Wydaje mi się, że najwięcej sensu miałyby Zielonki, z wyjściem od strony Trasy Wolbromskiej. Gęstniejąca zabudowa i względnie mała odległość od centrum Krakowa mogłyby dać sporo zalet do wyboru takiego rozwiązania. Jeśli chodzi o Skawinę i Wieliczkę to one jednak mają pociągi, które dowiozą szybciej i pewniej do samego centrum i na drugą stronę Krakowa. Ważniejsze by było skupić się na maksymalnym polepszeniu tego środka transportu, w tym lokalnych częstych dowozówek do stacji kolejowych.Kaszmir pisze: ↑08 lut 2023, 9:57 Tramwaje podmiejskie szansą dla polskich aglomeracji?
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 77062.html
W aglomeracji krakowskiej - Wieliczka, Zielonki, Skawina?
Jak już wybierać tramwaj do tych dwóch pozostałych, to chyba bym prędzej stawiał na Skawinę - prostszy teren, bardziej skupiona zabudowa, obecność zakładów przemysłowych, słaba infrastruktura drogowa oraz - co najważniejsze - tramwaj by wjeżdżał w centrum Krakowa od innej strony niż pociąg, po drodze zahaczając o m.in. Kampus UJ, Kapelankę i Dębniki, a jeśli powstałaby III obwodnica tramwajowa, to i o miasteczko AGH i Łobzów.
Jeśli chodzi o Wieliczkę, to mam wątpliwości. Jest tam obecnie rozbudowana infrastruktura drogowa (można by dobudować buspas na DK94), na której funkcjonują już agloekspresy, teren jest trudniejszy, zabudowa Wieliczki jest bardziej rozrzucona, a tramwaj by w dużej mierze dublował przebieg linii kolejowej - chyba, że udało by się nam zbudować tramwaj w ul. Kamieńskiego i ATW.
Jeśli chodzi o tramwaj dwusystemowy - raczej nie w Krakowie. Brakuje nam przepustowości na właściwie wszystkich liniach kolejowych, może za wyjątkiem LK94 na Oświęcim, ale i tak wpuszczanie tramwaju na tory o takim ruchu (w tym towarowym) to proszenie się o bałagan z opóźnieniami. Lepiej już osobne torowisko tramwajowe wybudować.