Projekt Bayera [T]
: 30 cze 2020, 12:03
Projekt mój, w przeciwieństwie do innych projektów tutaj nie będzie się opierał na zmianie tras istniejących linii, lecz na zmianie oraz unifikacji taboru na liniach istniejących. W ostatnim czasie na niektóre linie zostały wysłane bardzo różne tramwaje, często 3/4 różne rodzaje wozów na jedną linię. Często również był to tabor o różnej pojemności. W związku z tym publikuję mój projekt, zmieniający tą sytuację. Projekt oczywiście może być niedoskonały ze względu na nieznajomość częstotliwości kursowania niektórych linii po wakacjach (propozycje poprawek proszę pisać w komentarzach). Przy tworzeniu projektu wziąłem pod uwagę kilka założeń, które powinny się sprawdzić w najbliższym czasie:
- Wszystkie linie tramwajowe są otwarte/trasa niektórych jest nieznacznie zmieniona
- Wysokopodłogowe GT8S stają się GT8C/N
- Wysłanie na złom wielu E1+C3 oraz najgorszych Konstali
- Dostawa 50 STL
Przechodzimy więc do linii:
1: EU8N
2: EU8N
3: NGT8
4: 2014N/405N
5: N8C/EU8N
6: GT8C/N
8: NGT6
9: 2x105Na
10: E1+C3
11: GT8C/N
12: GT8C/N
13: STL
14: STL
16: E1
17: NGT6
18: NGT8/126N
19: NGT6
20: EU8N
21: N8S/HK462
22: STL
24: E1+C3
49: 2x105Na
50: 2014N
52: 2014N/STL
Wyjaśnienia:
1: Tabor EU8N, ponieważ posiada on chyba największą ilość ogólnych miejsc w pojeździe w swojej kategorii. Trasa linii ponadto przebiega niedaleko zajezdni NH - niskokosztowy wjazd i zjazd linii.
2: Tabor EU8N wybrany tym razem ze względu na moim zdaniem konieczność istnienia niskiej podłogi na pętli Cmentarz Rakowicki, jednak jestem skłonny to zmienić (propozycje w komentarzach).
3: Obecne NGT6/NGT8 niestety średnio się sprawdza w przypadku tych pierwszych. Cała linia powinna być w NGT8, które po zmianach częstotliwości na "3" oraz "18" moim zdaniem powinny wystarczyć.
4: Linia już od wielu lat ze względu na potoki pasażerskie musi posiadać tabor o najwyższej pojemności. Proponuję 2014N z zajezdni NH oraz również tam stacjonującego 405N na jednej z brygad.
5: Linia o przeciętnych potokach pasażerskich, proponuję obsadę jednokierunkowym taborem N8C, dopełnionym niewielką ilością EU8N.
6: Na tą linię proponuję tabor GT8C/N. Po dłuższej nieobecności linia raczej nie przyciągnie zbyt wielu pasażerów, więc wozy te powinny dać radę.
8: Potoki pasażerskie może i spore, jednak na dużym odcinku pokrywające się z "13", następnie "10". NGT6 w wersji 5-drzwiowej da na tej linii radę.
9: Niskiej podłogi nie da się zapewnić niestety wszystkim. 2x105Na jak było tak będzie, poza wysoką podłogą jest to tabor ok, jak na tą linię. Dla mieszkańców Nowego Bieżanowa, którzy narzekają na wysoką podłogę - spokojnie, mój projekt zakłada zniknięcie jej z "13".
10: Tabor E1+C3 - ze względu na zasięg mieszkańców dużej części miasta oraz stan torowiska na Ptaszyckiego.
11: Trasa w dużym stopniu pokrywa się z "17", ponadto przebiega przy zajezdni Podgórze. GT8C/N z pewnością wystarczy.
12: Linia krótka, przebiegająca przy zajezdni Podgórze, pokrywająca się z "22" w dużym stopniu. Wszystkie argumenty wskazują na obecność na niej GT8C/N.
13: Ciasno, ciasno, jeszcze ciaśniej - tak zapamiętałem tą linię przed COVID-19. Po prawdopodobnym obniżeniu częstotliwości do f=10 będzie jeszcze gorzej. Rozwiązanie? Nowe wozy Stadler Tango Lajkonik, które powinny zaspokoić potoki pasażerskie na tej linii.
14: Tabor 26m momentami był za krótki na ta linię. Z pewnością będzie jeszcze gorzej po obniżeniu częstotliwości jej kursowania. Tutaj również powinien trafić nowy tabor STL.
16: Torowisko na Ptaszyckiego, niskie potoki pasażerskie - wskazuje to na pozostanie linii przy E1 Solo. Po remoncie torowiska można by było puścić tam dłuższy tabor, jednak trochę mija się to z celem - nawet przy bardzo niskiej częstotliwości nigdy nie będzie on zapełniony chociażby w połowie.
17: Ze względu na koszty linia powinna być obsługiwana taborem z Podgórza. Moim zdaniem idealnie nadadzą się na nią 4-drzwiowe tramwaje NGT6 z 1. dostawy.
18: Było 32m, zostanie 32m. Tabor jak zawsze - NGT8 oraz 126N, nie widzę potrzeby zmiany w tym przypadku.
19: 5-drzwiowe NGT6 powinno być idealnym taborem na tej linii. Mój projekt zakłada zwolnienie NGT6 np. z "3" oraz "13', więc linii z pewnością nie trzeba będzie łatać taborem z zajezdni NH, jak to się dzieje obecnie.
20: Z powodu na pewne ograniczenia taborowe, najrozsądniej na tą linię będzie skierować EU8N. Wyjazd z zajezdni NH nie powinien stanowić większego problemu, a zajezdnia Podgórze według mojego projektu nie posiada niestety wozów, odpowiednich na tą linię.
21: Po prawdopodobnym powrocie częstotliwości f~15, na linii potrzebne będzie 6 brygad. Jest to niestety za dużo, żeby posłać na tą linię tabor wyłącznie niskopodłogowy. Moja propozycja: większość brygad w N8S/HK462, dopełnione jedną lub dwoma solówkami E1.
22: Było E1+C3, były spore napełnienia, aktualnie na linię musi być skierowany tabor o podobnej pojemności. Jedyny logiczny pomysł - Stadler Tango Lajkonik.
24: Napełnienia przed COVID-19 były spore z taborem E1+C3. Jednak Lajkoników nie ma nieskończenie wiele, a dłuższego taboru w zajezdniach również brak. Po pojawieniu się "6", E1+C3 mimo zmniejszenia częstotliwości powinno niestety wystarczyć, przy czym nie są to najlepsze tramwaje.
49: W zasadzie jest to linia wariantowa "9", więc tabor również powinien być jak na "9". Obecne E1+C3 jest sporą przesadą, 2x105Na bez problemu zaspokoi potrzeby pasażerów tej linii.
50: Niezaprzeczalnie jedna z najważniejszych linii w Krakowie. Łączy duże osiedla z tunelem oraz dworcem kolejowym. Po wakacjach zapewne dotkną ją cięcia oraz częstotliwość f=7,5. Jedynie tabor 2014N może zaspokoić potoki pasażerskie.
52: Było 2014N/E1+C3, będzie 2014N/STL. Częstotliwość kursowania linii niestety jest nieznana, jednak nawet zakładając najgorsze, nie da się na tej linii raczej umieścić niczego lepszego. Oczywiście na linię wyjechać powinno najwięcej 2014N jak się da, a STL tylko jako dopełnienie.
Planowane wykorzystanie taboru w moim projekcie:
2x105Na: 18/?
126N: 0-1/1
405N: 0-1/1
2014N: 29-33/36
E1: 6-7/?
E1+c3: 18/?
EU8N: 34-35/40
GT8C/N: 20/28
N8C: 4-5/6
N8S/HK462: 4-5/6
NGT6: 29/50
NGT8: 21-22/24
STL: 44-47/50
To jest mój projekt, moje argumentacje, nie jest on z pewnością idealny, jednak zachęcam do pisania propozycji w komentarzach, z pewnością się do nich odniosę. Projekt jest na razie we wczesnej wersji i nie mam problemów z jego zmianą.
Pozdrawiam, Bayer2003
- Wszystkie linie tramwajowe są otwarte/trasa niektórych jest nieznacznie zmieniona
- Wysokopodłogowe GT8S stają się GT8C/N
- Wysłanie na złom wielu E1+C3 oraz najgorszych Konstali
- Dostawa 50 STL
Przechodzimy więc do linii:
1: EU8N
2: EU8N
3: NGT8
4: 2014N/405N
5: N8C/EU8N
6: GT8C/N
8: NGT6
9: 2x105Na
10: E1+C3
11: GT8C/N
12: GT8C/N
13: STL
14: STL
16: E1
17: NGT6
18: NGT8/126N
19: NGT6
20: EU8N
21: N8S/HK462
22: STL
24: E1+C3
49: 2x105Na
50: 2014N
52: 2014N/STL
Wyjaśnienia:
1: Tabor EU8N, ponieważ posiada on chyba największą ilość ogólnych miejsc w pojeździe w swojej kategorii. Trasa linii ponadto przebiega niedaleko zajezdni NH - niskokosztowy wjazd i zjazd linii.
2: Tabor EU8N wybrany tym razem ze względu na moim zdaniem konieczność istnienia niskiej podłogi na pętli Cmentarz Rakowicki, jednak jestem skłonny to zmienić (propozycje w komentarzach).
3: Obecne NGT6/NGT8 niestety średnio się sprawdza w przypadku tych pierwszych. Cała linia powinna być w NGT8, które po zmianach częstotliwości na "3" oraz "18" moim zdaniem powinny wystarczyć.
4: Linia już od wielu lat ze względu na potoki pasażerskie musi posiadać tabor o najwyższej pojemności. Proponuję 2014N z zajezdni NH oraz również tam stacjonującego 405N na jednej z brygad.
5: Linia o przeciętnych potokach pasażerskich, proponuję obsadę jednokierunkowym taborem N8C, dopełnionym niewielką ilością EU8N.
6: Na tą linię proponuję tabor GT8C/N. Po dłuższej nieobecności linia raczej nie przyciągnie zbyt wielu pasażerów, więc wozy te powinny dać radę.
8: Potoki pasażerskie może i spore, jednak na dużym odcinku pokrywające się z "13", następnie "10". NGT6 w wersji 5-drzwiowej da na tej linii radę.
9: Niskiej podłogi nie da się zapewnić niestety wszystkim. 2x105Na jak było tak będzie, poza wysoką podłogą jest to tabor ok, jak na tą linię. Dla mieszkańców Nowego Bieżanowa, którzy narzekają na wysoką podłogę - spokojnie, mój projekt zakłada zniknięcie jej z "13".
10: Tabor E1+C3 - ze względu na zasięg mieszkańców dużej części miasta oraz stan torowiska na Ptaszyckiego.
11: Trasa w dużym stopniu pokrywa się z "17", ponadto przebiega przy zajezdni Podgórze. GT8C/N z pewnością wystarczy.
12: Linia krótka, przebiegająca przy zajezdni Podgórze, pokrywająca się z "22" w dużym stopniu. Wszystkie argumenty wskazują na obecność na niej GT8C/N.
13: Ciasno, ciasno, jeszcze ciaśniej - tak zapamiętałem tą linię przed COVID-19. Po prawdopodobnym obniżeniu częstotliwości do f=10 będzie jeszcze gorzej. Rozwiązanie? Nowe wozy Stadler Tango Lajkonik, które powinny zaspokoić potoki pasażerskie na tej linii.
14: Tabor 26m momentami był za krótki na ta linię. Z pewnością będzie jeszcze gorzej po obniżeniu częstotliwości jej kursowania. Tutaj również powinien trafić nowy tabor STL.
16: Torowisko na Ptaszyckiego, niskie potoki pasażerskie - wskazuje to na pozostanie linii przy E1 Solo. Po remoncie torowiska można by było puścić tam dłuższy tabor, jednak trochę mija się to z celem - nawet przy bardzo niskiej częstotliwości nigdy nie będzie on zapełniony chociażby w połowie.
17: Ze względu na koszty linia powinna być obsługiwana taborem z Podgórza. Moim zdaniem idealnie nadadzą się na nią 4-drzwiowe tramwaje NGT6 z 1. dostawy.
18: Było 32m, zostanie 32m. Tabor jak zawsze - NGT8 oraz 126N, nie widzę potrzeby zmiany w tym przypadku.
19: 5-drzwiowe NGT6 powinno być idealnym taborem na tej linii. Mój projekt zakłada zwolnienie NGT6 np. z "3" oraz "13', więc linii z pewnością nie trzeba będzie łatać taborem z zajezdni NH, jak to się dzieje obecnie.
20: Z powodu na pewne ograniczenia taborowe, najrozsądniej na tą linię będzie skierować EU8N. Wyjazd z zajezdni NH nie powinien stanowić większego problemu, a zajezdnia Podgórze według mojego projektu nie posiada niestety wozów, odpowiednich na tą linię.
21: Po prawdopodobnym powrocie częstotliwości f~15, na linii potrzebne będzie 6 brygad. Jest to niestety za dużo, żeby posłać na tą linię tabor wyłącznie niskopodłogowy. Moja propozycja: większość brygad w N8S/HK462, dopełnione jedną lub dwoma solówkami E1.
22: Było E1+C3, były spore napełnienia, aktualnie na linię musi być skierowany tabor o podobnej pojemności. Jedyny logiczny pomysł - Stadler Tango Lajkonik.
24: Napełnienia przed COVID-19 były spore z taborem E1+C3. Jednak Lajkoników nie ma nieskończenie wiele, a dłuższego taboru w zajezdniach również brak. Po pojawieniu się "6", E1+C3 mimo zmniejszenia częstotliwości powinno niestety wystarczyć, przy czym nie są to najlepsze tramwaje.
49: W zasadzie jest to linia wariantowa "9", więc tabor również powinien być jak na "9". Obecne E1+C3 jest sporą przesadą, 2x105Na bez problemu zaspokoi potrzeby pasażerów tej linii.
50: Niezaprzeczalnie jedna z najważniejszych linii w Krakowie. Łączy duże osiedla z tunelem oraz dworcem kolejowym. Po wakacjach zapewne dotkną ją cięcia oraz częstotliwość f=7,5. Jedynie tabor 2014N może zaspokoić potoki pasażerskie.
52: Było 2014N/E1+C3, będzie 2014N/STL. Częstotliwość kursowania linii niestety jest nieznana, jednak nawet zakładając najgorsze, nie da się na tej linii raczej umieścić niczego lepszego. Oczywiście na linię wyjechać powinno najwięcej 2014N jak się da, a STL tylko jako dopełnienie.
Planowane wykorzystanie taboru w moim projekcie:
2x105Na: 18/?
126N: 0-1/1
405N: 0-1/1
2014N: 29-33/36
E1: 6-7/?
E1+c3: 18/?
EU8N: 34-35/40
GT8C/N: 20/28
N8C: 4-5/6
N8S/HK462: 4-5/6
NGT6: 29/50
NGT8: 21-22/24
STL: 44-47/50
To jest mój projekt, moje argumentacje, nie jest on z pewnością idealny, jednak zachęcam do pisania propozycji w komentarzach, z pewnością się do nich odniosę. Projekt jest na razie we wczesnej wersji i nie mam problemów z jego zmianą.
Pozdrawiam, Bayer2003