Kobierzyn, Kliny, Pod Fortem

- Linie, trasy, rozkłady
prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: prezes » 15 lut 2021, 16:34

Jechałem dzisiaj nowym "121" i myślę, że jak na Autosany i pierwszy dzień kursowania linii, zapełnienia nie były takie złe. Dużo osób jeszcze nie wie o istnieniu "121", o czym sam się przekonałem obserwując ludzi spoglądających ze zdziwieniem na autobus. Pewna pani zapytała się mnie nawet "Co to za autobus?", a gdy odpowiedziałem to do niego wsiadła, więc podejrzewam, że linia ta ma jeszcze więcej potencjalnych pasażerów, którzy nie są świadomi istnienia tej linii. Z samego Borku autobus odjechał z zaledwie 4 pasażerami na pokładzie, lecz później mogłem zaobserwować pewną wymianę pasażerską na Klinach. Na przystanku Borkowska wsiadło 5 osób jadących w kierunku Klin Porannych. Być może byli to pasażerowie przesiadający się np. ze "194". Jeśli chodzi o nowy rejon obsługiwany przez linię, również wypadło przyzwoicie, bo na każdym z nowych przystanków odbywała się wymiana pasażerska. Najwięcej pasażerów na pokładzie było właśnie po obsłużeniu przystanku Kliny Poranne i ich ilość wynosiła wówczas 9 osób. Jeśli chodzi o dalszą część trasy, można było zaobserwować symboliczną ilość pasażerów z Klin podróżujących w kierunku Borku Fałęckiego, najprawdopodobniej podebranych linii "151".

Swoją drogą, obecne słupki przystankowe na nowej trasie nawet nie są wbite w ziemię i są umieszczone tak jak słupki w przystankach tymczasowych. Jeśli chodzi o ewentualne dodatkowe przystanki w drugą stronę, o których była mowa poprzednio w tym temacie, spokojnie by się one zmieściły.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kitek » 15 lut 2021, 21:02

Linia 121 dotarła na Kliny Poranne
W pierwszym dniu funkcjonowania linii 121 do jej obsługi skierowano Autosana M09LE numer DA132. Właśnie te pojazdy mają na stałe kursować na nowej linii z uwagi na stosunkowo wąską i krętą trasę. Już dziś z autobusu skorzystali pierwsi pasażerowie. Jeszcze nie było ich zbyt wielu, jednak widać, że zainteresowanie mieszkańców jest duże. Dotychczas, ludzie mieszkający w rejonie ulicy Pronaszków i Homolacsa musieli iść na ulicę Zakopiańską lub Forteczną, aby skorzystać z autobusów komunikacji miejskiej. Teraz mają do dyspozycji własną linię do Borku Fałęckiego.
http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... ny-poranne
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kitek » 01 mar 2021, 10:25

Tekst klubu428 między innymi o nowej linii "121":
Popatrzmy na Kliny w szerokim ujęciu (Borkowskie, Opatkowickie, Pod Fortem, Zacisze, Zagaje, Poranne). Kilkanaście dni temu oddano linię autobusową 121 łączącą najbardziej wysuniętą na południowy wschód część osiedla z Borkiem Fałęckim. Autosan (nic innego się nie mieści) kursuje co 45-50 minut, a poranne odjazdy z osiedla wykonuje o 6.49 i 7.44. Na pewno na osobach dojeżdżających robi to ogromne wrażenie, zwłaszcza że drugi z tych kursów jest typowo szkolny. Niestety nie korzysta owa linia z ulicy Sielskiej dzięki czemu gwarantowany jest postój w korkach do Góry Borkowskiej i nie skorzystano też z trasy linii 151, która jednak w porannych korkach sprawdza się o niebo lepiej od marszruty przez Zawiłą. Czy Góra Borkowska jest aż tak ważnym węzłem przesiadkowym?
https://klub428.pl/index.php/c_news/wiecej/807
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: prezes » 01 mar 2021, 10:59

Kitek pisze: 01 mar 2021, 10:25
Niestety nie korzysta owa linia z ulicy Sielskiej dzięki czemu gwarantowany jest postój w korkach do Góry Borkowskiej i nie skorzystano też z trasy linii 151, która jednak w porannych korkach sprawdza się o niebo lepiej od marszruty przez Zawiłą. Czy Góra Borkowska jest aż tak ważnym węzłem przesiadkowym?
Z Sielską jest taki problem, że kiedyś, gdy przejeżdżało tamtędy ówczesne "141" i "201", pewni okoliczni mieszkańcy skarżyli się na "hałas autobusu pod domem" i dlatego też wycofano stamtąd autobusy. Rzeczywiście szkoda, że ta ulica nie jest wykorzystywana obecnie w siatce komunikacyjnej, gdyż pozwoliłoby to trochę zredukować opóźnienia.

Jeśli zaś chodzi o Górę Borkowską, to w pewnych przypadkach jest ona kluczowym węzłem przesiadkowym. Nieraz widziałem jak pasażerowie przesiadali się na Górze Borkowskiej, nie ryzykując mijanki ze swoim autobusem na Zakopiańskiej z racji małego czasu na przesiadkę, więc dojazd autobusu tamże nieraz się przydaje. W przypadku takich dowozówek jak "121" rzeczywiście kursowanie przez Sielską mogłoby być bardziej korzystne.

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: fistaszek » 09 mar 2021, 12:41

Bardzo ciekawa rozmowa z radnym Michałem Starobratem ukazała się dzisiaj na portalu lovekrakow.pl:
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/tramw ... 40181.html
Wariantów na rozbudowę linii z rejonów pętli na Czerwonych Makach było kilka. Tramwaj przez Babińskiego w stronę Klinów jest wciąż najbardziej realną opcją?

Wersja z przedłużeniem linii od pętli na Czerwonych Makach wydaje się być najbardziej realna, bo ma więcej plusów niż minusów. W moim odczuciu to jedyne realne rozwiązanie. Dla mnie problematycznym wariantem byłby ten przebiegający od pętli w Borku Fałęckim, bo linia musiałaby przeciąć Las Borkowski. Kolejna wersja zakłada poprowadzenie tramwaju wzdłuż ulicy 8 Pułku Ułanów i Trasy Łagiewnickiej do ulicy Zakopiańskiej, ale to wiązałoby się z przebudową jeszcze nie oddanej Trasy Łagiewnickiej, w dodatku decyzja środowiskowa na 8 Pułku Ułanów nie uwzględnia tramwaju.
Wiemy zatem, że niestety najprawdopodobniej dojazd tramwaju na Kliny nie pojawi się z obu stron, jak było mówione wcześniej.
Kwestia pojawienia się tramwaju na Klinach to perspektywa lat. Z tego też powodu, w styczniu zapowiedział Pan uruchomienie nowej linii autobusowej właśnie w rejony pętli tramwajowej na Czerwonych Makach. Czy zostały już poczynione działania w tym kierunku?

Pracujemy wspólnie z Zarządem Transportu Publicznego, by linia autobusowa nie przebiegała przez ulicę Zawiłą i Babińskiego.

Dlaczego?

Taka linia obsłużyłaby tylko osiedle Kliny, a chcemy również poprawić ofertę komunikacyjną dla osób mieszkających przy ulicy Skośnej i Lubostroń. Te ulice są wąskie i bardzo słabo skomunikowane, ale dyrektor ZTP Łukasz Franek stwierdził, że mniejsze autobusy, którymi dysponuje MPK mogłyby być skierowane w tamte rejony. Na takim ruchu zyskaliby nie tylko mieszkańcy Klinów. Liczę, że już niedługo będziemy mogli obwieścić dobre wiadomości.
Wygląda również na to, że szykuje się kolejna linia autobusowa w tamtym rejonie! Jest to oczywiście bardzo dobra informacja, jednak ja sam odnoszę wrażenie, że linia ta jest robiona mocno na siłę: kto wybierze autobus naokoło do Maków mając w zanadrzu autobus do Lipińskiego czy Borku?

Aby zapewnić dojazd do Maków mieszkańcom Lubostronia i Skośnej, równocześnie nie tworząc linii "na siłę", przygotowaliśmy wspólnie z @obserwatorem mały projekcik:

"151" - Borek Fałęcki - Zakopiańska - Zbrojarzy - Montwiłła-Mireckiego - Żywiecka - Zawiła - Borkowska - Pod Fortem - Forteczna - Judyma Szkoła - (powrót jak dzisiejsze "151") - Borek Fałęcki

"104" - Borek Fałęcki - Góra Borkowska - Zawiła - Skośna - Lubostroń - Czerwone Maki P+R

Częstotliwość "151" pozostałaby bez zmian, "104" zaś powinno otrzymać częstotliwość zgodną z potrzebami okolic Skośnej i Lubostronia.

Zalety projektu:
1. Nowy rejon uzyskuje komunikację miejską - są to rejony Skośnej i Lubostronia, a ponadto można umieścić jeden przystanek na ul. Montwiłła-Mireckiego.
2. Unikamy linii naokoło - "104" jest po w miarę prostej trasie.
3. "104" zapewnia mieszkańcom Skośnej i Lubostronia dojazd nie do jednego, a do dwóch dużych węzłów komunikacyjnych :D .
4. Żywiecka uzyskuje dwa razy więcej kursów - jest "151" w jedną, i w drugą stronę ;) .
5. Pozbywamy się zamieszania związanego ze "151" i "451" - powstaje jedna linia w obie strony :) .

Wady:
1. Oczywiście - taka zmiana wymaga nakładów na "151", a także na nową linię, "104" - komunikację w okolice Lubostronia i Skośnej da się doprowadzić nieco taniej (ale chyba nie tak dobrze).
2. Kliny mimo wszystko tracą - mogłyby mieć jeszcze jedną linię, a niestety w związku z naszym projektem nie dostaną nic :( . Odnoszę jednak wrażenie, że lepiej wzmocnić w razie potrzeby "136" i "151", zamiast tworzyć linię "wstecz" :mrgreen: .

Co sądzicie o takim projekcie?

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kitek » 09 mar 2021, 14:47

fistaszek pisze: 09 mar 2021, 12:41 Aby zapewnić dojazd do Maków mieszkańcom Lubostronia i Skośnej, równocześnie nie tworząc linii "na siłę", przygotowaliśmy wspólnie z @obserwatorem mały projekcik.
Łatwiej byłoby w te rejony skierować linię "136" a linii "106" zwiększyć częstotliwość (np. ~f=15/30/30/40 - szczyt/międzyszczyt/soboty/święta).
O zmianie "136" była już dyskusja i nawet wspomniał o tym Klub 428 w swym niedawnym artykule:
dlaczego nie zostanie lepiej zagospodarowana linia 136
https://klub428.pl/index.php/c_news/wiecej/807
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: fistaszek » 09 mar 2021, 15:48

Kitek pisze: 09 mar 2021, 14:47 Łatwiej byłoby w te rejony skierować linię "136" a linii "106" zwiększyć częstotliwość (np. ~f=15/30/30/40 - szczyt/międzyszczyt/soboty/święta).
O zmianie "136" była już dyskusja i nawet wspomniał o tym Klub 428 w swym niedawnym artykule:
dlaczego nie zostanie lepiej zagospodarowana linia 136
https://klub428.pl/index.php/c_news/wiecej/807
Wszystko fajnie, tylko kto tym będzie jeździł? Dla mieszkańców Klin podróż przez Czerwone Maki to ewidentna jazda naokoło, która jest czasowo zdecydowanie nieopłacalna. Nie mówię, że "136" koniecznie powinna pozostać na swojej trasie (chociaż moim zdaniem zmiana nie jest niezbędna), ale ewentualna nowa trasa powinna być optymalna dla pasażerów - a Twój wariant przez Lubostroń zdecydowanie taki nie jest.

Moim zdaniem mimo wszystko najlepszym rozwiązaniem byłaby nowa linia od Maków przez Lubostroń i Skośną dokądś. Jeśliby zmieściły się autobusy 12-metrowe, można pomyśleć na przykład o przedłużeniu "244". Jeśli nie - myślę, że nasze rozwiązanie jest dość rozsądne i do wprowadzenia :) .

outofrange
Pasażer
Posty: 38
Rejestracja: 18 lip 2020, 10:59

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: outofrange » 09 mar 2021, 20:48

Gdyby nie szykana - wyspa na ulicy Judyma przy szkole, linię 136 z Maków, przez Lubostroń, Skośną, Borkowską, Pod Fortem, Judyma można by wypuścić do Zakopiańskiej i Borku, tworząc ciekawszą dowozówkę, do tego omijającą zakorkowaną Zawiłą przed Górą Borkowską.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 19 mar 2021, 13:23

Odnośnie do artykułu Klubu428 - idealnie byłoby w pełni scalić rozkład i trasę "121" ze "151/451", jednak ta pierwsza specjalnie nie jedzie Żywiecką czy Pod Fortem, bo z racji na obsługę mniejszymi autobusami (docelowo karsanami), ma unikać większych potoków. Plus ZTP wspominał, że jest rozważana opcja usunięcia progów z Judyma tak, by "121" mogło jechać tą ulicą. Wtedy jego trasa w ogóle się zmieni więc nie ma co teraz gdybać czy mogłoby jechać Żywiecką, skoro niebawem prawdopodobnie i tak nie będzie miało jak.

Co do kursowania "451" przez Żywiecką - ktoś pisał, że problemem jest wąskie gardło u wylotu do Zawiłej. Nie do końca temu dowierzam, jednak temat można wybadać.

Natomiast pomysł linii okrężnej przez Żywiecką jest wg mnie zły. Mieszkając w okolicach Rynku Fałęckiego czy ogólnie Borku Fałęckiego Zachód, mało komu będziechciało się jechać tramwajem do Borku Fałęckiego, potem przesiadać na dowozówkę i jechać naokoło przez Górę Borkowską i Zawiłą. Wg mnie dla Żywieckiej jedynym rozwiązaniem jest "151/451" kursujące w obie strony.

Można też przemyśleć nad reorganizacją linii w rejonie Klin i Żywieckiej po otwarciu Judyma dla km. Przydałoby się pewne uporządkowanie.

Co do dyskusji tutaj o "136" - linia ta jest po prostu wariantem "106" (mogłaby mieć nr "406" - skoro wcześniej było "178/478"). Jest skoordynowana z linią bazową i obie razem zapewniają drugi częsty autobus na Kobierzyńskiej, po "194". Tu też może przydałaby się reorganizacja, najprościej docelowo byłoby wcielić z powrotem te kursy w "106". Tyle, że jest to rozwiązanie droższe niż obecnie, po "Pod Fortem" leży bliżej niż "Skotniki Szkoła".

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: prezes » 19 mar 2021, 17:50

Kaszmir pisze: 19 mar 2021, 13:23 Odnośnie do artykułu Klubu428 - idealnie byłoby w pełni scalić rozkład i trasę "121" ze "151/451", jednak ta pierwsza specjalnie nie jedzie Żywiecką czy Pod Fortem, bo z racji na obsługę mniejszymi autobusami (docelowo karsanami), ma unikać większych potoków.
Dlaczego "121" ma być obsługiwana docelowo przez Karsany? Skoro Autosany się na niej mieszczą, to jaki jest sens posyłania na nią mniejszych autobusów, które przydałyby się w innych rejonach, a jest ich niewiele? Nawet po przekierowaniu przez Judyma nie powinno być problemów ze zmieszczeniem się tam Autosana, więc dużo lepiej, aby kursował tam właśnie on, a nie Karsan, do którego wszyscy pasażerowie mogą się nie zmieścić.
Kaszmir pisze: 19 mar 2021, 13:23 Co do dyskusji tutaj o "136" - linia ta jest po prostu wariantem "106" (mogłaby mieć nr "406" - skoro wcześniej było "178/478"). Jest skoordynowana z linią bazową i obie razem zapewniają drugi częsty autobus na Kobierzyńskiej, po "194". Tu też może przydałaby się reorganizacja, najprościej docelowo byłoby wcielić z powrotem te kursy w "106". Tyle, że jest to rozwiązanie droższe niż obecnie, po "Pod Fortem" leży bliżej niż "Skotniki Szkoła".
Tylko co wtedy dać w zamian na Klinach? Moim zdaniem warto byłoby w przyszłości pomyśleć nad powrotem linii "178" w tamte rejony. Nowa ulica 8 Pułku Ułanów powinna w jakimś stopniu odciążyć Kobierzyńską, więc może autobusy nie łapałyby tam takich opóźnień. Wówczas "178" mogłaby wrócić na Pod Fortem, nawet połową kursów, zapewniając Klinom dwa sensowne autobusy.

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: obserwator » 19 mar 2021, 18:43

A może właśnie wtedy "178" powinno pojechać ulicą 8 Pułku Ułanów? Powinna pojechać tam jakaś linia, myślę że "178" byłoby dobrym kandydatem.

MichalTyniec
Ekspert
Posty: 651
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: MichalTyniec » 19 mar 2021, 19:20

prezes pisze: 19 mar 2021, 17:50Tylko co wtedy dać w zamian na Klinach? Moim zdaniem warto byłoby w przyszłości pomyśleć nad powrotem linii "178" w tamte rejony. Nowa ulica 8 Pułku Ułanów powinna w jakimś stopniu odciążyć Kobierzyńską, więc może autobusy nie łapałyby tam takich opóźnień. Wówczas "178" mogłaby wrócić na Pod Fortem, nawet połową kursów, zapewniając Klinom dwa sensowne autobusy.
Tylko że wtedy na pewno obetną ''194'' jeśli wróci ''178'' a większość pasażerów i tak wybiera ten autobus niż nawet wcześniej gdy kursowała tam razem ze ''114'' więc nie wiem czy jest to dobre rozwiązanie.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: prezes » 19 mar 2021, 21:08

obserwator pisze: 19 mar 2021, 18:43 A może właśnie wtedy "178" powinno pojechać ulicą 8 Pułku Ułanów? Powinna pojechać tam jakaś linia, myślę że "178" byłoby dobrym kandydatem.
Też jest to jakieś rozwiązanie. Gdyby na Kobierzyńskiej pozostało "106" i mocne "194", to "178" mogłaby jechać przez 8 Pułku Ułanów. Możliwe, że takie rozwiązanie byłoby nawet lepsze, bo Kliny zyskałyby nowe połączenie, niedublujące się ze "194".
MichalTyniec pisze: 19 mar 2021, 19:20 Tylko że wtedy na pewno obetną ''194'' jeśli wróci ''178'' a większość pasażerów i tak wybiera ten autobus niż nawet wcześniej gdy kursowała tam razem ze ''114'' więc nie wiem czy jest to dobre rozwiązanie.
Nie trzeba by nic ciąć. "194" dalej pełniłaby rolę linii łączącej Kliny z centrum, a "178" zapewniałaby połączenie z Łagiewnikami oraz szeroko pojętą Hutą. Myślę, że na tę drugą relację też znalazłoby się trochę pasażerów, tak jak wcześniej, gdy "178" kursowało do Pod Fortem.

MichalTyniec
Ekspert
Posty: 651
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: MichalTyniec » 19 mar 2021, 21:31

prezes pisze: 19 mar 2021, 21:08
obserwator pisze: 19 mar 2021, 18:43 A może właśnie wtedy "178" powinno pojechać ulicą 8 Pułku Ułanów? Powinna pojechać tam jakaś linia, myślę że "178" byłoby dobrym kandydatem.
Też jest to jakieś rozwiązanie. Gdyby na Kobierzyńskiej pozostało "106" i mocne "194", to "178" mogłaby jechać przez 8 Pułku Ułanów. Możliwe, że takie rozwiązanie byłoby nawet lepsze, bo Kliny zyskałyby nowe połączenie, niedublujące się ze "194".
MichalTyniec pisze: 19 mar 2021, 19:20 Tylko że wtedy na pewno obetną ''194'' jeśli wróci ''178'' a większość pasażerów i tak wybiera ten autobus niż nawet wcześniej gdy kursowała tam razem ze ''114'' więc nie wiem czy jest to dobre rozwiązanie.
Nie trzeba by nic ciąć. "194" dalej pełniłaby rolę linii łączącej Kliny z centrum, a "178" zapewniałaby połączenie z Łagiewnikami oraz szeroko pojętą Hutą. Myślę, że na tę drugą relację też znalazłoby się trochę pasażerów, tak jak wcześniej, gdy "178" kursowało do Pod Fortem.
A środki na ''178'' na Kliny skąd wziąć? I miejsce na pętli?

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: fistaszek » 19 mar 2021, 21:44

MichalTyniec pisze: 19 mar 2021, 21:31 A środki na ''178'' na Kliny skąd wziąć? I miejsce na pętli?
Z likwidacji "136"? "178" pełniłoby przecież podobne role.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości