Dojazd do lotniska Kraków Airport

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: Kaszmir » 17 lis 2022, 14:24

Dyskusja na fanpage'u pkk między mną a dyr. Frankiem:
Dyr. Franek pisze:znam doskonale opinię Jacek Mosakowski co do 208, bo wiele razy przekazywał mi ją w cztery oczy ;)

Rozumiem negatywne podejście do zmiany, ale zarządzanie transportem zbiorowym to nie simcity, tylko zbiór zamknięty względem możliwości wyboru, z uwagi na dostępna liczbę autobusów i kierowców.

Na całej aglomeracji mamy wzrost pasażerów, dlatego między innymi próbujemy wstawić autobusy przegubowe na 301 i inne przykłady.
W gminie Zabierzów jest podobnie. W szczycie porannym kursy 218, 228, 238, 268 i 278 są przeciążone. Z drugiej strony linią 208 wjeżdża o połowę mniej pax. I nikt mnie nie przekona że jest inaczej bo korzystam lub widzę autobusy z tej linii prawie codziennie. Owszem linia bardziej napełnia się na odcinku miejskim, ale jej podstawowa rola to aglo i w mniejszym stopniu lotnisko. Do lotniska jest alternatywa. Tak ze szczyglic nie będzie bezpośredniego połączenia, podobnie jak z Zabierzowa i dziesiątek miejscowości obok...
Wybór zatem polega na tym, że albo utrzymujemy co jest, bo linia jeździ od 47lat, albo przekazujemy autobusy na linie gdzie potrzebne są wzmocnienia. Dla mnie wybór jest jeden, chociaż wzbudza kontrowersje.
A jak czytam że nie poprawia się 218 i 238 to nie wiem co mam napisać.
Obecnie 208 z 218 jezdzi od Szczyglic stadnie, teraz będzie co ok 40min. Na 238 też równy takt.
Fakty zatem przeczą. Dla mieszkańców Szczyglic, Rząski, Zabierzowa będzie lepiej i o to chodzi w tej zmianie i dlatego Gmina w której następuje zmiana to zaakceptowała.
Jacek Mosakowski pisze:Problemem nie są same zmiany, lecz ich kształt. Kursów ubywa, tygodniowo ponad 40 mniej, rocznie cięcia ponad 400 tys. zł (policzyłem zmiany na 208, 218, 238, 300). To jeden z powodów protestów bo ludzie czują, że nie są traktowani fair.

Ogranicza Was liczba autobusów, lecz przecież tu zmiany nie będą na zero tylko na minus. W szczycie jest rekompensata, lecz poza i w weekend będzie gorzej. W weekend Rząska i Szczyglice, mające garstkę kursów, będą mieć jeszcze mniej. Było 208 co 1h i 218 co 2h, będzie samo 218 co 1h. A pojedzie tak tylko od 7 do 18 bo wieczorem, gdy ludzie wracają z miasta, dalej będzie co 2h. To częsty problem ze zmianami - o ile w szczycie dajecie rekompensaty, tak w innych porach i dniach wychodzi na minus.

Z dnia na dzień zabierany jest dojazd pracownikom do lotniska. Ok, z wielu innych miejscowości nie ma, lecz ludzie nierzadko dostosowują miejsce zamieszkania do lokacji pracy. Do tego osoby z dalszych wsi też mogły się przesiadać na 208 np. w rejonie Balic. To samo zrobiono pracownikom z Woli Justowskiej, którą odcięto od lotniska bo 192/792 kończy bieg dwa przystanki wcześniej. Efekt? Pisano nam, że rano ze 192 wysiadał tabun ludzi i... szedł pieszo półtora kilometra na lotnisko.

Dojazd do lotniska nigdy nie był dobry, a od kilku lat jest jeszcze pogarszany. Było 292 co 20 minut, jest 300 co 30 i kończące tylko na Podwawelskim. Ta linia jest dobra dla południa Krakowa i jako dodatek byłaby ok. Jako dodatek, nie podstawa komunikacji autobusowej. Z Warszawą nie ma co porównywać, lecz nawet mniejszy Wrocław ma dwie linie co 15 minut każda czyli 8 kursów / h. A Kraków? SKA co 30-60 minut i 300 co 30. Drugie lotnisko w Polsce!

Gdyby w miejsce 208 wzmocnić 300 i dać sensowną trasę, byłoby fair. Tymczasem 208 znika, 300 bez zmian (jeden kurs więcej!) i jeszcze mu skracacie godziny funkcjonowania - z lotniska ostatni odjedzie 22:47 zamiast 23:07. Miesiąc temu usunięto też pierwszy kurs nocny z Balic (o 23:20). Teraz osoby które wylądują 22:30 lub później, będą czekać aż do północy na autobus!

SKA? Przy cenie 17 zł za 20 minut jazdy i odjazdach ledwie co pół godziny, to w dwie osoby lepszą opcją jest uber. SKA jest dobre dla osób które nie mają auta i nie potrafią zamówić ubera. 30 minut to niezrozumiała częstotliwość a przecież po godz. 18 SKA nie jeździ nawet co te 30, tylko co... godzinę.

W ciągu trzech dni zebrano ponad 1300 podpisów. Nie przypominam sobie innej petycji komunikacyjnej w ostatnim czasie, która zebrałaby tyle głosów. Zabrakło wg mnie dialogu.
Dyr. Franek pisze:ok.

Weekend i miedzyszczyt mozna wzmocnić. Jeżeli Gmina się zgodzi, możemy spróbować wyrównać liczbę kursów.
Linia na lotnisko powinna docelowo jeździć co 15min. Jak macie propozycje korekty trasy 300, prześlij.
Dodatkowy kurs 300 po 22:47 jest zaplanowany.

Nie mam wpływu na ceny biletów SKA na lotnisko. Jak się zintegrujemy będzie można jeździć na miejskiej sieciowce.

Co do dialogu, próbujemy. Kiedyś nawet pół roku poświeciliśmy w Swoszowicach i nie dało się nic ustalić, każdy ma swoją wizję. Petycja rozkręcona na Waszych łamach, gdzie macie ponad 50k obserwujących, a w Szczyglicach mieszka w sumie 650 osób...

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: kbieniu7 » 17 lis 2022, 14:36

Dyr. Franek pisze: (...) Na całej aglomeracji mamy wzrost pasażerów, dlatego między innymi próbujemy wstawić autobusy przegubowe na 301 i inne przykłady. W gminie Zabierzów jest podobnie. (...)
No to moim zdaniem, to powinno wybrzmiewać głośno od ZTP. Miasto i aglomeracja się rozrasta, brakuje nam taboru, kierowców i środków na wzkm - potrzebujemy zwiększenia nakładów. Nie nadążamy za rozwojem miasta i zwiększoną liczbą pasażerów. Trzeba kupić i utrzymać większą liczbę autobusów (bez kasowania starych), trzeba kupić długie tramwaje (nie 26m), trzeba zrekrutować nowych kierowców i utrzymać starych, trzeba podnieś stawki za wzkm i założyć ich zwiększenie (przetarg na obsługę aglomeracyjnych linii dobrym przykładem). Powinno to trafić na publiczne forum, tak aby usłyszeli to mieszkańcy, radni i ludzie na szczycie UMK.

Inaczej wciąż kołdra będzie za krótka i będzie trzeba żonglować ograniczonymi zasobami...

Rozumiem co stoi za wieloma cięciami - ale mam żal do ZTP, że próbują wszystko przypudrować, zamiast szczerze powiedzieć pasażerom, z czego to wynika...

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1231
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: GoMeZz391 » 17 lis 2022, 15:01

Dyr. Franek pisze: [...]
Na całej aglomeracji mamy wzrost pasażerów, dlatego między innymi próbujemy wstawić autobusy przegubowe na 301 i inne przykłady. W gminie Zabierzów jest podobnie.
[...]

Weekend i miedzyszczyt mozna wzmocnić. Jeżeli Gmina się zgodzi, możemy spróbować wyrównać liczbę kursów.
Linia na lotnisko powinna docelowo jeździć co 15min. Jak macie propozycje korekty trasy 300, prześlij.
Dodatkowy kurs 300 po 22:47 jest zaplanowany.

Nie mam wpływu na ceny biletów SKA na lotnisko. Jak się zintegrujemy będzie można jeździć na miejskiej sieciowce.

Co do dialogu, próbujemy. Kiedyś nawet pół roku poświeciliśmy w Swoszowicach i nie dało się nic ustalić, każdy ma swoją wizję. Petycja rozkręcona na Waszych łamach, gdzie macie ponad 50k obserwujących, a w Szczyglicach mieszka w sumie 650 osób...
Sam dyrektor wygadał się, że jest źle prowadzona polityka transportowa... Lecz niech to powiedzą oficjalnie na swoim profilu jako ZTP i jako miasto Kraków.

Jak już to było wielokrotnie podkreślane tu na forum, KM ma nie być samowystarczalna, ale trzeba do niej zacząć dokładać.
Zamiast kupować tramwaje używane z wysoką podłogą i nowe 26m, trzeba spróbować kupić 32+ niskopodłogowe nawet używane z Niemiec, czy innych krajów EOG. Kupować więcej autobusów, bez kasacji starych.
Podnieść ceny na podstawie wskaźnika inflacyjnego za wzkm.
Pomyśleć nad zakupem kolejnych gruntów pod nowe zajezdnie autobusowe czy tramwajowe.
Przede wszystkim zmienić politykę MPK w stosunku do prowadzących, aby utrzymać obecnych prowadzących jak i zachęcić nowych do przychodzenia, jak również mechaników, elektromechaników, magazynierów itp. Lecz to nie miejsce na dyskusje o tym ;)

Petycja to nie tylko fp PKK, bo tu zasługa leży również na innych fp i grupach.

Wyrównać to już powinni na samym początku ;) A nie czekać jak gmina dofinansuje im :mrgreen: bo w końcu jest na minus liczba kursów.

A co do mojej propozycji to 300 co najmniej pod Cracovię przez Chełm, Olszanicę i Wolę (po Królowej Jadwigi), a nawet wydłużyć do DG i zrobić dwa warianty kursów przez Olszanicę oraz przez Balicką - gdzie też są potoki.

Woof
Pasażer
Posty: 32
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:50

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: Woof » 17 lis 2022, 15:11

Wygląda to tak, że ZTP chciał przeprowadzić cięcia przy okazji zmian na kilku liniach (zwracając tylko uwagę na wzrost częstotliwości na "218" i "238"), lecz ponieważ zrobił się medialny szum, to jednak rozważą - "o ile Gmina się zgodzi" - wyrównanie bilansu kursów. Wieczorny kurs "300" z lotniska jest "zaplanowany" - czemu planuje się go dopiero po wprowadzeniu zmian w rozkładach?

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: Adrian14 » 17 lis 2022, 15:16

A na pocieszenie damy wam 196 😁😁😁

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: kucyk » 17 lis 2022, 16:06

Adrian14 pisze: 17 lis 2022, 15:16 A na pocieszenie damy wam 196 😁😁😁
Z czegoś ta linia musi powstać. ;)
Takich prezentów to i Mikołaj z wora nie podaruje. :lol:

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: lolek-12 » 17 lis 2022, 16:30

Dyrektor pisze tylko o Szczyglicach, a trasa 208 to również Balice - ludzie dochodzący pieszo ul. Akacjową. To również Rząska i Mydlniki. Tu mieszkają pracownicy lotniska. Do tego zarzutu w ogóle nie widzę odniesienia. Bodajże w postach na PKK pewna Pani napisała, że po 15 latach pracy na lotnisku nie ma czym dojechać do pracy i będzie chyba z niej rezygnować. Dyrektor myśli, że np. sprzątaczka za minimalną, która i tak miała bilet na sieć KMK, aby używać 208 dodatkowo sobie dokupi sieciówkę na SKA1? I zamiast kilkunastu minut będzie poświęcać niekiedy więcej czasu z powodu przesiadek?

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: judash » 17 lis 2022, 16:34

Zabierzów powinien dogadać się z Liszkami i zrobić 208 na trasie BM - Liszki Centrum.

WIK
Znawca
Posty: 147
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: WIK » 17 lis 2022, 17:50

Dyrektor Zarządu Transportu Publicznego Łukasz Franek broni nowego układu linii i podkreśla, że miasto musi podejmować decyzje biorąc pod uwagę dostępną liczbę autobusów i kierowców. – Na całej aglomeracji mamy wzrost pasażerów, dlatego między innymi próbujemy wstawić autobusy przegubowe na 301 i inne przykłady. W gminie Zabierzów jest podobnie. W szczycie porannym kursy 218, 228, 238, 268 i 278 są przeciążone. Z drugiej strony linią 208 wjeżdża o połowę mniej pasażerów – tłumaczy. Jak mówi, linia napełnia się bardziej na odcinku miejskim, ale jej głównym zadaniem jest obsługa aglomeracji.
Zabranie linii 208 jest absurdem tłumacząc się brakami kadrowymi i przekierowaniem przegubów dla linii 301, co zapewne nie dojdzie do skutku.

edek3253
Specjalista
Posty: 234
Rejestracja: 06 kwie 2021, 14:03

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: edek3253 » 17 lis 2022, 17:55

Pan Franek niech się już nie ośmiesza. Zmiana przygotowana cichaczem, nic nie pisnęli słowa do mieszkańców, komunikat napisany tak, żeby ludzie mieli całować po rękach za kursy na 218 i 238. Linia 208 to nie jak dawne 228 kursujące na Podkamycze i wożące powietrze. Gdyby pan Dyrektor nie chciał mieć na pieńku z ludźmi to zostawiłby 208 w spokoju, 300 zaorał na rzecz np. 308 po trasie 208 z przystankami jedynie w Mydlnikach, Bronowicach, Armii Krajowej i gdzieś na Alejach. To chore podejście na odseparowywanie pasażerów-turystów od pasażerów-mieszkańców sprawiło tylko, że pracownicy stracili z dnia na dzień dojazd do zakładu pracy. Po oświadczeniu Gminy Zabierzów też można odnieść wrażenie, że to Kraków robi problem. Sytuacja z 208 przypomina mi chorą sytuację z czasów ZIKiT, gdy sobie skrócili nagle 502 z Bieżanowa, bo tak. A po latach wróciło podobne połączenie jako 503.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: damian_krk2 » 17 lis 2022, 18:24

Podejrzewam że ostatni kurs z lotniska jest 22:47 bo kurs 22:39 z OP na lotnisku się zmieni w 902.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: Jaky » 17 lis 2022, 20:00

GoMeZz391 pisze: 17 lis 2022, 15:01 Sam dyrektor wygadał się, że jest źle prowadzona polityka transportowa... Lecz niech to powiedzą oficjalnie na swoim profilu jako ZTP i jako miasto Kraków.
kbieniu7 pisze: 17 lis 2022, 14:36 No to moim zdaniem, to powinno wybrzmiewać głośno od ZTP. Miasto i aglomeracja się rozrasta, brakuje nam taboru, kierowców i środków na wzkm - potrzebujemy zwiększenia nakładów. Nie nadążamy za rozwojem miasta i zwiększoną liczbą pasażerów. Trzeba kupić i utrzymać większą liczbę autobusów (bez kasowania starych), trzeba kupić długie tramwaje (nie 26m), trzeba zrekrutować nowych kierowców i utrzymać starych, trzeba podnieś stawki za wzkm i założyć ich zwiększenie (przetarg na obsługę aglomeracyjnych linii dobrym przykładem). Powinno to trafić na publiczne forum, tak aby usłyszeli to mieszkańcy, radni i ludzie na szczycie UMK.
Ja mam jedno pytanie do Was Panowie. Czy jeśli coś Wam się nie podoba w polityce Waszego szefa, to wykorzystujecie swoje stanowisko do propagowania publicznie, co robi źle? Czy może idziecie do niego i rozmawiacie w cztery oczy.
Wiecie, że gdyby dyr. Franek zaczął szerzyć bunt i to jeszcze PUBLICZNIE, to wyleciałby tak szybko jak tylko go wzniecił? Natomiast znając rozsądek Pana Franka wierzę, że wyraził już swoją opinię Prezydentowi. Tak się uczepiliście ZTP, a może czas pomyśleć, kto tak naprawdę blokuje ZTP.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: kot_feliks » 17 lis 2022, 21:26

kbieniu7 pisze: 17 lis 2022, 13:59 "Specjalny bilet na lotnisko" to za przeproszeniem jakaś farsa. Próbujemy wyciągać dutki od turystów tak, że i dla samych mieszkańców cena za dojazd na lotnisko jest zaporowa. Tymi autobusami i pociągami nie jeżdżą tylko i wyłącznie wycieczkowicze z UK i Niemiec, ale też i:
- krakusi lecący z Balic,
- krakusi odprowadzający lub odbierający znajomych z lotniska,
- krakusi jadący na lotnisko np. na rozmowę o pracę na lotnisku lub w którymś z okolicznych obiektów (niewiele ich, ale jednak).

W ogóle się nie opłaca dojeżdżać na lotnisko komunikacją zbiorową, lepiej wsiąść w samochód. Nie dość, że szybciej, to i jeszcze taniej. Jak ktoś nie ma samochodu, to zostaje z barierą finansową...

Jeśli coś takiego ma przejść, to bezwzględnie włączyć lotnisko w I strefę biletową - żeby posiadacze biletów miesięcznych nie musieli wydawać ekstra 10 zł na przejazd w jedną stronę. Obecnie oni i tak muszą dokupywać bilet na wyjazd poza granicę strefy.

Bądźmy poważni.
Tzn. tutaj największą farsą jest to, na co ten bilet będzie obowiązywał :) Otóż miasto chce wprowadzić specjalny bilet na jedną linię obsługiwaną króciutkim autobusem jeżdżącym co 30 min. Ile to ma niby przynieść wzrostu wpływów z biletów, poza tym, że wprowadzi jedynie zamieszanie? :)

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: kbieniu7 » 17 lis 2022, 22:21

Jaky pisze: 17 lis 2022, 20:00 Ja mam jedno pytanie do Was Panowie. Czy jeśli coś Wam się nie podoba w polityce Waszego szefa, to wykorzystujecie swoje stanowisko do propagowania publicznie, co robi źle? Czy może idziecie do niego i rozmawiacie w cztery oczy.
Wiecie, że gdyby dyr. Franek zaczął szerzyć bunt i to jeszcze PUBLICZNIE, to wyleciałby tak szybko jak tylko go wzniecił? Natomiast znając rozsądek Pana Franka wierzę, że wyraził już swoją opinię Prezydentowi. Tak się uczepiliście ZTP, a może czas pomyśleć, kto tak naprawdę blokuje ZTP.
Chociaż żeby nie próbowano pudrować sytuacji i udawać, jak to jest dobrze. I żeby informować z wyprzedzeniem, podając przyczyny. Z punktu widzenia pasażerów i mieszkańców, którym ta miejska jednostka powinna służyć, to jest skrajnie denerwujące, lub nawet destabilizujące - jak głosy, że nagle ludzie tracą dojazd do pracy.

Ja też mam nadzieję, że rozmawiał o tym z przełożonymi. Ale też chciałbym, by zmieniło się podejście do informowania o zmianach.
kot_feliks pisze: 17 lis 2022, 21:26 Tzn. tutaj największą farsą jest to, na co ten bilet będzie obowiązywał :) Otóż miasto chce wprowadzić specjalny bilet na jedną linię obsługiwaną króciutkim autobusem jeżdżącym co 30 min. Ile to ma niby przynieść wzrostu wpływów z biletów, poza tym, że wprowadzi jedynie zamieszanie? :)
A w sumie to gdzieś padła informacja, czy ten "bilet za 10zł" byłby wymagany na całej linii czy tylko na przystanek na Lotnisku?

tomaszep42
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 19 maja 2020, 9:03

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: tomaszep42 » 17 lis 2022, 23:01

Kiedyś już był taki bilet lotniskowy na linii X08 która jechała od hotelu Sheraton na Powiślu do lotniska jako ekspresowa mając po drodze parę przystanków tylko... Linia była kompletnym pustakiem i szybko została zlikwidowana.
To może jeszcze na tej linii do lotniska cofnijmy się do Wszystkich Świętych AD 1991 gdzie specjalne linie cmentarne jeździły z konduktorem na pokładzie a bilet bez praw do ulg kosztował 5000 ówczesnych złotych (bilet na linie pospieszne kosztował wtedy 3600, były ulgi) :lol:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 13 gości