Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

- Linie, trasy, rozkłady
Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Scania_9640 » 09 kwie 2022, 17:56

impuls pisze: 09 kwie 2022, 16:14 Mają szczęście mieszkańcy Będkowic czy Bębła że powstał dla nich autobus co 15 min łączący ich z Centrum Krakowa. Za to wielu mieszkańców w obrębie Miasta Krakowa rejonów bardzo gęsto zaludnionych takowe straciło. Myślę tu o pogorszeniu oferty ze Swoszowic, Sidziny rejonów Skarżyńskiego. Brakuje środków na przywrócenie gęsto zapełnionej "50" do 5 min.
Tylko czy te rejony notują duże napełnienia potoku pasażerskiego? 210 było zapchane do granic możliwości, nierzadko nie dało się wsiąść do niego. Dzięki 310 jest znaczna poprawa.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: mkm3 » 09 kwie 2022, 19:21

Ja również mimo wszystko jestem przeciwnikiem tych 3xx. Część wsi musi się przesiadać, część jest uprzywilejowana. Najczęściej większość gminy pod miastem ma dostęp do autobusu jadącego rzadko, a ta "lepsza" część do autobusu nawet 4 razy na godzinę. Jestem zdania, że te wzkm zmarnowane (tak zmarnowane, bo i tak te osoby mają miesięczny na całą sieć w strefie I i mogą spokojnie się przesiąść na dublującą linię o wysokiej częstotliwości np. zamiast tworzyć 358 do Alej może jechać 258 do Bronowic, gdzie i tak są 139 oraz tramwaje, zamiast 310 mogłyby być mocne linie 210 i 230 tak jak dotychczas przesiadka na Bronowice Wiadukt na 501 lub 173) na wydłużanie połączenia w głąb Krakowa powinno się solidarnie zagospodarować na wszystkich pozostałych liniach.

Mr. Passenger
Znawca
Posty: 184
Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
Lokalizacja: Ruczaj

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Mr. Passenger » 09 kwie 2022, 21:39

Ja jestem tak w połowie drogi pomiędzy obiema stronami, bo uważam, że 3xx mają sens jeżeli łączą większe miejscowości podmiejskie (Wieliczka, Niepołomice, Skawina czy nawet Myślenice) z centrum Krakowa, Problem natomiast mam z pojedynczymi wsiami, takimi jak Będkowice, Zelków czy Nielepice, z których każda prawdopodobnie chciałaby mieć własną linię przyspieszoną, najlepiej przejeżdżającą przez całe Aleje, których przepustowość też nie jest z gumy. Dlatego jestem zdania, że, niestety, trzeba dokonać pewnej selekcji i wybrać te miejscowości, które rzeczywiście są na tyle istotne by zapewnić im jak najczęstsze połączenie z najważniejszym ciągiem komunikacyjnym w mieście (Wieliczka, Niepołomice itd.), a pozostałe linie dociągnąć do węzłów przesiadkowych i zapewnić jak największą częstotliwość (może być nawet w takiej formie jak "337"). Chociaż najlepszym rozwiązaniem i tak będzie integracja taryfowa i upchnięcie jak największej liczby pasażerów do SKA.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: impuls » 09 kwie 2022, 22:44

Mr. Passenger pisze: 09 kwie 2022, 21:39 Ja jestem tak w połowie drogi pomiędzy obiema stronami, bo uważam, że 3xx mają sens jeżeli łączą większe miejscowości podmiejskie (Wieliczka, Niepołomice, Skawina czy nawet Myślenice) z centrum Krakowa, Problem natomiast mam z pojedynczymi wsiami, takimi jak Będkowice, Zelków czy Nielepice, z których każda prawdopodobnie chciałaby mieć własną linię przyspieszoną, najlepiej przejeżdżającą przez całe Aleje, których przepustowość też nie jest z gumy. Dlatego jestem zdania, że, niestety, trzeba dokonać pewnej selekcji i wybrać te miejscowości, które rzeczywiście są na tyle istotne by zapewnić im jak najczęstsze połączenie z najważniejszym ciągiem komunikacyjnym w mieście (Wieliczka, Niepołomice itd.), a pozostałe linie dociągnąć do węzłów przesiadkowych i zapewnić jak największą częstotliwość (może być nawet w takiej formie jak "337"). Chociaż najlepszym rozwiązaniem i tak będzie integracja taryfowa i upchnięcie jak największej liczby pasażerów do SKA.
Utrafiłeś w sedno o to właśnie chodzi.
Rozwój SKA i oddanie wreszcie drugiego toru pomiędzy Kraków G a Kraków Płaszów poprawi sytuację. Za rok jak będą 4 tory i linie SKA co pół godziny jeszcze bardziej. ZTP w swojej idei chciało zatrzymać potok samochodów z dwóch cieków głównych dróg 94 i 7 w postaci autobusów 307 i 310. Stworzono ofertę bardzo bogatą, ale społeczeństwo musi dojrzeć do takich rozwiązań. Na dziś to się średnio udało. Obecnie jazda samochodem po Krakowie w obrębie Centrum to jest kuriozum w wielu przypadkach. Czasem pieszo się szybciej zajdzie nie mówiąc już o rowerze, komunikacji miejskiej. Mimo tego ludzie nie chcą korzystać z innych środków transportu. Ta zmiana filozofii postępuje, ale bardzo wolno w społeczeństwie. Zachód już dawno sobie z tym poradził i nie mają takiego ruchu samochodów ani korków.

edek3253
Specjalista
Posty: 234
Rejestracja: 06 kwie 2021, 14:03

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: edek3253 » 10 kwie 2022, 8:05

ZTP zamiast proponować 358, a przy tym rozbudzać nadzieje innych miejscowości, że będą mieć pospieszny do ścisłego centrum powinien jak na razie wzmocnić istniejące linie, a po integracji taryfowej zaproponować linie dowozowe do pociągu. Akurat Gmina Zabierzów ma to szczęście, że jest kolej i na tym powinni się opierać. Południe gminy może się przesiadać na Mydlniki Wapiennik, a północ w Rudawie, Zabierzowie lub pod Business Parkiem. Dzięki wyrzuceniu linii z Bronowic będą wolne środki na kolejne kursy i nowe linie do obszarów, gdzie nie dociera km. A tam gdzie jest ciasno to może trzeba nacisnąć na MPK lub zrobić przetarg, aby pozyskać małe autobusy, nawet mikrobusy.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Scania_9640 » 10 kwie 2022, 11:26

Zanim będzie wspólna taryfa biletowa to miną pewnie lata, a działać trzeba teraz, zaraz, a nie za parę lat. Przy utworzeniu 358 i 348 linie te, będą obsługiwać jedne z większych miejscowości w Gminie Zabierzów, gdzie też jest duży popyt na autobusy. No i jak nie zmienią częstotliwości pociągów z Zabierzowa do Krakowa to przesiadać ludzie też się nie będą i nie wszyscy akurat chcą dojechać na dworzec, tylko właśnie w okolice Alej, co pokazuje np. 304 czy 310. Osobiście trzymam kciuki za powstanie 358 i może 348, bardzo by to pomogło mieszkańcom.

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: lolek-12 » 10 kwie 2022, 13:20

Być może w przyszłym roku będzie ruszać budowa obwodnicy Zabierzowa, więc 348 lub inna 3xx z północy gminy może nie być atrakcyjna z powodu korków w Modlniczce i okolicy ul. Łąkowej w Bolechowicach. Myślę, że utrudnienia związane z budową tej drogi mogą przekierować pasażerów z północy gminy do pociągów.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 14 kwie 2022, 12:04

tomek_m pisze: 09 kwie 2022, 10:07Na Podwawelskim jest jeszcze miejsce aby tam ewentualnie wydłużyć "337"?
Zieleńczanin pisze: 08 kwie 2022, 23:32Jeśli coś ma być robione z agloekspresami z północy, to niech to będzie wydłużenie "337"
Na Podwawelskim na pewno zwolni się miejsce po "165". Natomiast z tego co wiem, Zielonki nie chciały wydłużenia linii.

Bardziej obstawiam, że może ewentualne agloekspressy z gminy Zabierzów pojadą do Podwawelskiego, wszak przy proponowanej przez ZTP końcówce na Cracovii może być problem z zapleczem.
impuls pisze: 09 kwie 2022, 16:14Mają szczęście mieszkańcy Będkowic czy Bębła że powstał dla nich autobus co 15 min łączący ich z Centrum Krakowa. Za to wielu mieszkańców w obrębie Miasta Krakowa, rejonów bardzo gęsto zaludnionych takowe straciło. Myślę tu o pogorszeniu oferty ze Swoszowic, Sidziny, rejonów Skarżyńskiego.
Swoszowice - z tego co mi mówiono, sami pasażerowie oraz Rada Dzielnicy woleli linie dowozowe niż dalekosiężne.
Sidzina - nie miała połączenia z centrum, jedynie do Łagiewnik. To też była inicjatywa Dzielnicy by zamienić je na dowozówkę "156". Ograbienie ich z wzkm miało miejsce na początku 2020, na wiele miesięcy zanim w ogóle zrodziła się idea agloekspressów.
Skarżyńskiego - "429" miało wrócić, jednak okazało się że potoki na "129" nie uzasadniają wskrzeszania "czterysetki" :( może wróci na nowy semestr...
mkm3 pisze: 09 kwie 2022, 19:21tak zmarnowane, bo i tak te osoby mają miesięczny na całą sieć w strefie I i mogą spokojnie się przesiąść na dublującą linię o wysokiej częstotliwości
To tak nie działa :) Nie będzie mocnej linii do centrum, to pasażerowie wrócą do busów. Naprawdę wolisz, by po Alejach jechało kolejne ileś tam busów zamiast "301"?
Mr. Passenger pisze: 09 kwie 2022, 21:39Dlatego jestem zdania, że, niestety, trzeba dokonać pewnej selekcji i wybrać te miejscowości, które rzeczywiście są na tyle istotne by zapewnić im jak najczęstsze połączenie z najważniejszym ciągiem komunikacyjnym w mieście (Wieliczka, Niepołomice itd.), a pozostałe linie dociągnąć do węzłów przesiadkowych i zapewnić jak największą częstotliwość (może być nawet w takiej formie jak "337"). Chociaż najlepszym rozwiązaniem i tak będzie integracja taryfowa i upchnięcie jak największej liczby pasażerów do SKA
I taka selekcja ma miejsce. Wszak ZTP nie oferowało agloekspressów do Grabi, Krzyszkowic czy Pielgrzymowic. Podejrzewam, że urzędnicy sprawdzają gdzie jest największy ruch busów i tam proponują podobne połączenia.

Zgoda co do SKA, natomiast to są potoki w trochę innym kierunku. Doskonale to czuć w Wieliczce, gdzie i SKA ma swoje potoki (Dw. Główny), i "304" też (Aleje). Nikt chyba nie oczekuje, że pasażerowie będą 1) wsiadać w dowozówki, 2) przesiadać się na SKA z f30 do Dworca, 3) stamtąd jeszcze łapać linię np. na Aleje. Nie - ani to opłacalne finansowo, ani czasowo. Każdy kto może, wybierze w takiej sytuacji busy albo auto.

pjetrek
Ekspert
Posty: 624
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: pjetrek » 14 kwie 2022, 12:23

Kaszmir pisze: 14 kwie 2022, 12:04 Bardziej obstawiam, że może ewentualne agloekspressy z gminy Zabierzów pojadą do Podwawelskiego, wszak przy proponowanej przez ZTP końcówce na Cracovii może być problem z zapleczem.
Tak się zastanawiam, bo już kilkakrotnie padał tu, przy różnych okazjach, argument, że na Cracovii jest problem z zapleczem... ale przecież mamy tam stadion... miejski. Nie wierzę, że nie dałoby się wygospodarować jakiegoś pomieszczenia dla kierowców? Z pełnym zapleczem? Wszak tu muszą się dogadać dwie jednostki należące do miasta... To chyba nie jest niemożliwe? :roll:

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Scania_9640 » 14 kwie 2022, 14:18

pjetrek pisze: 14 kwie 2022, 12:23 Tak się zastanawiam, bo już kilkakrotnie padał tu, przy różnych okazjach, argument, że na Cracovii jest problem z zapleczem... ale przecież mamy tam stadion... miejski. Nie wierzę, że nie dałoby się wygospodarować jakiegoś pomieszczenia dla kierowców? Z pełnym zapleczem? Wszak tu muszą się dogadać dwie jednostki należące do miasta... To chyba nie jest niemożliwe? :roll:
Pewnie i by się dało, ale zapewne chodzi o pieniądze, tak jak PKP nie dogadało się z MPK i nie ma punktu na Mydlnikach, ani toalet, a pomieszczenia stoją puste.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: mkm3 » 14 kwie 2022, 14:59

Kaszmir pisze: 14 kwie 2022, 12:04 To tak nie działa Nie będzie mocnej linii do centrum, to pasażerowie wrócą do busów. Naprawdę wolisz, by po Alejach jechało kolejne ileś tam busów zamiast "301"?
Tylko różnica polega na tym, że z Niepołomic i Wieliczki było bardzo dużo kursów wykonywanych przez busy, które przyzwyczaiły pasażerów do bezpośredniego połączenia z centrum Krakowa, a przykładowo w gm. Zabierzów nie ma tak wielu połączeń busowych i większość wybierających transport publiczny opiera się na MPK lub dojeżdża autem do pociągu. Tutaj już wielkim zaskoczeniem i swego rodzaju zachętą byłoby, gdyby 278 kursował co 45 minut w dni powszednie, a w weekendy co 60 min + koordynacja z pociągiem. Myślę tutaj o sprawiedliwszym gospodarowaniu środków.. walimy wzkm na wydłużony odcinek Bronowice Małe - Centrum, a te same pieniądze przysłużyłyby się innym miejscowościom.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 14 kwie 2022, 15:23

mkm3 pisze: 14 kwie 2022, 14:59Myślę tutaj o sprawiedliwszym gospodarowaniu środków.. walimy wzkm na wydłużony odcinek Bronowice Małe - Centrum, a te same pieniądze przysłużyłyby się innym miejscowościom.
Nie do końca rozumiem co masz na myśli, bo za odcinek krakowski nowych agloekspressów płaci Kraków, nie gminy.

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: ant_sm » 14 kwie 2022, 16:44

Scania_9640 pisze: 14 kwie 2022, 14:18 Pewnie i by się dało, ale zapewne chodzi o pieniądze, tak jak PKP nie dogadało się z MPK i nie ma punktu na Mydlnikach, ani toalet, a pomieszczenia stoją puste.
Nie jest prawdą to co piszesz, PKP nie ma nic do punktu w Mydlnikach. To była inwestycja miejska i to ZDMK zawaliło projektując punkt, a MPK nie chce użytkować i utrzymywać tego co tam jest bo nie spełnia standardów.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: mkm3 » 14 kwie 2022, 16:53

Kaszmir pisze: 14 kwie 2022, 15:23 Nie do końca rozumiem co masz na myśli, bo za odcinek krakowski nowych agloekspressów płaci Kraków, nie gminy.
Mam na myśli to, że można te środki rozsądniej zagospodarować wzmacniając wszystkie pozostałe linie np. Kraków mógłby zwiększyć swoje udziały w kosztach zwykłych 2xx. Przykład 337 - do Owczar kursów jest aż nadto, a niedaleko kursuje 267 z słabą częstotliwością jak na rejon, który się przez lata mocno rozbudował. W ramach ograniczonych środków lepsza cała siatka linii co 30-60 minut na krótszych trasach niż jedna linia co 15min do centrum i kilka ogryzków co 1,5-2godz, a w weekendy to w ogóle szkoda gadać.
ant_sm pisze:Nie jest prawdą to co piszesz, PKP nie ma nic do punktu w Mydlnikach. To była inwestycja miejska i to ZDMK zawaliło projektując punkt, a MPK nie chce użytkować i utrzymywać tego co tam jest bo nie spełnia standardów.
A co za problem korzystać z tego co już jest? To kibelek też musi mieć specjalne wymagania?

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: sorig » 14 kwie 2022, 16:58

mkm3 pisze: 14 kwie 2022, 16:53 A co za problem korzystać z tego co już jest? To kibelek też musi mieć specjalne wymagania?
Właśnie, wyjaśnij o co chodzi z tym punktem. Wygląda na całkiem przyzwoity a stoi nieużywany.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości