowerowych i kilka nowych dużych P&R. Trzeba też skończyć z projektami typu "tramwaj do Rżąki", które w praktyce z perspektywy nie-samochodowej nic dobrego nie wprowadzą, bo (1) mimo budowy tramwaju i tak pozostaje trzypasmowa arteria z pasami po 3,5m; (2) przesiadki na kluczowym węźle zamiast się poprawić będą jeszcze gorsze; (3) projekt w większości spowoduje wyłącznie WYDŁUŻENIE czasu podróży KM; (4) nie uwzględnia w ogóle optymalizacji przemieszczania się pieszo czy rowerem; (5) zwiększa jeszcze bardziej świętą przepustowość (bo w miejsce jednopoziomowego skrzyżowania proponuje bezkolizyjny przejazd wyłącznie dla aut); (6) w praktyce miejscami pogorszy dostępność do KM i tramwajów, bo podpina kolejną odnogę do istniejącej linii bez jakichkolwiek zmian na tej istniejącej (trudno wyobrazić sobie, że do Rżąki pojadą wyłącznie nowe linie tramwajowe i nic z Bieżanowa nie zniknie... bo ciekawe jak Kabel by to wytrzymał).
Także kończąc - żeby takie ruchy czynić, trzeba najpierw cokolwiek w mieście przygotować.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: mkm3 » 06 lis 2022, 8:51

"40 proc. aut do wymiany" - prawda o Strefie Czystego Transportu
https://www.youtube.com/watch?v=QYGgHW87m8o

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: tomta1 » 06 lis 2022, 15:49

„Wiem, jestem ułomny i ograniczony” – ten cytat tego patoyoutubera chyba najlepiej opisuje zerową jakość filmu. Jest tu tyle bzdur, że żałuję, że straciłem 13 minut z hakiem na jego obejrzenie.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Jaky » 06 lis 2022, 16:13

tomta1 pisze: 06 lis 2022, 15:49 „Wiem, jestem ułomny i ograniczony” – ten cytat tego patoyoutubera chyba najlepiej opisuje zerową jakość filmu. Jest tu tyle bzdur, że żałuję, że straciłem 13 minut z hakiem na jego obejrzenie.
Niestety muszę się zgodzić. Myślałem, że obejrzę kawałek rzetelnego materiału. A tu mamy 13min hejtu tylko częściowo uzasadnionego. Poza tym czuć mocny przekaz "miasto dla samochodów", a kierowcy mają być jedyną grupą, która jest zwolniona z walki o czyste powietrze. Co paradoksalnie jest irracjonalne, bo przecież każdy kierowca kiedyś wreszcie wysiada zza kółka i staje się pieszym wdychającym swoje i innych spaliny.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Kaszmir » 14 lis 2022, 14:58

Znane są wstępne szacunki, ile pojazdów nie wjedzie do SCT.
- W tym momencie mówimy o 20%. Dla Krakowa taka informacja oznacza około 100 tysięcy pojazdów, które w 2026 roku nie wjadą - mówi Łukasz Franek.
Strefa będzie dostosowana do geometrii miasta i nie będzie obowiązywać od tablicy, która oznacza początek miasta, ale od najbliższego skrzyżowania czy ronda. Chodzi o to, żeby osoby, które planowały wjazd do Krakowa autem niespełniającym norm, miały możliwość zjazdu na obwodnicę czy autostradę i ominąć miasto.
https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/ ... y-szacunki

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości