Nowa Huta, Wola Justowska - projekt Kaszmira [A]
: 24 cze 2020, 18:51
Oto mały projekt, którego celem jest ujednolicenie tras i częstotliwości w Nowej Hucie oraz na Woli Justowskiej.
Propozycja:
Powody:
1) Zamieszanie na Stokach. Niby jest 8 kursów/h do centrum, jednak połowa to "511", a połowa to "182" które jedzie naokoło i dłużej. Ludzie i tak polują na "511" (czyli 4 kursy/h). Do tego wskutek opóźnień często jest dylemat: łapać wolniejsze "182" czy czekać na opóźnione "511" które nie wiadomo kiedy będzie. Co więcej, poza szczytem jest tylko ~f=24 czyli trzykrotnie mniej kursów.
2) Jazda parami "182" i "482" wskutek różnej długości tras. Co więcej, ~f=12 w międzyszczycie uniemożliwia ich koordynację z innymi, choćby ze "139" na Bohomolca czy z "501" do centrum (te mają f=15).
3) "189" to wciąż słaba oferta dla Czyżyn. Jedzie naokoło przez Dobrego Pasterza, plus wiele osób w jego zasięgu i tak ma tramwaje albo "502" - i je wybiera jadąc do centrum.
4) Brak koordynacji na Woli Justowskiej. "252" ma inną ~f niż "152" i "192" i ciężko ustawić tę trójkę. "152" nie da się też skoordynować z "502" w międzyszczycie (mają odpowiednio ~f=20 i ~f=15).
Zmiany tras:
"189", "192", "252" - likwidacja
"138": Kombinat - ... - Kupały - R. Piastowskie - Srebrnych Orłów - Wiślicka - ... - Azory
"159": Czyżyny Dworzec - jak obecnie "189" - Bora-Komorowskiego - ... - Cichy Kącik
"182": Piastów - jak obecnie "159" - Rondo Piastowskie - ... - Dw. Gł. Wschód
"208": Dw. Gł. Zachód - ... - Kraków Airport
"292": (zamiast obecnych "192" i "252") Dw. Gł. Zachód - ... - Chełm - Olszanica - Kraków Airport
"501": Na Stoku - jak obecnie "511" - Wiślicka - ... - Chełmońskiego
"509": (zamiast obecnego "189") Bulwarowa - jak obecnie "501" - Miechowity - ... - Cracovia
Zmiany częstotliwości: "152", "182", "292", "509" ~f=15 przez cały dzień powszedni, z kolei "482" ~f=15 lecz jako szczytówka.
Uzasadnienie
- Na Stokach mocne "501+511", jadące szybką trasą. I przygotowanie do pełnego wchłonięcia "511" w "501" w przyszłości.
- Większa szansa na utrzymanie taktu "182+482". Również przygotowanie do może pełnego wchłonięcia "482" w "182" w przyszłości.
- Na Woli Justowskiej dwie linie z łącznym ~f=7,5, zamiast obecnego niepełnego taktu trzech linii.
- Koordynacja "152" z "502" poza szczytem z Huty, może też z "124/424" od Pilotów.
- Szybszy dojazd autobusem z Czyżyn. Możliwa pełna koordynacja "159" z "509".
- Możliwa pełna koordynacja "182+482" ze "139" na Bohomolca.
- Scalenie linii lotniskowych "208+292" na jednej pętli, dzięki skierowaniu na Dw. Gł. Zachód również ominięcie korków w tunelu.
Komentarz
- Do czasu powrotu rozkładów szkolnych ciężko oszacować koszty. Zapewne byłyby niezerowe bo przybywa kilka kursów w Hucie. Niemniej trochę rekompensuje to ubytek "252" między Muzeum Narodowym a Os. Podwawelskim, skierowanie "509" przez Bora-Komorowskiego zamiast "189" przez Dobrego Pasterza, wyprostowanie dojazdu ze Stoków czy skrócenie "208" i "292" (zamiast "192") do Dw. Gł. Zachód.
- "138" skierowane przez Kupały i R. Piastowskie by zastąpić w tych relacjach "182" i "159".
- Można też rozważyć "509" przez Czarnowiejską, np. do Przybyszewskiego by jeszcze bardziej scalić je ze "159".
Co sądzicie - hit czy kit?
Propozycja:
Powody:
1) Zamieszanie na Stokach. Niby jest 8 kursów/h do centrum, jednak połowa to "511", a połowa to "182" które jedzie naokoło i dłużej. Ludzie i tak polują na "511" (czyli 4 kursy/h). Do tego wskutek opóźnień często jest dylemat: łapać wolniejsze "182" czy czekać na opóźnione "511" które nie wiadomo kiedy będzie. Co więcej, poza szczytem jest tylko ~f=24 czyli trzykrotnie mniej kursów.
2) Jazda parami "182" i "482" wskutek różnej długości tras. Co więcej, ~f=12 w międzyszczycie uniemożliwia ich koordynację z innymi, choćby ze "139" na Bohomolca czy z "501" do centrum (te mają f=15).
3) "189" to wciąż słaba oferta dla Czyżyn. Jedzie naokoło przez Dobrego Pasterza, plus wiele osób w jego zasięgu i tak ma tramwaje albo "502" - i je wybiera jadąc do centrum.
4) Brak koordynacji na Woli Justowskiej. "252" ma inną ~f niż "152" i "192" i ciężko ustawić tę trójkę. "152" nie da się też skoordynować z "502" w międzyszczycie (mają odpowiednio ~f=20 i ~f=15).
Zmiany tras:
"189", "192", "252" - likwidacja
"138": Kombinat - ... - Kupały - R. Piastowskie - Srebrnych Orłów - Wiślicka - ... - Azory
"159": Czyżyny Dworzec - jak obecnie "189" - Bora-Komorowskiego - ... - Cichy Kącik
"182": Piastów - jak obecnie "159" - Rondo Piastowskie - ... - Dw. Gł. Wschód
"208": Dw. Gł. Zachód - ... - Kraków Airport
"292": (zamiast obecnych "192" i "252") Dw. Gł. Zachód - ... - Chełm - Olszanica - Kraków Airport
"501": Na Stoku - jak obecnie "511" - Wiślicka - ... - Chełmońskiego
"509": (zamiast obecnego "189") Bulwarowa - jak obecnie "501" - Miechowity - ... - Cracovia
Zmiany częstotliwości: "152", "182", "292", "509" ~f=15 przez cały dzień powszedni, z kolei "482" ~f=15 lecz jako szczytówka.
Uzasadnienie
- Na Stokach mocne "501+511", jadące szybką trasą. I przygotowanie do pełnego wchłonięcia "511" w "501" w przyszłości.
- Większa szansa na utrzymanie taktu "182+482". Również przygotowanie do może pełnego wchłonięcia "482" w "182" w przyszłości.
- Na Woli Justowskiej dwie linie z łącznym ~f=7,5, zamiast obecnego niepełnego taktu trzech linii.
- Koordynacja "152" z "502" poza szczytem z Huty, może też z "124/424" od Pilotów.
- Szybszy dojazd autobusem z Czyżyn. Możliwa pełna koordynacja "159" z "509".
- Możliwa pełna koordynacja "182+482" ze "139" na Bohomolca.
- Scalenie linii lotniskowych "208+292" na jednej pętli, dzięki skierowaniu na Dw. Gł. Zachód również ominięcie korków w tunelu.
Komentarz
- Do czasu powrotu rozkładów szkolnych ciężko oszacować koszty. Zapewne byłyby niezerowe bo przybywa kilka kursów w Hucie. Niemniej trochę rekompensuje to ubytek "252" między Muzeum Narodowym a Os. Podwawelskim, skierowanie "509" przez Bora-Komorowskiego zamiast "189" przez Dobrego Pasterza, wyprostowanie dojazdu ze Stoków czy skrócenie "208" i "292" (zamiast "192") do Dw. Gł. Zachód.
- "138" skierowane przez Kupały i R. Piastowskie by zastąpić w tych relacjach "182" i "159".
- Można też rozważyć "509" przez Czarnowiejską, np. do Przybyszewskiego by jeszcze bardziej scalić je ze "159".
Co sądzicie - hit czy kit?